Cererea pentru egalizarea de șanse la Bacalaureat 2025 trebuie depusă până pe 20 decembrie, în ultima zi de înscriere la probele de competențe – Model de cerere

Cererea pentru egalizarea de șanse la Bacalaureat 2025, pentru elevii cu deficiențe de vedere, de auz, tulburări de neurodezvoltare, inclusiv tulburări de spectru autist, ADHD, dislexie, disgrafie, trebuie depusă până pe 20 decembrie, conform procedurii privind adaptarea examenului publicată de Ministerul Educației. În articol găsiți și Modelul de cerere egalizare de șanse pentru BAC 2025.

Ministerul Educației a schimbat structura examenului de Bacalaureat 2025 și probele de competențe se vor da în perioada 27 ianuarie – 7 februarie, iar probele scrise vor începe pe 10 iunie, cel mai devreme din istoria recentă.

Înscrierea pentru Bacalaureat 2025 – sesiunea de vară se face în două etape. Mai întâi pe 16-20 decembrie pentru probele de competențe, apoi în perioada 2-6 iunie 2025 pentru probele scrise.

Astfel că, procedura de egalizare de șanse pentru Bacalaureat 2025 conține ca termen limită pentru depunerea cererilor „înainte de data limită prevăzută în calendar pentru înscrierea candidaților în vederea susținerii probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025”, adică 20 decembrie, ultima zi de înscriere pentru probele de competențe. 

„Părinții menționează în cerere modalitatea de adaptare a condițiilor de examinare, în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice deficienței. 

Solicitarea se face în baza certificatului de orientare școlară și profesională/a certificatului de încadrare în grad de handicap/a certificatului A5 eliberat de medicul specialist/ a unei adeverințe medicale eliberate de medicul specialist din comisia medicală județeană/a municipiului București de orientare școlar-profesională.

Cererea înregistrată la unitatea de învățământ este valabilă atât pentru simularea examenelor naționale, cât și pentru examenele naționale.

Comisia Națională de Bacalaureat decide aprobarea sau respingerea argumentată a cererilor. Comisia Națională de Bacalaureat trimite, pentru fiecare cerere, rezoluția, Comisiei Județene/a municipiului București de organizare a examenului de Bacalaureat, care o va comunica unității de învățământ unde este înscris elevul și părinților”, conform procedurii de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, de auz, tulburări specifice de învățare și de neurodezvoltare, publicată de Ministerul Educației.

Bacalaureat 2025 – Model cerere pentru adaptarea condițiilor de examen
Prevederi despre adaptarea condițiilor de examinare la Bacalaureat 2025

Însoțitorul poate fi: un cadru didactic itinerant și de sprijin, un cadru didactic cu specializarea Psihopedagogie specială/Psihologie/Pedagogie familiarizat cu problematica deficienței elevului, desemnat de ISJ/ISMB sau un psiholog/specialist-terapeut personal al elevului, la propunerea părinților/tutorilor legal instituiți/reprezentanților legali.

În cazul candidaților cu deficiență de auz, însoțitorul este înlocuit de interpretul limbajului mimico-gestual. Accesul însoțitorilor în centrul de examen este permis în baza unei delegații emise de către ISJ/ISMB, cu respectarea condiției de a nu preda disciplina de examen pentru care asigură însoțirea candidatului în sală și nici la clasa din care provine acesta.

Secțiunea 1 — Adaptarea procedurilor de examen în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice deficienței de vedere

Art. 6. Părinții/reprezentanții legali ai elevilor/elevii majori cu deficiențe de vedere își vor exprima, în scris, potrivit art. 4 din prezenta procedură, opțiunile referitoare la modalitatea de accesibilizare a subiectului/ modul de redactare a subiectelor (scriere obișnuită, scriere obișnuită cu caractere mărite sau prin intermediul unui profesor asistent, scriere braille).

Art. 7. În redactarea/modul de transmitere a subiectelor de examen către candidat se va ține cont de gradul deficienței de vedere (acuitate vizuală, ambliopie, cecitate), astfel:

a) Asigurarea subiectelor în scriere obișnuită cu caractere mărite se realizează de către comisia din centrul de examen sau, după caz, de subcomisia din centrul de examen, prin transpunerea automată a subiectului din format A4 în format A3, prin intermediul unui copiator.

b) Multiplicarea subiectelor în sistem de scriere braille se realizează de către comisia din cadrul centrului de examen sau, după caz, de subcomisia din centrul de examen, pe imprimante specializate braille, prin intermediul unor programe software specializate, prin scanare sau prin transpunerea manuală a textului după dictare/prin aducerea subiectului în format electronic. Candidații cu deficiență de vedere care solicită susținerea examenelor naționale prin utilizarea sistemului braille primesc subiectele transpuse în scriere braille, precum și subiectul în scriere obișnuită. După distribuirea subiectelor, pentru identificarea eventualelor erori de transcriere și, după caz, menționarea diferitelor figuri/scheme/diagrame și altele asemenea, profesorii asistenți dau citire subiectelor.

c) Pentru candidații cu deficiență de vedere care solicită susținerea examenelor naționale prin utilizarea sistemului braille, dar nu există condiții pentru transpunerea subiectelor și multiplicarea acestora prin sistemul braille, subiectele se transmit prin dictare directă, de către unul dintre profesorii asistenți, timpul de redactare a lucrărilor scrise fiind contorizat de la momentul finalizării dictării.

d) Pentru candidații cu deficiență de vedere care optează pentru elaborarea lucrării scrise prin dictare, subiectele se comunică prin citire/dictare, de către un profesor asistent, transmiterea cerințelor putându-se realiza secvențial.

e) Pentru citirea subiectelor se poate folosi și tehnologie asistivă, fără conectare la internet și care să nu permită descărcarea de documente. Dispozitivele pot fi puse la dispoziție de unitățile de învățământ sau pot fi dispozitive personale ale candidaților, verificate în prealabil de către membrii comisiei din centrul de examen.

f) Citirea subiectelor cu ajutorul tehnologiei asistive (voce sintetică pe laptop, PC etc.) poate fi însoțită de dictarea cerințelor de către un profesor asistent. Candidații pot utiliza laptopurile sau celelalte categorii de dispozitive electronice personale numai după ce au fost verificate în prealabil, astfel încât să nu conțină în memoria internă materiale interzise la examen.

Art. 8. În centrele de examen în care susțin examen candidați cu deficiențe de vedere în sistem de scriere braille sau cu tehnologie asistivă, din comisia din cadrul centrului de examen sau, după caz, din subcomisie, fac parte un specialist în transpunerea subiectelor în sistem braille, precum și un cadru didactic cu competențe în utilizarea tehnologiei de acces pentru nevăzători.

Art. 9. (1) Redactarea lucrărilor scrise se realizează prin scriere manuală, prin sistemul de scriere braille, scriere cu ajutorul calculatorului prin intermediul unui soft de tipul cititorului de ecran sau prin dictare. (2) Candidații pentru care se asigură subiectele cu caractere mărite pot utiliza pentru redactarea lucrărilor scrise, mijloace optice de sprijin (lupe sau lentile speciale), precum și mijloace electronice de sprijin (lupe electronice portabile sau aparate de mărit cu circuit închis), proprii sau puse la dispoziție de unitățile de învățământ.

(3) Pentru candidații care solicită subiectele în alfabetul braille, la disciplinele geografie/matematică, hărţile/figurile/graficele se transpun în format tactil, prin intermediul tehnologiei de acces.

(4) La proba scrisă pentru disciplina Geografie, pentru accesibilizarea modului de lucru pe hartă, candidații cu deficiențe de vedere pot folosi Stiloul Prietenos (PenFriend), care se achiziționează împreună cu etichetele asociate acestora, etichete speciale ce permit înregistrarea vocală.

(5) La disciplina Matematică, candidații cu deficiențe de vedere, în funcție de gradul de deficiență, pot beneficia, la cerere, de scheme/desene/figuri geometrice în format mărit, de utilizarea cubaritmului sau a unor instrumente geometrice accesibilizate (de exemplu, rigla, echerul, compasul braille) sau au posibilitatea de a redacta descrierea figurilor geometrice, acordându-se punctajul conform baremului stabilit.

(6) Lucrările care se realizează prin dictare se scriu și se secretizează, conform procedurilor aprobate, de către unul dintre profesorii asistenți, în săli distincte, supravegheate audio-video.

(7) Lucrările scrise în alfabet braille se redactează pe hârtie specială braille, pusă la dispoziție de unitatea de învățământ de la care provin elevii, care poartă ștampila centrului de examen.

(8) După finalizarea elaborării, profesorii asistenți preiau lucrările scrise în alfabet braille, numerotează colile cu cerneală albastră și atașează broșura cu subiectele/un număr suficient de coli tipizate pentru transcriere. Pentru fiecare candidat, profesorii asistenți înscriu în colțul negru al broșurii/primei coli tipizate datele candidatului și efectuează secretizarea conform procedurilor aprobate, în prezența candidatului și a însoțitorului acestuia.

(9) Lucrările scrise în alfabetul braille, împreună cu broșurile/colile tipizate se preiau de către comisia din centrul de examen în cadrul căreia va funcționa o subcomisie pentru asigurarea transcrierii conținutului lucrărilor din alfabetul braille în alfabetul obișnuit, în broșură/pe coli tipizate. Membrii acestor subcomisii sunt cadre didactice specializate în scrierea/citirea alfabetului braille. Subcomisia se află în coordonarea președintelui comisiei din centrul de examen și este numită prin decizie a ISJ/ISMB. Lucrările transcrise se transmit/încarcă odată cu celelalte lucrări conform procedurii aprobate.

(10) Lucrările redactate pe dispozitive electronice se listează în sala în care a fost susţinută proba și vor fi secretizate în prezența elevului. Lucrările se transcriu de unul dintre profesorii asistenţi pe foaie tipizată, care se secretizează conform procedurilor aprobate, în prezența a cel puțin doi membri ai comisiei. La momentul transcrierii lucrărilor pe foi tipizate/broșură, acestea vor fi desecretizate de către membrii subcomisiei pentru a putea fi transpuse în formatul în care vor fi transmise/încărcate în vederea evaluării conform procedurilor aprobate, pentru toate lucrările din județ.

(11) Pe borderoul de primire lucrări, atât pentru lucrarea redactată în braille/calculator, cât și pentru lucrarea finală, rezultată în urma scrierii/traducerii pe broșură/coli tipizate, numerotarea și numărul total de pagini vor fi realizate de membrii subcomisiei care au realizat scrierea/traducerea. Aceștia vor nota numărul total de pagini în borderoul de predare-primire a lucrărilor și vor semna în spațiul corespunzător, conform procedurii aprobate.

Secțiunea 2 — Adaptarea procedurilor de examen în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice deficienței de auz

Art. 10. (1) Candidații cu deficiențe de auz pot solicita susținerea probelor de examen cu subiecte unice cu suportul interpreților limbajului mimico-gestual, cadre didactice din învățământul preuniversitar de altă specialitate decât cea la care se susține proba și care nu au predat la clasele din care provin candidații. 

(2) La cererea motivată a părinților/reprezentaților legali ai elevilor/elevilor majori, candidații pot beneficia de interpreţi autorizați în limbajul mimico-gestual, alţii decât cei propuşi de unitatea de învățământ, de altă specialitate decât cea la care se susține proba.

(3) Pentru evitarea/eliminarea blocajelor în comunicarea dintre candidat și interpret, în situația în care interpretul limbajului mimico-gestual este desemnat de către ISJ/ISMB, se recomandă o cunoaștere prealabilă între interpret și candidat, cu cel mult 10 zile lucrătoare înainte de prima probă, astfel încât să se asigure o cunoaștere comună a semnelor limbii române.

(4) În situația în care nu poate fi asigurat un număr corespunzător de interpreți ai limbajului mimico-gestual în condițiile prevăzute la alin. (1), comisiile județene/Comisia municipiului București de organizare a Evaluării naționale, respectiv comisiile județene/Comisia municipiului București de Bacalaureat asigură prezența în fiecare centru de examen în care sunt candidați cu deficiențe de auz, pe toată durata desfășurării probelor, a unor interpreți autorizați în limbajul mimico-gestual, alţii decât cei propuşi de unitatea de învățământ, de altă specialitate decât cea la care se susține proba.

(5) Accesul în centrul de examen a interpreților limbajului mimico-gestual prevăzuți la alin. (1), alin. (2), alin. (3) și alin. (4) este permis în baza unei delegații semnate de către inspectorul școlar general.

Art. 11. În vederea accesibilizării cerințelor subiectelor pentru fiecare probă, interpretul transmite candidatului/ candidaților, prin limbaj mimico-gestual, conținutul cerințelor, atât la începutul fiecărei probe, cât și secvențial, după fiecare cerință, după caz.

Art. 12. Redactarea lucrării scrise se poate realiza prin dictare de către elev cu sprijinul interpretului, a unui profesor asistent, sau prin utilizarea unui calculator. Lucrarea redactată de candidat pe calculator se listează în sala în care a fost susținută proba și se semnează pe fiecare pagină de către candidat. Unul dintre profesorii asistenți asigură secretizarea și transcrierea lucrării în broșură/pe coli tipizate.

Art. 13. În cadrul probei de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională din cadrul examenului național de bacalaureat, candidații cu deficiențe de auz nu susțin proba de înțelegere a unui text audiat. În certificatul de competență lingvistică, rubrica respectivă, ce corespunde competenței de înțelegere a unui text audiat, se barează.

Secțiunea 3 — Adaptarea procedurilor de examen în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice tulburărilor de neurodezvoltare

Secțiunea 3.1. — Adaptarea procedurilor de examen în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice tulburărilor de spectru autist, tulburărilor cu deficit de atenție/hiperactivitate, tulburărilor de dezvoltare intelectuală sau altor tulburări de neurodezvoltare

Art. 14. (1) În vederea identificării soluțiilor optime de adaptare a modalității de susținere a probelor și pentru evitarea/eliminarea blocajelor sau stărilor de anxietate/disconfort psihic, cauzate de introducerea elevului cu tulburare de spectru autist într-un mediu nefamiliar, se asigură cunoașterea prealabilă dintre candidat și însoțitor, în cazul în care a fost desemnat de către ISJ/ISMB, potrivit art. 18, alin. (7) din prezenta procedură. Totodată, însoțitorul i se poate adresa elevului pentru a-i oferi sprijin în concentrarea asupra rezolvării subiectului, fără a interfera cu conținutul probei de examen.

(2) Sala de examen nu va conține distractori și se recomandă evitarea stimulilor externi.

Art. 15. (1) Subiectele pentru probele scrise se transmit candidaților cu tulburare de spectru autist sau cu alte tulburări de neurodezvoltare, cu posibilitatea promptării și administrării secvențiale de către un profesor asistent, după caz. Subiectele se citesc, pe rând, în ordinea în care se elaborează lucrarea și se pot repeta, la cererea candidatului.

(2) Redactarea lucrării scrise se poate realiza prin dictare, unui profesor asistent, sau prin utilizarea unui calculator. Lucrarea redactată de candidat pe calculator se listează în sala în care a fost susținută proba și se semnează pe fiecare pagină de către candidat. Unul dintre profesorii asistenți asigură secretizarea și transcrierea lucrării în broșură/pe coli tipizate.

(3) Pe timpul realizării probelor scrise se acordă, la cerere, pauze, cu respectarea încadrării în termenul maxim prevăzut pentru redactarea lucrării și, de asemenea, este permisă la decizia însoțitorului, folosirea unui sistem de recompensă tangibil/netangibil, precum și prezentarea vizuală a timpului.

Secțiunea 3.2. — Adaptarea procedurilor de examen în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice tulburărilor specifice de învățare (TSI)

Art. 16. (1) Părinții/reprezentanții legali ai elevilor/elevii majori cu tulburări specifice de învățare își vor exprima, în scris, potrivit art. 4, opțiunile referitoare la modalitatea de accesibilizare a subiectului/modul de redactare a subiectelor specificând mijloacele/instrumentele/ modul de redactare al lucrării, aspecte esențiale pentru pregătirea/asigurarea/respectarea tuturor elementelor necesare adaptării procedurilor de examinare.

(2) Exemple de adaptări ale procedurilor de examinare pentru candidații cu tulburări specifice de învățare:

a) Citirea subiectelor de către un profesor asistent, pentru candidații cu dislexie. Subiectele se citesc cu voce tare, pe rând, în ordinea în care se elaborează lucrarea și se pot repeta la cererea candidatului;

b) Realizarea lucrării scrise prin dictarea conținutului acesteia, de către elevul cu disgrafie (disortografie), către un profesor asistent. Se interzice profesorului asistent să corecteze sau să intervină în dictarea realizată de elev.

(3) Lucrarea redactată de candidat pe calculator se listează în sala în care a fost susținută proba și se semnează pe fiecare pagină de către candidat. Unul dintre profesorii asistenți asigură secretizarea și transcrierea lucrării în broșură/pe coli tipizate.

(5) Comisia Națională de Bacalaureat poate aproba și alte măsuri pentru adaptarea condițiilor de susținere a examenului de bacalaureat pentru candidații cu TSI, precum folosirea instrumentelor și materialelor compensatorii, avizate de către inspectorul de specialitate care coordonează disciplina respectivă/cadrul didactic desemnat de către ISJ/ISMB și al inspectorului pentru învățământul special, din cadrul ISJ/ISMB, la propunerea comisiilor de bacalaureat județene/a municipiului București. Neavizarea sau neaprobarea instrumentelor și materialelor compensatorii, astfel cum au fost propuse de către comisiile din unitățile de învățământ, va fi motivată, în scris, de către ISJ/ISMB, respectiv de către Comisia Națională de Bacalaureat, odată cu transmiterea refuzului de avizare/aprobare.

(6) Unitățile de învățământ au obligația de a transmite către ISJ/ISMB, în vederea aprobării, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data primirii acestora, cererile și materialele compensatorii depuse de către părinții/reprezentații legali ai elevilor sau elevii majori, după caz.

(7) Comisia județeană/a municipiului București de organizare a evaluării naționale, respectiv Comisia județeană/a municipiului București de bacalaureat comunică în scris, unităților de învățământ, măsurile compensatorii, precum și materialele compensatorii aprobate/avizate, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la primirea cererilor.

Art. 17. Pentru a reduce barierele determinate de tulburarea specifică de învățare (dar fără să le faciliteze realizarea lucrării din punct de vedere cognitiv), candidații cu TSI pot utiliza materiale compensatorii (tabele cu formule, hărți mentale, scheme conceptuale) și instrumente compensatorii (tehnologii asistive, ca de exemplu: calculatorul de buzunar/birou)”, conform procedurii.

Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
Calendar Simulare Bacalaureat 2025:

Vezi aici subiecte și bareme de la simularea de BAC 2023 și simularea de BAC 2024.

Exit mobile version