Experiențele de stres în context de examinare sunt modelate de sănătatea mintală a studenților, arată un studiu coordonat de cercetători de la Universitatea din București. Coordonatoarea studiului, conf. univ. dr. Ioana Podină, cercetător în psihologie cognitivă, psiholog și psihoterapeut a declarat pentru Edupedu.ro că rezultatele studiului publicat în prestigioasa publicație „International Journal of Stress Management” sunt relevante pentru studenți.
O cercetare recentă, rezultatul colaborării cercetătorilor de la Universitatea din București (UB), Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava (USV) și Universitatea din Laussane (UNIL), arată că în contextul aceluiași examen, reacțiile studenților la stres sunt foarte diferite. Studenții cu niveluri ridicate de depresie tind sa fie stresați zile in șir înainte de examen, fără ca acest stres să se modifice in timp. Ei rămân continuu sub influența stresului.
Studenții cu scoruri scăzute de depresie trăiesc diferit de colegii lor experiența examenului. Nivelul lor de stres este inițial mai mic și creste pe măsură ce se apropie momentul examenului. Această creștere este firească și este rezultatul reacției la o provocare. Tot spre deosebire de colegii lor, aceștia arată adaptare la stres, un indicator viabil al sănătății mintale. Studiul de față a monitorizat stresul 6 zile înainte de examen.
Acest studiu vine în contextul în care în mediul universitar și preuniversitar reacția la stres este insuficient și uneori prost înțeleasă. Nu tot stresul este rău, un exemplu fiind eustresul sau stresul bun ca răspuns la o provocare. Respectiv, adaptarea la stres nu însemnă lipsa reacției la stres. Din contra, așa cum arată rezultatele acestui studiu, adaptarea la stres în contextul examenului este o reacție direct proporțională cu apropierea momentului stresant. Dar, o reacție sănătoasă implică și faptul ca răspunsul de stres nu durează mai mult decât durata examenului.
Dat fiind ca studiul nu și-a propus să abordeze depresia clinică, ci trăsăturile depresive – pe al cărei continuum ne aflăm toți – rezultatele acestui studiu sunt relevante pentru studenți, foarte probabil reflectă o realitate similară și la elevii de liceu, dar sunt foarte relevante și pentru universități. Intervențiile în sănătate mintala aplicate în mediul universitar ar putea face experiența învățării și a examinării universal mai plăcută și ar da aceleași șanse la performanță tuturor studenților, susține Dr. Ioana Podina, unul dintre coordonatorii studiului.
Studiul a fost coordonat de Dr. Ioana R. Podina (UB) în colaborare cu Dr. Petruța Rusu (USV) și Dr. Peter Hilpert (UNIL) și publicat în prestigioasa revista International Journal of Stress Management.
Mai multe despre autori:
Ioana R. Podina este conf. univ. dr. în cadrul UB și cercetător în psihologie cognitivă, psiholog și psihoterapeut. In 2020 a fost distinsa cu premiul Ad Astra pentru excelență în cercetare. În prezent este directorul Laboratorului de Științe Cognitive Clinice a cărui misiune este de a disemina informații științifice din domeniul sănătății mintale.
Petruta Rusu este conf. univ. dr. și prodecan responsabil cu cercetarea la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava. Cercetările sale investighează stresul și coping-ul în cuplu și familie, implicațiile psihologice ale religiozității în viața de familie, emoțiile și strategiile de reglare a emoțiilor în cuplu, satisfacția maritală și starea de bine a partenerilor.
Peter Hilpert este prof. univ. dr. la Universitatea din Lausanne, specializat în psihologie clinică, metode avansate de statistică și psihologie socială. Cercetările sale au primit, in repetate rânduri, finanțări de la Swiss National Science Foundation, Elveția. Tematicile de interes sunt coping-ul diadic, sănătatea mintală și dinamica de grup.
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.