Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a abordat în termeni critici, în conferința de presă susținută vineri dimineață, poziții exprimate pe tema deschiderii școlilor de organizații ale părinților și ale elevilor. Despre organizația “care vorbește în numele tuturor părinților din România, bine, poate mai puțin al meu” – aluzie la Federația Asociațiilor de Părinți, el a spus că, în calitate de părinte, nu și-a dat “dreptul de reprezentare” acesteia. Iar despre elevi, care au cerut, prin organizații ale lor, unele criterii pentru redeschiderea școlilor, ministrul a spus: “Poate e bine ca nici un elev care nu a susținut Bacalaureatul să nu încerce să se substituie” autorităților medicale. Deși ministrul a arătat că solicitările elevilor sunt luate în seamă la minister, atât organizațiile părinților, cât și ale elevilor s-au plâns în prealabil de lipsa de consultări cu privire la condițiile de redeschidere a școlilor, după vacanță.
Ministrul Cîmpeanu, în conferința de vineri, despre organizația reprezentativă a părinților:
- “Îmi este greu să mă pronunț în numele părinților. Știu că există o singură organizație care vorbește în numele tuturor părinților din România, bine, poate mai puțin în numele meu, pentru că și eu sunt părinte și nu mi-am dat dreptul de reprezentare unei singure organizații. Deci nu o să mă exprim în numele părinților. Dar pot să vă spun că sunt impresionat de progresul ratei de vaccinare în rândul elevilor. (…)”
Ministrul Cîmpeanu, în conferința de vineri, despre solicitările unei organizații a elevilor cu privire la folosirea unui prag de incidență pentru reluarea școlii:
- “Am avut discuții și suntem atenți la toate punctele de vedere. Au fost luate în considerare toate aceste propuneri, toate aceste ipoteze de lucru. A fi luate în considerare nu înseamnă a căpăta automat valoare de decizie. Întotdeauna voi fi și vom fi atenți la punctul de vedere al elevilor, întotdeauna le vom spune elevilor să fie concentrați pe pregătirea lor, pentru că educația va fi șansa lor în viață, este singurul lucru pe care nimeni nu li-l va putea lua vreodată. E bine să fie atenți pe școală, pe pregătirea lor, pentru ei și nu e bine să se substituie autorităților sanitare, pentru că nici Ministerul Educației nu se substituie autorităților sanitare pentru a lua astfel de decizii. Dacă se poate să nu se substituie nici profesorilor, atunci este cu atât mai bine și școala va merge bine.
- [Pregătindu-se să plece, se oprește pentru a mai adăuga ceva]: Avem profesori cu 30 de ani vechime. Toți profesorii de aici cred că nu putem pune semnul egal între judecata unui elev care nu și-a dat încă Bacalaureatul și pregătirea unui profesor. (…) Experiență mai mare decât experiența mea, eu nu îndrăznesc să mă substitui experienței acestor colegi. Poate e bine ca nici un elev care nu a susținut Bacalaureatul să nu încerce să se substituie. Oricum luăm în considerare toate punctele de vedere.”
Declarațiile vin în condițiile în care relațiile dintre ministru și Federația Asociațiilor de Părinți au cunoscut recent o tensionare puternică, vizibilă în discursul public. Atât această organizație, cât și Consiliul Național al Elevilor au semnalat, joi, că ministerul nu a consultat deloc partenerii sociali în deciziile privind reluarea școlii după actuala vacanță.
În comunicatul său de joi, Federația părinților s-a declarat, între altele, “consternată” de atitudinea și deciziile ministrului, căruia îi atrage atenția că politicile și proiectele “se elaborează în cadrul grupurilor de lucru, nu în studiourile TV”. Iar comunicatul menționează, la adresa ministrului: “Sunteți unicul ministru al educației care a spus răspicat că nu aveți nevoie să vă consultați cu părinții și elevii deși Legea educației naționale prevede, imperativ, obligativitatea dialogului social”.
La rândul său, Consiliul Național al Elevilor a atras la rândul său atenția lipsei unui dialog între minister și părțile interesate.
- Ambele organizații au cerut folosirea ratei de incidență – cu un prag de 6 la 1000 – pentru deciziile privind funcționarea școlii față în față / online vezi aici și aici.