Cel puțin patru grădinițe din Sibiu n-au mai avut locuri libere înainte de începerea înscrierilor, în altele mai sunt foarte puține din cauza unei prevederi din metodologia elaborată de Ministerul Educației

854 de vizualizări
Foto: Freepik.com
În Sibiu, cel puțin 4 grădinițe nu mai aveau locuri libere pentru copii când a început etapa de înscrieri pentru cei care frecventează pentru prima oară grădinița, grupa mică, semnalează publicația Turnu Sfatului. De exemplu, la o grădiniță unde erau 40 de locuri la grupa mică, 36 sunt deja ocupate. Astfel rămân doar 4 locuri pentru copiii din zonă care se înscriu pentru prima oară la grupa mică la grădiniță.

Părinții care au copii de 3 ani sau 4 ani pe care îi înscriu pentru prima oară la grădiniță, fără să fi frecventat creșa anterior, riscă să rămână fără un loc sau să prindă cu greu loc la grădinițele care au și grupe creșe. Situația se poate întâmpla peste tot în țară.

  • Edupedu.ro a încercat să obțină un punct de vedere de la Ministerul Educației pe acest subiect, prin secretarul de stat Florian Lixandru. Când vom primi un răspuns în vom publica

Potrivit metodologiei privind înscrierea la creșă/grădiniță, pentru a continua la aceeași unitate de învățământ, copiii de 3 ani care au fost la creșă, pot rămâne mai departe la grupa mică de la grădinița din aceeași unitate de învățământ, dacă părinții depun o cerere de reînscriere. Astfel, ei intră direct în etapa de reînscrieri și ocupă majoritatea locurilor înainte ca părinții copiilor care se înscriu pentru prima oară la grupa mică de la grădiniță să apuce să depună actele. Și asta pentru că mai întâi s-a desfășurat perioada de reînscrieri, între 20-24 mai.

Publicația Turnu Sfatului semnalează că în acest context, o parte dintre grădinițele din Sibiu au avut toate locurile deja ocupate de copiii reînscriși din creșe, înainte de startul dat depunerii dosarelor pentru înscrierea în grupa mică, iar altele mai au foarte puține locuri. În aceste situații mulți dintre părinții care nu au avut copiii la creșă vor fi nevoiți să-și înscrie copiii la grădinițele în care vor găsi locuri și care, în unele cazuri, pot fi departe de cartierul în care locuiesc.  

Potrivit informațiilor primite de la Inspectoratul Școlar Județean Sibiu, din totalul de 1.065 de locuri existente la grupa mică la grădinițele de stat din municipiul Sibiu, pentru anul școlar 2024 – 2025, un număr de 407 locuri au fost deja ocupate de copiii reînscriși din creșe. Asta înseamnă că au mai rămas 658 de locuri pentru cei care nu au frecventat creșa și care trebuie înscriși acum în grupa mică.

De exemplu, la Grădinița arondată Școlii Gimnaziale Nr. 1, acolo unde o creșă nouă a fost construită, din totalul de 40 de locuri la grupa mică, 36 sunt deja ocupate. Astfel au mai rămas pentru copiii din cartier care nu au frecventat creșa doar 4 locuri.

Alte exemple: “La Grădinița Nr. 14 din cele 40 de locuri disponibile pentru grupa mică, niciunul nu a mai rămas liber la program prelungit după reînscrierea copiilor din creșă. Grădinița are șapte locuri libere pentru programul normal, de patru ore. O situație asemănătoare este și la Grădinița Nr. 43, de pe Aleea Streiu, unde din cele 40 de locuri niciunul nu mai este liber, dar și la Grădinița Nr. 36, din Țiglari, acolo unde, de asemenea, s-a dat în funcțiune o creșă nouă și unde toate cele 20 de locuri au fost ocupate de copiii reînscriși.

La Grădinița „Căsuța Poveștilor” unde din 60 de locuri au fost ocupate 25 și au rămas libere 35. La Grădinița Nr.15 din 60 de locuri în grupa mică au fost ocupate 21, iar 39 au rămas libere, Grădinița „Elefănțelul Curios” unde din 60 de locuri 43 au fost ocupate de copiii din creșă și 17 au rămas libere sau Grădinița nr.22 de la Calea Poplăcii unde din 60 de locuri, 54 au fost ocupate, iar șase au rămas libere pentru copiii din cartier. Două sunt la grupele cu predare în limba română și patru la grupele cu predare în limba germană”, scrie publicația.

Primarul Astrid Fodor a spus într-o ședință de Consiliu că în ultimii ani au fost construite creșe și grădinițe și se construiesc în continuare, dar probleme apar la noile legi.

Din nou suntem puși în fața unei situații create de Ministerul Educației și probabil și de alte ministere. Pentru că nu mai are rost nici să citești cine semnează acel act normativ care ajunge la inspectorat, și inspectoratul, vă spun răspunsul standard: mergeți la primărie. Primăria spune că legea este proastă și uite așa ne învârtim în cerc. Noi însă construim constant și construim în continuare, dar degeaba construim dacă vine această legislație, de azi pe mâine, care dă totul peste cap. Este o incorectă abordare a guvernanților. Acesta este punctul meu de vedere”, a spus Astrid Fodor, în cadrul ședinței de Consiliu Local.  

Ce spune Metodologia

Situația se întâmplă și în alte județe. Deși prevederea din metodologie nu este una nouă, ci de anul trecut, în multe cazuri abia acum se aplică pentru că multe creșe au trecut anul trecut în subordinea Ministerului Educației.

Concret, în metodologie, articolul 3, alineatele 3 și 4 prevăd situația în care copiii care au fost la creșă și au terminat grupa mare se pot înscrie la grupa mare de la grădiniță la aceeași unitate de învățământ dacă are și nivel de preșcolar (n. red majoritatea situațiilor).

(3) În limita numărului de locuri din planul de școlarizare și în baza principiului continuității în cadrul aceleiași unități, copiii din grupa mare — nivel antepreșcolar din cadrul unităților de
învățământ pot fi reînscriși, la cererea părinților/reprezentanților legali, în grupa mică — nivel preșcolar din unitatea respectivă.

După reînscrieri începe perioada de înscrieri pentru copiii care nu au mai fost la creșă sau grădiniță, iar metodologia prevede că în situația în care sunt mai mulți copii decât locuri disponibile se aplică criterii de departajare. Primul este însă vârsta, iar cei de 4 ani au prioritate la înscrierea în grupa mică la grădiniță.


(4) În cazul unui număr mai mare de copii de 3 ani decât numărul locurilor alocate prin planul de școlarizare pentru grupa mică de nivel preșcolar, cererile părinților/reprezentanților legali
care solicită reînscrierea la unitatea de învățământ pe care aceștia au frecventat-o și în anul școlar anterior se procesează în ordinea descrescătoare a vârstei.

Deși nu e precizată înscrierea automată, se înțelege de la sine că părinții preferă ca copilul să rămână în același loc, după creșă, la grădiniță, și implicit acești copii au întâietate la înscriere pentru că intră în etapa de reînscrieri, care are loc prima oară, între 20-24 mai.

De asemenea, art. 2, lit c definește reînscrierea:

Art. 2 c) prin reînscriere se înțelege operațiunea prin care sunt confirmați ca beneficiari primari ai educației copiii care au frecventat o unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar în anul școlar curent și pentru care se solicită menținerea în aceeași unitate și în anul școlar următor;

Chiar dacă în metodologie este prevăzut că după dacă nu sunt suficiente locuri, inspectoratele școlare, la solicitarea conducerii unității de învățământ, pot aproba suplimentarea numărului de locuri/grupe mici de nivel preșcolar pentru reînscrierea copiilor de 3 ani, în realitate acest lucru se poate aplica dar pentru un număr mic de locuri pentru că nu există spații, spune surse pentru Edupedu.ro.

Informații de context

În aprilie 2022 a fost publicată în Monitorul Oficial metodologia de organizare și funcționare a creșelor și a altor unități de educație timpurie antepreșcolară care prevede că creșele pot trece în subordinea Ministerului Educației sau pot rămâne la primării. Documentul mai precizează și că copiii pot fi aduși la creșă de la 0 luni, iar creșele au trei grupe:

a) grupa mică – copii de la 0 la 12 luni;

b) grupa mijlocie – copii de la 13 la 24 de luni;

c) grupa mare – copii de la 25 la 36 de luni.

Între timp a intrat în vigoare în septembrie 2023 și prevederea din legea Educației nr. 198/2023 care obligă părinții să înscrie copiii la grădiniță de la grupa mijlocie, adică de la 4 și 5 ani. Unii părinți înscriu însă copiii la grupa mijlocie din grădiniță la 3 ani. Astfel se crează o suprapunere a numărului de locuri pentru această categorie de vârstă 3 și 4 ani.

Calendarul înscrierilor la creșă și grădiniță 2024

Prima etapă de înscrieri are loc între 27 mai și 14 iunie, perioadă în care părinții depun la sediul unității de învățământ o cerere cu trei opțiuni. Etapa are mai multe faze.

Copiii sunt înscriși în această etapă, pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate, în limita locurilor din planul de școlarizare aprobat, după încheierea etapei de reînscrieri.

27—31 mai 2024 (colectarea cererilor)
3—5 iunie 2024 (procesarea cererilor din faza I — prima opțiune)
6—10 iunie 2024 (procesarea cererilor din faza a II-a — a doua opțiune)
11—12 iunie 2024 (procesarea cererilor din faza a III-a — a treia opțiune)

Pe 14 iunie se afișează listele cu copiii înscriși și locurile rămase libere.

Pe 17 iunie- 5 iulie are loc etapa a II-a de înscrieri pe locurile rămase libere și sunt mai multe faze.

În această etapă se realizează înscrierea copiilor, pe locurile libere rămase în urma derulării
primei etape, pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate în noile cereri de înscriere depuse.

17—21 iunie 2024 (colectarea cererilor)
24—26 iunie 2024 (procesarea cererilor din faza I — prima opțiune)
27 iunie—1 iulie 2024 (procesarea cererilor din faza a II-a — a doua opțiune)
2—4 iulie 2024 (procesarea cererilor din faza a III-a — a treia opțiune)

În 5 iulie se afișează lista cu copiii înscriși după a II-a etapă și locurile rămase libere.

Pe 19-29 august are loc etapa de ajustări în care se înscriu copiii care nu au primit un loc în primele două etape sau nu au fost înscriși.

În această etapă se realizează înscrierea copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape din lipsă de locuri sau din diferite alte motive sau care nu au participat la primele două etape, pe locurile rămase libere în urma derulării celei de-a doua etape a înscrierilor, pe baza unei proceduri specifice elaborate de ISJ/ISMB și pe baza dosarelor depuse de părinți la inspectoratul școlar. La această etapă au acces următoarele categorii de copii:

  • copiii care au rămas nerepartizați după derularea celor două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani și de 5 ani;
  • copiii care au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au fost admiși ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE;
  • copiii de peste 2 ani care solicită înscrierea în învățământul preșcolar

Pe 30 august, ora 14 se afișează listele cu copiii înscriși în etapa a II-a și locurile rămase libere.

Vezi aici ordinul privind aprobarea privind aprobarea Metodologiei-cadru de înscriere a copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare

Citește și:

OFICIAL Înscrierile la creșă și grădiniță 2024 încep mai devreme decât anul trecut. Părinții pot depune cerere între 27 mai și 14 iunie
Reînscriere grădiniță 2024. Părinții pot depune cererile de luni, 20 mai, până vineri, pentru copiii care merg deja la grădiniță sau creșă – Model de cerere
DOCUMENTE Cerere-tip pentru înscrierea la grădiniță și creșă 2024 și actele necesare pentru dosarul copilului. Înscrierile încep pe 27 mai
Calendarul înscrierilor la grădiniță și creșă, publicat de Ministerul Educației. Grupa mijlocie, obligatorie din septembrie / Care sunt regulile de înscriere DOCUMENT

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Raport Banca Mondială

Geografia din nou materie de examen la Evaluare și BAC și mutarea ei în domeniul “Științe”, cerută de Societatea de Geografie din România după rezultatele la PISA 2018

“Testarea PISA, la care România participă încă din septembrie 2000, acoperă trei domenii principale: Matematică, Lectură și Științe. Testarea își propune, printre altele, să evalueze ‘alfabetizarea științifică’. Dar Geografia, ca…
Vezi articolul