“Ce vrei să te faci când vei fi mare?”, una dintre cele mai dăunătoare întrebări care pot fi puse copiilor – expert american

2.854 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Una dintre cele mai comune întrebări adresate de părinți și alți adulți copiilor, “Ce vrei să fii când te faci mare?”, este și una dintre cele mai dăunătoare pentru formarea celor mici, arată un reputat psiholog și profesor american, Adam Grant, într-un material pentru CNBC. Acesta reafirmă teoria conturată de mai mult timp și pe care el însuși o promovează de câțiva ani, inclusiv în New York Times, cum că această abordare reprezintă filtrare păguboasă a imaginii copilului despre viitor, prin prisma unor lucruri mai greu de înțeles la vârste mici, cum sunt cele legate de muncă.
  • Adam Grant este psiholog și profesor la Wharton School din cadrul University of Pennsylvania, cu studii la Harvard și University of Michigan. Este autorul mai multor best seller-uri în domeniu.

Autorul arată că orice om își formează impresii despre ceea ce-și dorește de la viață, fie că este vorba despre muncă, familie sau mod de trai, imagine care se schimbă pe parcurs și care fie ajută la stabilirea unor obiective mai îndrăznețe, fie, dimpotrivă, determină o limitare a opțiunilor.

Acest efect devine mai puternic atunci când un copil este întrebat ce-și dorește să devină când va crește, întrebare care determină gânduri în care munca și imaginea despre sine se suprapun într-o foarte mare măsură.

  • “Unii copii au vise prea mărunte. Ei sunt determinați să urmeze calea deschisă de familie și nu iau în considerare posibile alternative. Alții se confruntă cu o problemă opusă: au avut vise prea mărețe, atașându-se de o viziune nerealistă.”, arată Adam Grant.
Perspectiva acțiunilor vs. perspectiva identității

El notează că și atunci când, în încercarea de a construi o identitate, copiii se entuziasmează în privința unei cariere realiste, “ceea ce își imaginau că e o slujbă ideală se poate dovedi a fi un coșmar”. Autorul afirmă că celor mici le este mult mai util să învețe despre cariere din perspectiva acțiunilor care trebuie făcute, nu din perspectivă identitară: “Când iau în considerare munca drept ceva ce fac, nu care îi definește, devin mult mai deschiși să exploreze diverse posibilități”.

Adam Grant scrie că ar trebui încurajați copiii să creadă că nu trebuie să aleagă o singură carieră, ci că pot face multe lucruri diferite, în funcție de propria experiență, de evoluția propriilor interese și de apariția unor noi oportunități – în sensul că multe slujbe de acum erau de neconceput în alte vremuri: “nu demult, Google, Uber sau Instagram nici nu existau”.

Potrivit articolului citat, nu întreba copilul ce dorește să fie când se face mare dacă:

  • Nu vrei să exerciți presiune nemeritată asupra copilului
  • Nu vrei să creadă că identitatea ține exclusiv de munca pe care o alege
  • Nu vrei să riște să devină obsedat de o carieră pe care ar putea să o urască
  • Nu vrei să creadă că o singură slujbă anume îl poate face fericit
  • Nu crezi că un copil care știe meserii cât să le numere pe degete poate să formuleze dorințe despre ceea ce va deveni peste 20 de ani.

Photo 111107762 © Iurii KuzoDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Daaa. Totul e daunator pentru ei. Nu cumva sa-i intrebi si cum ii cheama in buletin, e daunator. Toate c.. caturile de studii si ce e mai grav e ca unii le promoveaza si fraierii le cred.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Educația din România în 2019 se scufundă sub nivelul pe care îl avea în 2009, arată Monitorul Comisiei Europene. Suntem la mare depărtare de țintele europene

România este sub media europeană la majoritatea indicatorilor-cheie din Educație, anunță oficial Comisia Europeană, care a publicat astăzi, 26 septembrie, Monitorul educaţiei şi formării pe 2019. Datele arată că educația…
Vezi articolul

Universitățile americane – avertizate să nu cedeze presiunilor Administrației Trump, din cauza riscurilor de subordonare ideologică / Expertă: Și universitățile din Germania nazistă și din Uniunea Sovietică au crezut inițial că, dacă fac pași înapoi, își vor salva independența

Supunerea universităților din Germania sau Rusia față de autorități, în momentul în care la putere au ajuns naziștii, respectiv comuniștii este dată drept exemplu universităților americane, care la rândul lor…
Vezi articolul

97% dintre români susțin formarea competențelor digitale la toate nivelurile, în școli și universități, arată Eurobarometrul nevoilor de educație digitală / Aceste competențe sunt esențiale pentru participarea la viața societății, cred 9 din 10 respondenți din România, țara membră UE cu cele mai slabe rezultate în domeniu

Vasta majoritare a europenilor apreciază că este necesară formarea competențelor la toate nivelurile, atât în școală, cât și la universitate, pentru că aceste competențe sunt esențiale pentru participarea la viața…
Vezi articolul

“Am aflat despre această decizie de la televizor” / “Au reușit doar să irite în plus pe profesorii care și așa sunt supărați, sunt obosiți” – mesajele transmise de două profesoare nemulțumite de felul cum liderii sindicali au anunțat suspendarea grevei din educație

Nemulțumirile auzite, luni, în rândul profesorilor, în privința felului cum a fost decisă suspendarea grevei generale de către liderii sindicali, au fost sintetizate de două profesoare în cadrul emisiunii “Timpul…
Vezi articolul

Fondul de burse pentru studenți s-a apropiat de necesar, în ultimul deceniu, doar în 2017, iar finanțarea de bază a universităților a crescut strict simbolic în ultimii cinci ani – analiză a Alianței organizațiilor studențești / ANOSR: Prevederile legale privind finanțarea rămân ținte fără un plan pentru a fi atinse

Evoluția finanțării de bază a universităților și a fondului de burse pentru studenți este marcată de creșteri „simbolice” și „lipsite de o regulă sau un raționament”, semn că „educația nu…
Vezi articolul