Cea mai actuală problemă a infrastructurii educaționale este exact cea de anul trecut, „creșterea importantă a numărului de elevi și preșcolari”, potrivit celui mai recent raport privind starea învățământului în anul școlar 2020-2021, publicat de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB). Instituția publică numărul de elevi din cele mai mari și aglomerate școli și licee din Capitală, acesta fiind același cu numărul publicat anul trecut, în raportul 2019-2020. Raportul în sine este o copie aproape fidelă a celui anterior, fiind realizat, în cea mai mare parte, prin metoda copy-paste, fără actualizarea datelor cu numărul elevilor din școli, a problemelor, a soluțiilor propuse.
La fel ca anul trecut, cu același număr de elevi, cea mai mare unitate de învățământ din București are în continuare fix 2.505 elevi, este vorba despre Școala Gimnazială nr. 195 din Sectorul 3.
Asta deși în alt raport, Raportul oficial publicat de Ministerul Educației, Școala nr. 195 a avut 2.622 elevi în anul școlar 2019-2020.
Școala Gimnazială nr. 195, București | Numărul de clase | Numărul de elevi | Numărul mediu de elevi/clasă | ||||||||||||||||||||
Clasa a V-a | 15 | 432 | 28,8 | ||||||||||||||||||||
Clasa a VI-a | 10 | 313 | 31,3 | ||||||||||||||||||||
Clasa a VII-a | 8 | 273 | 34,1 | ||||||||||||||||||||
Clasa a VIII-a | 5 | 178 | 35,6 | ||||||||||||||||||||
Clasa a II-a | 8 | 273 | 34,1 | ||||||||||||||||||||
Clasa a III-a | 10 | 312 | 31,2 | ||||||||||||||||||||
Clasa a IV-a | 9 | 274 | 30,4 | ||||||||||||||||||||
Clasa I | 9 | 279 | 31 | ||||||||||||||||||||
Clasa pregătitoare | 13 | 288 | 22,1 | ||||||||||||||||||||
Total | 87 | 2622 | 30,1 |
Inspectoratul remarcă în raportul citat faptul că „numărul elevilor care învață în școlile din București este din ce în ce mai mare” și cauzele ar fi următoarele „ca urmare a introducerii clasei pregătitoare, a marilor investiții imobiliare din ultimul timp și a școlarizării în București a unui număr din ce în ce mai mare de elevi proveniți din județul Ilfov sau din alte județe ale țării. Școlile gimnaziale din București s-au confruntat, an de an, cu fenomenul de suprapopulare”. Paragraful respectiv a fost copiat integral din raportul precedent.
Ba mai mult, anul trecut școlar cei de la ISMB remarcau faptul că „10 unități școlare au ajuns să funcționeze în 3 schimburi”. Atunci punctau și zonele în care este nevoie de extinderea școlilor sau de construcția altora noi:
„Zonele unde se identifică deficit mare de spații educaționale sunt: Băneasa, Herăstrău, Dorobanți, Iancului, Titan, Big-Berceni, Tineretului, Militari, Rahova, Academia Militara, precum și în noile cartiere rezidențiale construite în proximitatea Capitalei”.
- În raportul din acest an nu mai există aceste mențiuni.
Lista cu cele mai aglomerate școli, după numărul de elevi, în 2021, este identică cu cea din 2020:
- Școala Gimnazială nr. 195 – 2.505
- Școala Gimnazială nr. 97 – 2.071
- Școala Gimnazială nr. 194 – 1.878
- Școala Gimnazială „Sf. Andrei” – 1.878
- Școala Gimnazială nr. 190 – 1.853
- Școala Gimnazială nr. 79 – 1.794
- Colegiul German „Goethe” – 1.720
- Școala Gimnazială nr. 56 – 1.711
- Școala Gimnazială nr. 117 – 1.683
- Școala Gimnazială nr. 280 – 1.679
- Liceul teoretic „Ștefan Odobleja” – 1.670
- Liceul Teoretic „Dimitrie Bolintineanu” – 1.626
- Școala Gimnazială nr. 31 – 1.600
- Colegul Național „Școala Centrală” – 1.590
- Liceul Teoretic „Nicolae Iorga” – 1.576
- Colegiul Național „Mihai Eminescu” – 1.550
- Liceul „Dante Alighieri” – 1.529
- Liceul „Jean Monnet” – 1.500
- Școala Gimnazială nr. 39 – 1.462
- Liceul Teoretic „Marin Preda” – 1.460
- Liceul Teoretic „Eugen Lovinescu” – 1.432
- Școala Gimnazială nr. 88 – 1.410
- Școala Gimnazială „Titu Maiorescu” – 1.089
Raportul din 2019 remarca faptul că în București sunt 12 unități de învățământ în care elevii învață în 3 schimburi. În raportul de anul acesta problema a fost ignorată total.
Copy-paste au fost trecute și elementele de misiune și cele de „valori” pe care se bazează instituția. Ca să pară că este totuși ceva schimbat, noua conducere a inspectoratului a inversat ordinea cuvintelor și a paragrafelor.
La „Misiunea ISMB” a fost adăugat un cuvânt – „îmbunătățirii” -, iar paragraful 1 a devenit paragraful 2.
În privința valorilor, „Respect” a fost mutată penultima, iar „Calitate” și „Perseverență” primele. Într-un mod firesc având în vedere că nu există aproape nimic nou în acest raport, „Creativitate” a fost mutată ultima pe listă.
Aproape identică este și lista actelor normative înșirate în capitolul „Cadru Legislativ”. A fost preluat inclusiv ordinul de ministru comun emis de Monica Anisie și Nelu Tătaru în august 2020, deși regulile din școli au fost stabilite și prin alte ordine pe parcursul anului școlar 2020-2021, la care se referă raportul.
Apare un element de originalitate în pagina 9 a raportului, unde conducerea ISMB înlocuiește în text construcția „ca urmare a apariției” cu „ca urmare a continuării”. Si subliniază cu roșu faptul că în anul școlar trecut au fost două evenimente remarcabile – trecerea în online și „revenirea în format fizic în ultimele săptămâni ale semestrului al II-lea”. Asta deși elevii au revenit fizic la școală, din vacanța de după sărbători și școala online decretată pe perioada campaniei electorale din noiembrie 2020, în februarie 2020, la insistențele ministrului Educației. Vacanță forțată a urmat în toată luna aprilie, dar nu și pentru elevii din clasele terminale, care au făcut două săptămâni de școală online în acel interval.
Raportul ISMB a fost semnat anul trecut de inspectorul general Ionel Pușcaș, cel din acest an fiind semnat de actualul inspector școlar general Mihaela Ștefan, ambii reprezentanți ai aceluiași partid – PNL.
Cele două rapoarte ale șefilor ISJ pot fi descărcate de aici, pentru comparație: