Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED), instituție aflată în subordinea Ministerului Educației a evitat să spună câte diplome emise de organizații americane de tip homeschooling au fost echivalate în perioada 2018-2023. La solicitarea Edupedu.ro, CNRED a pasat responsabilitatea echivalării “studiilor efectuate în străinătate”, către inspectoratele școlare, potrivit ordinului de Ministru nr. 5638 / 2020. Amintim, recent Ministerul Educației a numit trei organizații americane care furnizează servicii de tip “homeschooling” în România și care “sunt în afara cadrului legal”.
- Mulți părinți sunt racolați să-și retragă copiii de la școală și să îi înscrie în sistem homeschooling, reclama seful ISJ Suceava, pentru ca apoi să echivaleze studiile cu cele din România, dar răspunsul Ministerului Educației precizează clar că orice organizație care furnizează servicii de educație trebuie să fie înregistrată la ARACIP.
Edupedu.ro a întrebat CNRED, instituție aflată în subordinea Ministerului Educației, câte diplome emise de cele trei organizații americane de tip homeschooling au fost echivalate în România de Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor.
Răspunsul nu a fost unul clar pentru că CNRED a pasat responsabilitatea către inspectoratele școlare. Potrivit Ordinul de Ministru nr. 5638/2020 inspectoratele școlare se ocupă de “echivalarea studiilor efectuate în străinătate” (n.red studii preuniversitare, până în clasa a XII-a inclusiv). Aici se pot încadra și aceste servicii de tip homeschooling pentru că sunt organizații din SUA.
“Echivalarea perioadelor de studii (clasele 0-XII/XIII) nefinalizate cu diplomă se realizează de către inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educației și cercetării nr. 5.638/2020 privind aprobarea metodologiei de echivalare de către inspectoratele școlare județene și Inspectoratul Școlar al Municipiului București a perioadelor de studii efectuate în străinătate și la organizațiile furnizoare de educație, care organizează și desfășoară, pe teritoriul României, activități de învățământ corespunzătoare unui sistem educațional din altă țară, înscrise în Registrul special al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, și pentru aprobarea modelului atestatului de echivalare a studiilor efectuate în străinătate și în România.
În context, precizăm și faptul că instituțiile de învățământ care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară sunt obligate să urmeze procedura de înscriere în Registrul special al organizațiilor furnizoare de educație care organizează și desfășoară pe teritoriul României activități de învățământ corespunzătoare unui sistem educațional din altă țară“.
Însă, potrivit art. 8 din ordinul de ministru: “Inspectoratul școlar județean / Inspectoratul școlar al Municipiului București colaborează permanent cu CNRED în vederea recunoașterii și transmit anual, la solicitarea CNRED o situație centralizată a atestatelor de recunoaștere emise”.
Ministerul Educației precizează, tot într-un răspuns pentru Edupedu.ro, că “entitățile HomeLife Academy, ChristianLife Academy și WestLife Academy nu sunt înregistrate și nici nu au solicitat înregistrarea la ARACIP ca organizații furnizoare de educație, astfel că activitățile pe care acestea le desfășoară pe teritoriul României sunt în afara cadrului legal“.
De altfel și în modelul de atestat publicat în Monitorul Oficial este menționată “o echivalare a studiilor efectuate în străinătate, raportată la sistemul de educație din România.
Cele trei organizații de tip umbrelă care au sedii și în România sunt identificate chiar de Inspectoratul școlar Suceava în 2022 într-o adresă transmisă Ministerului Educației: HomeLife Academy, ChristianLife Academy și WestLife Academy.
Edupedu.ro a întrebat CNRED câte diplome emise de cele trei organizații a echivalat în perioada 2018-2023 și dacă aceste școli de tip “umbrelă” sunt acreditate în România. Nu am primit un răspuns concret la aceste întrebări. Iată întrebările și răspunsurile, mai jos:
- Câte diplome au fost echivalate de CNRED în perioada 2018-2023 care să aparțină unor școli de tip umbrelă care funcționează în România: Christian Light Academy, West River Academy, Home Life Academy?
- Aceste școli au acreditare / autorizare în România? Cele menționate sau altele de tip “umbrelă” și homeschooling. Pot fi echivalate de CNRED diplome GED eliberate de aceste instituții?
- Am solicitat informații de la IJP Suceava unde au fost semnalate cazuri de retragere a copiilor de la școală pentru a învăța acasă, iar Inspectoratul de Politie Județean Suceava ne-a transmis că a făcut verificări în cazuri semnalate de copii retrași de la școală în sistem Homeschooling. Concluzia a fost luată în baza unei adrese nr. 74426/04.03.2022 de la CNRED, care informează: – citez – „conform adresei emise de Ministerul Educației – Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor, absolventii institutiilor care organizeazã si desfășoarã activități de învățământ corespunzătoare unui sistem educațional din altă țarã, susțin examene prin care obțin diplome liberate de instituții examinatoare din statele respective, care sunt echivalate ulterior de Ministerul Educației – Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor, pentru continuarea studiilor în învățământul universitar din România.
“Absolvenții curriculum-ului pe sistemul educațional american trebuie să prezinte High School Diploma sau, după caz, High School Equivalency Diploma, General Education Development (GED). Aceste acte de studii (diplome) sunt acte oficiale care aparțin sistemului american de educație și beneficiază de recunoaștere internațională”, mai scrie în adresa CNRED.
5. Pe grupuri și site-uri de părinți circulă informații potrivit cărora au reușit să echivaleze aceste diplome ale copiilor care au urmat școli de tip umbrelă la CNRED și care prin omisiune, nu spun că că ai lor copiii au urmat sistem de homeschooling, ci doar că au învățat în altă țară. Așadar în câte cazuri CNRED a echivalat studiile unor absolvenți ai acestor școli?
6. CNRED verifică cine eliberează diplomele High School Diploma, High School Equivalency Diploma, General Education Development (GED)?”
Răspunsul CNRED
“Recunoașterea diplomelor de nivel bacalaureat se realizează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.630/2018 privind aprobarea Metodologiei de recunoaștere și echivalare a actelor de studii de nivel preuniversitar obținute în străinătate, cu modificările și completările ulterioare, elaborat în concordanță cu normele și recomandările internaționale și europene în domeniu.
Conform alin. (1) al art. 7 din ordinul menționat, actele de studii se recunosc și/sau echivalează dacă sunt îndeplinite condițiile cumulative, printre care: „actul de studii aparține sistemului de învățământ preuniversitar din statul de origine, instituția de învățământ care a eliberat actul de studii este acreditată în statul de origine”.
În ceea ce privește diplomele specifice sistemului educațional american, menționate de dumneavoastră, respectiv: High School Diploma, High School Equivalency Diploma, General Educational Development (GED), care dau acces la instituțiile de învățământ superior în statul de origine, acestea sunt recunoscute cu diplomă de nivel bacalaureat dacă întrunesc condițiile menționate mai sus.
De asemenea, precizăm că diplomele emise de Christian Light Academy, Cerehard sau de oricare altă instituție nu se recunosc dacă nu sunt întrunite condițiile menționate mai sus”, scrie în răspunsul către Edupedu.ro.
Recunoașterea studiilor în străinătate
Pe un blog care publică informații despre sistemul homeschooling în România, unii părinți povestesc cum au reușit să echivaleze online prin CNRED diplomele copiilor care au învățat acasă prin programele de tip umbrelă. Un părinte al cărui copil a urmat cursuri de la HomeLifeAcademy (n.red despre care Ministerul Educației spune explicit că este înafara cadrului legal în România) îi sfătuiește pe alții să nu precizeze că elevul a învățat în sistem homeschooling, ci să specifice doar “studii efectuate în străinătate”.
Ce prevede ordinul ministrului Educației nr. 3.630/2018 privind aprobarea Metodologiei de recunoaștere și echivalare a actelor de studii de nivel preuniversitar obținute în străinătate
Ordinul precizează că CNRED lucrează împreună cu inspectoratele școlare și că “perioadele de studii pentru care se aplică prevederile sunt corespunzătoare învățământului general obligatoriu, ciclul superior al liceului, perioadelor de studii de nivel profesional nefinalizate cu diplomă.”
Potrivit ordinului, art. 8: “Inspectoratul școlar județean / Inspectoratul școlar al Municipiului București colaborează permanent cu CNRED în vederea recunoașterii și transmit anual, la solicitarea CNRED o situație centralizată a atestatelor de recunoaștere emise”.
Homeschooling nu este recunoscut în România
Ministerul Educației a transmis pe 5 ianuarie inspectoratelor școlare să sesizeze organele de cercetare dacă părinții își retrag copiii de la școală, subliniind că învățământul la domiciliu nu este recunoscut în România.
Potrivit unui document obținut de Edupedu.ro, o altă măsură pe care ar trebui să o aplice inspectoratele școlare, conform sursei citate, este identificarea cazurilor de retragere a elevilor de la cursurile învățământului obligatoriu.
Ministerul amintește și că potrivit legii educației primesc amendă de la 1.000 de lei și până la 5.000 de lei părinții care își retrag copiii de la școală. Citește aici întreaga notă a Ministerului Educației.
Informații de context
Suceava se numără printre județele cu un număr ridicat de elevi retrași din sistemul de învățământ – peste 100. Ioan Puiu, fost inspector școlar adjunct, spune că Ministerul Educației și autoritățile locale au fost informate de aceste situații încă din 2022, dar nu au făcut nimic.
Ioan Puiu declară că a trimis o sesizare la Ministerul Educației în care atrăgea atenția că reprezentanții unor fundații și școli americane „racolează și păcălesc o anumită categorie de părinți”. Întrebat ce înseamnă racolat în acest context, Ioan Puiu explică: „adică fac promisiuni fără acoperire juridică”.
O inspecție tematică făcută de inspectoratul școlar în perioada 11-14 ianuarie 2022 arată că 71 de copii, de toate vârstele, fuseseră retrași în ultimii doi ani (n.r. 2020-2021) din școli în județul Suceava și precizează numele celor 3 școli de tip homeschooling.
Ca urmare, Inspectoratul a sesizat mai departe Ministerul Educației. Înștiințarea a fost trimisă și autorităților locale: Consiliul Județean, Protecția Copilului și Poliției, după cum reiese din document.
Direcția de control a Ministerului Educației a cerut apoi Inspectoratului școlar Suceava documente din care să reiasă că părinții și elevii au fost consiliați.
Opțiunea unor părinți de a-și retrage copiii de la școală pentru a-i include în sistemul de homeschooling a fost cauzată de faptul că „au fost sfătuiți că la un moment dat acești copii ar putea să dea bacalaureatul în limba engleză și ar putea să plece în Statele Unite ale Americii. Asta îi motiva extraordinar pe cei cu care am stat eu de vorbă”, spune, într-un interviu pentru RFI, jurnalista Oana Șlemco din Suceava, care a documentat subiectul în urmă cu doi ani.
Și în județul Bihor, în februarie 2022, Edupedu.ro a scris că șeful Inspectoratului Școlar Bihor semnala că mai multe familii și-au retras copiii de la școală, în „homeschooling” și că fenomenul e înafara legii. “Sunt preponderent copii ai căror părinți se regăsesc în zona cultelor neoprotestante”, spunea Horia Abrudan.
Recent, o instanță din județul Bihor a decis ca părinți a 4 copii pe care i-au retras de la școală pentru a învăța acasă, să primească 4 luni de închisoare cu suspendare. Cei doi soţi au fost obligaţi să presteze câte 40 zile de muncă în folosul comunităţii.
Decizia nu e definitivă. Cei patru copii “prezintă un nivel de dezvoltare al gândirii cu mari lacune în achiziţiile şcolare raportat la vârstă şi clasa de studiu, stimă de sine ridicată dar cu comportamente de retragere în mediile nefamiliare, imaturitate psiho-emoţională”. Este una dintre concluziile evaluării psihologice prezentate în cadrul hotărârii judecătoriei Aleșd, consultată de Edupedu.ro. Tot din document reiese că cei patru copii erau înscriși la un sistem de homeschooling din SUA, și că părinții cu 8, respectiv 12 clase, erau cei care le predau copiilor, după manuale românești.
Specialiștii au recomandat în raport înscrierea copiilor în sistemul de învățământ obligatoriu, iar instanța i-a obligat pe părinți să facă acest lucru. Copiii aveau la vremea respectivă 8, 10, 11 și 13 ani și erau în clasele primare, respectiv gimnaziu.
De asemenea, în martie 2022, poliția din Arad a trimis notificare de amendă pentru părinții care nu-și mai trimit copiii la școală.