Cifra de școlarizare pentru clasa a IX-a, învățământ cu frecvență zi, scade anul viitor cu 14.000 de locuri, potrivit proiectului de hotărâre de guvern pus în consultare publică de Ministerul Educației. Decizia echivalează cu desființarea în anul școlar 2021-2022 a 538 de clase cu câte 26 de elevi, comparativ cu anul școlar actual.
Reamintim că prin metodologia pentru stabilirea cifrei de școlarizare Ministerul Educației a modificat numărul elevilor luați în calcul pentru o clasă de liceu, de la 28 de elevi/clasă, la 26 de elevi/clasă.
În anul școlar actual a fost alocat un număr de 134.600 de locuri în liceu, clasa a IX-a, învățământ cu frecvență zi, iar pentru anul următor școlar ministerul propune 120.600 de locuri.
Reducerea numărul de locuri și implicit a numărul de clase, ar putea duce și la o reducere a numărului de norme didactice pentru profesorii de liceu.
În nota de fundamentare a proiectului ministerul susține că locurile care nu se mai regăsesc la clasa a XI-a de liceu, au fost redistribuite la alte profiluri/forme de învățământ.
„Cifra de școlarizare totală, propusă pentru anul școlar 2021-2022 se menține la nivelul celei aprobate pentru anul școlar 2020-2021. Analizând cifrele rezultate în urma centralizării propunerilor inspectoratelor școlare, evoluția demografică a populației școlare și fluxurile de intrări – ieșiri ale acesteia în sistemul educațional, se propun următoarele realocări:
- realocarea cifrelor aferente învățământului liceal, astfel:
- diminuarea cifrei de școlarizare de la învățământul liceal cu frecvență zi, cu 14.000 locuri;
- suplimentarea cu 3.000 de locuri pentru învățământul gimnazial, având în vedere că din analiza centralizată a solicitărilor inspectoratelor școlare rezultă o creștere considerabilă a numărului de elevi la acest nivel;
- suplimentarea cu 2.000 de locuri pentru învățământul liceal, clasa a XI-a curs cu frecvență seral, datorită creșterii numărului de absolvenți ai școlii profesionale, precum și a faptului că în contextul actual determinat de răspândirea infecției cu COVID-19 oferta locurilor de muncă a scăzut; astfel se oferă șansa elevilor care au finalizat școala profesională să-și continue studiile în cadrul liceului;
- suplimentarea cu 3.000 de locuri pentru învățământul postliceal, datorită numărului de solicitări în creștere pentru acest nivel, inclusiv din partea colegiilor terțiare non universitare din cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat;
- suplimentarea cu 6.000 de locuri a numărul de locuri pentru programul educațional ”A doua șansă” – inclusiv pentru cel organizat în penitenciare. Programul răspunde la nevoile celor care nu au absolvit o formă de învățământ obligatoriu.
Pentru anul școlar 2021-2022, proiectul de hotărâre înaintat Guvernului României nu generează cheltuieli bugetare suplimentare și nici creșteri numerice ale totalului normelor/posturilor didactice la nivel național. Cifrele propuse în Hotărârea de Guvern au caracter maximal, neputând fi depășite”, potrivit notei de fundamentare.
Cifra de școlarizare pentru facultăți este în creștere.
Proiectul de HG prevede o cifră de școlarizare pentru ciclul licență, anul I, de 64.667 de locuri finanțate de la bugetul de stat, față de 62.709, câte au fost alocate pentru acest an.
„Ministerul Educației propune, pentru anul universitar 2021-2022, o cifră de școlarizare acoperită de un număr de 64.667 de granturi de studiu pentru licență, din care 1.667 granturi pentru instituțiile de învățământ universitar militar, care se vor repartiza, în condițiile respectării capacității de școlarizare, prin ordin al ministrului educației. Granturile de studii se mențin, în fiecare an, pe toată perioada ciclului de studii”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Foto: © Gualtiero Boffi | Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.