Ministerul Educației propune un număr de 134 de mii de locuri la liceu în clasa a IX-a, număr identic cu cel de anul trecut, potrivit proiectului privind cifra de școlarizare pentru anul școlar 2024-2025, pus în dezbatere publică. Anul acesta sunt cu aproape 300 de elevi mai mulți înscriți decât anul trecut înscriși în a clasa a VIII-a. De precizat, în ultimii doi ani, numărul de locuri la liceu a fost suplimentat, iar în 2022 mai mulți părinți au inițiat o petiție prin care cereau suplimentarea numărului de locuri la admiterea la liceu.
Proiectul Ministerului Educației privind cifra de școlarizare pentru vară 2024 prevede 134 de mii de locuri la admiterea la liceu în clasa a IX-a. Număr identic cu cel de anul trecut.
Anul acesta, potrivit datelor Ministerului Educației, sunt 176.266 de elevi înscriși în clasa a VIII-a, spre deosebire de anul trecut când erau peste 175.938 de elevi, potrivit analizei datelor statistice cu privire neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2023.
Un calcul arată că cel puțin 42 de mii de elevi ar rămâne fără loc la admiterea la liceu în vară. Mai sunt alocate 60 de mii de locuri, la fel ca și anul trecut, la învățământul profesional.
Au existat mai multe discuții în județe pentru reducerea numărului de locuri la licee, cum a fost cazul liceului Topolog din județul Tulcea, unde Inspectoratul școlar refuzase inițial să aprobe o clasă cu profil sportiv fără să comunice cifra de școlarizare, și în condițiile în care liceele sunt cele care cer spre aprobare Inspectoratelor județene, număr de clase, în funcție de numărul de elevi înscriși în clasa a VIII-a. Cu toate acestea, propunerea Ministerului Educației este pentru același număr de locuri ca și anul trecut.
Ministerul nu justifică în vreun fel în nota de fundamentare de ce a luat această decizie, dar precizează că toți elevi vor fi cuprinși în învățământul preuniversitar.
“Cifrele de școlarizare propuse prin prezentul act normativ, pentru învățământul preuniversitar, asigură:
-cuprinderea tuturor copiilor/elevilor din învățământul obligatoriu în sistemul de învățământ
preuniversitar, pe nivelul și forma de educație corespunzătoare vârstei și dezvoltării psihomotorii a acestora;
– accesul absolvenților unui anumit nivel de învățământ către un nivel de învățământ superior celui absolvit;
– stabilirea echilibrată a numărului de locuri pentru anul I de studii în învățământul profesional, liceal și postliceal, în funcție de opțiunile absolvenților ciclului anterior, pe baza tendințelor de dezvoltare socioeconomică, a prognozei ocupării forței de muncă pe regiuni de dezvoltare/ județe.
Propunerile privind cifrele de școlarizare pentru învățământul preuniversitar au la bază proiectele planurilor de școlarizare elaborate de fiecare inspectorat școlar pentru unitățile de învățământ cuprinse în rețeaua școlară din județul respectiv și municipiul București și sunt fundamentate pe criterii legislative, economice, demografice, geografice, socio–economice, precum:
-respectarea condițiilor referitoare la drepturi egale de acces la toate nivelurile și formele de învățământ, indiferent de condiția socială și materială, de sex, rasă, naționalitate, apartenența religioasă, dreptul la educație diferențiată, pe baza pluralismului educațional, în beneficiul individului și al întregii societăți, în conformitate cu prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificările și completările ulterioare;
– îndeplinirea de către unitățile de învățământ preuniversitar a cerințelor standardelor naționale de evaluare instituțională privind autorizarea de funcționare provizorie /acreditarea acestora;
– evoluția demografică a populației de vârstă școlară, a densității acesteia, a componentei etnice;
– opțiunile elevilor și părinților;
– studiile privind evoluția în perspectivă a pieței muncii și a mobilității forței de muncă la nivel comunitar și național;
– tendințele privind dezvoltarea economică regională și a zonelor în care funcționează unitățile de învățământ preuniversitar.
Informații de context
Cifra de școlarizare a tot crescut cel puțin în ultimii doi ani. În 2022, a fost o creștere de 10.000 de locuri la liceu, pentru elevii care intrau în clasa a IX-a, echivalentul reînființării a peste 400 de clase. Au fost 130.000 de locuri și 155.561 de elevi înscriși în clasa a VIII-a.
Chiar și așa, mai mulți părinți din București au inițiat o petiție în care cereau suplimentarea locurilor. Părinții semnatari solicitau să fie luate măsuri „urgente” de către Ministerul Educației sau Inspectoratul Municipiului București pentru o încadrare „echitabilă” a elevilor.
Cu toate acestea, în același an, în vara lui 2022, în București, au rămas fără un loc la liceu 1.216 elevi care au terminat gimnaziul și care au dat Evaluarea Națională, după prima repartizare computerizată. Șeful Inspectoratului București, Vlad Drînceanu, a declarat atunci pentru Edupedu.ro că a găsit planul de școlarizare gata făcut.
În 2023, la nivel de țară s-au aprobat cu 3400 mai multe locuri la liceu, în clasa a IX-a, față de anul anterior. Au fost așadar 134.000 de locuri și 175.938 de elevi de clasa a VIII-a.
De remarcat este faptul că ISMB nu a publicat în broșura de Admitere pe 2022-2023 numărul total de locuri și de clase și împărțirea lor pe filiere, sau o comparație cu situația din anii trecuți pentru a vedea exact ce clase s-au înființat, la ce licee sau pe ce profile/specializări. Este pus la dispoziția părinților doar un fișier .pdf cu datele pe fiecare școală. Vezi aici broșura din 2022-2023.
14 comments
134000+60000=194000 de locuri, mai mult decât 176000 de elevi. Unde este greșeala?
Să publice ministerul și datele de la București ( absolvenți clasa a 8-a , număr de locuri alocate )
Sigur situația e diferită față de cea din restul țării .
Foarte bine! Unde scrie ca toata lumea trebuie sa faca liceul, indiferent de pregatirea pe care o are? Dups parerea mea sunt prea multe locuri in licee…
Nu cred ca exista parinti care sa nu-si educe copiii in spiritul respectului fata de dascal si totusi se observa ca majoritatea profesorilor nu reusesc sa transmita cunostintele necesare elevilor in conditiile in care elevii stau la scoala aproape cat programul de lucru al unui adult .
Aveti idee unde este problema ?
Întreab-o și pe mama celui din Tg Mureș cum și-a educat copilul. Hai să nu exagerăm cu PC-ul că nu suntem naivi.
– stau pe telefon la ore, – sunt dezinteresați, – unii pot sa învețe dar nu vor, alții care vor nu sunt dotati intelectual ca să învețe,
Dl Liviu, transmiterea trebuie să fie și primită, acceptată, nu poți să bagi cu forța unde nu se vrea. De ce nu se vrea? O să îmi spui că profesorul trebuie să îl încânte, vrăjească pe copil. Fals! Educația trebuie să fie un act conștient și acceptat, nu o beție, nu o vrăjeală, nu un spectacol de magie, nu o comedie standup. Educația o fac: familia, biserica, școala, societatea. Biserica ați avut grijă și ați eliminat-o. Familia lasă totul în seama școlii iar societatea denigrează educația și în special profesorii. Cum să faci educație când autoritatea ta este subminată chiar de vârfurile politice ale țării, de mass media? Am ajuns ca consiliul elevilor să ceară desființarea bacului! Elevii au doar drepturi, dar nici o obligație. Elevul vine la școală, se lungește în scaun, cu picioarele pe bancă și mâinile la ceafă: „Am dreptul la educație. Învață-mă!” fără ca el să se implice în educația proprie, să facă un minim efort. Profesorul a ajuns mai rău decât un chelner.
In ceea ce priveste autoritatea profesorului aveti dreptate insa nu si in ce priveste captarea atentiei. Tehnologia poate ajuta enorm procesul de invatare cu conditia sa fie folosita “corect”.
In plus un dascal care stapaneste materia pe care o preda stie sa faca magie ! In afara elevii stiu unde si cum se aplica teoria invatata iar la noi nu.
Insusirea conceptelor nu necesita nici memorizare, nici antrenare deoarece acestea au o dinamica continua.
In afara … elevii sunt motivati. Sunt implicati. Le pasa. Si au cei x ani de acasa. Au bun-simt. La noi NU.. din pacate. Societatea nu are asteptari de la oameni educati. Nu sunt promovati. In plus … orice ati zice… fara MEMORIE nimic nu se poate invata. Memoria de scurta dar in special de lunga durata este neaparat necesara pentru orice in viata.
Face degeaba magie dacă ei sunt de 1,2,3.Nu știu cum sa îți explic dar când tu nici de nota 5 nu ești nu te ajuta sinapsele sa înțelegi magia pentru ca după show este nevoie sa înveți și tu acasă noțiunile predate iar învățatul e o necunoscută. Au ajuns la liceu elevi care nu merita sa fie acolo.Care vor note de 10 doar pentru ca vin la ore.Atât.Daca ii întrebi ceva li se pare ca ii agresezi dar sa fim înțeleși:ei vor nota 10 și bursă .Clar?Ei nu sunt oricine….Ei sunt cu 1,2,3,4,și au intrat la liceu sa ne facă noua o favoare.
Este momentul sa se termine mascarada asta.E horror și pentru tine ca profesor sa ai asa dihanii la clasă si nesănătos pentru simplitatea mintii lor sa ii pui la asa cazne.
La tine. A sta la scoala inactiv ca o planta-n glastra nu e totuna cu a face efort cognitiv continuu si sustinut la 5-6 ore ca profesor. Mai lasati-ma… Ca stau ca boii in clasa. Si din zbor daca as prinde si tot as retine si invata ceva din clasa. Dar ei au mintea golita, neantrenata si in cu totul alta parte.
Și uite asa dvs încurajați abandonul școlar….
Decat jivinele ce le am la clasa, ca oameni nu se pot numi, mai bine raman si mor de foame.
De acord, cine nu este capabil nu trebuie să facă liceul nu e admisibil să se intre cu medie sub 5 la liceu!!😡🙈😱