Cel mai mare procent dintre cadrele didactice de la grădinițe, 16%, este reprezentat de absolvenții Universității „Spiru Haret” din București, potrivit studiului național despre educația timpurie făcut de Cult Research și Fundația OMV Petrom. Studiul, derulat în perioada septembrie-octombrie 2022, este reprezentativ pentru populația cadrelor didactice din grădinițele de stat, spun autorii lui.
Doar una din trei grădinițe are materiale pentru activități artistice și mai puțin de jumătate – pentru activități de tip STEM. Infrastructura educației timpurii e într-o situație “îngrijorătoare”, arată studiul despre grădinițele din România.
Raportul conține un capitol întreg despre formarea personalului didactic din grădinițele de stat. Pentru partea cantitativă a studiului, eșantionul de cadre didactice a fost următorul:
Personal didactic din grădinițe de stat – 726 de subiecți
- Studiu reprezentativ la nivel național
- Marja de eroare: ±4%
- Metoda de colectare a datelor: CATI (telefonic)
- Instrumentul de cercetare: chestionarul
- Durată medie chestionar: 10 minute
Raportul remarcă faptul că „cea mai mare parte a educatorilor participanți la studiu sunt absolvenți ai ciclului de Licență (studii superioare) al universităților din București (UB și Spiru Haret). Din graficul alăturat se poate observa că educatorii au urmat și facultăți din cadrul universităților din proximitatea localităților de rezidență”.
Dintre participanții la studiu, aproape două treimi au studii superioare de licență și 27% chiar de master.
Când au fost întrebare ce instituție de învățământ au absolvit ultima dată, educatoarele au răspuns:
- 16% – Universitatea „Spiru Haret” București
- 14% – Universitatea din București
- 6% – Universitatea Valahia din Târgoviște
- 6% – Universitatea Babeș Bolyai Cluj Napoca
- 4% – Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia
- 4% – Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad
De remarcat că 25% dintre participanți spun că au absolvit „alte instituții” față de cele deja enumerate de ceilalți respondenți.
Studiul citat arată și despre gradul de inserție în grădinițe, rolul părinților în educația copiilor, relația părinte-grădiniță, dotarea grădinițelor, activitățile și pregătirea copiilor pentru școală.