Cercetătorul și filologul Ștefan Colceriu: Limbile latină și greacă veche sunt grele, iar în societate totul este la mintea cocoșului. Ne-am dezobișnuit să facem lucruri grele și, dacă vine vreo adversitate peste noi, ne poate doborî cu ușurință

19.003 vizualizări
Ștefan Colceriu / Foto: Facebook.com
Unul din motivele pentru care limbile clasice – latină și greacă veche ar trebui predate în școli mai intens este faptul că sunt limbi grele „și că în general în școală și în societatea contemporană totul este la mintea cocoșului, la un click distanță și ne-am dezobișnuit să facem lucruri grele”, spune filologul și cercetătorul lingvist Ștefan Colceriu într-o intervenție la Radio France International (RFI) România. Acesta a oferit patru argumente pentru predarea limbilor clasice – intervenția, integral mai jos în articol.

Ne-am dezobișnuit să facem lucruri grele și, dacă cumva vine vreo adversitate peste noi, vreo greutate, ne poate doborî cu ușurință. Latina este – și greaca, niște limbi vechi și grele -, o formă foarte bună de acces, adică de antrenament pentru momente grele în viață. Una e să faci totul foarte repede și să fii doborât din prima și alta e să ai un pic de antrenament și chiar dacă vine, că lucrul rău tot va veni peste tine, să faci față cu altă dispoziție spirituală”, a spus Colceriu în emisiune, în care a vorbit despre un curs pe care îl va organiza la Fundația Calea Victoriei despre lectura clasicilor.

Noi nu avem de învățare a limbilor clasice. Limbile clasice la noi sunt așa cum e și Occidentul la noi. Adică este o legătură în bătaia vântului. Dacă avem regimuri politice favorabile, așa cum s-a întâmplat vreme de 80 de ani în timpul monarhiei care ne îndreaptă spre Occident, atunci latina intră în școli. Dacă, dimpotrivă, ne îndreptăm în partea cealaltă, dacă vântul bate de la răsărit, atunci limba latină dispare în școli, ceea ce în Polonia, de exemplu, nu s-a întâmplat.

Tradiția lor culturală și credința lor confesională a făcut posibilă, în ciuda tuturor adversităților istorice, ca latina să continue în școală. Și ca Polonia să dea un papă atât de important ca Ioan Paul al II-lea care a făcut ca comunismul să se prăbușească în deceniul penultim din secolul trecut”, a dat exemplu filologul. Intervenția completă, redată mai jos în articol.

Cel mai slab argument după părerea lui Colceriu, dar valid, pentru predarea limbilor clasice în școli cu mult mai mare accent decât se face acum, este argumentul identității naționale, subliniază cercetătorul de la Institutul de Lingvistică al Academiei Române, preocupat de etimologie, filologie clasică, filologie biblică – greacă, ebraică, coptă -, religii antice mediteraneene și din Orientul Apropiat (sursa).

Școala românească nu mai promovează de fel cultura antică și cultura medievală, ceea ce înseamnă că ne rupe cumva de rădăcinile noastre culturale. Și dacă n-avem rădăcini, atunci nici nu mai avem mijloace de legitimare”, a spus Colceriu, [editare ulterioară] redactor și secretar al Dicționarului Etimologic (DELR) și care în prezent lucrează la traducerea unui manual austriac de limba latină.

Colceriu a vorbit și despre faptul că profesorii și părinții pot cere directorilor de școală să facă ora de latină, întrebat ce soluții sunt pentru a-i apropia pe copiii de gimnaziu de limbile clasice. „Cred că e nevoie să ne refacem edițiile, traducerile de texte vechi. Cred că este important ca, într-o formă sau alta, latina să coboare din nou în școli.

Sigur că ea nu poate fi făcută în toate școlile pentru că nu mai există profesori pentru așa ceva. Dar există școli din România – și asta nu se știe -, în care se face latină cu mare pasiune de către profesori, cu în puținele ore de latină pe care le mai au la un asemenea nivel, încât sunt foarte mulți copii care sau mulți, mă rog, destul de mulți copii pentru halul în care se face latină în România care ajung la olimpiade internaționale. Ideea este nu să dai 3, 4, 5 – 10 olimpici, ci ideea e să le arăți copiilor și această posibilitate, pentru că de fapt ce face ministerul și ce face România cu oficialitățile ei este să blocheze copiilor accesul la cunoaștere, de fapt”, a adăugat acesta.

În prezent, la gimnaziu există la clasa a VII-a o oră pe săptămână de elemente de limbă latină și cultură romanică, potrivit planurilor-cadru în vigoare din 2016. La liceu, cele mai multe ore de limba latină sunt la profilul uman, specializarea filologie, o oră pe săptămână în clasele IX, X și XII și două ore pe săptămână în clasa a XI-a și, de asemenea, la științe sociale – câte o oră pe săptămână în clasele IX și X, conform planurilor-cadru de învățământ în vigoare din 2009 pentru învățământ teoretic și vocațional. Latină și greacă se mai studiază și la seminariile teologice.

  • Anul trecut o propunere a filologului Theodor Georgescu de la Facultatea de Limbi și literaturi străine (FLLS) a Universității din București (UB) era ca limba latină să fie reintrodusă ca probă opțională de Bacalaureat pentru elevii de la uman. Filologul se întreba „cum poate fi, de exemplu, economia mai relevantă decât limba latină pentru specializarea de filologie?”.
  • Propunerea venea în contextul în care actualele legi ale educației erau în dezbatere publică la acea vreme, însă limba latină nu a fost reintrodusă ca disciplină opțională la Bacalaureat. În schimb, este nouă posibilitatea pentru elevii care vor susține bacalaureatul în noua formă să dea probă la religie, după solicitările din martie 2023 ale cultelor.
Redăm intervenția de la radio integral:

Moderator – Valentin Panduru: În practica școlară mai există frânturi de texte vechi în orele de literatură universală. Dar cât de relevante sunt ele astăzi și în ce măsură îi ajută pe cei tineri să înțeleagă ceva din ele?

Ștefan Colceriu: E foarte greu de spus în ce măsură sunt relevante. Mă întreb în ce măsură e relevantă cultura, în orice caz și în orice perioadă. Dacă privim lucrurile la modul foarte pragmatic, cultura e mereu inactuală. Acum, dacă privim lucrurile mai puțin pragmatic, putem să cădem cu ușurință în deprimare, pentru că școala românească nu mai promovează de fel cultura antică și cultura medievală, ceea ce înseamnă că ne rupe cumva de rădăcinile noastre culturale. Și dacă n-avem rădăcini, atunci nici nu mai avem mijloace de legitimare ș.a.m.d. (…) [Este] melancolirea asta, că nu se mai face latină, nu se mai face greacă, cum ar trebui să se facă și nu se mai face, nu numai România.

Orele de greacă, cel puțin, s-au dus de peste tot de pe unde se făceau, în mai mare sau mai mică măsură. Există doar locuri în care tradiția culturală e atât de puternică încât se mai păstrează rudimente de greacă. Orele de latină s-au dus și ele în jos și cu aceasta și cultura pe care aceste o subîntindeau, adică cultura clasică.

(…) Impresia mea este că oricât ai încerca să te întorci la limbi clasice, făcând petiții la Ministerul Educației, căzând în genunchi la directorii de școală ș.a.m.d, nu vei putea face mare lucru, pentru că acești oameni sunt ei înșiși neconvinși de importanța limbilor clasice.

Moderator – Valentin Panduru: Păi hai să-i convingem, acum la radio, avem această antenă, avem minute, hai să încercăm să convingem de ce este importantă până la urmă într-un popor latin, să putem înțelege ceva din această limbă.

Ștefan Colceriu: Există multe argumente. Eu de 20 de ani mă tot gândesc la treaba asta. Am și scris în diverse locuri de ce sunt importante limbile clasice. Argumentele sunt de la cele mai puțin convingătoare. Cum e argumentul acesta, al identității, este cel mai cel mai slab, după părerea mea. Sigur că este foarte, foarte des invocat. Pe urmă există argumentul foarte frumos pe care îl exprima un mare lingvist polonez, Jerzy Kuryłowicz, care spunea că Europa se termină unde se termină limba latină.

Asta este un lucru foarte relevant, foarte adevărat și care ține de tradiția culturală a Europei, care iradiază de fapt de la Roma și cu care unele culturi europene sunt în legătură în continuare, iar altele nu mai sunt în legătură. În cazul civilizației românești, să zic așa, această legătură s-a pierdut de foarte multă vreme.

Noi nu avem o tradiție, ăsta e adevărul. Nu avem o tradiție de învățare a limbilor clasice. Limbile clasice la noi sunt așa cum e și Occidentul la noi. Adică este o legătură în bătaia vântului. Dacă avem regimuri politice favorabile, așa cum s-a întâmplat vreme de 80 de ani în timpul monarhiei care ne îndreaptă spre Occident, atunci latina intră în școli. Dacă, dimpotrivă, ne îndreptăm în partea cealaltă, dacă vântul bate de la răsărit, atunci limba latină dispare în școli, ceea ce în Polonia, de exemplu, nu s-a întâmplat.

Tradiția lor culturală și credința lor confesională a făcut posibilă, în ciuda tuturor adversităților istorice, ca latina să continue în școală. Și ca Polonia să dea un papă atât de important ca Ioan Paul al II-lea care a făcut ca comunismul să se prăbușească în deceniul penultim din secolul trecut.

Acum, al treilea argument, după părerea mea, este un argument pe care îl dădea domnul Solomon Marcus, mare matematician, care spunea că, pe lângă matematică, care este o formă de cultivare a minții, el ar introduce la școală latina, pentru că are în aceleași măsuri această limbă, ca matematica, virtuți de mobilare a minții și de antrenare a creierului.

În fine, ultimul argument pentru care eu pledez este că latina și greaca sunt niște limbi grele și că în general în școală și în societatea contemporană totul este foarte ușor, totul este la mintea cocoșului, la un click distanță ș.a.m.d. și ne-am dezobișnuit să facem lucruri grele. Ne-am dezobișnuit să facem lucruri grele și, dacă cumva vine vreo adversitate peste noi, vreo greutate, ne poate doborî cu ușurință. Latina este – și greaca, niște limbi vechi și grele -, o formă foarte bună de acces, adică de antrenament pentru momente grele în viață.

Una e să faci totul foarte repede și să fii doborât din prima și alta e să ai un pic de antrenament și chiar dacă vine, că lucrul rău tot va veni peste tine, să faci față cu altă dispoziție spirituală. Eu mă gândesc acum că am cunoscut oameni care au făcut pușcărie grea în regimul trecut și care fuseseră avocați și care după ani și ani de zile, după 60 de ani de la terminarea facultății, erau în stare să spună pasaje întregi de drept roman în latinește și care spuneau cât de importantă a fost pentru ei situarea aceasta culturală și spirituală, de fapt, în această limbă și în această spiritualitate.

(…) Moderator: Deci nu există prea mult ecou din partea ministerului. Asta îmi spui. Nu se întâmplă foarte multe la nivel individual. Atunci ce putem face și ce faci tu? Care sunt preocupările tale pentru a schimba aici ceva.

Ștefan Colceriu: Mi-am dat seama că numai dacă faci ceva se poate schimba ceva, numai prin forța exemplului. Nu vreau să fac niciun fel de cal de bătaie din mine, dar am început să lucrez de când am terminat facultatea la un proiect important de traducere a Bibliei din greacă veche în română la Colegiul Noua Europă, al cărui rector era pe atunci dl. profesor Andrei Pleșu, și am tradus la Humanitas, printre altele, și am făcut o ediție critică a Patericului copt, adică a Patericului în ultima fază a limbii egiptene, un lucru care a apărut acum vreo 2 ani.

Ideea mea este că trebuie făcută școală și, dacă vrem să facem școala, atunci trebuie să avem oameni cu care să lucrăm. Cred că e nevoie să ne refacem edițiile, traducerile de texte vechi. Cred că este important ca, într-o formă sau alta, latina să coboare din nou în școli.

Sigur că ea nu poate fi făcută în toate școlile pentru că nu mai există profesori pentru așa ceva. Dar există școli din România – și asta nu se știe -, în care se face latină cu mare pasiune de către profesori, cu în puținele ore de latină pe care le mai au la un asemenea nivel, încât sunt foarte mulți copii care sau mulți, mă rog, destul de mulți copii pentru halul în care se face latină în România care ajung la olimpiade internaționale.

Ideea este nu să dai 3, 4, 5 – 10 olimpici, ci ideea e să le arăți copiilor și această posibilitate, pentru că de fapt ce face ministerul și ce face România cu oficialitățile ei este să blocheze copiilor accesul la cunoaștere, de fapt. Și asta este un lucru pe care îl știu de la de la Rafail Noica [N. Red. sihastru, fiu al filosofului Constantin Noica] care își acuza părinții că i-au blocat accesul la cultura religioasă.

Lucrul acesta nu ne-a făcut decât să se răzbune pe părinții lui, pentru că Rafail Noica ajuns marele duhovnic care este acuma. Ideea este să nu omorâm în copiii noștri disponibilitățile. Sigur că nu vor fi cohorte care să învețe latină și greacă, niciodată n-au fost, dar este criminal să blochezi copiilor accesul la o formă de cunoaștere sau alta. Așa cum dacă copilul are vocație muzicală, de ce să-l pui să facă inginerie?

Eu cunosc un caz celebru și multe altele de tineri foarte înzestrați care au făcut TCM [Tehnologia Construcțiilor de Mașini], ca după aceea să ajungă mari, mari publicitari în România. Adică să fim foarte serioși. Dacă părinții erau suficient de inteligenți să-și dea seama ce vocații au copiilor, atunci cu siguranță foarte multă suferință ar fi scutită, foarte multă frustrare ar fi eliminată din societate și societatea ar fi o una mai liberă și mai veselă.

Moderator: Acum recunosc că din această discuție înțeleg și eu că o limbă veche te poate ajuta să-ți găsești echilibrul, în dezvoltarea ta personală. Nu m-aș fi gândit la asta în momentul în care copilul a găsit pe o aplicație pe telefon, o astfel de aplicație ce te învață limba latină. Nu știu în ce măsură o face cum trebuie, dar curiozitatea a stârnit copilul să audă cum este reprodus și în același timp să încerce să reproducă ceva din limba latină pentru ei. Pentru copii ce se poate face?

Ștefan Colceriu: Există ore la dispoziția directorului în școală, suplimentare, pot fi folosite dacă dacă părinții cer chestia asta, asta știu cu siguranță. Dar dacă directorii sunt [profesori de alte materii], dacă nu sunt absolut convinși de chestia asta, n-o să facă…. Dar dacă părinții vor cere, dacă copiii vor cere și dacă directorul…

Moderator: Adică așa cum cerem ora de religie, am putea să cerem și ora de latină.

Ștefan Colceriu: Exact. Și această clasă poate să facă această oră. În primul an va fi și un manual. O să vedeți în toamnă, sper, lucrez la asta. Lucrez la o traducere a unui manual austriac, este minunată, va apărea la Humanitas (…) și deja e în redactare din câte știu un manual de greacă veche pentru copii, nemțesc, foarte bun. Tot la toamnă sper să apară și acela.

Copiii vor avea treaba asta, e totul doar ca părinții să ceară aceste ore și ceea ce este foarte important este că, dacă tot le-ai pus pe copil să facă treaba sau dacă copilul a cerut să facă treaba asta, clasa respectivă să aibă și niște gratificații, adică clasa respectivă la sfârșitul anului, așa cum se făcea înainte de cele două războaie mondiale, să beneficieze de o călătorie de două sau de trei săptămâni cu trenul prin Italia ca să vadă lucrurile la fața locului.

Este foarte, foarte important, că dacă faci latină și greacă ca într-un borcan, atunci sigur că n-are nicio relevanță, dar dacă copiii se duc și văd Acropole, de pildă, dacă văd că prin propilee se vede Salamina așa cum a conceput-o Pericle să se vadă, atunci lucrurile sunt cu totul și cu totul altfel”.


21 comments
  1. Inca ceva: Pretinsul filolog “roman” (de fapt grec) lauda la maxim grecia si monumentele de acolo (ca motiv ca noi sa invatam greaca😏 (DE CE sa nu invete grecii limba dacica/romaneasca, sa revina ei la radacinile lor culturale si lingvistice??) confundand premeditat grecii (“Sea Peoples”, invadatori aici originati in Africa) cu Pelasgii (daci antici din Pelasgia), acelasi fals premeditat istoric promovat si de oculta mondiala (urmasi ai infamilor Sea Peoples antici, Aducatorii Apocalipsei) pentru a inversa (cum fac ei de cand lumea) valorile lumii, prezentadu-i pe cei rai si inculti ca “cei buni si destepti”, si invers, oculta/sea peoples mereu facand si zicand totul exact invers de cum e. La fel si cu zeii dacici la care se inchinau si grecii, numiti astfel apoi de ei in media lor ca “zei grecesti”😏🤪. Pe acelasi considerent, romanii (nu toti, numai sectantii crestini) sunt “evrei” fiindca se roaga la evreul (fictiv si fara nume) cunoscut cu termenii GRECESTI “isus christus” (asta e descriere, nu nume si prenume. Inseamna “salvatorul divin”, plagiat de la Har/Horus, fiul/harul lui Osiris/Dumnezeu), nu?
    Pana si dialectul (“limba”😏, conform filologului asta antiroman/antidacic laudator de greci) olimpian (zona muntelui Olimp/Olymp) e dialect DACIC/aroman*.
    Iar zona Olimpului NU a apartinut niciodata de Grecia, pana in anul 1913 secolul trecut! Alooo!! “Filologilor” care habar nu aveti de limbi, istorie… si nimic altceva.
    Informatia asta o gasesti pe wikipedia originala, la pagina “GREECE”. De acolo provine si asta: https://en.wikipedia.org/wiki/Greece#/media/File%3ATerritorial_Expansion_of_Greece_from_1832%E2%80%931947.gif
    La vremea genocidurilor lor recente, grecii au tinut sa se si laude international cu asta, inclusiv prin timbre, care prin utilizarea lor pe scrisori, ajung in toata lumea: https://i.colnect.net/b/167/114/Map-of-Greece-1830-1930.jpg

    Vrei sa lauzi si sa ne vorbesti de “civilizatia”😏 grecilor antici reali (deci greci originali proceniti din Africa, nu pelasgi daci)? OK! Uite-o aici:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Pederasty_in_ancient_Greece
    Exact “civilizatia” ocultei mondiale de azi.

    * Ancient Dacian (today called “Aromanian”) a.k.a. “Olympian”(God’s) language:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Aromanian_language#/media/File%3ASouth-Balkan-Romance-languages.png

  2. “In societate totul e la mintea cocosului”😏🤣???
    Daca ar fi asa, nu am avea atatia vaccinati si nici suferinzi de Sindromul Stockholm care isi voteaza proprii ucigasu dovediti, de 33 de ani deja.
    Sau mintea romanilor e “sub mintea cocosului”😏??

  3. No offence, dar nu pot decide care e mai incult, Colceriu citat in articol, sau Lefter care a facut articolul asta. Ma cutremur pur si simplu cand vada cel nivel petrolifee a ajuns “educatia” romanilor de azi, clar adusa (mai bine zis REDUSA) la nivelul asta de oculta satanica mondiala (rasa numita oficial in antichitate “Sea Peoples, Aducatorii Apocalipsei”) ca si azi, pentru ca oculta nu are nevoie de oameni destepti (caci pe cei destepti nu-i poti controla si insclavii), ci de multi si prosti, care sa creada orice li se spune..

    “Trebuie sa invatam limba latina si greaca fiindca trebuie sa invatam limbi clasice” ;), si asta fiindca “astea sunt limbi grele”??????
    Am trait s-o aud si pe asta.. E ca si cum ai spune ca “pomul asta e prea uscat, trebuie sa-i dam apa ca sa-l uscam de tot”. Caci cine are cel putin 2 clase (ca trenul), poate verifica (cel putin poate citi pe wikipedia originala) ca atat limba latina cat si cea greaca, desi au variante clasice, sunt limbi MODERNE !
    Ca si greaca, si latina s-a schimbat de vreo 5 ori de-a lungul ultimelor 3 milenii!
    Ambele au cel putin 5 variante, greaca si latina folosita azi de oricine fiind variantele evului mediu tarziu, nicidecum variantele clasice.
    Deci a vorbi de “limbile” latina si greaca (pretinzand ca trebuie sa le invatam) fara sa mentionezi la CARE (varianta de) limba te referi, si a mai si pretinde ca “esti mare filolog”;), e cea mai ridicola si auto-denigratoate afirmatie & situatie pe care ti-o poti creea.
    Avand in vedere ca asta e pseudo site-ul “edupedu”;), creeat de oculta pentru a reduce inteligenta sclavilor ei (in timp ce pretinde ca “o ridica”;), de-aia oculta foloseste mereu si peste tot nume teribilice, sa atraga oile la ele sa le prosteasca in mod eficient), nu e de mirare sa gasesc atatea aberatii aici, in lumea ocultista de azi, in care totul e EXACT INVERS decat realitatea/adevarul.

    Exista mii de dovezi ca atat greaca cat si latina NU SUNT LIMBI !!! Ci dialecte ale limbii primordiale hyperboreene/dacice.
    Si nu ma refer doar la dovezile din biblioteca secreta a Vaticanului saua declaratiile filologului istorico-teolog Miceal Ledwith, ci la efectiv miile alea de dovezi cunoscute, prezentate si dovedite de atatia ani, numai “filologul” Colceriu nu le stie nici acum..
    “Limba latina” initiala/antica era un dialect local (din Latium, Italia, de unde si termenul “Latin”) al dacilor din Latium, care apartinea de Etruria (zona dacica in Italia, vezi si dovezi oficiale de tot felul, inclusiv ceramici de Cucuteni din Etruria in mileniul 4 BC), hence “etrusci”, limba gasita acolo de infamii “Sea Proples” care au invadat treptat Italia dinspre sud in mileniul 1 BC (caci invazia lor, originata in Africa de nord-est in mileniul 2 BC, a fost oprita in Pelasgia inspre nord, de catre dacii din Pelasgia, alias “pelasgi”) urland cat de “mare e grecia” acum cu teritorii acaparate de ei si din Italia.., zona numita de ei si istoricii pelasgi & etrusci a vremii de atunci “Magna Graiecia”, devenita mai tarziu in scrisuri ca “Magna Graecia”, si cu asta ajungem la “limba”;) greaca.
    Sea Peoples erau un grup de 3 rase ucigase provenite din Etiopia* de azi si zone invecinate, creeate prin inseminare artificiala progresiva de faraonii egiptului (care incultii nici azi nu stiu ca erau daci din Dacia de est de langa Marea Neagra, desi sunt mii de dovezi si despre asta, inclusiv analize ADN/DNA incepute de Roman Scholz de la iGenea Switzerland si continuate de multe laboratoare internationale, rezultate publicate oficial peste tot pe glob incl. la TV de o gramada de ani! Dar incultii neamului nici acum nu stiu asta!), dovezi atat scrise, cat si transmise pe cale orala din antichitate, cat si basoreliefuri antice egiptene, cat si dovezi medicale moderne DOVEDIND clar acea inseminare a diferitelor specii de maimute din familia Rhesus Macaque (factorul RH din sangele nostru** de la acest nume de specie animalica provine), cat si din babuini, de-aia ingrijite si respectati la faraoni, fapt si asta dovedit multiplu si prin tot felul de dovezi arheologice.

    Sea Peoples (infatisati ca animale pe basoreliefurile antice egiptene, dar cu coifuri preluate de la egipteni) nu aveau limba precisa si coerenta, ci mai mult ragete animalice. Ei au venit pe mare din insula in insula (vezi puzderie de insule grecesti sudice) din Africa atacand si distrugand prima data civilizatia minoica (pelasgi/daci), apoi zona pelasca miceneeana, apoi Atena, apoi vestul Anatoliei (incl. Troas cu Troia in mijloc, condusa de Ilie Priam, de-aia a si intitulat pelasgul Homer epopea aia “iliada”), ei distrugand intreaga civilizatie a epocii bronzului in sudul Europei & Vestul Anatoliei, pana au fost opriti la nordul Atenei de pelasgi (Nota: Grecia pe care o cunoastem azi a fost creeata prin furturi de teritorii pelasge/aromane din jur in ultime 2 secole, vezi wikipedia englezeasca la pagina Greece).

    Ca sa se inteleaga cu Sea Peoples Invadatori (care au masacrat si stapanit si nordul Egiptului circa 100 de ani) care in afara de ragete animalice nu prea aveau GRAI (in limba dacica asta insemna “limba vorbita”, alias “graiul nostru stramosesc”, expresie din poeziile noastre vechi), dacii din Pelasgia a incercat contact cu ei invatandu-i prima data GRAIUL (dialectul dacic din Pelasgia) pelasg, dupa care invadatorii au fost numiti “grai-eci”, alias “cei care graiesc/au grai” (pe wikipedia originala azi sunt mentionati ca “graeci”, or eliminat intre timp “i”-ul), de unde provine si termenul modern de “greci”.

    Despre APOCALIPSA epocii bronzului si acesti Sea Peoples” care or creeat-o gasiti multe documentare (majoritar in engleza) pe youtube.

    Toata istoria reala a lumii de la facerea ei si pana astazi e documentata & dovedita deja de mult chiar de un roman de-al vostru, in celebra serie internationala “Noi Arianii Daci”, gasita si in Cloud pe HiDrive, caci e partial cenzurata pe platformele ocultei (youtube, GoogleDrive, FakeBook etc.
    Toti romanii adevarati au studiat seria. Numai globalistii ocultei si ovinele cu aere de “filologi”, “filozofi” etc. nu sunt interesati, caci in lumea lor, astia (prostul nu e prost destul pana nu e si fudul) ei “stiu totul” si nu mai au nevoie de nicio informatie, de la nimeni;).

    * Cele 3 natii invadatoare de “Sea Peoples” sunt portretate (dar mult mai civilizat decat in realitate, decat in restil dovezilor antice) simplificat pe basorelieful antic egiptean al lui Ramses 2, care tine de chica (coada/pleata in limba dacica) 3 pitici, unul negru, unul grec, si unul “habaru”/hibru/evreu, reprezentand acele 3 natiii aducatoare de apocalipsa in lumea rasei umane, basorelief destul de cunoscut & celebru.
    Etiopia e si zona inhabitata chiar si azi de evrei originali/negrii, dar numiti fals de zionistii din israel ca “beta jews”;), pretinzand ca ei din israel sunt “alpha jews”;), si ca in antichitate evreii din Palestina imbelsugata au migrat in pustiul desertic din Etiopia, si atat dw bine a fost acolo incat acolo au ramas si pana azi;). Dar stim (si e dovedit) ca asta a fost exact invers, dar daca zionistii ar recunoaste adevarul, nu ar mai avea claim la Palestina invadata si masacrata nonstop de ei de mii de ani deja.
    Apropo, aceleasi 3 natii au pozat apoi (ca oricand si de atunci incoace, mai putin negrii) ca “salvatorii & civilizatorii lumii”;), inca de cand au inventat secta crestinism pentru a cotropii si jefuii lumea cu minim efort logistic, “in numele lui Dumnezeu”;).
    Ca atare tot pe astia 3 ii vezi portretati in maculaturi sectante satanice (dar prezentate de ei ca “sfinte dumnezeiesti”;), caci ei spun mereu totul EXACT INVERS de cum e) ca “Cei 3 Intelepti/Regi venit de la rasarit in Israel”, deci un grec, un negru si un evreu (portretat/mentionat cand evreu, cand arab), iar incultii sectanti pupatori de cadavre cred tot, caci neavand nici macar 2 clase ca trenul, ei ai azi cred ca atat Grecia cat si Africa “sunt la est de Israel, nu la vest” :D)). Numai universul si prostia umana sunt infinite. Nota: Crestinismul a fost coclit la Roma (cu ajutorul evreului rebotezat de romani “Josephus”) in secolul 3. Prima biblie a fost coclita in secolul 4, si se numea “Codex Sinaiticus”. Roma e la vest atat fata de Africa si Grecia, cat si de Israel.
    Imperiul roman era imperiu evreo-grecesc cu limba oficiala greaca. De-aia S-ul tipic grecesc (ne-existen in latina) a sfarsitul cuvintelor, chiar si mai tarziu cand la nivel oficial se vorbea latina, cand au (re)inceput imparatii daci (ca Galerius si multi altii) sa conduca imperiul.

    ** Din ce se trage fiecare se poate dovedi numai prin analize elaborate ADN/DNA, nu prin factorul RH (plus sau minus), ala doar dovedind amestecul rasei umane cu specia Rhesus Macaque.

    Have a nice day.
    (site-ul mentionat mai jos in rubrica “sit web” nu e al meu, dar contine seria istorica mentiinata in acest comentar)

  4. Ar fi mai puțini analfabeți funcționali dacă s-ar cunoaște sensul cuvintelor în limba din care au fost împrumutate in limba română care conține preponderent cuvinte provenite din latină și greacă. Chiar și limbile de circulație internațională s-ar învăța mai ușor, și acestea conțin multe cuvinte provenite din latină și greacă.

  5. Daca se doreste ca tinerii sa invete ceva greu… eu cred ca ar fi bine sa fie invatati elevii cum sa gradinareasca, sa isi creasca propria mancare curata. Mie imi pare rau ca nu am invatat asa ceva la scoala. La ce mi-ar folosi latina si greaca? Nu de asta duc lipsa tinerii. E nevoie de virtute, nu de cunostinte mentale si care nu ajuta in viata de zi cu zi. Virtutea nu se invata invatand limbi vechi.

    Mi se pare ca “filosofii” astia sunt cam rupti de realitatea vietii. Nu poti sa impui asa ceva unor elevi. Se invata destule lucruri inutile in scoala, inutile in sensul ca nu ajuta la fericirea, pacea si intelepciunea copiilor. Ni se umple capul cu cunostinte teoretice, dar pierdem legatura cu realitatea imediata.

  6. Latina este materie de studiu in tarile germanice cum ar fi Austria si se studieaza serios.
    In domenii ca Botanica, Zoologia, Anatonia se folosesc denumirile din latina.
    Sa nu mai amintim de toate scrierile vechi majoritatea in latina indiferent de domeniu: istorie, arta, filosofie, etc
    Latina este limba universala europeana care a cladit civilizatia europeana si a creat leaganul culturii universale!
    Din pacate, noi romanii, latini la origini nu am apreciat suficient si nu constientizam ceea ce a insemnat si reprezinta.

  7. Domnul filosof și lingvist are mentalitatea unui comunist radical care încearcă să își impună cu forța propria ideologia comunistă și extremistă. Suntem sătui de propunerile absurde și aberante ale Facultății de Litere și de Limbi Străine. Îi cunoaștem pe ăștia de mult și încă continuă să ne șocheze mereu. Observ că în facultățile astea de filologie sunt doar persoane cu gândire extremistă care au o obsesie diabolică în ceea ce privește așa-zisul ,, trecut istoric ,, sau ,, reconfigurare gramaticală ,, . Care trecut istoric? Trecutul istoric mincinos pe care probabil îl propuneți dumneavoastră prin academia dumneavoastră sprijinită politic din umbră care se ocupă cu lucruri dubioase și care sfidează regulile și drepturile omului. Domnul filosof și lingvist vorbește deja de antichitate și evul mediu, deci practic el dorește o reîntoarcere la incultura, imoralitatea, bestialitatea și violența extremă din trecut. Probabil el este un nostalgic după timpurile în care aveau loc diferite nenorociri, iar chestia asta cu limbile moartea de doi lei, precum latina și greaca veche este pur și simplu o escrocherie mârșavă. Sunt inutile. O limbă moartă rămâne moartă indifernte ce i-ai face. Limba latină și limba greacă sunt două limbi moarte care au decedat acum foarte mult timp. Nu am auzit pe nimeni în prezent care să vorbească pe stradă în latină sau in greacă veche. Deja argumentele lui sunt mai mult decât penibile și lipsite de dovezi științifice și deontologice. Au existat și alte limbi moarte precum sanscrită, avestană, persană veche, celtă, galică, vizigotă, gotă, etruscă, semitică veche ( aramaică, ebraică, asiriană, egipteană criptică, babiloniană ) și lista poate continua. Domnii aceștia lingviști și filosofi ar face bine să își vadă de treabă, deoarece încercările lor sunt sortite eșecului și nimeni nu dă ascultare unui discurs extremist. Sunt sigur că planurilor lor malefice pot fi oprite.

      1. @Gica ! Puteai să te exprimi mai politicos de atât ! Ai greșit persoana ! Ai auzit de vorba ,, dacă tăceai filosof rămâneai ,, ?

          1. @Gica ! Te rog să încetezi cu comportamentele astea nepotrivite ! Iar repeți papagalicește aceeași întrebare cu oile alea ? Poți să te duci pe câmp la păscut cu oile tale ! Aici nu suntem pe câmp, ci pe o platformă educațională unde trebuie să ne exprimăm civilizat .

          1. @Gica ! Repeți aceeași întrebare ca un papagal la nesfârșit! Te rog să te duci altundeva ! Pe mine nu mă interesează de oile tale și nici pe restul nu îi interesează de oile tale, deoarece nu ăsta este subiectul de discuție ! Probabil doar asta știi, iar altceva nu cunoști.

    1. Da, a promova cultura este un plan diabolic.
      Este perfida si incercarea de a oferi instrumentele stiintei elevilor din tara noastra.
      Scoala trebuie sa se alinieze cerintelor strazii: daca in strada se traieste prin bisnita, scoala trebuie sa pregateasca bisnitari. Daca cei mai importanti reprezentanti ai societatii sunt influenceri, scoala trebuie sa ofere competente pentru aceasta. N-are importanta pe cine influenteaza acestia, important este ca toata lumea sa bisnitareasca ceva, toata lumea sa influenteze pe cineva si, prin urmare, toti sa fie influentati de altii.
      Cultura este ultimul mecanism de influentarea individului. Cultura trebuie sa moara.

      1. @xkuktura ! Cred că s-a înțeles greșit sau a fost interpretat greșit! Nimeni nu dorește să distrugă cultura! Modul de propagare și de formulare al informațiilor este neobișnuit în acest caz! Depinde la ce cultură vă referiți ! Eu m-am referit la faptul că nu este normal ca cineva să vină să impună în mediul gimnazial și liceal niște limbi moarte care practic nu pot fi folosit în viața de zi cu zi . Dacă stăm să ne gândim câte materii și cursuri există pe lumea asta putem practic menționa și materii abstracte precum astronomia, deontologia, fizica cuantică, microbiologia etc. Există multe științe și ramuri științifice, dar asta nu înseamnă că elevii trebuie neapărat să le studieze, deoarece sunt prea grele, nefezabile, inaplicabile și lipsite de relevanță în contextul educațional actual. E mult mai logic să cunoști niște limbi străine actuale de circulație internațională ( engleză, franceză, germană, spaniolă, portugheză, italiană). De asemenea, m-am referit la anumite propuneri din trecut care sunt asemănătoare cu celor propuse mai sus și care sunt lipsite de logică în mediul preuniversitar având în vedere lipsa de relevanță și de compatibilitate cu profilurile liceale. Probabil nu știți care sunt cele din trecut la care m-am referit. Până la urmă nu este normal ca orice informație să îi fie servită elevului, întrucât trebuie extras esențialul, iar fiecare elev își alege propriul profil și este practic absurd să îi impui o materie care nu face parte din sfera lui de cunoaștere. Fiecare studiază domeniul care îl pasionează și depune eforturi atât cât poate și cât dorește. De asemenea, m-am referit și la faptul că există tendința de a idealiza în mod greșit trecutul istoric și de a normaliza comportamentele din trecut , ceea ce este iarăși anormal. Nu poți să îi împui unui om din prezent mentalitățile și practicile de acum sute și mii de ani, iar dacă refuză, unii îi etichetează gestul în mod greșit ca fiind ,, anticultură, anticunoaștere , progresism, delăsare, nepăsare ,, . În același timp nu poți impune oamenilor pasiunile tale , altfel că dacă unuia îi place să citească romane medievale, altuia îi place să se joace cu mingea pe teren. Fiecare e diferit și nu îl poți obliga să citească sau să cunoască limbi moarte, dacă el pur și simplu nu se pricepe la așa ceva . Doar faptul de a impune este un lucru îngrijorător. În societatea aceasta există persoane cu diverse meserii și pasiuni și nu toți trebuie să fie obligatoriu filologi cunoscători de limbi moarte, de romane medievale și de lingvistică academică. Fiecare are dreptul să studieze ce dorește, dar cu obligația de a respecta drepturile celorlalți și de a-i lăsa să facă ce doresc, respectând liberul-arbitru și drepturile omului.

    2. Scuzati-ma, dar dvs, nu ati citit textul. Nu contine nimic extremist, nici macar radical. Despre diabolic mai bine nu discutam, pentru ca dvs, confundati, cum se zice in Ardeal, alegoria cu filegoria.

      1. @Edit Szegedi ! Fără nicio supărare ! Am citit textul perfect ! Nu cred că s-a înțeles foarte bine! Am menționat anterior faptul că mă refeream la acțiuni similare de la alte publicații în care aceleași persoane încearcă diverse lucruri ! E practic o analogie între articolul acesta și altele, iar în celelalte reia uneori aceleași idei printr-un mesaj neobișnuit. Pentru mine este un mesaj radical , deoarece le cunosc intențiile și i-am cunoscut în viața reală. Dumneavoastră nu îi cunoașteți în viața reală pe acești oameni , așa că nu puteți emite o opinie obiectivă clară dacă nu îi cunoașteți. Planul lor îl pot considera diabolic , având în vedere experiența mea cu astfel de persoane în viața reală. Când o să luați contact cu ei în viața reală, atunci puteți să veniți aici și să spuneți orice lucru concret pe care îl cunoașteți! Cât timp nu cunoașteți nu puteți spune foarte precis, poate doar puteți bănui ceva anume ! Sper că v-ați lămurit !

        1. @A
          Te pomenești că i-ai cunoscut, personal, și pe Newton sau Voltaire.
          A, și să nu uit – ai auzit de rasa de oi “merinos”?

          1. @Gica ! Ești foarte obraznic și nu cunoști absolut nimic ! Repeți întrebarea aia cu oile de fiecare dată și mi se pare că ești un robot ! Poți să te duci pe câmp cu oile ! Întrebarea ta este penibilă și în afara subiectului! Dacă în mintea ai doar ,, oi ,, , atunci poți să te duci pe câmp cu tot cu oile tale ! Nu ne pasionează oile ! Te rog să încetezi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Fazele locale ale olimpiadelor naționale de limba română și de matematică 2024, stabilite în județele Dolj și Neamț de inspectoratele școlare, în lipsa unui calendar anunțat de Ministerul Educației

Mai multe faze locale ale olimpiadelor naționale școlare au fost stabilite de inspectoratele școlare județene (ISJ) din țară, potrivit informărilor de pe site-urile acestora. De exemplu, faza locală a olimpiadei…
Vezi articolul
Silviu Iordache si Sorin Cimpeanu in iunie 2021 / Foto: Facebook.com/Iordache Silviu

VIDEO Silviu Iordache, noul președinte ARACIP: În ultimul an Agenția a devenit mai mult decât independentă și cumva a fost scăpată de sub ochiul celor care conduc în realitate învățământul preuniversitar / Nu mi se pare normal ca prin niște hârtii, școlile private să nu primească acreditare. Miza din spatele acreditărilor – 36 miliarde de euro pe an

Principalele probleme manageriale erau legate de gradul foarte mare de independență pe care această instituție și l-a luat față de Ministerul Educației, a declarat președintele interimar al Agenției Române pentru…
Vezi articolul

Toate testele de la clasă, evaluările și examenele naționale, inclusiv cel suplimentar de admitere la liceu, ar urma să fie standardizate și susținute în format digital, din toamna anului 2027 – legea educației pentru învățământul preuniversitar

Toate evaluările și examenele naționale vor fi standardizate integral și susținute în format digital în toată țara începând cu anul școlar 2027-2028, potrivit noii legi a Învățământului Preuniversitar. Pe 9…
Vezi articolul