Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare va gestiona și actualiza platformele pentru evaluările și examenele naționale digitalizate, inclusiv platforma pentru evaluarea elevilor la finalul clasei pregătitoare și clasei I

1.027 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre de Guvern prin care se va înființa Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, care va gestiona și actualiza platformele pentru evaluările și examenele naționale digitalizate, inclusiv platforma pentru evaluarea elevilor de la finalul clasei pregătitoare și clasei I si va prelua atribuțiile Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), care se desființează.
  • Potrivit analizei făcute în 2017 de către Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, CNEE are doar “23 de specialişti în testare şi nu posedă capacitatea tehnică necesară redactării şi analizării testelor moderne”. Instituţia are, în schimb, foarte multe atribuţii: proiectează şi gestionează testările şi evaluările naţionale ale elevilor, proiectează examenele de definitivare în învăţământ şi de titularizare a cadrelor didactice şi organizează procesul de evaluare a manualelor şcolare.

„Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, denumit în continuare CNCE, este organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educaţiei, care se organizează şi funcționează prin preluarea activității şi structurilor specializate de la Centrul Național pentru Politici şi Evaluare în Educație, care se desființează.

Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare are ca atribuții principale coordonarea elaborării şi revizuirii periodice a curriculumului naţional, coordonarea sistemului național de evaluare şi examinare în învăţământul preuniversitar”, potrivit proiectului.

Mai mult, Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, are o serie de prevederi referitoare la atribuțiile CNCE, precum:

– „coordonarea elaborării subiectelor standardizate și unice la nivel național, pentru probele aferente concursului de admitere în clasa a IX-a;

– gestionarea Platformelor dedicate Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor cognitive și socio-emoționale ale copilului la finalul grupei mari a grădiniței, Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor socio- emoționale și cognitive, cu centrare pe abilitățile de citit, scris și calcul matematic ale elevului – la finalul clasei pregătitoare și la finalul clasei I;

realizarea și administrarea băncii de instrumente de evaluare având funcție orientativă pentru evaluare, prevăzută la art. 97 alin. (1) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023;

gestionarea Platformei naționale de alfabetizare funcțională;
realizarea băncilor de itemi standardizați”, potrivit notei de fundamentare.

Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare are ca scop: 

a) coordonarea științifică a elaborării şi revizuirii periodice a componentelor curriculumului național pentru învățământul preuniversitar de masă, special și special integrat, în limba română și în limba minorităților naționale, inclusiv învățământul liceal tehnologic și A doua Șansă; 

b) coordonarea științifică a sistemului național de evaluare şi examinare pentru învățământul preuniversitar de masă, special și special integrat, în limba română și în limba minorităților naționale, inclusiv învățământul tehnologic și A doua Șansă; 

c) coordonarea evaluării manualelor pentru elevi, manualelor pentru cadrele didactice și auxiliarelor didactice pentru învățământul preuniversitar de masă, special și special integrat, în limba română și în limba minorităților naționale, inclusiv învățământul tehnologic și A doua Șansă; 

d) gestionarea și actualizarea platformelor dedicate digitalizării evaluărilor și examenelor naționale și asigurarea funcționării acestora.

Atribuțiile Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare

„În domeniul coordonării elaborării şi revizuirii periodice a curriculumului național, respectiv a planurilor-cadru de învățământ, programelor școlare și standardelor naționale de evaluare, CNCE exercită următoarele atribuții:

a) asigură coordonarea metodologică pentru elaborarea curriculumului pentru educație timpurie în limba română și în limba minorităților naționale;

b) asigură coordonarea metodologică pentru elaborarea planurilor-cadru pentru disciplinele de studiu din învățământul preuniversitar de masă și special, în limba română și în limba minorităților naționale, inclusiv din învățământul tehnologic respectiv programul „A doua șansă”;

c) asigură coordonarea metodologică pentru elaborarea programelor școlare pentru disciplinele de studiu din învățământul preuniversitar de masă și special, în limba română și în limba minorităților naționale, inclusiv din învățământul tehnologic respectiv programul „A doua șansă”;

d) coordonează elaborarea programelor școlare pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun;
e) asigură coordonarea elaborării normelor metodologice de aplicare a programului „Învățare remedială”, fundamentate inclusiv pe rezultatele evaluărilor naționale;

f) asigură coordonarea metodologică pentru elaborarea reperelor de adaptare a curriculumului școlar pentru nivelul II, III și IV de sprijin special, cu asistență din partea Centrului Național pentru Educație Incluzivă;
g) elaborează standardele naționale de evaluare pentru toate disciplinele din învățământul primar, gimnazial și liceal, de masă și special, în limba română și în limba minorităților naționale, A doua șansă, filierele teoretică, vocațională, precum și cea tehnologică – pentru disciplinele din trunchiul comun;

h) coordonează elaborarea standardele naționalelor de evaluare pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun;

i) colaborează cu Institutul de Științe ale Educației în vederea elaborării și revizuirii, după caz, a profilului de formare al absolventului;
j) analizeazădinpunctdevedereștiințific,avizeazăpropuneriledeprogrameșcolare pentru disciplinele care fac parte din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ), elaborate la nivel național, și le propune spre aprobare, prin ordin al ministrului educației;

k) asigură, la solicitarea Ministerului Educației, evaluarea și revizuirea periodică a componentelor curriculumului național, conform metodologiei aprobată prin ordin al ministrului educației;
l) analizează din punct de vedere științific și avizează propunerile de curriculum înaintate de diferite instituții, organizații sau grupuri de lucru;

m) elaborează diferite resurse educaționale, precum ghiduri, suporturi metodologice, auxiliare curriculare pentru cadre didactice, inclusiv acelea necesare implementării adaptate, diferențiate și eficiente a curriculumului național, în colaborare cu Institutul de Științe ale Educației, cu Centrul Național pentru Educație Incluzivă și/sau cu alte instituții având competențe în domeniu;

n) oferă, la solicitarea diferitelor instituții, organizații sau grupuri de lucru, consultanță/expertiză pentru elaborarea, aplicarea şi evaluarea resurselor curriculare proiectate la nivel local.

În domeniul evaluărilor şi examinărilor în învățământul preuniversitar, CNCE exercită următoarele atribuții:
a) elaborează și supune spre aprobare prin ordin al ministrului educației metodologia de proiectare și administrare a evaluărilor naționale scrise de la finalul claselor a II-a a IV-a și a VI-a, respectiv a evaluărilor periodice privind nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor;

b) elaborează instrumentele de evaluare pentru evaluările naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, care includ și itemi pentru evaluarea nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor, respectiv a evaluărilor anuale privind nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor;

c) elaborează metodologia de elaborare și administrare privind Raportul descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor cognitive și socio- emoționale ale copilului la finalul grupei mari a grădiniței;

d) elaborează metodologia de elaborare și administrare privind Raportul descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor socio-emoționale și cognitive, cu centrare pe abilitățile de citit, scris și calcul matematic ale elevului – la finalul clasei pregătitoare și la finalul clasei I;

e) elaborează subiecte standardizate pentru Evaluarea națională a absolvenților clasei a VIII-a. Prin excepție, în perioada 2024-2027, CNCE poate să elaboreze subiecte nestandardizate;

f) coordonează elaborarea probelor standardizate și unice la nivel național pentru concursul de admitere în clasa a IX-a;

g) elaborează subiecte standardizate pentru bacalaureat. Prin excepție, în perioada 2024-2027, CNCE poate să elaboreze subiecte nestandardizate;

h) elaborează instrumentele de evaluare pentru examenul de licențiere și pentru concursul național de ocupare a posturilor didactice de predare, potrivit art. 248 alin. (6) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare. Prin excepție, în perioada 2024-2028, CNCE elaborează instrumentele de evaluare pentru examenul de definitivat;

i) elaborează subiecte și pentru alte examene și concursuri naționale unice, după caz, pentru care este nominalizat prin metodologiile aprobate prin ordin al ministrului; j) elaborează și supune aprobării prin ordin al ministrului educației, programele școlare pentru examenele și concursurile naționale prevăzute la lit. d) – h);
k) elaborează, cu asistență din partea Centrului Național pentru Educație Incluzivă, metodologia de asigurare a condiţiilor de egalizare de şanse, în funcţie de tipul de tulburare/afecţiune/dizabilitate, la susţinerea evaluării naţionale, a examenului naţional de bacalaureat şi a examenelor de certificare a competenţelor profesionale/calificării;
l) poate acorda sprijin tehnic şi de specialitate în realizarea unor acțiuni de evaluare întreprinse de minister;
m) elaborează, împreună cu direcțiile specializate din Ministerul Educației, metodologii, proceduri şi regulamente pentru organizarea şi desfășurarea evaluărilor şi examenelor în învățământul preuniversitar, pe care le supune aprobării ministrului educației;

n) formează experți evaluatori pentru evaluările, examenele și concursurile naționale prin derularea de programe de formare.

În domeniul evaluării manualelor elevilor, manualelor cadrelor didactice și auxiliarelor didactice pentru învățământul preuniversitar de masă și special, în limba română și în limba minorităților naționale, inclusiv învățământul tehnologic și programul „A doua șansă”, CNCE exercită următoarele atribuții:

a)  contribuie la elaborarea și implementarea politicilor referitoare la manualele elevilor, manualele cadrelor didactice și auxiliarele didactice;

b)  coordonează derularea activităților de evaluare a calității proiectelor de manuale ale elevilor, manuale ale cadrelor didactice și auxiliarelor didactice;

c)  verifică respectarea de către edituri a condițiilor tehnice de editare a manualelor elevilor, manualelor cadrelor didactice și auxiliarelor didactice;

d)  formează experți evaluatori de manuale școlare și auxiliare didactice, prin derularea de programe de formare;

e)colaborează cu Centrul Național pentru Educație Incluzivă pentru formarea experților evaluatori privind evaluarea manualelor școlare și auxiliarelor didactice din punct de vedere al accesibilității, adaptabilității, nediscriminării, nestigmatizării, respectării și recunoașterii identităţii etnice, culturale, lingvistice şi religioase a tuturor cetăţenilor români.

f)  organizează cadrul general al difuzării manualelor elevilor, manualelor cadrelor didactice și auxiliarelor didactice;

g)  realizează, la solicitarea Ministerului Educației, expertize şi sondaje cu privire la procesul de alegere și utilizare a manualelor elevilor și manualelor cadrelor didactice;

h)  coordonează, potrivit art. 93 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, activitățile în vederea aprobării/avizării auxiliarelor didactice pentru învățământul preuniversitar, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației. Categoriile de auxiliare care intră în procedura derulată de către CNCE în vederea aprobării se stabilesc prin ordin al ministrului educației.

În domeniul gestionării platformelor dedicate digitalizării evaluărilor și examenelor naționale și asigurarea funcționării acestora, CNCE exercită următoarele atribuții:

a) gestionează Platformele dedicate Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor cognitive și socio-emoționale ale copilului la finalul grupei mari a grădiniței, Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor socio-emoționale și cognitive, cu centrare pe abilitățile de citit, scris și calcul matematic ale elevului – la finalul clasei pregătitoare și la finalul clasei I, precum și cea destinată evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a;

b)configurează si administrează platformele privind apelurile grupurilor de lucru pentru curriculum, examenele și evaluările naționale, precum și pentru evaluările proiectelor de manuale și proiectelor auxiliarelor didactice;

c) postează modelele de subiecte si subiectele administrate, conform metodologiilor specifice;

d)  configurează si administrează platforma privind transferurile de subiecte de la evaluările și examenele naționale;

e)  postează, pe platforma dedicată, manualele in format PDF si digital;

f)  realizează și administrează banca de instrumente de evaluare având funcție orientativă pentru evaluare, prevăzută la art. 97 alin. (1) și art. la 99 alin. (7) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023;

g)  asigură funcționarea și gestionarea Platformei naționale de alfabetizare funcțională;

h)  colaborează cu Unitatea Executivă pentru Suport Mentenanță și Asistență Tehnică
pentru Digitalizare și cu alte instituții cu atribuții în domeniul educației în vederea asigurării accesibilității resurselor educaționale online;

i)  configurează și administrează website-ul CNCE ca instrument de comunicare publică instituțională, conform legii.”

„În vederea punerii în executare a prevederilor Legii nr. 198/2023 prin care CNCE are noi atribuții, se solicită aprobarea unui număr 121 de posturi, din care 82 provenite din structura CNPEE și alte 39 de posturi noi astfel: un post de înalt funcționar public de Secretar general (potrivit art.51 alin. (2) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare), 16 posturi funcționari publici și 22 contractuali”, conform documentului.

Informații de context

Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare preia atribuțiile Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație legate de coordonarea elaborării și revizuirii periodice a componentelor curriculumului național, coordonarea evaluării manualelor școlare, precum și coordonarea sistemului național de evaluare și examinare în învățământul preuniversitar.

CNPEE reunește două structuri care au domenii de competențe total diferite: Unitatea de Cercetare în Educație care are ca scop realizarea și promovarea de studii și cercetări riguroase și independente, care să contribuie la avansarea cunoașterii printr-o mai bună înțelegere a contextelor, fenomenelor și proceselor educaționale, în vederea fundamentării deciziilor de politici publice în domeniul educaţiei, iar pe de altă parte, Direcția Curriculum, Evaluări și Examene, care coordonează: elaborarea și revizuirea curriculumului național, evaluarea manualelor școlare, precum și evaluarea și examinarea în învățământul preuniversitar. 

Potrivit art. 121 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, se înființează Institutul de Științe ale Educației și Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, prin preluarea activității și structurilor specializate de la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), care se desființează. 

Astfel, IȘE preia atribuțiile CNPEE privind fundamentarea politicilor educaționale pe baza cercetării științifice, iar CNCE coordonarea științifică a elaborării și revizuirii periodice a componentelor curriculumului național, coordonarea evaluării manualelor școlare, precum și coordonarea științifică și profesională a sistemului național de evaluare și examinare în învățământul preuniversitar.

DOCUMENTE Proiect hotărâre privind organizarea și funcționarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare şi Nota de fundamentare

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Propunerile ca rectorii și senatul universitar să aibă mandate de doar 4 ani și incompatibilitatea dintre liderii universitari și politicieni – amendamente respinse în Comisia de învățământ la dezbaterile pe legea învățământului

Comisia de învățământ din Camera Deputaților a respins, joi, o serie de amendamente depuse la proiectul Legii învățământului superior de către USR sau de parlamentari neafiliați, amendamente ce urmăreau limitarea…
Vezi articolul

Săptămâna viitoare va fi o întâlnire la Ministerul Finanțelor pentru a discuta propunerea de rectificare, a anunțat Ligia Deca, întrebată când se vor plăti stimulentele pentru profesori prevăzute în legea educației

„Am fost solicitați chiar săptămâna viitoare la o întâlnire la Ministerul Finanțelor pentru a discuta propunerea de rectificare”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, în contextul unei discuții legate de…
Vezi articolul