Școlile ar trebui să se ocupe doar de acordarea burselor de merit, a spus profesorul Viforel Dorobanțu, director al Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, județul Călărași, în cadrul unei dezbateri online despre Legea Învățământului Preuniversitar, organizată de Asociația „Ține de noi”. De bursele sociale se poate ocupa primăria, întrucât plasarea acestei sarcini birocratice pe umerii profesorilor le ocupă timpul dedicat predării. Câștigător al premiului „Directorul Anului pentru Inovare” în anul 2022, profesorul a vorbit și despre necesitatea introducerii standardelor de notare la nivel național, pentru ca bursele să fie acordate unitar.
„Tot ceea ce înseamnă alt tip de bursă cu excepția celor de merit să nu mai aibă ce să caute în școală. Din punctul meu de vedere, dacă șantajezi copilul cu un număr de absențe ca să îi dai bursă socială, hai să o facă primăria pe asta, să nu o mai facem noi”, a spus directorul.
Acesta a tras un semnal de alarmă referitor la faptul că, în primele săptămâni ale anului școlar, profesorii nu au timp să predea din cauza muncii birocratice pe care trebuie să o depună pentru întocmirea dosarelor de bursă socială.
„La școala din Curcani, cel puțin până la 1-15 octombrie nu se poate face școală din cauza acestor dosare de bursă pe care trebuie să le facem, nu zic aproape ca un notar, dar pe acolo. Luăm declarații pe propria răspundere, facem o mie și unul de documente și nu mă plâng de timp aici, mă plâng de lipsa fizică a timpului pe care îl folosim pentru a sta de vorbă cu părinții, pentru a aduce documentele și toate lucrurile astea.”
- Edupedu.ro a lansat anul acesta un apel public către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Lăsați profesorii să fie profesori! Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor, ci din contră.
Viforel Dorobanțu a pus și problema notării corecte a elevilor, notare care stabilește dacă aceștia vor primi sau nu bursă.
„Este aberant să am 3 clase de a 7-a și să dau 3 teste diferite, ca să fie bine, să nu fie rău. Cam așa se întâmplă în școli. Hai să vedem, să treacă toată lumea, dar pe acel trecut noi dăm niște burse, dăm niște bani,” potrivit profesorului.
Acesta a explicat că este nevoie de o notare standardizată la nivel național pentru a putea stabili aceleași standarde de performanță pentru toți elevii.
„Copiii care au nota 9 la Curcani nu se compară cu nota 9 de la Colegiul Lazăr”, dar iau aceiași bani pentru burse. Măcar aici să înțelegem, să facem un lucru atât timp cât dăm niște bani. Finanțăm niște burse, dar să se dea cumva unitar, să se stabilească o notare standardizată.”
„Deci [N. red. este nevoie de] echitate în acordarea acestor burse, pe niște valori unanim acceptate de fiecare, pentru că s-ar putea ca și în capul copiilor acea valoare de care sunt ei sau nu conștienți să fie puțin pe lângă realitate”, a mai punctat directorul.
VIDEO – Dezbatere despre Legea Învățământului Preuniversitar – Asociația „Ține de noi”