Cel mai scump exercițiu de imagine din istoria recentă a Educației – fiecare salariat activ din România a contribuit cu 50 de lei de persoană pentru testele de salivă livrate în gol, în ultimele două luni, despre care autoritățile nu mai spun nimic

14.913 vizualizări
Foto: Gov.ro
Administrarea de teste antigen pe bază de salivă din unitățile de învățământ, în săptămâna 31 ianuarie – 4 februarie 2022, a arătat un număr de 8.005 teste de salivă pozitive, anunță Ministerul Educației într-un comunicat oferit jurnaliștilor, dar care nu a fost publicat pe site-ul instituției. Ministerul Educației calculează apoi procente din aceste 8 mii de teste, câte au fost confirmate de teste RT-PCR, câte infirmate și despre câte nu se mai știe nimic. Ignoră total numărul de teste care nu au întors niciun rezultat, despre care elevii, părinții, profesorii nu au mai spus nimic, iar acestea sunt, potrivit calculelor făcute pe baza acestor date, 5.993.411 teste.

Rezultatele, în accepțiunea ministerului, sunt următoarele:

„Conform raportărilor inspectoratelor școlare, pana vineri, 4 februarie – ora 18.00, administrarea de teste antigen pe bază de salivă din unitățile de învățământ, în săptămâna 31 ianuarie – 4 februarie 2022, a relevat următoarele rezultate:

  • 8.005 teste de saliva pozitive, din care:
    • 4.492 (56,11%) confirmate RT-PCR
    • 2.097 (26,2%) infirmate RT-PCR
    • 1.416 (17,69%) pentru care nu există răspuns de confirmare/infirmare”

Situația este similară în fiecare săptămână de testare în care circa 6 milioane de teste sunt livrate elevilor, părinților, și din declarațiile oficiale, și profesorilor, plus angajaților din școli. Din acestea, 99% dispar fără urmă.

Nicio autoritate din România, începând cu Guvernul României, nu sesizează public faptul că principiul cheltuirii eficiente a banului public, enunțat în legile de gestionare a fondurilor publice, este inexistent de două luni, de când a început această livrare de teste pe bază de salivă fără nicio implicare a instituțiilor care au făcut licitația, care au semnat contractele și care le distribuie în colectarea rezultatelor pentru toate aceste teste. Sub pretextul că testarea nu este obligatorie, regulă impusă de Ministerul Educației și de Ministerul Sănătății, săptămână de săptămână sunt date cu forța, sau de bună-voie, teste antigen pe bază de salivă populației școlare/părinților și angajaților din învățământ.

Edupedu.ro a solicitat încă din luna decembrie 2021 premierului României, Nicolae Ciucă, la câteva zile după preluarea mandatului, explicații în legătură cu eficiența cheltuirii banului public, fondurilor guvernamentale aflate la dispoziția Premierului și din bugetul DSU/IGSU. Premierul a declarat în decembrie 2021 că va cerceta această situație.

În aceeași perioadă, premierul Nicolae Ciucă a trimis Corpul de Control al Guvernului la ONAC și la IGSU pentru a ancheta situația. Au trecut două luni de la acel moment și nu există deocamdată niciun rezultat comunicat public.

Potrivit Legii 500/2002, a finanțelor publice, „ordonatorii de credite au obligația de a fundamenta, justifica și utiliza, în condiții de legalitate, regularitate, economicitate, eficiență și eficacitate, creditele bugetare repartizate din bugetele lor instituțiilor subordonate și altor beneficiari ai acestor fonduri”.

Despre câți bani este vorba – circa 56 de milioane euro

În medie, un test de salivă a costat statul român 10 lei (10 lei/bucată).

Până acum au fost distribuite în școli și apoi elevilor și angajaților, oficial, 13 milioane de teste în luna decembrie și 6,5 milioane de teste în noiembrie 2021. Deci 19,5 milioane în 2021.

În ianuarie 2022 au fost până acum anunțate ca distribuite în școli circa 18,5 milioane de teste, pe cronologia următoare:

  • 10,54 milioane de teste în săptămâna 17-21 ianuarie (sursa)
  • 7,96 milioane teste în săptămâna 24-29 ianuarie (sursa)

În total, în ambele luni, au fost distribuite, conform declarațiilor oficiale, 28 de milioane de teste în cele două luni și o săptămână de când funcționează, cu întreruperi, acest mecanism. La un cost mediu de 10 lei/test, suma cheltuită ar fi de aproximativ 280 milioane lei, adică peste 56 de milioane de euro.

Din comunicările oficiale ale Ministerului Educației reiese urmărirea a mai puțin de 20 de mii de teste, este vorba despre cele care au întors rezultate. Restul sunt oferite gratuit, din banii plătitorilor de taxe și impozite, fără nicio pretenție, fără nicio contribuție la prevenția și combaterea pandemiei, fără să existe vreo urmărire a rezultatelor sau vreo evidență a ce se întâmplă cu ele după ce ajung la „beneficiari”.

Cât înseamnă acești bani pentru taxele fiecărui salariat din România

Numărul salariaților activi la 31 decembrie 2021 era, potrivit Inspecției Muncii, de 5.640.093. Dacă împărțim suma de circa 280 milioane de lei cheltuită până acum pe testele despre care nu se mai știe nimic, rezultă o cheltuială de 50 de lei de salariat, în medie, pentru perioada celor 2 luni de când funcționează testele. Deci pentru fiecare salariat activ din România, autoritățile au cheltuit câte 50 de lei pe testele de salivă despre care nu mai știu nimic, până acum.

Reamintim că pe 9 octombrie Comitetul Național pentru Situații de Urgență a aprobat achiziția de teste rapide de determinare a antigenului SARS-CoV-2 efectuate din probă de salivă, potrivit hotărârii 83. Este vorba de cele 70 de milioane de teste care urmau să fie achiziționate prin Inspectoratul General pentru Situații de Urgență.

Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate a lansat pe 14 octombrie licitația pentru cele 70 de milioane de teste de salivă destinate școlilor. În total, achiziția era estimată la 1.050.000.000 lei fără TVA, potrivit documentației oficiale publicate pe SEAP și pe site-ul ONAC. Licitația s-a făcut în procedură de urgență, fiind o „Negociere Fără Publicare Prealabilă”.

Câte teste sunt folosite la o singură testare

În învățământ sunt 2.918.275 de elevi și copii de grădiniță, potrivit Ministerului Educației. Iar numărul total de „persoane încadrate în sistemul de învățământ preuniversitar” este de 292.872, potrivit aceleiași instituții. Împreună înseamnă 3.211.147 de persoane.

Două teste pe săptămână pentru aceste persoane înseamnă că, pentru o săptămână, este nevoie de 6.422.294 de teste antigen pe bază de salivă.

Ministerul Sănătății susținea că nu este o măsură propusă de instituție, ci doar susținută:

„Reamintim că, introducerea testelor rapide antigen non-invazive efectuate din proba de salivă a fost solicitată de către Ministerul Educației încă din luna februarie a acestui an și tot această instituție a solicitat specialiștilor din Sănătate o instrucțiune de utilizare.

Domeniul educațional care a solicitat utilizarea acestui tip de teste este îndreptățit să decidă și cu privire la modul de utilizare. Ministerul Sănătății va sprijini acest demers”, scria într-o precizare oficială fostul ministru interimar al Sănătății, Cseke Attila.


14 comments
  1. Profii nu am primit nici măcar măști, dar mai teste!!!!!!!! Nu era evident de la început ca e alta spălare de bani ca să ia banii pe teste cine trebe?????? Ca is teste de mantuiala, inutile, doar ca sa fie făcute, eu am avut forma grava cu delta și a ieșit negativ!!!! (Cumpărat pe banii mei din farmacie cu 30 lei, nu cu 10…) ca și vaccinurile, mai trebuia sa se găsească pretexte prin care sa scoată bani cu roaba din bugetul statului!!!! Cusuta cu ata alba, pe fata de la început, “pt siguranță copiilor”, adică pt ca să si ia și ei partea din vânzările astea…

  2. Eu le reamintesc, ei îl administreaza, îmi trimit fotografie cu rezultatul, dar niciun elev pozitiv la teste rapide cu prelevare nazala, nu a fost pozitiv la testele de la scoala. 30×2 / săptămână…..Deci!

  3. Continuați să scrieți in toate articolele că testele sunt și pentru profesori și personalul școlii.
    Este fals, niciun test nu s a distribuit pt aceste categorii.
    Și alți cititori au semnalat ce spun eu, dar continuați să afirmați in articolele dumneavoastră acest lucru.
    Nu înțeleg de ce.

    1. Nu s-au dat teste pentru angajati. Am intrebat la ISJ cand am ridicat testele si ni s-a raspuns clar: testele sunt DOAR pentru elevi. Si asta spun profesorii din N judete. Chiar va bateti joc de noi? De ce spuneti in articole asemenea minciuna?

  4. Dar pentru cele 120 milioane de vaccinuri mare parte aruncate, iar restul expirate, sau pentru mastile neconforme si izoletele lui peste prajit, pe care s—au dat milioane de euro… de ce nu va legati? De ce nu intrebati si de ele?
    Deci, RE-Edupedu… de fe esti parsiv?

  5. Nici măcar nu îi întreabă nimeni pe elevi: ”V-ați făcut testul? Cum v-a ieșit?” Darămite să le amintească în ziua precedentă, să le spună că e important… Nimic!

  6. Draga Mihai,
    Rationamentul tau e lipsit de logica.
    Din moment ce 8000 de teste sunt pozitive saptamanal, reiese ca celelalte sunt negative, nu dispar, asa cum sustii in articol. Ce ai vrea sa sa faca mai departe cu ele? Sa fie verifucate prin pcr, sau ce?
    Despre lipsa de eficienta a cheltuirii banilor pe aceste teste se poate discuta, dar argumentarea ta tot neintemeiata ramane.

  7. Ganditi-va cat de frustrant este pentru un profesor, care a varsat zeci de mii de lei la asigurari de sanatate si sociale si nu a primit nu un test, macar o masca de 50 de bani. Si am facut totul pe cheltuiala noastra si ne duc acum cu zaharelul ca ne da marirea la Sf. Asteapta. Si sa nu faci greva generala? Sa-ti mai pese de ceva? Celor din transporturi le-a pasat? Politistilor, ceferistilor le-a pasat, medicilor le-a pasat? Mie nici atata nu-mi pasa, mai ales cand vad cu cata scarba ne trateaza parintii si elevii si cum isi bate joc statul de noi.

    1. Aveti perfectă dreptate! Noi, profesorii, nu contăm. Ar fi bine sa le arătăm tuturor valoarea noastră în ecuație.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitățile trebuie să încurajeze creativitatea și gândirea critică, două competențe vitale pentru studenți și angajatori, dar realitatea le pune bețe în roate – Trei recomandări de schimbare din partea OCDE

Politicile aplicate de guverne pentru a susține calitatea educației pot, adesea, să se transforme în obstacole în calea inovației pedagogice, în cazul învățământului superior, atunci când vine vorba despre competențe…
Vezi articolul

Profesorul Doru Căstăian: Subiectele de la ştiinţe socio-umane şi ȋn special cele de logică nu reușesc să verifice atingerea de către elevi a competenţelor. Trebuie să ȋncetăm să facem lucrurile aşa / Elevul a ajuns să nu vrea să ştie şi să poată, ci doar să ia bacul şi să scape mai repede

Subiectele date la Bacalaureat, la disciplinele socio-umane, nu verifică exact ceea ce ar trebui să verifice: atingerea competențelor de către elevii care au parcurs liceul. Asta susține profesorul Doru Căstăian,…
Vezi articolul