După opt ani sunt încă profesori care fac abstracție de faptul că s-a schimbat programa și predau în continuare așa cum știu ei, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la Digi24. Acesta a explicat faptul că „între curriculumul intenționat și curriculumul realizat la clasă efectiv este o mare diferență”.
Ministrul a vorbit despre aceste lucruri în contextul publicării rezultatelor de la Evaluarea Națională, unde notele de la Matematică au fost foarte mici, 48,97% dintre elevii din școlile din mediul rural având note sub 5.
Câmpeanu a anunțat că de anul viitor va introduce evaluarea standardizată, moment în care „nu cred că își vor mai putea să-și permită să predea altceva”, a spus ministrul.
Moderator: Credeți că avem o problemă cu matematica, când ne uităm la medii?
Sorin Cîmpeanu: “Da, cred că avem o problemă cu științele. Da, o problemă care trebuie rezolvată.”
Moderator: Care e problema cu matematica, o vedem de ani buni?
Sorin Cîmpeanu: “Poate un nivel de abstractizare mult prea ridicat, nivel care, fiind și formulat într-o manieră mai puțin accesibilă pentru mulți dintre elevi, îi fac să renunțe la a mai încerca. Cred, e o părere. Deci multă abstractizare, nu avem suficient de multe formulări care să facă aceste noțiuni, care sunt importante, mai accesibile și asta determină mai mulți elevi să renunțe la a mai încerca să înțeleagă.”
Moderator: Schimbăm profesorii, schimbăm programa, schimbăm profesorii și programa?
Sorin Cîmpeanu: “Știți ce se întâmplă, programa am schimbat-o, o mai schimbăm, nu e niciun fel de problemă, dar am schimbat programa începând de acum opt ani. Or, după opt ani sunt încă profesori care fac abstracție de faptul că s-a schimbat programa și predau în continuare așa cum știu ei. Deci între curriculumul intenționat și curriculumul realizat la clasă efectiv este o mare diferență.”
Moderator: Și de ce fac asta?
Sorin Cîmpeanu: “Pentru că nu avem o cultură a respectării regulilor atât de profundă pe cât au alții și pe cât ne-am dori-o noi. În momentul în care vom reuși să introducem o standardizare a evaluării, în așa fel încât să eliminăm subiectivismul și să eliminăm multe alte neajunsuri sunt convins că atunci fiecare dintre colegii noștri care didactice, evaluarea fiind standardizată, nu cred că își va mai putea să-și permită să predea altceva pentru că… M-am întâlnit cu profesori care au zis “știți, în programa de clasa a VII-a ați uitat să treceți lucrurile alea, dar nu e nicio problemă că le-am predat la clasă și așa”. Sau “știți, ați trecut lucrurile celelalte cu care eu nu sunt de acord și nu le-am predat”. În momentul în care ai astfel de situații și ai o evaluare standardizată, putem să vorbim și despre evaluarea standardizată și informatizată, lucrurile acestea se văd. Să văd și te poți duce punctual pe fiecare clasă, vezi exact ce nu a mers.
O evaluare în care să iei în calcul nu numai nota globală de la matematică sau de la limba română, ci notat pe fiecare temă în parte și să vezi ce nu a mers bine. Nu a mers bine geometria, nu a mers bine problema care se făcea în clasa a IX-a în semestrul al II-lea, cine a fost profesorul. Informatic, dacă le ai pe toate, vezi că foarte mulți elevi din acea clasă au greșit exact acolo, înseamnă că deja nu mai este o problemă în pregătirea elevilor, ci o problemă în modul în care…”
La proba de Matematică de la Evaluarea Națională, 83.058 de candidați (67,4%) au note peste sau egale cu 5 (cinci), iar 1.439 de candidați au obținut nota 10 (zece).
Sursă foto: gov.ro / Sorin Cîmpeanu