Ministerul Educației le impune profesorilor temele pe care să le abordeze cu elevii în săptămâna dedicată Școlii Altfel 2025, printr-o adresă trimisă inspectoratelor școlare și conducerilor școlilor, obținută de Edupedu.ro. Printre ele – combaterea violenței, a dependenței de droguri și de tehnologie, educație rutieră, educație financiară și juridică, se arată în document.
Printre temele menționate în document impuse se regăsesc prevenirea violenței sub toate formele sale – bullying, violență fizică și psihologică, dar și violență cibernetică. De asemenea, școlile trebuie să abordeze educația rutieră, financiară și juridică, tematici care, deși importante, ridică întrebări cu privire la libertatea profesorilor de a-și alege propriile teme de discuții și activități cu copiii în săptămâna dedicată activităților extracurriculare.
În contextul în care programul „Școala altfel” avea inițial scopul de a le permite școlilor o mai mare flexibilitate și autonomie în organizarea activităților educaționale, indicațiile venite de la Minister limitează aceste libertăți, lucru contestat de parte dintre profesori, potrivit surselor Edupedu.ro. De remarcat că noile decizii ale Ministerului condus de Ligia Deca nu spun nimic despre o suplimentare a personalului din școli, care să ajute profesorii în conceperea, organizarea și aplicarea activităților extrașcolare din timpul săptămânii „Școala altfel”, deși aceste lucruri au fost cerute constant de cadrele didactice.
Conform ordinului de ministru care aprobă structura anului școlar 2024-2025, programele Săptămâna „Școala altfel” și „Săptămâna Verde” se pot desfășura până pe cel târziu 30 mai 2025 și, prin metodologie, trebuie organizate în 5 zile consecutive, în module de cursuri diferite.
- Cu toate acestea, ministra Educației, Ligia Deca, a declarat recent că poate lua în calcul schimbarea acestor prevederi pentru ca „Școala altfel” și „Săptămâna Verde” să se desfășoare până pe 20 iunie 2025 când se termină cursurile, pentru ca profesorii și elevii care nu susțin Bacalaureatul între 10 și 16 iunie să fie în activități în aceste programe.
- Școlile au avut termen 1 aprilie 2024 cel târziu să stabilească perioadele mobile și să le comunice elevilor, profesorilor, părinților și inspectoratelor școlare.
Redăm integral conținutul documentului trimis de Ministerul Educației către Inspectoratele Școlare Județene:
„Către Inspectoratele Școlare Județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București:
În atenția doamnei/domnului inspector școlar general
În conformitate cu art. 2 alin (2) din Metodologia de organizare a Programului național „Școala altfel”, aprobată prin OME 6479/2023, Ministerul Educației stabilește prioritățile pentru acest program național. În anul școlar 2024-2025, activitățile ce urmează să fie organizate în cadrul programului „Școala altfel” vizează următoarele teme, fără a se limita la acestea:
- prevenirea și reducerea faptelor de violență verbală, fizică, psihologică – bullying, emoțională, sexuală, socială, culturală, cibernetică în rândul copiilor și tinerilor;
- educația rutieră;
- educația financiară;
- educația juridică;
- reducerea obiceiurilor nesănătoase și prevenirea dependențelor de substanțe și de tehnologie.
Vă rugăm să transmiteți unităților de învățământ preuniversitar de pe raza județului dvs./Municipiului București solicitarea de a planifica și implementa cu precădere activități centrate pe prioritățile de mai sus.
Director General,
Mihaela Tania IRIMIA
Inspectori,
Daniela Călugăreanu
Cătălina Chendea”
DOCUMENT Adresa 31.431 din 13 septembrie 2024:
Școala altfel 2025, un amestec de „dorințe” ale oficialilor. Cronologie
Amintim că ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că „Școala Altfel” în anul școlar 2024-2025 „va avea ca temă prioritară prevenirea și reducerea faptelor de violență, a consumului de droguri, alcool și tutun și educația rutieră”, conform planului național de combatere a violenței școlare, la finalul ședinței de guvern din 4 septembrie.
În luna mai 2024, ministrul Educației a declarat că își dorește ca „Școala altfel” din anul școlar 2024-2025 să fie axată pe siguranță rutieră și crede că odată cu activitățile altfel din această săptămână va crește și atractivitatea subiectului pentru tineri.
- „Dacă anul acesta tematica pentru Săptămâna altfel a fost prevenția violenței în școală și prevenirea adicțiilor, îmi doresc ca pentru anul viitor tematica să fie axată pe siguranță rutieră”, a susținut Ligia Deca la „Forumul siguranței rutiere”, care a avut loc la Senat luni, 20 mai.
Centralizarea la Ministerul Educației a deciziei privind temele pe care elevii și profesorii trebuie să le abordeze în timpul săptămânii „altfel” a fost decisă în 2023 în mandatul ministrului Ligia Deca, prin Metodologia de organizare a Programului „Școala altfel”. Documentul aprobat în urmă cu un an prevede chiar la articolul I că „«Școala altfel» este un program care se desfășoară la nivel național și are ca scop dezvoltarea atât a competențelor din curriculumul național, cât și a unor competențe complementare acestora, în funcție de prioritățile stabilite anual de Ministerul Educației”.
„Prioritățile Ministerului Educației pentru Programul «Școala altfel» sunt stabilite anual și comunicate inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, prin notă semnată de secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar”, prevede metodologia.
Pentru comparație, metodologia anterioară, din 2016, cu regulile de organizare a săptămânii Școala Altfel, acorda libertate profesorilor și școlii în a decide temele și activitățile din acest program. „«Şcoala altfel» este un program naţional al cărui scop este să contribuie la dezvoltarea competenţei de învăţare şi a abilităţilor socioemoţionale în rândul copiilor preşcolari/elevilor. Cadrele didactice vor proiecta, testa şi evalua abordări eficiente pentru dezvoltarea acestor competenţe şi abilităţi. Programul naţional «Şcoala altfel» oferă un spaţiu de experimentare în care atât cadrele didactice, cât şi elevii sunt încurajaţi să îşi manifeste creativitatea şi să îmbine într-un mod atractiv teoria cu aplicaţiile ei din viaţa de zi cu zi, învăţarea cu preocupările individuale într-un context favorabil dezvoltării socioemoţionale”, prevedea Metodologia din 2016, aprobată prin ordin al ministrului de atunci, Mircea Dumitru.
Programul „Școala altfel” a fost introdus în 2011, de fostul ministru Daniel Funeriu. Ordinul prin care reglementa această săptămână, în premieră, în structura anului școlar din România, statua că „scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor preşcolari/elevilor şi a cadrelor didactice în activităţi care să răspundă intereselor şi preocupărilor diverse ale copiilor preşcolari/elevilor, să pună în valoare talentele şi capacităţile acestora în diferite domenii, nu neapărat în cele prezente în curriculumul naţional, şi să stimuleze participarea lor la acţiuni variate, în contexte nonformale”.
„Modalitatea de selecţie a activităţilor propuse se decide la nivelul unităţilor de învăţământ şi presupune implicarea, în egală măsură, a elevilor, a cadrelor didactice, a părinţilor, astfel încât proiectele şi activităţile selectate să corespundă obiectivelor educaţionale specifice comunităţii şcolare, fiind un rezultat al opţiunilor acesteia. Tipurile de activităţi care se organizează în săptămâna menţionată, durata acestora, modalităţile de organizare şi responsabilităţile se stabilesc în consiliul profesoral şi se aprobă de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ”, prevedea ordinul care a înființat săptămâna Școala altfel.
Structura anului școlar 2024-2025:
Modulul 1: de luni, 9 septembrie 2024, până vineri, 25 octombrie 2024;
Vacanța de toamnă: de sâmbătă, 26 octombrie 2024, până duminică, 3 noiembrie 2024;
Modulul 2: de luni, 4 noiembrie 2024, până vineri, 20 decembrie 2024;
Vacanța de iarnă: de sâmbătă, 21 decembrie 2024, până marți, 7 ianuarie 2025;
Modulul 3: de miercuri, 8 ianuarie 2025, până vineri, 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025, sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;
Vacanța de schi/mobilă: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 10 februarie— 2 martie 2025;
Modulul 4: de luni, 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025, sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor școlare județene/ al municipiului București, după caz, până joi, 17 aprilie 2025;
Vacanța de primăvară: de vineri, 18 aprilie 2025, până duminică, 27 aprilie 2025;
Modulul 5: de luni, 28 aprilie 2025, până vineri, 20 iunie 2025;
Vacanța de vară: de sâmbătă, 21 iunie 2025, până duminică, 7 septembrie 2025.
Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 9 septembrie 2024—30 mai 2025, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Cele două programe se planifică în module diferite.
Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 6 iunie 2025;
Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 13 iunie 2025;
Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor prevăzute la lit. a) și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 27 iunie 2025;
Pentru clasele din învățământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învățământ în vigoare.”