Chimie la Bacalaureat 2023. Sfaturi pentru candidați de la profesoara Daniela Bogdan: Pentru calcule este important să fie făcute cât mai multe simplificări ale numerelor

2.713 vizualizări
Foto: © Tatiana Chekryzhova | Dreamstime.com
Pentru proba de Chimie de la Bacalaureat, candidații trebuie să acorde atenție redactării, chiar și în prima parte de grilă, unde este recomandat să scrie lizibil litera corespunzătoare răspunsului corect, dar și calculelor numerice, ordinului de mărime și unităţilor de măsură în care trebuie să exprime rezultatele – sunt două sfaturi de la profesoara Daniela Bogdan, din ghidul cu indicații realizat pentru Edupedu.ro. Aceasta a descris cum arată o redactare potrivită, atât pentru cei care aleg Chimia organică, cât și pentru cei care optează pentru Chimia anorganică la BAC 2023.

”Pentru rezolvarea problemelor de calcul este foarte important, având în vedere că nu este permisă utilizarea calculatorului, să fie făcute cât mai multe simplificări ale numerelor, urmărindu-se divizibilitatea cu 2, 3, 5 ş.a.m.d., astfel încât în operaţiile aritmetice care urmează a fi făcute să fie numere mai mici şi să se ajungă astfel mai uşor la rezultatul numeric corect.

Le recomand tuturor să reverifice calculele, deoarece un calcul greşit la o problemă conduce la o diminuare a punctajului cu o unitate (1 punct din totalul de 100 de puncte al probei de examen), în ipoteza că raţionamentul a fost corect. De exemplu, dacă pentru problema respectivă se acordă 3 puncte, conform baremului, iar calculul este eronat, candidatul primeşte 2 puncte pentru raţionament corect”, spune profesoara, în ghidul pe care îl redăm complet mai jos în articol.

„În cazul întrebărilor care vizează proprietăţile fizice sau utilizările unor substanţe, este elegant ca răspunsul să fie dat printr-o frază şi nu printr-un cuvânt. Să nu uităm că raţionamentele trebuie comunicate contextual pentru a da valoare ideilor exprimate”, mai spune profesoara.

Iată mai întâi ce trebuie să știi despre Bacalaureatul 2023:

Proba la Chimie – probă la alegere a profilului – este programată miercuri, 28 iunie 2023, conform calendarului oficial de Bacalaureat 2023 pentru absolvenții de liceu.

Daniela Bogdan este profesor la Colegiul Național ”Sfântul Sava” din București. A fost inspector general de Chimie în Ministerul Educației timp de 15 ani și director al Direcției Învățământ Preuniversitar în aceeași instituție. Este anual unul dintre antrenorii elevilor olimpici la competițiile internaționale de Chimie. În 2021, 30 din 80 de elevi ai săi care au susținut Bacul la Chimie au obținut nota 10.

Întreaga serie de articole cu sfaturi pentru probele de BAC 2023 poate fi accesată aici și se va actualiza pe măsură ce publicăm ghidurile cu indicații de la profesori: edupedu.ro/tag/sfaturi-bac/.

Recomandările complete:

„Una dintre cele trei probe scrise ale examenului de bacalaureat este proba E. d). Candidaţii înscrişi la examenul de bacalaureat care au absolvit liceul la filiera teoretică – profil real sau la filiera tehnologică au putut opta pentru chimie organică sau la chimie anorganică la susţinerea probei E. d).

Statisticile anuale au relevat faptul că numărul candidaţilor care au ales să susţină proba la chimie organică este sensibil mai mare decât numărul celor care au ales chimia anorganică. De aceea, voi începe cu o succintă descriere a tipului de subiecte de chimie organică.

Proba scrisă la chimie organică este formată din 3 subiecte, fiecare dintre acestea fiind alcătuite, la rândul lor, din alte două subiecte.

Subiectul I A cuprinde 10 itemi obiectivi de tip grilă, cu patru variante de răspuns. Aceşti itemi se referă la 6 substanţe ale căror formule de structură sunt prezentate în preambulul subiectului, fiind întrebări referitoare la caracteristici structurale, proprietăţi fizice sau chimice ale substanţelor date, precum şi unul sau doi itemi la care se solicită calcule privind rapoartele atomice/masice ale elementelor chimice sau cantităţi de elemente conţinute de unele dintre cele 6 substanţe date.

La acest subiect îi sfătuiesc pe toţi candidaţii să parcurgă, cu atenţie, toate variantele de răspuns, apoi să scrie pe foaia de examen litera răspunsului corect. Este foarte important ca literele să fie scrise lizibil, astfel încât caligrafia să nu conducă la o situaţie în care profesorul evaluator este în dificultate pentru a decide dacă litera a. este d. sau invers.

Subiectul I B cuprinde 5 itemi obiectivi de tip adevărat sau fals şi la care candidaţii trebuie să atribuie litera A (adevărat) sau F (fals). Aici trebuie, de asemenea, atenţie la citirea enunţului, iar dacă este enunţul se referă la o anumită substanţă chimică sau o reacţie chimică, este recomandabil ca aceasta să fie scrisă pe ciornă. Pe foaia de examen se va nota doar litera A sau F.

Atât la subiectul I A, cât şi la subiectul I B, dacă va exista, la o verificare a rezolvărilor de către candidat, o modificare a literei iniţiale, recomand să nu modifice litera iniţială prin suprapunerea altei litere, ci să taie cu o linie litera iniţială, apoi să scrie alături noua literă.

Subiectele II C şi II D sunt întrebări-problemă despre hidrocarburi alifatice, respectiv aromatice.

Subiectele III E şi III F sunt, de asemenea, întrebări-problemă despre alcooli, acizi carboxilici, grăsimi, săpunuri şi detergenţi, respectiv despre aminoacizi, peptide şi zaharide.

Pentru rezolvarea problemelor de calcul este foarte important, având în vedere că nu este permisă utilizarea calculatorului, să fie făcute cât mai multe simplificări ale numerelor, urmărindu-se divizibilitatea cu 2, 3, 5 ş.a.m.d., astfel încât în operaţiile aritmetice care urmează a fi făcute să fie numere mai mici şi să se ajungă astfel mai uşor la rezultatul numeric corect. Le recomand tuturor să reverifice calculele, deoarece un calcul greşit la o problemă conduce la o diminuare a punctajului cu o unitate (1 punct din totalul de 100 de puncte al probei de examen), în ipoteza că raţionamentul a fost corect. De exemplu, dacă pentru problema respectivă se acordă 3 puncte, conform baremului, iar calculul este eronat, candidatul primeşte 2 puncte pentru raţionament corect.

Atenţie! Nu uitaţi unităţile de măsură ale mărimilor fizice calculate!

În cazul întrebărilor care vizează proprietăţile fizice sau utilizările unor substanţe, este elegant ca răspunsul să fie dat printr-o frază şi nu printr-un cuvânt. Să nu uităm că raţionamentele trebuie comunicate contextual pentru a da valoare ideilor exprimate.

Subiectul de chimia anorganică:

Are o structură asemănătoare celui de organică. Astfel, subiectul I A cuprinde 10 itemi de tip grilă care se referă la 6 substanţe anorganice, iar la I B  sunt date 5 enunţuri la care trebuie să stabilească dacă sunt adevărate sau false.

În subiectul II C sunt abordate conţinuturi despre structura atomului, moleculelor, substanţelor ionice, iar la subiectul II D sunt întrebări-problemă despre o reacţie redox, despre aplicarea legilor gazelor. Subiectul III E se referă la noţiuni de termodinamică chimică: aplicarea legii lui Hess, calculul unei entalpii de reacţie sau al unei entalpii de formare, precum şi aplicarea ecuaţiei calorimetrice. La subiectul III F sunt întrebări sau probleme de cinetică chimică, calcule stoechiometrice.

Dacă aţi ales chimia organică sau chimia anorganică pentru ultima probă a examenului de bacalaureat trebuie să aveţi în vedere următoarele:

1. Analizaţi cu atenţie formulele date la subiectul I A.

2. Citiţi cu atenţie enunţurile, iar la itemii de tip grilă vă recomand să parcurgeţi toate variantele de răspuns, apoi să alegeţi răspunsul corect, scriind (lizibil) doar litera corespunzătoare răspunsului corect.

3. Redactaţi lizibil rezolvarea problemelor, parcurgând toate etapele de rezolvare.

4. Fiţi atenţi la calculele numerice, la ordinul de mărime, la unităţile de măsură în care trebuie să exprimaţi rezultatele. Refaceţi calculele, dacă este necesar, în aşa fel încât să fiţi siguri că rezultatul este corect.

5. La întrebările privind proprietăţile fizice ale unor substanţe sau importanţa lor, elaboraţi un răspuns care să vizeze cerinţele, nu doar o înşiruire de termeni.

6. La redactarea lucrării, recomand ca răspunsurile să fie date respectând ordinea subiectelor, iar rezolvările să nu fie fragmentate pe mai multe pagini.

7. La sfârşitul subiectului aveţi masele atomice rotunjite, numere atomice, constante fizice care vă sunt necesare pentru rezolvarea subiectelor.

8. Rezervaţi-vă o jumătate de oră pentru a verifica răspunsurile redactate pe foaia de examen.

Abordaţi examenul cu încredere în voi şi veţi avea succes!”.

Foto: © Tatiana Chekryzhova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. Pai toti care dau chimie la bac o fac doar ca sa intre la medicina si sa plece in europa de vest in spitalele de acolo cu salarii mai mari.

    calculele pe care le fac acolo la bacalaureat nu le folosesc in facultatea de medicina la nimic.

    In schimb pe la facultatile de Chimie si Inginerie Chimica raman locurile libere ca nu-s cautate nicaieri si se intra si daca nu stii nici formula apei sau simbolul sulfului si iesi lafel de nepregatit si nu te poti angaja nicaieri decat cu incadrarea de 8 clase sau 12 clase neavand valoare diploma aia de chimie.

    O mai stiti pe tipa absolventa de Inginerie Chimica aia de trebuia cu pile sa se angajeze la Protectia apelor regiunea moldova in 2020? si nu stia nici care e malul drept sau stang al unui rau si nici simbolul fosforului sau azotului si nici notiuni de Chimie de clasa a 7-a? Si lucrase barmanita cativa ani desi avea facultatea de chimie de cativa ani.

    Despre ce vorbim totusi?
    Ma mir ca nu le e rusine sa mai scoata capul cu asa ceva complet necorelat cu piata muncii. Chimia ar trebui sa ofere elevului un set de notiuni necesare in alte domenii nu calcule nesfarsite cu concentratii de reactanti reziduali si rapoarte de elemente si concentratii si calcule nesfarsite. Desi se sparg unii in asa calcule ei nu stiu nici structura materiei si nici ordinul de marime al particulelor atomice si subatomice.

  2. Ar trebui sa nu te prezinti la bac ca si asa iti trece CO. Nu ar avea cum sa taie ziua de activitate daca esti in CO. Si e o prostie sa fii in CO cand muncesti in sistem. Iar daca mergi la scoala sa bage activitate, dar te ia la intrebari ca de ce nu esti la BAC adica in CO. E stupid.

    In mod normal e o ilegalitate ca te treaca CO cand esti la bac, ca doar muncesti in sistem in acea zi. Tot la limita legii e si sa te oblige la ceva sau sa nu-ti accepte CO.

    La cat plateste la BAC e o rusine, e vreo 50 lei pe 6 ore netul, sa-l dea cu nepalezii mai bine, costa mai mult parcarea in unele orase decat iei pe o zi remuneratia la bac.

    Cat despre bacul la chimie, intreb si eu: cine mai da bac la chimie cand nu mai sunt nici profesori pe la chimie sau fizica, nu mai vrea nimeni sa predea materiile astea fara viitor care nu asigura absolventilor loc de munca decat cel mult unul prost la catedra, iar daca n-ai vocatie e chiar inutil si trebuie reconversie pe altceva.

      1. Stiu pe cineva cu master in chimie care lucreaza la casa la carrefour, mai da si cu matura, mai aseaza produsele in rafturi.

        Concluzia e ca inveti chimie ca sa ai studii echivalente cu 8 clase :))
        N-au cautare pe piata muncii, se cautau insa in anii 60-80 pe vremea lui ceausescu.

  3. Cred ca orice prost stie ca trebuie sa simplifice numerele daca se poate.
    Atentie sa nu simplifice si cand e suma.

    Femeia asta e una din bugetarii de lux din minister care evident nu a facut greva si beneficiaza de cumularea de functii si salarii laolalta si pensie speciala. Naivii se lasa aburiti de asa zisele loturi de olimpici care oricum nu folosesc la nimic ca nu mai avem industrie chimica.

    Si evident ca sunt mai multi care dau la chimie organica ptr ca e ceruta inca la medicina, anorganica nu e ceruta nicaieri decat daca vrei sa urmezi sa te faci vreun somer cu diploma dupa ce termini vreo facultate de chimie industriala musamalizata sub o denumire pompoasa dar evident cu cautare zero pe piata muncii. Dar sa comparam cu cati da la biologie sau alte materii mai bine.

    Odata cu reformele speram sa se mai reduca din aceste materii reminiscente ale epocii ceausescu si elevii inclusiv de la tehnologic sa poata alege mai multe materii ptr bacalaureat decat cele de stiinte. De exemplu sa poata alege si materiile din socioumane dar si dintre cele tehnologice.

  4. Onoratul Minister sa se autosesizeze ca sunt judete in care directorii au trecut automat profesorii la Bac pe lista, fara sa ii intrebe.
    Dna ministru Deca spunea ca participarea este benevola. Ei bine, nu este asa.
    Am scris si judetul la alta postare dar nu s-a aprobat postarea. Stimati moderatori, cu ce va deranjeaza adevarul?
    Pe parcursul grevei v-au convenit plangerile profesorilor.
    Acum cand se semnaleaza abuzuri in teritoriu, nu aprobati publicarea postarilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Aproape 4 din 5 elevi de clasa a VIII-a, din mediul rural, nu au luat 5 la simularea evaluării la Matematică în județul Iași / La clasa a XII-a a scăzut numărul celor care ar lua notă de promovare pentru toate profilurile

39.58% dintre elevii de clasa a VIII-a din județul Iași au luat note mai mari sau egale cu 5, la ambele probe, la simularea Evaluării Naționale 2023, organizată de Inspectoratul…
Vezi articolul