Cercetătorul Dacian Dolean: Noi date științifice care arată cât de neechitabilă este școala din România și cât de dăunător este noul proiect de lege privind examinarea suplimentară pentru 50% dintre locurile la unele licee

3.950 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Una dintre caracteristicile atipice ale școlii din România este inechitatea mare din educație. Deși există declarații la nivel oficial care să se alinieze cu cerințele UE, realitatea arată că discrepanțele imense dintre elevi în funcție de mediul socio-economic din care provin ne pun într-un loc care nu ne face cinste. Datele PISA au surprins această inechitate, însă acestea nu au surprins dimensiunea adevărată a inechității din România pentru că nu au controlat pentru variabilele confundate.

În schimb, studiile noastre (despre care am mai scris în trecut) au arătat pentru prima dată în literatura științifică de specialitate că mediul socio-economic poate avea efecte directe asupra dezvoltării alfabetizării copiilor din România, efecte care s-au dovedit a fi unice, dincolo de competențe și abilități cum ar fi cele cognitive (IQ, sau viteza procesării informațiilor), lingvistice (procesarea fonologică) sau cunoștințele anterioare de pre-alfabetizare (cunoașterea literelor sau competența de a decoda automatizat la începutul școlarizării).

Noile date pe care le avem și pe care le-am analizat recent pictează un tablou și mai clar asupra inegalității de șanse din România, și vă prezint pe scurt una din concluziile pe care le vom publica în viitor: Statutul socio-economic al elevilor din clasa I are un efect direct asupra performanțelor acestora la proba de limba română de la Evaluarea Națională din clasa a VIII-a.

Aceste date au fost culese pe parcursul a 8 ani de zile, fiind primul studiu longitudinal din România de o asemenea durată și primul studiu din România care analizează longitudinal factorii care influențează performanța elevilor la Evaluarea Națională. După ce vom publica rezultatele, acesta va fi primul studiu din lume care va arăta un asemenea nivel de inechitate cu un impact direct asupra dezvoltării alfabetizării elevilor din România și a perspectivelor de viitor pe care le au aceștia.

Dacă proiectul de lege privind examinarea suplimentară pentru 50% dintre locuri la unele licee din România nu va fi eliminat, aceasta va fi una dintre cele mai proaste decizii care puteau fi luate referitoare la educația copiilor din România.

_______________________

Despre autor:
Dacian Dolean / Foto: Arhiva personala

Dacian Dolean este psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii. Are o experiență de peste 20 de ani ca profesor de învățământ primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA. Activitatea sa din ultimii ani s-a axat pe cercetare în domeniul alfabetizării și pe activități de formare a profesorilor din învățământul primar din SUA.

În prezent, este afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, finanțat de EEA Grants. De asemenea, este membru în comitetul editorial al publicației Journal of Literacy Research.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Va rog nu veniti cu argumente la Deca pt ca functia in care e nu are argument …:))) Aceasta persoana ca si multe alte persoane din conducerea ac tari au doar ambitii vanitati si fff mult tupeu combinat cu nesimtire. Dar vina nu e a lor …nu nu….a noastra ca i suportam ….

  2. Doamna doctor plecaciune la dulap, anul trecut: “Vreau ca trecerea de la principiul egalității la cel al echității să fie garantată tuturor”.

    Lasand la o parte dorinta stupida a doamnei inginer naval de a abandona egalitatea in favoarea echitatii, intelegem ca doamna doctor doreste o echitate si nu-i mai place egalitatea. Cu toate astea, in ignoranta nemarginita a domniei sale, sustine cu incapatanare examenul suplimentar la liceu.

    Cat despre cercetarea dlui. Dolean nu cred ca va fi bagata in seama de somitatea sa internationala doamna doctor.
    Ii sugerez dlui. Dolean sa o invite pe doamna doctor la un pateu si un suc natural cand va prezenta concluziile cercetarii, sa intinda covorul rosu, sa faca niste plecaciuni si sa o lase sa debiteze ceva de la podium. Asta e limba pe care o intelege doamna doctor. Inchirierea avionului de lux similar cu al dulapului pentru un zbor Bucuresti – Cluj Napoca si retur e o alta idee buna :).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Avocatul Poporului critică dur propunerea Ligiei Deca de a pune camere video în toate școlile, fără acordul nimănui: Obișnuința de a fi supravegheat conduce la nerespectarea dreptului la viață intimă, familială și privată. Instalarea sistemelor de supraveghere în școli nu face parte din procesul educațional, ci este mai degrabă o preconstituire de probe

Avocatul Poporului critică dur proiectul de Ordonanță de Urgență prin care ministrul Ligia Deca încearcă să își modifice pentru a treia oară propriile Legi ale învățământului. În cadrul unei analize…
Vezi articolul

Dr. Radu Lupescu, medic român în Franța: “Coronavirusul este periculos la nivelul unei populații intregi pentru că propagarea lui poate duce la saturarea sistemului de sănătate, cu o supramortalitate cauzată de necesitatea tratării unui număr mare de bolnavi într-un interval scurt”

Dr. Radu Lupescu, președintele Asociației medicilor din clinica Rhéna de la Strasbourg, scrie pe Facebook despre evoluția epidemiei de coronavirus din România și cel mai mare pericol: supra-aglomerarea spitalelor. Textul…
Vezi articolul

Programe urgente de recuperare a școlii pierdute și protejarea bugetelor educației – măsuri propuse guvernelor de doi experți ai Băncii Mondiale: “Pierderile de învățare sunt reale” în pandemie

Pierderile de învățare asociate închiderii școlilor sunt reale, iar impactul lor este substanțial mai ales asupra mediilor defavorizate, arată studii realizate până acum în țări bogate, ceea ve sugerează că…
Vezi articolul

Cum resimt pandemia tinerii care vor să urmeze facultatea în străinătate, așa cum se întâmplă și cu mulți români. Un studiu Quacquarelli Symonds descrie șocul prin care trece învățământul superior global

Aproape două treimi dintre tinerii lumii care intenționau să înceapă facultatea într-o altă țară și-au văzut planurile date peste cap anul acesta. Iar opiniile lor diferă profund, adesea, de ceea…
Vezi articolul
Daniel David

Daniel David, despre disputa generată de localurile care le cer clienților să-și țină copiii „tot timpul așezați la masa lor”: Societatea românească este acum aproape de faza de emancipare, când începe să îți pese mai mult de propriile nevoi și interese, fără să te uiți la ale celorlalți

Disputele care au scindat societatea și au generat reacții polarizate, pornite de localurile care le impun clienților prin regulament să-și țină copiii „tot timpul așezați la masa lor”, au o…
Vezi articolul