Cel puțin 12 elevi vor lua bursă „în fiecare clasă din România”, anunță ministrul Educației

22.262 de vizualizări
Transferul elevilor în anul școlar 2024-2025
Foto: Freepik.com
„Veți vedea că în fiecare clasă de 28 de elevi aveți cel puțin 12 elevi care vor lua bursă în fiecare clasă din România, iar cuantumul acestor burse va fi motivant”, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la Forumul Educației la Iași 2022. Acesta a pus că măsurile în privința burselor școlare vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2023.

Exemplul oferit de ministrul Cîmpeanu este următoarul: „Raportați, vă rog, o clasă de 28 de elevi pentru a fi cât se poate de clar: 28 de elevi de liceu. Veți ști că, pentru acea clasă, bugetul de burse, dacă vrei să coboram de la nivel de școală la nivel de clasă, este de 1.500 de lei înmulțit cu 28 de elevi, 42.000 de lei. Împărțiți la numărul de luni de școală. Veți vedea că aveți peste 4.800 de lei pe lună burse. Dacă media între 500 de lei bursă de performanța școlară sau 300 de lei minim bursă socială este de 400 de lei, veți vedea că în fiecare clasă de 28 de elevi aveți cel puțin 12 elevi care vor lua bursă în fiecare clasă din România, iar cuantumul acestor burse va fi motivant.”

Acesta a explicat în ce constă propunerea de lege: „Vrem să dăm putere școlilor, vrem să avem un management profesionist în școli. Propunerea din lege este următoarea: pentru fiecare elev al acestei țări din cei 871.000 elevi din învăţământul primar – o alocație de 400 de lei pentru burse, sunt doar burse sociale în primar. Pentru învăţământul gimnazial este vorba cei 751.000 elevi – alocaţia este de 920 de lei. Pentru învăţământul liceal și este vorba de cei 573.000 elevi în liceu, grupați în două categorii, alocaţia este de 1.500 lei pentru licee teoretice şi vocaţionale și, pentru că vrem să susținem învățământul profesional cu adevărat, alocația este de 3.000 de lei per elev.”

Sorin Cîmpeanu: „Avem și a treia categorie de măsuri care intră în vigoare încă de la 1 ianuarie 2023, spre exemplu, bursele elevilor. Bursele elevilor au un impact de peste 8% din tot impactul Legii învățământului preuniversitar. Și să fac legătura aici între nevoia de susținere a burselor elevilor și partea de echitate. Bursele elevilor sunt unul dintre cei patru piloni care pot reduce cu adevărat abandonul școlar. (…)

Există schimbat principiul de alocare a burselor. Bursele sunt de două feluri mari și late, se adaugă burse profesionale, se adaugă, sigur, burse pentru excelență olimpică. Totuși, marea parte a burselor sunt fie pentru susținerea performanței școlare, studiul pentru susținerea performanțe școlare, că le putem numi de merit, oricum, dar sunt pentru obținerea performanțe școlare, că tot vorbeam de excelență, și sunt pentru susținerea elevilor cu nevoi sociale. Sunt două categorii.

Vrem să dăm putere școlilor, vrem să avem un management profesionist în școli. Propunerea din lege este următoarea: pentru fiecare elev al acestei țări din cei 871.000 elevi din învăţământul primar – o alocație de 400 de lei pentru burse, sunt doar burse sociale în primar. Pentru învăţământul gimnazial este vorba cei 751.000 elevi – alocaţia este de 920 de lei. Pentru învăţământul liceal și este vorba de cei 573.000 elevi în liceu, grupați în două categorii, alocaţia este de 1.500 lei pentru licee teoretice şi vocaţionale și, pentru că vrem să susținem învățământul profesional cu adevărat, alocația este de 3.000 de lei per elev.

În acest fel, fiecare şcoală va şti exact care este bugetul pe care îl are la dispoziţie, va putea să-şi pună în practică propria politica de susținere a performanței și echității, vom putea să transferăm principiul de la nivel național, la nivelul fiecărei școli, va avea un buget. Vă dau un exemplu, un colegiu care are și gimnaziu, are patru clase de gimnaziu, are 100 de elevi ori 900 de lei înseamnă 90.000 de lei, mai are și 1000 de elevi în liceu, teoretic, înseamnă 1,5 milioane de lei. Aveți 1.590.000 RON la dispoziție fondul de burse, nu vă spune nimeni să dați burse de performanță școlare de la 7 – 8 – 9 – 9.50 – 9.73 sau 9.25, vă puteți adapta specificului școlii, aveți resurse de 10 ori mai multe decât ați avut în 2020 (…).

Singurul lucru pe care statul român îi face, conform proiectului acestui proiect de legi, este să asigure resursele și să stabilească un cuantum minim, să nu puteți coborî bursa de performanță școlară sub 500 de lei, bursele de excelență olimpică fiind 1000 de lei pentru palierul internațional și 700 de lei pe lună pentru palierul național. Raportați, vă rog, o clasă de 28 de elevi pentru a fi cât se poate de clar: 28 de elevi de liceu. Veți ști că, pentru acea clasă, bugetul de burse, dacă vrei să coboram de la nivel de școală la nivel de clasă, este de 1.500 de lei înmulțit cu 28 de elevi, 42.000 de lei. Împărțiți la numărul de luni de școală. Veți vedea că aveți peste 4.800 de lei pe lună burse. Dacă media între 500 de lei bursă de performanța școlară sau 300 de lei minim bursă socială este de 400 de lei, veți vedea că în fiecare clasă de 28 de elevi aveți cel puțin 12 elevi care vor lua bursă în fiecare clasă din România, iar cuantumul acestor burse va fi motivant.”

Citește și:
Bursele elevilor: Școlile vor avea bugete pentru burse și vor stabili propriile politici în acordarea lor până la un prag stabilit de lege, potrivit propunerii din Legea Educației Naționale din Învățământul Preuniversitar

12 comments
  1. Daca elevul a terminat clasa IX a cu media 9.80 cu prezenta fizica in anul scolar 2021-2022 ia bursa in clasa X-a?De ce nu dati concret?Daca anul scolar 2022-2023 este format din module cum se vor da bursele?Spuneti concret,daca lasati sa ia deciziile consiliile de administratie a liceelor va fi greu.

  2. Hotilor, mincinoșilor !!!!!! Suntem în data de 10.08.2022 iar elevii din Sector 4 nu au primit bursele aferente lunilor iunie +iulie +august!!!!!!!! Sunteți niște jeguri, mincinosi ordinari!!! Ce nu înțelegeti ca respectarea drepturilor și legilor fata de copii este obligatorie și nu în funcție de cum aveți voi chef????? Am făcut adrese către Primăria Sector 4, Ministerul Educației, ISMB dar degeaba………. liniște deplina. Vom depune Plângere Penala la Parchetul de pe lângă înaltă curte pentru abuz în serviciu, nerespectarea legilor în vigoare și înșelăciune!!!!!!! Jegurilor!!!!!

  3. Un ministru de cct.Ai 28 de copii in clasa ,când o cls ar trebui să aibe cel mult 22.Cum vrei tu sa mai înțeleagă copii ceva?Dar nu aici sta pb.Mai putin bani pt profesori(clase mai putine)Si ei să-și bată capul tu să te speli pe mâini și ca să scoți ochii părinților dai burse.Si bursele se dau după placul profesorilor.Ia testați un copil de excelență(din C-ta de ex)să vedem dacă e de excelenta?

  4. Cum o fi ajuns la 12? Altă aberație a geniului de la educație. Acuma să vedeți presiuni ale părinților asupra profesorilor să pună note mari odraslelor. Nu așa ii stimuleazăsă să învețe, așa îi stimulează să trișeze, să copieze, să facă presiuni asupra profesorilor să le pună note mari.

  5. Eu nu inteleg de ce doar copiii care invata in institutiile de stat au dreptul la burse! De ce se lauda România cu rezultatele copiilor de la scolile particulare? Cand aduc medalii internationale sunt români, dupa aceea sunt “de la particulari”! De ce copiii care învață la fel de bine ca si cei de la scolile de stat, sau chiar mai bine, nu beneficiaza de aceste burse? Ce fel de lege e asta? De ce se afirma ca toti copiii au aceleasi drepturi? Minciuni, minciuni, minciuni!!!

    1. Aceeași problema am eu referitor la cardul de vacanță care îl primesc bugetarii, iar cei din privat NU. Noi, cei din privat, nu muncim, nu aducem contribuții la Stat??????

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Bogdan Aurescu - Inquam Photos / George Călin

Bogdan Aurescu, despre educația minorității române din Ungaria: Este necesar să găsim soluții pentru formarea de noi cadre didactice pentru trimiterea din România şi să acordăm burse pentru a încuraja elevii români să învețe în limba română

Necesitatea creșterii calității învățământului în limba română, asigurarea unei finanțări adecvate pentru mass-media de limba română, dar și pentru proiectele instituțiilor de cultură reprezentative pentru etnicii români din Ungaria sunt…
Vezi articolul

Continuarea școlii în siguranță, cu măsuri la nivel de școală, nu generalizat la nivel național – cerută de organizația Romanian Business Leaders, într-un apel către “cei care pot să oprească măcelul de azi, când a mai murit un sat”

“Continuarea educației copiilor în condiții de siguranță, cu măsuri la nivel de școală pe baza de statistică particulară a școlii, nu generalizat la nivel național” se numără printre cererile organizației…
Vezi articolul

INTERVIU Alexandra Popescu, eleva care a învățat singură limba spaniolă, nu face spaniola la liceu, nu a fost niciodată în Spania și a câștigat locul I la Olimpiada Națională de Spaniolă 2024: Când te pregătești mai mult singur pentru un examen, este foarte important să alegi materiale pe care le înțelegi, nu pe care ai nevoie ca cineva să ți le explice

Poți ajunge olimpic național la o limbă străină care te pasionează, dar pe care nu o studiezi la școală? Da, este posibil, cel puțin Alexandra Maria Popescu, de la Colegiul…
Vezi articolul

Mircea Dumitru, rectorul Universității din București: Ne exprimăm solidaritatea față de inițiativele magistraților și ale specialiștilor în drept care cer abrogarea OUG 7

Universitatea din București se solidarizează cu “inițiativele magistraților și ale specialiștilor în drept care solicită abrogarea OUG nr. 7/2019”, anunță Mircea Dumitru, rectorul Universității din București, într-un punct de vedere oficial…
Vezi articolul

La practică, studenții de la medicină „vin să sprijine pereții”, spune Ileana Spătaru, președinte al Societății Studenților în Medicină din București (SSMB): „Există locuri unde nu ne bagă nimeni în seamă”

Ileana Spătaru, președintele Societății Studenților în Medicină din București (SSMB), a spus, în cadrul unei dezbateri, că studenții de la medicină „vin să sprijine pereții” la stagiul de practică obligatoriu:…
Vezi articolul