Daniel Alexandru Ion, șeful Inspectoratului Școlar Județean Dolj, a declarat că „cel mai bun judecător al unui dascăl este elevul”. Acesta a spus că, dacă un copil transmite profesorului că anumite metode folosite la clasă nu sunt eficiente pentru el, atunci cadrul didactic trebuie să încerce să îndrepte lucrurile. Declarațiile au fost făcute la emisiunea „Actual Regional” (TVR Craiova).
„Consider că cel mai bun judecător al unui dascăl este elevul. Nu e nici părintele, nici directorul, nici colegul de catedră, ci elevul. Bineînțeles, fiind o noutate, lucrurile pot în anumite situații de excepție sau excepționale, sper eu, să ducă și la evaluări nepotrivite. Dar cred că feedbackul primit din partea elevilor noștri este important pentru noi, pentru că, dacă identifici o problemă, va trebui să găsești o soluție și să îndrepți lucrurile”, a spus inspectorul școlar general.
Daniel Alexandru Ion a precizat ce trebuie să facă un profesor în situația în care elevii îi transmit că metodele folosite la clasă nu sunt eficiente:
„Dacă un copil îți transmite că anumite metode folosite la clasă nu sunt eficiente pentru el, că anumite gesturi ale tale poate sunt nepotrivite, trebuie să te analizezi tu pe tine și să încerci să îndrepți lucrurile. Eu cred că e important ca, dincolo de acest feedback, fiecare dintre noi, după ce ieșim din clasă, să ne acordăm un timp scurt, nu foarte lung, astfel încât să ne autoevaluăm.
Eu, cel puțin, mă gândesc de fiecare dată cum a fost lecția asta: mi-a ieșit bine, nu mi-a ieșit bine. Dacă nu mi-a ieșit bine, încerc să mă gândesc: ce pot să fac să îndrept, cum să remediez, ce să reiau. Avem și noi zile bune, și zile mai puțin bune, dar feedbackul venit din partea elevilor este foarte important”, a explicat șeful Inspectoratului Școlar Județean Dolj.
Noul Statutul al elevilor prevede, la articolul 7, că „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional: z) dreptul de a oferi feedback, la finalul anului școlar, cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime sau prin intermediul unor chestionare online anonime securizate, elaborate conform modelului din anexa care face parte integrantă din prezentul statut, în baza unei proceduri stabilite de consiliul de administrație. Rezultatele feedbackului sunt discutate cu profesorul de la clasă la începutul anului școlar următor, în vederea îmbunătățirii activității de la clasă”.
Ce conține Fișa de Feedback
Numele documentului: Fișă de feedback
Apoi elevilor li se explică despre ce este documentul pe care l-au primit: „Sunteți invitați oferiți feedback cu privire la activitatea la clasă. E recomandat ca feedback-ul să fie obiectiv, limbajul decent, iar opiniile exprimate să fie justificate. Această fișă este anonimă și poate fi completată electronic sau în format tipărit”.
Documentul are două câmpuri cu spații de completat, în care trebuie scris numele disciplinei și al profesorului care o predă.
„Cadrul didactic căruia îi acorzi feedback predă disciplina: …….”
„Numele cadrului didactic care predă disciplina selectată: ……..”
Apoi urmează o listă cu 16 afirmații, în dreptul cărora elevii trebuie să le noteze de la 1 la 5, unde 1 înseamnă dezacord, sau „în foarte mică măsură”, iar 5 înseamnă acord sau „în foarte mare măsură”.
„În ce măsură ești de acord cu următoarele afirmații despre activitate la clasă?”
- Profesorul explică clar materia
- Profesorul îmi explică modul în care să învăț mai eficient
- Sarcinile de lucru la clasă sunt interesante
- Profesorul încurajează participarea tuturor elevilor în cadrul orelor
- Profesorul încurajează cooperarea între elevi
- Mă simt motivat să particip la această disciplină
- Profesorul folosește tehnologia digitală
- Profesorul explică modul în care ești evaluat și criteriile de evaluare
- Profesorul încurajează competitivitatea între elevi
- Elevii sunt încurajați să își exprime ideile și opiniile
- Atmosfera este plăcută în cadrul orelor
- Mă simt în siguranță și confortabil la această oră
- Profesorul ia în considerare și respectă Statutul elevului
- Ritmul de parcurgere a materiei este potrivit pentru mine
- Profesorul este interesat de starea mea de bine
- Fac efort mare acasă pentru rezultate bune la această disciplină
Formularul include și două câmpuri pentru răspunsuri deschise, locuri în care elevii se pot exprima liber și pot scrie ce nu merge. Primul este despre cum ar vrea ei să fie la această disciplină atmosfera sau profesorul: „Mi-aș dori ca la această disciplină să…”, după care al doilea câmp este un mesaj transmis profesorului: „Dacă ar fi să spui profesorului un gând după acest semestru, care ar fi acesta?”
La final elevul trece procentajul de ore la care a fost prezent
„În acest semestru, am fost prezent la:
- 25% dintre ore
- 50% din ore
- 75% din ore
- peste 90% din ore”
Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.