Cel puțin 60 de școli-pilot pot primi câte 200.000 de euro prin PNRR pentru a pilota noi modele curriculare și de carieră didactică sau management descentralizat, din anul școlar 2024-2025 – proiect în dezbatere

2.592 de vizualizări
Foto: © Rido | Dreamstime.com
Ministerul Educației a lansat în consultare publică Ghidul solicitantului pentru apelul de proiecte „Granturi pentru unitățile de învățământ pilot”. Se acorda 12 milioane de euro pentru susținerea pilotării unor intervenții educaționale inovative, a unor noi modele curriculare și de carieră didactică sau de management descentralizat în cel puțin 60 de școli. Planul de pilotare trebuie să fie aplicat pe o perioadă de minimum 1 an școlar și fără să fie depășit termenul limită până la care trebuie finalizată investiția, respectiv 31 martie 2026. 

Este a doua oară când Ministerul Educației lansează în consultare publică acest apel.

Apelul pentru școlile-pilot a fost lansat în consultare publică pe 11 iulie 2022, de către fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, însă nu a mai fost inițiat. În Ghidul solicitantului finanțarea unei școli-pilot era pentru o perioada de maximum 4 ani. În apelul lansat acum, perioada de finanțare este de maximum un an.

În noua lege a educației 198/2023, școlile-pilot sunt prevăzute la art. 24

„În sistemul de învățământ preuniversitar funcționează unități de învățământ cu statut de unități-pilot cu scopul de a implementa și de a evalua intervenții educaționale, în vederea fundamentării de politici publice în domeniul educației. Aceste intervenții educaționale pot să cuprindă: noi modele curriculare, utilizarea unor resurse educaționale inovative, modele educaționale bilingve și alte forme alternative de organizare, finanțare și management”

6 școli-pilot  au fost înscrise în anul 2021-2022 și 28 de școli-pilot în anul 2022-2023

Pentru anul școlar 2023-3034, 14 unități de învățământ de stat și particulare au dobândit statut de școli-pilot cu întârziere, la 56 de zile de la termenul limită stabilit tot de Ministerul Educației, comunicat și afișat public.

Școlile care pot aplica în apelul „Granturi pentru unitățile de învățământ pilot”

În cadrul prezentului apel sunt eligibile unitățile de învățământ preuniversitar de stat, acreditate sau autorizate să funcționeze provizoriu, de nivel preșcolar, primar, gimnazial, liceal de orice filieră, postliceal sau unități din învățământul profesional și tehnic. 

În cadrul prezentului apel pot fi finanțate: 

I. Proiecte cu beneficiar unic, respectiv o singură unitate de învățământ eligibilă sa

II. Proiecte implementate în parteneriat încheiat între două sau mai multe unități de învățământ eligibile

Alocarea financiară totală a apelului de proiecte 

Alocarea financiară totală a apelului de proiecte este de 12 milioane de euro, fără TVA, valoare eligibilă din PNRR. 

Valoarea maximă a finanțării alocate per proiect este stabilită astfel: 

I. Proiecte cu beneficiar unic – valoarea maximă a finanțării nerambursabile este de 200.000 euro. 

II. Proiecte implementate în parteneriat – valoarea maximă a finanțării nerambursabile va fi calculată înmulțind numărul unităților de învățământ cu 200.000 de euro, până la maximum 1.000.000 de euro/parteneriat. 

Tipul apelului de proiecte, durata și perioada de depunere a propunerilor de proiecte 

Apelul de proiecte este unul de tip competitiv, cu termen limită de depunere. 

Unitățile de învățământ preuniversitar pot transmite online proiectele pe platforma electronică dedicată PNRR, începând cu data de 8 mai 2024, până cel târziu pe data de 8 iulie 2024, ora 17:00.

Calendarul apelului pentru școlile-pilot

Statutul de unitate pilot oferă școlilor oportunitatea de a avea o autonomie sporită în ceea ce privește planificarea strategică, definirea propriilor standarde și reguli de funcționare, evaluare, adaptare a politicilor și a curriculumului, angajarea și concedierea personalului și a directorilor, monitorizarea performanțelor și dezvoltarea strategiilor pentru a aborda performanțele scăzute ale elevilor, conform Ghidului Solicitantului.

Planul de pilotare trebuie să adreseze cel puțin două priorități din cele menționate mai jos: 

1. Managementul unității de învățământ, inclusiv finanțare alternativă și recrutare personal, 

2. Elemente inovative la nivel de curriculum, arii curriculare, programe școlare, 

3. Metode și standarde de evaluare a performanțelor elevilor/ Metode de evaluare a progresului în dezvoltarea antepreșcolarilor/preșcolarilor, 

4. Metode de autoevaluare instituțională și asigurare a calității

5. Dezvoltarea carierei didactice și a managementului școlar

6. Incluziunea antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor cu CES în învățământul de masă.

Foto: © Rido | Dreamstime.com/ Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Dispreț al Ministerului Educației față de școlile-pilot – aprobarea pilotării vine abia la finalul primului modul, încălcând cu două luni calendarul anunțat / LISTA celor 14 unități de învățământ

2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Fosta Directoare a Centrului de Asistență Educațională CJRAE Mehedinți, condamnată în primă instanță la închisoare cu suspendare pentru luare de mită, după ce a recunoscut acuzațiile. Șpaga era încasată lunar, 1.000 de lei la fiecare salariu, de la o persoană pe care a angajat-o pe un post de consilier școlar

Fosta Directoare a Centrului de Asistență Educațională CJRAE Mehedinți, Andreea Florentina Bădescu, prinsă în flagrant de DNA când lua mită de la o persoana angajată pe post de consilier școlar,…
Vezi articolul

Profesoara Iuliana Șerban: Acolo unde părinții eșuează, ar trebui să intervină școala, dar ne așteptăm să vină superoameni care să trăiască doar din vocație. Ei bine, nu prea există superoameni / Op Ed

Sistemul de educație este atât de complex încât este aproape imposibil de făcut o analiză cuprinzătoare a interdependențelor din interiorul lui și a lanțului cauzal generator de disfuncționalități. Voi încerca…
Vezi articolul