Cel mult 5 ore pe zi de școală pentru elevii de gimnaziu și 6 ore pentru elevii de liceu, prevede un proiect de modificare al Statutului Elevului

39.622 de vizualizări
Foto: © Viorel Dudau | Dreamstime.com
Mai multe asociații ale elevilor propun în proiectul ce vizează noul Statut al elevului, ca elevii de gimnaziu să nu petreacă mai mult de 5 ore pe zi la școală, și cei de liceu, cel mult 6 ore. Documentul a fost depus, joi, 1 februarie, la registratura Ministerului Educației. De remarcat, multe dintre solicitările elevilor sunt deja într-un ordin de ministru din 2020 sau în legea Educației, dar nu sunt aplicate. Proiectul a fost realizat de reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța, Asociației Elevilor din București-Ilfov și Asociației Vâlcene a Elevilor, împreună cu specialiști ai Organizației Salvați Copiii România, după consultări și dezbateri cu peste o mie de elevi din țară.

În proiectul privind modificări în statutul elevului, redactat de mai multe asociații ale elevilor din Constanța, București-Ilfov și Vâlcea, se cere ca elevii de clasele primare să învețe cel mult 4 ore pe zi, cei de gimnaziu cel mult 5 ore pe zi iar cei de liceu, nu mai mult de 6 ore zilnic.

Art. 23 alin 2. În orarul școlar, numărul zilnic de ore de activitate nu trebuie să depășească următoarele limite:

a) pentru învățământul primar: 4 ore pe zi;

b) pentru învățământul gimnazial: 5 ore pe zi;

c) pentru învățământul liceal și tehnologic: 6 ore pe zi.

În prezent, doar elevii din învățământul primar au reglementate cele 4 ore de cursuri pe zi.

În actualul statul al elevului, la art. 7, litera q, nu se precizează pe niveluri de învățământ care ar trebui să fie numărul maxim de ore petrecute la școală.

De remarcat, multe dintre solicitările elevilor sunt deja într-un ordin de ministru din 2020 sau în legea Educației, dar nu sunt aplicate.

De exemplu, proiectul de statut mai cere și interzicerea ca două ore consecutive ale aceluiași obiect de studiu să fie puse una după alta în orar. De exemplu, două ore de română sau matematică, așa cum se practică în prezent, atât la clasele primare cât și la gimnaziu și liceu.

De asemenea, elevii mai cer:

  • Activitatea de scriere să nu se desfășoare la clasa pregătitoare și clasele I-II la prima oră
  • Orele de desen, mai ales de desen tehnic, să se efectueze în perioadele de timp în care elevii beneficiază de iluminatul natural.
  • Evaluările planificate nu se pot stabili în două zile școlare consecutive și nici două evaluări în aceeași zi.
  • Orele de educație fizică nu se efectuează în prima oră a turei de după-amiază.
  • Evaluările planificate nu se pot stabili în două zile școlare consecutive și nici două evaluări în aceeași zi.
Alte prevederi legate de orar care sunt prevăzute și în actuala lege a Educației:
  1. Orarul zilnic nu va cuprinde pauze între orele de curs mai mari de 20 de minute.
  2. Cursurile pentru elevii din clasa pregătitoare și din clasele I și a II-a nu vor începe înainte de ora 8.00 și nu se vor termina mai târziu de ora 14.00. Pentru restul claselor, programul elevilor începe după ora 8:00 și nu depășește ora 19:00.
  3. În învățământul primar, ora de curs este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 20 de minute după cea de-a doua oră de curs. În situațiile în care clasele din învățământul primar funcționează împreună cu alte clase din nivelurile superioare de învățământ, ora de curs este de 50 de minute, iar în ultimele 5 minute se organizează activități de tip recreativ.
  4. Pentru clasele din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, ora de curs este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră. După a treia oră de curs se poate stabili o pauză de 15-20 de minute.
  5. În învățământul special, durata orei de curs și a activităților de terapii specifice este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 30 de minute după cea de-a doua oră de curs.
Informații de context

Amintim că Statutul elevului a fost modificat de Ministerul Educației în 2023 cu câteva reglementări în special la clasele primare. Statutul elevului, varianta 2023, a fost aprobat prin ordinul de ministru nr. 3.797 din 8 martie 2023 și a fost publicat abia 14 zile mai târziu.

Ministerul Educației urmează să vină cu propriu proiect de Statul al Elevului.

Pe 28 decembrie 2023, Consiliul Național al Elevilor a venit cu propriile propuneri pentru modificarea statutului elevului, printre care curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați.

După o analiză privind implementarea Statutului Elevului, CNE a mai făcut 14 recomandări.

Legat de violența școlară, Consiliul Național al Elevilor recomandă introducerea în noul Statut al Elevului a unor noi funcții în cadrul consiliilor școlare ale elevilor, cu statut de directori de departamente, elevi ambasadori antibullying, cu scopul de a crește încrederea pe care elevii o au în colegii lor care îi reprezintă.

O altă recomandare care a stârnit controverse este aceea de a nu mai exista intrări/ieșiri separate din unitatea de învățământ, destinate exclusiv profesorilor. Ligia Deca a spus că lasă școlilor decizia de a stabili intrări separate sau comune pentru profesori și elevi. Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) spune că intrările separate în școli pentru profesori, respectiv pentru elevi nu reprezintă o formă de discriminare. 

Vezi aici restul recomandărilor Consiliului Național al Elevilor

Foto: © Viorel Dudau | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
PROIECT Profesorii ar putea să justifice notele elevilor de la lucrările scrise, în termen de 15 zile de la comunicare, la solicitarea copilului sau părintelui

Greutatea ghiozdanului elevilor nu trebuie să depășească 10% din greutatea copilului – prevedere din proiectul cu Statutul elevului

22 comments
  1. Cel mai probabil se vor muta niste ore de la o zi mai incarcata la alta mai putin incarcata, fara a scade numarul real de ore pe saptamana!

  2. Cu 8 ore de stat zilnic in scoala cu copchiii nu-ți mai vine nici dracu profesor fara 3000 de euro decât șomerii. Daca mai bagi și naveta minim 2 ore zilnic treci de 10 ore, o sa se înghesuie doar nepalezii

  3. De acord cu micșorarea numărului de ore la gimnaziu. 7 ore pe zi în bancă, e prea mult. Chiar dacă, vorba unui comentator anterior ”nu muncesc”. Copiii ar trebui să aibă o masă de prânz decentă la o oră rezonabilă. Dacă s-ar putea și la noi ca în alte țări: cantină, pauză de prânz, teme și studiu la școală, fără teme zilnice pentru acasă… Profesorii să aibă program de 8 ore zilnic în școală și astfel nu ar mai comenta toți frustrații care nu știu ce face un cadru didactic (deși fișa postului e pe internet, doar să vrei sa te informezi). Copiii nu ar mai sta pe strazi după ore, ar dispărea afterschool-ul plătit de părinți …. Dar asta înseamnă să nu se mai învețe în 2 schimburi în școli, sa se amenajeze spatii pentru luat masa, sa se angajeze personal administrativ suplimentar … Cam ca la școlile private care îi plac statului român foarte mult pentru că îl mai eliberează de un efort financiar. E puțin probabil ca în următorii ani cineva “de sus” să se apuce de asta. Altele sunt preocupările. Mai pe termen scurt, mai puțin costisitoare și mai rapid vizibile. Chiar mai ”senzaționale”. Observ că în tot și în toate sunt consultați doar elevii și părinții. Înțeleg de ce: pentru unii (din ce în ce mai mulți) profesorul e dușmanul. E cel care îndrăznește sa ii spună părintelui că propriul copil ar mai trebui învățat cum să se comporte în afara familiei, că tupeul nu e o calitate și că “genialitatea” există dar trebuie exprimată si că asta înseamnă muncă. E cel care îndrăznește să îi spună copilului că greșește, asta fiind egal în mintea tânărului (căruia nu i s-a mai întâmplat așa ceva până la școală) cu o critică demoralizatoare, umilitoare, hărțuitoare și cauzatoare de depresie. Profesorul este cel care știe ce ar trebui făcut ca să fie mai bine și este cel care îndrăznește să știe că cei care ar trebui să o facă nu au chef de asta. Pentru că nu le pasă. Pentru că ei vor ca numele lor să fie legat de ceva, orice, ACUM. Nu în istoria sistemului, sau în discursul succesorului. Pentru că ei știu că pot fi înlocuiți oricând. Eu nu cred în teorii ale conspirației, nu cred ca cineva “ne vrea proști” și are un plan diabolic pentru asta (asta ar însemna viziune și strategie pe termen lung). Cred că nu le pasă sau mai degrabă le convine să devenim din ce în ce mai mulți ”proști” (adică incapabili și nedoritori să înțelegem ce se întâmplă în jurul nostru, gata să credem că adevărul e cel relatat la televizor și resemnați să ne punem în ”cel de sus”, reprezentat prin ”cei de sus”, nădejdea că nu vom muri astăzi sau că vom reuși să îi cumpărăm copilului BMW la 17 ani). Cred ca cei care iau decizii și cei care elaborează actele legislative nu sunt cei mai buni, cei mai pregătiți, cei mai responsabili, cei mai vizionari. Am cunoscut acum câțiva ani o domnișoară secretar de stat la vreo 28 de ani care venise în control la examene, ca reprezentant al ministerului. Ne-am cam ”emoționat” dar ne-a trecut repede când am văzut că tânăra habar nu avea ce se întâmpla atunci în școală în jurul ei. Zâmbea tuturor și nu deschidea gura pentru că nu știa ce să verifice sau să corecteze. Am văzut acte normative și proceduri scrise ”cu picioarele” sau ”pe repede înainte” și care au condus la complicarea activităților școlii, la discriminare și inechitate (vezi bursele pentru clasele a 5-a). Simularea examenelor ”digitalizate”: procedură stufoasă și la numărul de pagini și la semnături, postată public dar cu anexă în care membrii comisiei se angajează, sub amenințarea Codului penal, că nu vor ”divulga sub nicio formă informații legate de procedură”, cu informații prezentate redundant, cu completări de la o pagină la alta (noroc că, profesori fiind, ne descurcăm cu cititul), cu scannere insuficiente, cu profesori ”instruiți” prin ghiduri descriptive și filmulețe postate de un binevoitor pe Youtube, profesori care nu vor vedea cum arată concret platforma decât în ziua simulării examenului. Și, peste toate, un domn din minister care se teme doar de ”eroarea umană”… A propos: de 13 ani citesc an de an în ordinele de ministru aceeași frază – ”evaluarea națională se desfășoară în conformitate cu Metodologia din 2010”. Intre timp nu mai avem ”subiecte” cu care elevii nu pleacă din sală, nu mai avem ”foi tipizate”, nu mai numerotează elevii paginile și ar trebui ca ministerul să știe că toți elevii sunt capabili să își scrie numele și școala cu majuscule în maxim 2 minute nu în 15 etc. Metodologia din 2010 a fost completată (mai ales cu prevederi privind FRAUDA, că doar suntem români), modificată, dar niciun ministru nu s-a gândit că ar fi timpul să se facă alta pentru că, încet încet, cea din 2010 va fi inutilizabilă …
    Și atunci … Cred că părinții și elevii sunt manipulați: li se oferă posibilitatea de a mai săpa puțin la autoritatea profesorului, de a mai arunca din când în când cu pietre, de a mai decide EI CEVA. Super! Scade nivelul de frustrare, crește stima de sine și ”starea de bine” și mai uităm că programa școlară e aberantă (facem geometrie la clasa a 3-a în loc să alocăm mai mult timp pentru fixarea unor noțiuni de bază ca tabla înmulțirii), că nu se investește aproape deloc în reabilitarea infrastructurii școlare (m-am întrebat de multe ori dacă românii ar dona bani pentru reconstruirea gardului unei școli așa cum dau pentru împrejmuirile impozante ale mănăstirilor), că nu avem suficienți consilieri școlari, medici și asistente, suficienți profesori de sprijin (dacă tot i-am aruncat pe copiii cu CES în învățământul de masă pentru că cel special cere mai mulți bani de la buget), uităm că, la ce se întâmplă în societate, ne-ar trebui asistenți sociali angajați în școli (10% din elevii unei școli din oraș mare, cu procent de promovare de peste 95% la EN beneficiază de bursă monoparentală! Mă întreb ce o fi prin alte părți), că deși noua lege a învățământului începe vorbind despre excelență, despre idealuri, despre potențialul maxim al elevilor, în sistem e vorba AZI și despre risc de abandon și despre eșec școlar, că nu avem personal de pază în toate școlile, că manualele școlare sunt inutilizabile fără fișe suplimentare sau auxiliare ș.a.m.d.
    Așa că, dragi elevi și stimați părinți: Succes la schimbare! Atenție însă: dacă Religia este în orar doar prima și ultima oră, la un calcul simplu (de clasa a II-a de altă dată), nu se pot face orele la toate clasele. Iar dacă se va desena doar la lumină naturală ….. Mă rog, detalii de profesor cârcotaș, retrograd și ”rezistent la schimbare”

    P.S. ”profesorul” din comentariul meu este acela pe care ministerul, dacă vrea să facă ceva, ar trebui să îl întrebe ce și cum. Dacă îl caută (mai repede, pentru că în câțiva ani se va pensiona anticipat), să nu îl caute pe listele de gradații de merit (nu are timp de dosar și nu se califică la criteriile din fișă), nici printre cei premiați (pe bază de înscriere personală cu portofoliu personal) de diverse fundații ca ”profesorul anului” sau ”directorul anului”. Nici printre membrii comisiilor și comitelor cu activitate remunerată de prin ISJ/DJIP-uri, nici printre tinerii profesori entuziaști dar lipsiți de experiența lucrului în clasă și mult prea aroganți profesional (că știm că nici măcar absolvenții liceelor pedagogice nu mai sunt pregătiți ca altădată). Să îi întrebe pe elevi și pe părinți. Pe elevii cu ”succes școlar” (obținut prin efort comun onest școală-copil-familie). Iar pe aceștia nu știu dacă îi găsește prin asociațiile de elevi. Dacă mă uit ce îi interesează, ce ”cerințe” și ce propuneri au …..

  4. Felicitari elevilor pentru initiativa! Este momentul unei reforme clare in invatamant. Prea multe rateuri…Traim vremuri grele, timpul este scurt. Pentru ce atatea discipline inutile si atatea ghiozdane grele pe spatele copiilor. Nu ies mai destepti ! Acordati-le liberul arbitru. Am copil la liceu care invata dupa-amiaza. Dupa o zi de 7/8 ore cand ajunge la 19 acasa, ce sa faca mai intai?! Sa se relaxeze, sa se apuce imediat de teme? Este un copil obosit. Timpul petrecut in familie unde este? Va spun eu: nu exista. Copilul este frustrat si doreste sa fie lasat in pace. Si asta este o caracteristica a generatiei actuale de copii. Voi capete luminate treceti la actiune si faceti ce trebuie pentru copiii Romaniei.

  5. Nu o sa fie așa ceva acceptat niciodată de profesori,ei nu vor asta ,ei vor ore multe pentru elevi ,dar pentru ei puțina munca sau chiar deloc . Elevii nonstop la școală mult și inutil ,singurul scop al școlii în România este să aibă profesorii serviciu că oricum ei stau la școală puțin ,superficial.

  6. în statutul elevului sa se menționeze clar ce se întâmplă cu elevul care nu face ascultare de profesor,de elevul care folosește telefonul mobil in timpul orei fără acordul profesorului…să se specifice clar că elevii care se deconecteaza astfel de la ore,nu se mai numesc elevi…

  7. ha, ha… un vis frumos… numai anul trecut s-au bagat 2 materii noi obligatorii la liceu… puteau fi integrate in materia istorie… dar nu, ministerul a vrut materii separate…

  8. Un adult muncește opt ore pe zi și un elev are 6/7ore si în plus trebuie să se mai și pregătească pentru fiecare zi de școală!
    Să se renunțe la ore opționale, câte 3 sau patru sunt în stare unii profesori!

    1. Elevul nu “munceste” fiecare ora la scoala. Mai are si muzica, desen, sport, religie etc care sunt mai mult de relaxare. Sa termine mai devreme sa bantuie pe strazi? Ca in alte dati va plangeati ca nu aveti cu cine ii lasa acasa, cand se dadeau saptamani de “vacanta fortata” in pandemie…

  9. bine-bine,dar ce facem cu invatatorii-profesorii care au favoriți la clasă ???discriminare invator-copil
    Cadre didactice care nu poți sta de vorba sa rezolvi ceva, se uita arogant și te lasa cu ochii în soare ca părinte
    Situația este f frustranta în primul rand pt copil și în al doilea rand pt părinte,unii se cred dumnezei
    Ar trebui si acest aspect rezolvat

    1. Să rezolvi CE, anume? Ceva discriminare pozitivă pentru elevul de care-ți pasă, personal?

      Caz concret: părinți despărțiți, elevul a rămas în grija mamei care trebuie să lipsească de acasă între 10-12 ore pe zi (serviciu+navetă), nimeni nu e acasă cu copilul. Evident, cum nu are cine-l verifica, vine la școală când se trezește, are un singur caiet multidisciplinar, nu învață niciodată, nu-și face nicio temă (nici măcar la disciplinele ”importante”). La jumătatea anului, e în pericol de repetenție (dacă am face mediile acum, ar fi corigent la cel puțin cinci discipline).

      Mama nu ajunge pe la școală (nici nu are timp), nu prea răspunde la telefon, promite că-l va supraveghea, etc. Nu se schimbă nimic. Tatăl, care e într-o situație delicată din pdv legal (despărțirea nu a fost amiabilă) vine la școală și încearcă să negocieze cu profesorii – să ”facem” ceva ca să ajutăm copilul, să nu rămână repetent.

      L-am ajuta toți cu mare drag, dacă l-am vedea la ore. Dacă ar catadicsi să învețe măcar o dată pe modul, ca să împuște o notă de trecere. Dacă ar avea măcar un caiet pentru fiecare disciplină (nu e o problemă financiară, familia nu e strâmtorată).

      Nici consilierul școlar nu-i dă de capăt…

      Deci, ce-am putea face? Cum ar ”rezolva” un părinte ceva discutând cu profesorii, într-un astfel de caz? Până la urmă, școala nu ia copii orfani ca să-i crească. Familiile sunt cele mai importante pentru elevi. Iar efortul pentru învățare trebuie făcut de elevi.

      PS Eu AM favoriți la clasă. Elevi care învață, elevi care se pregătesc, elevi interesați de propria educație, elevi dornici să afle și să știe cum, de ce, pentru ce se întâmplă lucrurile în jurul lor. Ei sunt cei care-mi păstrează motivația. Și am și elevi care sunt exact contrariul – dezinteresați, apatici, lipsiți de orice impuls interior.

      Nu îi tratez diferit, însă. Și sincer, mă bucur mult mai mult pentru fiecare elev slab care face un progres, față de un elev bun care reușește același lucru. Dar mă bucur pentru toți.

  10. Nu sunt de acord ,doar dacă se vor face ore sâmbătă.Trebuie sa fie maxim 8 ore pe zi odata pe săptămâna.Dacă s ar reduce la 6h pe zi ce s ar mai învață?
    Foarte prost va organizați ,foarte

  11. Pai sa scoată din materii.
    Altfel cum?

    La gimnaziu trebe scoase 5 ore iar la liceu cred că 2-3.
    Cred că e o măsură buna cacoricum nu se învață mai nimic, multe materii sunt inutile la unele profile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ce declanșează comportamentul cyberstalkerilor. Diana Ioaneș, psiholog școlar: Stalker-ul, la încheierea unei relații, trăiește un sentiment de abandon exagerat de puternic, reiterat pe fondul unui atașament nesigur din copilărie. Care este forma corectă de parenting care poate proteja victimele

Părinții care doresc să-și protejeze copiii de cyberstalking și cyberbullying „ar trebui să încerce să creeze cu propriul copil o relație de încredere, de susținere, și mai ales în adolescență…
Vezi articolul

La practică, studenții de la medicină „vin să sprijine pereții”, spune Ileana Spătaru, președinte al Societății Studenților în Medicină din București (SSMB): „Există locuri unde nu ne bagă nimeni în seamă”

Ileana Spătaru, președintele Societății Studenților în Medicină din București (SSMB), a spus, în cadrul unei dezbateri, că studenții de la medicină „vin să sprijine pereții” la stagiul de practică obligatoriu:…
Vezi articolul

VIDEO Rezultatele testului antidrog pentru elevii din București nu vor fi cunoscute de școli, ci de către familie, potrivit prefectului Capitalei / Un chestionar de accept va fi aplicat părinților în ultima săptămână din septembrie

Prefectul Capitalei, Rareș Hopincă, a declarat la TVRInfo că „rezultatul testului (antidrog – n.red) va fi disponibil doar pentru membrii familiei, doar pentru părinți și pentru copil”. Acesta a precizat…
Vezi articolul