Ministerul Educației propune un număr de 134 de mii de locuri la liceu în clasa a IX-a, număr identic cu cel de anul trecut, potrivit proiectului privind cifra de școlarizare pentru anul școlar 2024-2025, pus în dezbatere publică. Anul acesta sunt cu aproape 300 de elevi mai mulți înscriți decât anul trecut înscriși în a clasa a VIII-a. De precizat, în ultimii doi ani, numărul de locuri la liceu a fost suplimentat, iar în 2022 mai mulți părinți au inițiat o petiție prin care cereau suplimentarea numărului de locuri la admiterea la liceu.
Proiectul Ministerului Educației privind cifra de școlarizare pentru vară 2024 prevede 134 de mii de locuri la admiterea la liceu în clasa a IX-a. Număr identic cu cel de anul trecut.
Anul acesta, potrivit datelor Ministerului Educației, sunt 176.266 de elevi înscriși în clasa a VIII-a, spre deosebire de anul trecut când erau peste 175.938 de elevi, potrivit analizei datelor statistice cu privire neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2023.
Un calcul arată că cel puțin 42 de mii de elevi ar rămâne fără loc la admiterea la liceu în vară. Mai sunt alocate 60 de mii de locuri, la fel ca și anul trecut, la învățământul profesional.
Au existat mai multe discuții în județe pentru reducerea numărului de locuri la licee, cum a fost cazul liceului Topolog din județul Tulcea, unde Inspectoratul școlar refuzase inițial să aprobe o clasă cu profil sportiv fără să comunice cifra de școlarizare, și în condițiile în care liceele sunt cele care cer spre aprobare Inspectoratelor județene, număr de clase, în funcție de numărul de elevi înscriși în clasa a VIII-a. Cu toate acestea, propunerea Ministerului Educației este pentru același număr de locuri ca și anul trecut.
Ministerul nu justifică în vreun fel în nota de fundamentare de ce a luat această decizie, dar precizează că toți elevi vor fi cuprinși în învățământul preuniversitar.
“Cifrele de școlarizare propuse prin prezentul act normativ, pentru învățământul preuniversitar, asigură:
-cuprinderea tuturor copiilor/elevilor din învățământul obligatoriu în sistemul de învățământ
preuniversitar, pe nivelul și forma de educație corespunzătoare vârstei și dezvoltării psihomotorii a acestora;
– accesul absolvenților unui anumit nivel de învățământ către un nivel de învățământ superior celui absolvit;
– stabilirea echilibrată a numărului de locuri pentru anul I de studii în învățământul profesional, liceal și postliceal, în funcție de opțiunile absolvenților ciclului anterior, pe baza tendințelor de dezvoltare socioeconomică, a prognozei ocupării forței de muncă pe regiuni de dezvoltare/ județe.
Propunerile privind cifrele de școlarizare pentru învățământul preuniversitar au la bază proiectele planurilor de școlarizare elaborate de fiecare inspectorat școlar pentru unitățile de învățământ cuprinse în rețeaua școlară din județul respectiv și municipiul București și sunt fundamentate pe criterii legislative, economice, demografice, geografice, socio–economice, precum:
-respectarea condițiilor referitoare la drepturi egale de acces la toate nivelurile și formele de învățământ, indiferent de condiția socială și materială, de sex, rasă, naționalitate, apartenența religioasă, dreptul la educație diferențiată, pe baza pluralismului educațional, în beneficiul individului și al întregii societăți, în conformitate cu prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificările și completările ulterioare;
– îndeplinirea de către unitățile de învățământ preuniversitar a cerințelor standardelor naționale de evaluare instituțională privind autorizarea de funcționare provizorie /acreditarea acestora;
– evoluția demografică a populației de vârstă școlară, a densității acesteia, a componentei etnice;
– opțiunile elevilor și părinților;
– studiile privind evoluția în perspectivă a pieței muncii și a mobilității forței de muncă la nivel comunitar și național;
– tendințele privind dezvoltarea economică regională și a zonelor în care funcționează unitățile de învățământ preuniversitar.
Informații de context
Cifra de școlarizare a tot crescut cel puțin în ultimii doi ani. În 2022, a fost o creștere de 10.000 de locuri la liceu, pentru elevii care intrau în clasa a IX-a, echivalentul reînființării a peste 400 de clase. Au fost 130.000 de locuri și 155.561 de elevi înscriși în clasa a VIII-a.
Chiar și așa, mai mulți părinți din București au inițiat o petiție în care cereau suplimentarea locurilor. Părinții semnatari solicitau să fie luate măsuri „urgente” de către Ministerul Educației sau Inspectoratul Municipiului București pentru o încadrare „echitabilă” a elevilor.
Cu toate acestea, în același an, în vara lui 2022, în București, au rămas fără un loc la liceu 1.216 elevi care au terminat gimnaziul și care au dat Evaluarea Națională, după prima repartizare computerizată. Șeful Inspectoratului București, Vlad Drînceanu, a declarat atunci pentru Edupedu.ro că a găsit planul de școlarizare gata făcut.
În 2023, la nivel de țară s-au aprobat cu 3400 mai multe locuri la liceu, în clasa a IX-a, față de anul anterior. Au fost așadar 134.000 de locuri și 175.938 de elevi de clasa a VIII-a.
De remarcat este faptul că ISMB nu a publicat în broșura de Admitere pe 2022-2023 numărul total de locuri și de clase și împărțirea lor pe filiere, sau o comparație cu situația din anii trecuți pentru a vedea exact ce clase s-au înființat, la ce licee sau pe ce profile/specializări. Este pus la dispoziția părinților doar un fișier .pdf cu datele pe fiecare școală. Vezi aici broșura din 2022-2023.