Daniel Alexandru Ion, șeful Inspectoratului Școlar Județean Dolj, a declarat că „cel mai bun judecător al unui dascăl este elevul”. Acesta a spus că, dacă un copil transmite profesorului că anumite metode folosite la clasă nu sunt eficiente pentru el, atunci cadrul didactic trebuie să încerce să îndrepte lucrurile. Declarațiile au fost făcute la emisiunea „Actual Regional” (TVR Craiova).
„Consider că cel mai bun judecător al unui dascăl este elevul. Nu e nici părintele, nici directorul, nici colegul de catedră, ci elevul. Bineînțeles, fiind o noutate, lucrurile pot în anumite situații de excepție sau excepționale, sper eu, să ducă și la evaluări nepotrivite. Dar cred că feedbackul primit din partea elevilor noștri este important pentru noi, pentru că, dacă identifici o problemă, va trebui să găsești o soluție și să îndrepți lucrurile”, a spus inspectorul școlar general.
Daniel Alexandru Ion a precizat ce trebuie să facă un profesor în situația în care elevii îi transmit că metodele folosite la clasă nu sunt eficiente:
„Dacă un copil îți transmite că anumite metode folosite la clasă nu sunt eficiente pentru el, că anumite gesturi ale tale poate sunt nepotrivite, trebuie să te analizezi tu pe tine și să încerci să îndrepți lucrurile. Eu cred că e important ca, dincolo de acest feedback, fiecare dintre noi, după ce ieșim din clasă, să ne acordăm un timp scurt, nu foarte lung, astfel încât să ne autoevaluăm.
Eu, cel puțin, mă gândesc de fiecare dată cum a fost lecția asta: mi-a ieșit bine, nu mi-a ieșit bine. Dacă nu mi-a ieșit bine, încerc să mă gândesc: ce pot să fac să îndrept, cum să remediez, ce să reiau. Avem și noi zile bune, și zile mai puțin bune, dar feedbackul venit din partea elevilor este foarte important”, a explicat șeful Inspectoratului Școlar Județean Dolj.
Noul Statutul al elevilor prevede, la articolul 7, că „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional: z) dreptul de a oferi feedback, la finalul anului școlar, cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime sau prin intermediul unor chestionare online anonime securizate, elaborate conform modelului din anexa care face parte integrantă din prezentul statut, în baza unei proceduri stabilite de consiliul de administrație. Rezultatele feedbackului sunt discutate cu profesorul de la clasă la începutul anului școlar următor, în vederea îmbunătățirii activității de la clasă”.
Ce conține Fișa de Feedback
Numele documentului: Fișă de feedback
Apoi elevilor li se explică despre ce este documentul pe care l-au primit: „Sunteți invitați oferiți feedback cu privire la activitatea la clasă. E recomandat ca feedback-ul să fie obiectiv, limbajul decent, iar opiniile exprimate să fie justificate. Această fișă este anonimă și poate fi completată electronic sau în format tipărit”.
Documentul are două câmpuri cu spații de completat, în care trebuie scris numele disciplinei și al profesorului care o predă.
„Cadrul didactic căruia îi acorzi feedback predă disciplina: …….”
„Numele cadrului didactic care predă disciplina selectată: ……..”
Apoi urmează o listă cu 16 afirmații, în dreptul cărora elevii trebuie să le noteze de la 1 la 5, unde 1 înseamnă dezacord, sau „în foarte mică măsură”, iar 5 înseamnă acord sau „în foarte mare măsură”.
„În ce măsură ești de acord cu următoarele afirmații despre activitate la clasă?”
- Profesorul explică clar materia
- Profesorul îmi explică modul în care să învăț mai eficient
- Sarcinile de lucru la clasă sunt interesante
- Profesorul încurajează participarea tuturor elevilor în cadrul orelor
- Profesorul încurajează cooperarea între elevi
- Mă simt motivat să particip la această disciplină
- Profesorul folosește tehnologia digitală
- Profesorul explică modul în care ești evaluat și criteriile de evaluare
- Profesorul încurajează competitivitatea între elevi
- Elevii sunt încurajați să își exprime ideile și opiniile
- Atmosfera este plăcută în cadrul orelor
- Mă simt în siguranță și confortabil la această oră
- Profesorul ia în considerare și respectă Statutul elevului
- Ritmul de parcurgere a materiei este potrivit pentru mine
- Profesorul este interesat de starea mea de bine
- Fac efort mare acasă pentru rezultate bune la această disciplină
Formularul include și două câmpuri pentru răspunsuri deschise, locuri în care elevii se pot exprima liber și pot scrie ce nu merge. Primul este despre cum ar vrea ei să fie la această disciplină atmosfera sau profesorul: „Mi-aș dori ca la această disciplină să…”, după care al doilea câmp este un mesaj transmis profesorului: „Dacă ar fi să spui profesorului un gând după acest semestru, care ar fi acesta?”
La final elevul trece procentajul de ore la care a fost prezent
„În acest semestru, am fost prezent la:
- 25% dintre ore
- 50% din ore
- 75% din ore
- peste 90% din ore”
Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
14 comments
,,Contează cine numără voturile(=feedbackul)!”
Dacă relația dintre director și profesor este proastă, ce știu eu cum/ ce modifică directorul?
Suportăm toate canaliile care ne mănâncă timpul și sporul! Incompetenți, dezorganizați, îngâmfați …., dar cu funcții- de care profită având monopol pe evaluări, ore, clase, titularizări!
Copiii sunt sufletul nostru, că de aia ne-am facut profesori!
Intr-o lume normală, acele criterii sunt de minim bun-simț!
Sunt de acord cu un feedback transparent, dar care să nu poată fi modificat la nivel de instituție!
Sigur se poate face acest lucru!
Se vrea?
Sau se vrea, după ce ne-au pus titulari ca sardelele in cutie, să îi lase doar pe ai lor, motivând – iată- metoda!
Iar sindicatele sunt mână in mână cu isj-urile și directorii!
Lipsa noastră de vigilență a născut monștrii /monstruozitățile de azi!
Am dăruit lăsându- ne pe noi și pe ai noștri în nevoie, am plătit toată viața în atâtea feluri, iar acum ni se spune ca suntem la judecata tuturor (mulți și interesați să ne spună că nu valorăm nimic)!
Vorbe….! Dar când ați permis sa intre la ore doamna de la primărie care derula programe extrașcolare, în timpul orelor din programa scolara și a abuzat verbal și chiar fizic, copiii, cum v-ati implicat?
Va spun eu! I-ati sfătuit ,în spatele ușilor închise cum sa iese bine! pt a va atinge scopul politic, știți f bn la ce ma refer!( Ce? va fac niște părinți?) Uite ca trecură și alegerile și se pare ca v-ati înșelat. M-as fi bucurat sa ajungeți și la poarta mea cu un cozonac, nu de alta, dar sa va cunosc personal! Cat de josnic!
😄😄😄😄
voiam sa ii dau și eu replica acestui politruc însă mi-au luat-o alții înainte (cred că îl cunosc mai bine)
cum ajung acești incompetenți ajunși politic prin funcții cum isi dau cu părerea
Păi hai să vedem situația și așa… Uite o să avem ocazia, legal, să dăm în judecată școala, isj – urile, minister dacă umblă la salarii, pe baza unei chestii anonime și fără dovezi, codul penal și de procedură penală, respectiv cele civile sunt net superioare din punct de vedere juridic, pe primul loc fiind doar constituția țării… chiar dacă individual, că sindicatele nu prea s-au sesizat sau avocatul poporului….
la fel cum cel mai bun judecător al unui inspector e profesorul …
Ioane,Ioane cine te-a pus inspector general?
Olguta, Bercean sau Doamne ferește, Berna!!??
Păi să te judece pe tine ,unul căruia îi trebuiesc 20 min să-și scrie numele citeț, că de tablă înmulțirii, ce să mai vorbim!!
Se vede că ești pus de politica falimentară a unui fost inspector general, ca și tine!!
Dacă nu te duce dovleacul,măcar taci!!!
Un inspector pus politic care distruge invatamantul doljean. In curand va pleca din functia pe care o ocupa fara concurs. Priveste cu dispret profesorii din judet si se crede superior, insa uita ca Dumnezeu vede tot. Rusine!!!
Foarte adevărat: pus politic și f arogant!
Când soțul meu a mers în audienta la ISJ, l-a tratat ca pe un gunoi.Sotul ii explica problema și dumnealui vb la tel.
Unde gasesc tovarasii astia conceptele astea? Judecator, detentie? Freud ar avea ceva de zis aici :)).
>> „Dacă un copil îți transmite că anumite metode folosite la clasă nu sunt eficiente pentru el
– in fisa (sic!) de feedback nu se cere explicit feeedback despre metode si nici despre eficienta lor
>> că anumite gesturi ale tale poate sunt nepotrivite
– nici despre asa ceva nu se cere feedback explicit
Itemii de mai jos sunt de autoevaluare, nu de feedback.
Mă simt motivat să particip la această disciplină.
Mă simt în siguranță și confortabil la această oră.
Motivatia este de multe ori o nebuloasa, de multe ori irationala, alteori ciudata. Putini pot vorbi despre motivatia lor.
De exemplu motivatia studentului la medicina, Humberto Maturana, sa plece la Londra si sa studieze biologia a fost ca vaporul cu care calatorea din Chile facea o escala in Africa.
Maturana a terminat biologia la Londra si a ajuns unul din cei mai mari biologi ai lumii. Ideile lui se aplica in biologie, dar si in filozofie, management, economie, psihologie sau educatie.
Daca nu pleca la Londra Maturana ar fi fost probabil doar un medic celebru. Nu am fi auzit de autopoiesis, nici de cibernetica ciberneticii, nici de biologia cognitiei si nici de teoria observatorului.
Humberto Maturana ar fi raspuns la intrebarea de mai sus:
Mă simt motivat să particip la această disciplină (biologie) – NU
Dar dacă un dascăl spune despre inspector că face treaba partidului care l-a numit și nu cea a școlii, cum ar reacționa?
O fisa de feedback ar trebui sa existe de sus in jos, ca pe noi nu ne-a intrebat nimeni, mai ales sub acoperirea anonimatului, daca suntem multumiti de directori sau inspectori pupinc.risti de partid care vin si urla si devin mosieri dupa ce s-au vazut cu painea si cutitul in mana TEMPORAR. Functia este vremelnica. Candva vor cadea precum din sacul cu cartofi printre noi si se vor mira de ce ne uitam urat. Abia astept acel moment si cu cata ravna, dupa alegeri, voi spune fostilor ‘noi’ colegi: Ai uitat cand erai….?
Și știți de ce?Maria Sa ISMB considera ca este irelevanta părerea noastră.
eu nu prea am înțeles ce vrea să spună dom’ profesor. in primul rand, ce legătură există între metodele (in)eficiente și gesturile nepotrivite? și lăsând legătura, despre ce doamne iartă -mă vorbim? gesturi nepotrivite in sensul că ar fi bine să vina mintenaș poliția la școală, sau că pe elev îl enervează că eu am ticul de a-mi roade pixurile sau unghiile?
vor fi mereu elevi pentru care metodele sunt nepotrivite pentru că nu îi interesează școală. cred că merită să îti acorzi un timp de gândire (nu văd de ce scurt) dacă mai mult de un sfert dintre elevi își pierd interesul sau nu își ating potențialul la orele tale. dar dacă elevii stau pe telefon in pauze sau în oră, poți cu încredere să zici că it’s them, not you, și dacă e vorba de TOȚI elevii.
Si ce facem cu elevii pe care simpla ta prezenta nu ii multumeste, ei vor sa fie lasati in pace in lumea tiktok? Hmmm? Poate un astfel de elev sa fie obiectiv? Analizam si interesul lor fata de scoala? Dam si noi un feedback sincer si complet si note pe masura stiintei? Stiti cati colegi am care dau note de trecere pt ca le este frica sa nu pateasca ceva, ei sau bunurile lor? Dupa ce ati stricat aproape tot veniti sa intrebati un elev de maxim 5,total dezinteresat, sa isi dea cu parerea anonim, ca sa aducem si mai multe probleme si conflicte in mediul scolar… Yaaay!