Ce va spune președintele Klaus Iohannis în ultimul său discurs la începutul anului școlar, în calitate de Șef al Statului? Analiza discursurilor din ultimii 9 ani

1.430 de vizualizări
Foto: © Albertophotography | Dreamstime.com
Președintele României își încheie în acest an „excursia” celor două mandate a câte 5 ani fiecare în fruntea țării. Discursul de luni, 9 septembrie, când va vorbi la Colegiul Național Mihai Viteazul din București, conform agendei anunțate, este ultimul în calitate de Șef al Statului prezent la o deschidere a cursurilor școlare. Despre ce va fi acest ultim discurs? Am putea contura câteva dintre temele favorite ale lui Klaus Iohannis dacă ne uităm la ceea ce a transmis în alocuțiunile sale din ultimii 9 ani la astfel de ocazii de la care nu a lipsit niciodată în cele două mandate.
  • Cele nouă discursuri pot fi citite integral, mai jos, în articol.

Discursurile lui Klaus Iohannis au fost întotdeauna clare, coerente, critice pe alocuri când la guvernare erau partide în opoziție cu președintele, laudative și fără trimiteri la problemele reale atunci când în fotoliul de ministru erau partizani ai lui Klaus Iohannis, oameni pe care chiar el i-a numit acolo (vezi cazurile Sorin Cîmpeanu, Monica Anisie, Ligia Deca). Pe fond, vorbele președintelui ticluite în aceste adresări au o mare slăbiciune: lipsa unei legături puternice cu acțiuni concrete și rapide care să remedieze problemele acute ale educației.

Chiar în discursul de anul trecut făcea referire la proaspăt intratele în vigoare legi ale educației, la acea vreme, spunea că „reformele educaționale necesită însă răbdare și perseverență, pentru că rezultatele se văd în timp și nu de pe o zi pe alta”. De parcă nu tot el a vorbit încă din primul său discurs în calitate de președinte, pe 14 septembrie 2015, când avea 10 luni de mandat, despre o nouă reformă, deși cea începută în 2011 abia pornise și analizele interne și internaționale o catalogau drept o schimbare majoră și vizionară pentru acele momente. Vorbea despre „nevoia unei dezbateri naționale serioase asupra viitorul educației și școlii românești, cu toți actorii interesați. Aceasta implică și o abordare diferită față de cadrul normativ. Vă spun limpede că nu voi gira modificări ale legislației privind educația fără ca ele să treacă prin filtrul unei atente și consistente dezbateri publice, în care cei implicați să ajungă la un numitor comun într-o abordare pe termen lung”. În februarie 2016 a fost lansat proiectul „România educată”, în care au urmat serii întregi de dezbateri. Foarte puține dintre concluziile acelor dezbateri s-au regăsit în pachetele de legi rezultate în urma demersului, iar și mai puține dintre măsurile propuse de specialiștii consultați atunci, interni sau internaționali, au și fost aplicate, chiar dacă unele au ajuns să prindă o formă sau alta în legile Deca-Iohannis.

Iar reforma curriculară începută în 2012 a fost oprită în 2021 de Klaus Iohannis, prin ministrul de atunci Sorin Cîmpeanu. De ce de Klaus Iohannis? pentru că posturile de ministru al Educației au fost negociate separat de președintele Iohannis în toate guvernele PNL sau PNL-PSD-USR și PNL-PSD-UDMR, urmate de PSD-PNL, conform declarațiilor publice și conform surselor Edupedu.ro. Este vorba despre Monica Anisie, Sorin Cîmpeanu – 2 mandate, Ligia Deca – 2 mandate. Pentru actualul ministru n-a mai fost nicio perdea, aceasta fiind catapultată din postura de consilier de stat la Administrația Prezidențială în sediul de pe G-ral Berthelot, apoi în PNL și probabil mai departe și pe un loc de senator, braț la braț cu predecesorul său, Sorin Cîmpeanu, după cum au arătat sursele Edupedu.ro.

Revenind la discursurile Președintelui, acestea au câteva elemente comune pe care cel mai probabil le vom auzi și astăzi, în ultimul său discurs în această calitate la o festivitate de deschidere a școlii.

  1. Educația ca prioritate națională. În fiecare discurs, educația a fost tratată ca un pilon esențial pentru dezvoltarea României. A fost promovată ideea că educația este cheia către o societate prosperă și modernă. Asta deși întotdeauna a fost încălcată prevederea legală de acordate a unui buget de 6% din PIB sau, în prezent, de 15% din Bugetul General Consolidat. Singurele majorări consistente de salarii din acești 10 ani prezidențiali au fost obținute în iunie 2023, după trei săptămâni de grevă a profesorilor, timp în care atât guvernanții cât și președintele Klaus Iohannis i-au umilit public pe profesori prin declarațiile și prin demersurile lor. În mai multe discursuri recente, mai ales la partid, dar și la Guvern, Ligia Deca a repetat: „am mărit salariile profesorilor cu 50%”, fără să menționeze cine și cum a fost obținută această majorare.
  2. Proiectul „România educată”. Un laitmotiv în discursurile lui Klaus Iohannis a fost referința la acest proiect, care a fost promovat drept „o viziune pe termen lung asupra educației, cu accent pe reforma sistemului educațional și pe adaptarea acestuia la cerințele societății”, iar în primul an de aplicare majoritatea schimbărilor sunt de formă. Politizarea inspectoratelor și a școlilor este mai acerbă ca oricând, rezultatele examenelor au fost îmbunătățite prin „calibrare” sau chiar intervenție pe subiecte, după cum Edupedu.ro a arătat în analizele și anchetele sale. Testările internaționale au arătat că la 15 ani elevii sunt la același nivel, aproximativ, față de 2018, adică penultimii din UE la competențe de citire, matematică și științe.
  3. Centrarea pe elevi. În discursuri, Klaus Iohannis subliniază importanța unei educații orientate către elev, care să ofere nu doar cunoștințe, ci și abilități practice, formându-i pentru viață și pentru piața muncii. Cel mai probabil tema se va regăsi și în discursul actual sub o formă sau alta.
  4. Rolul profesorilor și părinților. Se remarcă în fiecare dintre cele nouă alocuțiuni apelul către cadrele didactice și părinți. Mereu Iohannis a vorbit despre responsabilitatea acestora în formarea tinerilor și în susținerea educației de calitate.
  5. Dotările de școli prin PNRR. Este foarte probabilă referirea la cele circa 3 miliarde de euro obținute de România prin PNRR ca finanțare pentru Educație. Klaus Iohannis nu va rata acest moment să sublinieze aceste investiții. Deși Ministerul Educației a realizat recent un site pentru a publica stadiul acestor dotări, nu există o situație la zi a banilor absorbiți, a proiectelor implementate sau a stadiului în care acestea sunt. Apar doar ceea ce ar trebui să însemne acele proiecte, finanțările totale și alte generalități inutile.
Sursa: pnrr.edu.ro

În ciuda acestor poziționări aparent corecte, după ecoul discursurilor prezidențiale rămân aceleași probleme în care școala și educație se adâncesc an de an, fără schimbări. Același probleme cu părăsirea timpurie a școlii, aceleași probleme cu formarea cadrelor didactice, aceleași probleme cu rezultatele de la examene, de la evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, implicit aceleași rezultate foarte slabe la testările internaționale. Despre toate aceste teme este puțin probabil să auzim ceva în discursul de azi al lui Klaus Iohannis.

Tocmai pentru asta, merită recapitulate:

Sursa: OCDE – Reforma învățământului preuniversitar din România, aprilie 2024
  • Rata de părăsire timpurie a școlii: deși a scăzut ușor în ultimii ani, România continuă să aibă una dintre cele mai mari rate din Europa. În 2022, rata era de aproximativ 15,6%, comparativ cu media UE de 9,7%. Diferențele dintre mediul urban și cel rural rămân semnificative, cu rate de părăsire mai ridicate în zonele rurale (23,2%).
  • Procentul tinerilor cu studii superioare: în România, doar 24,7% dintre tinerii între 25-34 de ani dețin o diplomă de studii superioare, ceea ce plasează țara pe ultimul loc în UE, față de media europeană de 42%. Avem o țintă de 45% pentru 2030, stabilită de Uniunea Europeană.
  • Participarea la educația pe tot parcursul vieții: în rândul adulților (25-64 de ani), rata participării la educația continuă este de doar 5,6%, una dintre cele mai mici din UE, cu o ușoară creștere față de anii anteriori, una care s-a petrecut cel mai probabil și după schimbarea metodologiei de raportare.
  • Performanțele la testele PISA: România continuă să fie la coada clasamentelor internaționale în competențele de bază. Aproximativ 46,6% dintre elevii de 15 ani nu au competențe de bază în matematică, iar rezultatele la citire și științe sunt de asemenea slabe.
  • Învățământul vocațional și tehnic: deși procentul absolvenților din domeniile STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) este ridicat, România se confruntă cu o rată scăzută de angajabilitate în acest sector, sub 58% în 2022.
Redăm mai jos discursurile prezidențiale din ultimii 9 ani:

14 septembrie 2015 – Alocuţiunea Preşedintelui României, Klaus Iohannis, susţinută în cadrul festivităţii de deschidere a anului școlar 2015-2016, Colegiul Economic „Ion Ghica” Târgoviște:

„Domnule Ministru,
Înaltpreasfinția Voastră,
Onorate autorități,
Stimați părinți și dragi elevi,
Doamnelor și domnilor,

Este pentru mine o onoare și o bucurie să mă aflu alături de dumneavoastră la deschiderea anului școlar. Faptul că sunt aici în calitate de Președinte al României nu schimbă cu nimic emoția primei zile a unui nou an școlar, care a fost întotdeauna pentru mine un moment special.

Ca profesor, am privit generații de elevi de la intrarea în liceu până la absolvire. Ca Președinte, această ocazie capătă o semnificație în plus, legată de convingerea mea că educația este calea către o Românie puternică și prosperă. De aceea vreau să relansez educația ca temă de dezbatere națională.

Am ținut să marchez acest moment alături de elevii și profesorii de la Colegiul Economic „Ion Ghica” pentru că îl consider unul dintre exemplele de performanță, conectare cu realitatea și inițiativă. Țin să vă felicit în acest sens.

Nu mă refer doar la faptul că 94% dintre elevii de aici au promovat sesiunea trecută examenul de bacalaureat, că 85% continuă în învățământul universitar și 90% dintre absolvenții de școală profesională se integrează pe piața muncii. Am în vedere și un alt aspect: modul în care a fost gândit și organizat învățământul aici poate fi o sursă de inspirație pentru o viziune asupra întregului sistem.

Cred că o asemenea viziune trebuie să răspundă la câteva întrebări simple.

Prima dintre ele este ce vrem să învețe elevii la școală. În acest sens, nu cred că ceea ce contează este cantitatea informațiilor, ci capacitatea lor de a asigura un fundament de cunoștințe și valori, de a pregăti drumul în viață al celor care ies de pe băncile școlilor.

A doua întrebare la care trebuie să răspundă o viziune articulată asupra sistemului de învățământ este ce opțiuni au elevii și cum promovăm performanța și meritocrația. Aceasta nu se măsoară doar prin note și nivelul lor, ci prin faptul că fiecare elev este încurajat să-și descopere propriile aptitudini, interese și domenii în care poate performa și apoi să aibă șansa reală de a o face. Cu alte cuvinte, orice elev trebuie să aibă opțiuni de parcurs. Ideea că toți trebuie să știm de toate și trebuie să fim buni la toate este depășită și neproductivă în lumea de azi.

O societate este până la urmă la fel ca o echipă, care câștigă dacă fiecare își găsește zonă de expertiză și excelență, dacă fiecare este încurajat să crească și motivat să fie cât mai bun în ceea ce face. Asta înseamnă pentru mine susținerea performanței și meritocrației.

Centrarea educației pe elev nu este un slogan care sună bine și pe care din când în când politicienii își aduc aminte să îl folosească. El trebuie să fie un principiu care conduce la decizii și se reflectă în practică. Aici la dumneavoastră, vedem că acest lucru este posibil.

Al treilea element pe care îl văd esențial în materie de educație este corelarea ei cu piața muncii, cu realitățile și nevoile din societate. Mai simplu spus, o educație performantă nu produce șomeri, ci absolvenți care au perspective de carieră, care sunt competitivi și așteptați pe piața muncii. Aici parteneriatul cu mediul privat este esențial și trebuie încurajat.

Nu este rolul meu ca președinte să intru în zona politicilor publice foarte concrete. Dar este, cred eu, responsabilitatea mea să vorbesc răspicat despre aceste lucruri, mai ales că am asumat educația ca proiect personal și am inclus-o ca element cheie în Strategia Națională de Apărare.

Aștept de la decidenții politici să se aplece cu mai multă atenție asupra unor asemenea teme majore și să răspundă la ele. Iar eu, în contextul prerogativelor mele constituționale, pot oferi cadrul pentru o dezbatere foarte serioasă asupra lor.

Dragi elevi şi profesori,
Doamnelor și domnilor,

Aș dori în același timp să folosesc această ocazie pentru a sublinia rolul învățământului profesional și tehnic în interiorul acestei viziuni. Prin prezența mea aici vreau să transmit un mesaj de susținere și încurajare a acestui tip de învățământ. Contribuția sa la societatea viitorului implică tocmai acel parteneriat cu mediul privat despre care am vorbit, dar și colaborare comunitară. Conectarea la acest tip de învăţământ poate face diferenţa între o diplomă formală şi un viitor profesional de succes. Părinții au în acest context un rol esențial, ei contribuind decisiv la creionarea viitorului copiilor.

În ultimii ani, capacitatea și disponibilitatea sectorului economic de a colabora cu școala românească au crescut. Un model de succes s-a dovedit a fi învățământul dual, care dovedește importanța implicării mediului de afaceri în învățământul profesional și rezultatele care se pot obține atunci când există încredere și colaborare pentru a adapta educația la cerințele societății și economiei cunoașterii.

Dacă ne dorim oameni calificați, consider că școala și mediul economic trebuie să își regăsească parteneriatul firesc și încrederea reciprocă.

În acest parteneriat, și universităţile pot colabora îndeaproape cu liceele pentru a oferi tinerilor absolvenţi posibilitatea unei tranziţii adecvate, bazate pe certificarea rezultatelor învăţării, conform modelelor europene de recunoaştere. Pentru ca noile generaţii de elevi să beneficieze de sprijinul unor cadre didactice bine pregătite, care ţin pasul cu dinamica schimbărilor tehnologice, este necesară redobândirea statutului social meritat al dascălilor, în calitatea lor de creatori de viitor.

Dragi elevi,
Doamnelor și domnilor,

O societate integră și prosperă are nevoie de excelență. Excelența trebuie susținută în toate domeniile, mai ales în educație – indiferent de forma de învățământ, iar metodele care au dus la apariția ei merită a fi promovate și utilizate de comunitatea școlară.

Valoarea școlii este dată de capacitatea de a educa tinerii în spiritul societăţii în care dorim să trăim, o societate care promovează munca şi performanţa, în care contează valoarea fiecărei persoane și care are grijă ca niciun copil să nu piardă șansele pe care propriul talent i le conferă.

Vreau să închei subliniind încă o dată nevoia unei dezbateri naționale serioase asupra viitorul educației și școlii românești, cu toți actorii interesați. Aceasta implică și o abordare diferită față de cadrul normativ. Vă spun limpede că nu voi gira modificări ale legislației privind educația fără ca ele să treacă prin filtrul unei atente și consistente dezbateri publice, în care cei implicați să ajungă la un numitor comun într-o abordare pe termen lung.

Dragi elevi,

Vă urez un an plin de realizări și vă încurajez pe toți să vă urmați chemarea și înclinațiile!

Dragi profesori și părinți,

Vă doresc succes și multă putere de muncă! Vă mulțumesc!

Tuturor vă doresc un an şcolar foarte bun, cu reuşite şi mulţumiri.”

12 septembrie 2016 – Alocuțiunea Preşedintelui României, domnul Klaus Iohannis, susținută cu prilejul festivității de deschidere a anului școlar preuniversitar 2016-2017

„Domnule Ministru,
Doamnă Director,
Domnule Primar,
Stimați reprezentanți ai autorităților și instituțiilor publice,
Dragi profesori, dragi părinți și dragi elevi,

Începutul unui nou an școlar stârnește pentru fiecare emoții diferite, amintiri sau speranțe.

Pășind aici, în mijlocul dumneavoastră, mi-am adus aminte de liceul meu de la Sibiu, liceul Brukenthal.

Adolescent fiind, prima zi de școală avea pentru mine un farmec aparte. Însemna venirea toamnei, sfârșitul vacanței, dar și reîntâlnirea cu colegii, cu prietenii, cu profesorii.

Profesor fiind, așteptam cu nerăbdare să-mi văd elevii, să redescopăr cum au crescut, cum s-au maturizat, dar și să-i cunosc pe boboci.

Mai târziu, am privit începutul școlii ca primar, gândindu-mă ce am de făcut pentru ca orașul meu să aibă școli mai bune.

Astăzi s-a schimbat calitatea oficială în care vin la începerea anului școlar, dar emoția, curiozitatea de a-i cunoaște pe elevi și pe profesori şi preocuparea pentru educație și pentru școală au rămas.

Am plăcerea să salut cadrele didactice ale Colegiului Național „Mihai Eminescu”! Ați construit un colegiu de prestigiu și arătați cu fiecare generație, cu fiecare proiect, cu fiecare premiu câștigat la Olimpiade de elevii voștri ce înseamnă excelența și dedicația. Vă felicit și, în același timp, știu că suntem datori să vă răsplătim munca aşa cum se cuvine!

Îi salut și pe părinți! Știu că aveți griji, și nu puține. Știu că vă gândiți la viitorul copiilor, la ce facultate vor face, ce loc de muncă ar putea avea, unde este mai bine pentru ei.

Știu că investiți în educația lor și așteptați ca și societatea să investească în ei, iar autoritățile să-și facă datoria pentru ca ei să aibă un viitor aici, în țara noastră.

Vreau să-i salut în mod special pe copii! Sunt aici, printre noi, cei mai mici, din clasele primare.

Dragi copii, așa începe drumul vostru în viață, cu prima zi de școală.

Pășiți cu încredere pe acest drum, pentru că aveți alături de voi pe profesori şi pe părinţi!

Sunt aici și elevi de clasa a VIII-a și elevi de liceu. Unii sunt poate entuziasmați, alții preocupați de viitor. Unii știți deja ce drum vreți să urmați în viață, alții poate că încă nu. Pe unii vă așteaptă Evaluarea Națională, pe alții îi aşteaptă Bacalaureatul. Vă doresc tuturor succes.

Indiferent de asta, știu că vă doriți cu toții să aveți succes, vă doriți o carieră, un loc de muncă bine plătit, vă doriți să faceți acele lucruri care vă plac și să vă împliniți aspirațiile.

Și mai știu că, de mulți ani încoace, pare că educația nu este neapărat calea spre succes în România sau că, de fapt, alte lucruri contează mai mult. Că nu întotdeauna competența și performanța duc la apreciere, promovare și prosperitate.

Mesajul pe care vreau să vi-l dau astăzi celor prezenți, dar și tuturor celor care ne ascultă și celor care încep școala este acesta: educația este calea spre succes și trebuie să fie calea spre succes în România noastră.

Nu corupția, nepotismul, șmecheria sau câștigul facil, ci educația, munca, determinarea și onestitatea.

Noi toți avem o responsabilitate pentru a transforma această idee în realitate și pentru a așeza societatea românească pe valori.

Iar ca Președinte, acest lucru mi l-am propus pentru România: o societate așezată pe valori. Cu acest gând am lansat proiectul România Educată.

România Educată este despre o altfel de educație, una adaptată nevoilor din societate și care dă șansa unui viitor mai bun pentru copiii noștri, pentru fiecare dintre copiii noştri.

România Educată este despre valori și viziunea din care vor rezulta și soluții. Tocmai de aceea am pornit dialogul pe acest proiect din societate, de la specialiști, de la profesori, părinți, oameni interesați, nu de la politicieni.

Săptămâna viitoare va avea loc încă una din dezbaterile regionale, care va aborda un subiect sensibil, dar crucial – evaluarea rezultatelor învățării în sistemul preuniversitar.

Cifrele de la examenul de Bacalaureat arată aceeași realitate tristă: în fiecare an, o parte din generație rămâne, practic, pe drum. Iar înainte de Bacalaureat sunt numeroși elevi care nu obțin medii peste 5 la Evaluarea Națională.

Dar fenomenul începe mult mai devreme, din clasele primare. Știu că vorbesc la un liceu de elită, aici nu aveți probleme atât de mari. Dar mesajul meu este pentru toți.

România Educată nu își poate permite să lase pe drum pe nimeni, să irosească vreun talent și să distrugă vreun viitor. Școala este cea care formează caractere, insuflă valori, scoate la iveală și potențează ce este mai bun în fiecare.

Și, pentru că sunteți aici mulți profesori cu rezultate remarcabile, care vă bucurați de respect în comunitatea școlară, vreau să reiau invitația către dumneavoastră și către toți profesorii din țară de a participa la dezbaterea pe proiectul România Educată.

Avem nevoie de expertiza și de experiența dumneavoastră, dar, mai ales, de pasiunea dumneavoastră pentru meseria de dascăl, care formează generații întregi și pregătește copii, tineri pentru viață.

Doamnelor și domnilor,

Am vorbit în multe rânduri în ultima vreme despre nevoia ca Centenarul Marii Uniri din 2018 să găsească școala românească într-o nouă etapă – având o direcție bazată pe viziune și, mai ales, asigurând condiții măcar decente pentru fiecare elev din această țară. Unele lucruri s-au mișcat, cu greu, dar unele nu s-au mișcat deloc.

Pentru că sunt aici reprezentanți ai principalelor instituții de care depinde soarta educației românești, profit de ocazie ca să atrag din nou atenția: luați toate măsurile pentru ca în România să nu mai existe școli fără autorizație sanitară sau fără securitate la incendii! Vreau să le oferim elevilor o școală de calitate, dar în care se simt și în siguranță, iar profesorilor o școală în care se simt respectați.

Acest lucru va presupune ordine în sistem, coordonare între autoritățile centrale și locale, planuri concrete și foarte multă responsabilitate. Nu este ușor, dar este imperios necesar.

Dragi copii,

Vă îndemn pe toți cei de aici și pe sutele de mii de copii care încep astăzi școala să învățați!

Primul sfat pe care mi l-au dat părinții mei a fost să citesc. Şi am citit sute, mii de cărți.

Astăzi nu e ca pe vremea mea, aveți la dispoziție orice: biblioteci întregi, cărți online, tablete. Aveți libertate și oportunități pe care generația mea nu le-a avut.

Așa că citiți cât mai mult și învățați! Aceasta este partea voastră de responsabilitate. Poate nu vă plac întotdeauna sfaturile pe care vi le dau azi părinții și profesorii, dar mai târziu o să le mulțumiți.

Fiecare dintre voi are un mare potențial, unii știți deja ce vă place – matematica sau geografia sau limbile străine. Alții încă explorează ce ar putea face în viitor.

Printre voi, cei de aici, se află viitori medici, profesori, economiști, oameni politici, scriitori, artiști, ingineri. Vă îndemn să studiați și să vă urmați cu pasiune visele!

Pentru că am vorbit despre valori și despre România Educată ca pornind de la valori, vă mai îndemn la un lucru: să fiți corecți, nu pentru profesori, nu pentru părinți, ci pentru voi înșivă!

Așa cum spuneam, succesul în viață se clădește prin educație. Azi pare probabil mai ușor să copiezi un referat de pe internet decât să citești, să te documentezi, să te gândești și să-l faci singur. Dar efortul pe care îl faceți acum, vi se va întoarce în egală măsură în viitor. Iar corectitudinea din școală va fi cea care vă va modela și va sta la baza performanței voastre.

Închei cu aceste gânduri și vă urez un an plin de realizări, de experiențe noi care să vă împlinească!

Puteți conta pe angajamentul și determinarea mea, ca Președinte, pentru educația din România.

Vă mulțumesc și vă doresc mult succes!”

11 septembrie 2017 – Președintele României, Klaus Iohannis, a susținut luni, 11 septembrie a.c., la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, o alocuțiune în cadrul festivității de deschidere a anului școlar preuniversitar 2017-2018:

„Mulțumesc, doamnă director!
Domnule primar,
Doamnă inspector general adjunct,
Stimați profesori și părinți,
Dragi elevi,

Mă bucur să mă aflu astăzi la Colegiul Național «Gheorghe Șincai», cu ocazia începerii noului an școlar și a aniversării a 125 ani de experiență ca instituție școlară de excelență. Vă doresc mult succes în noul an școlar, în acest Colegiu cu o tradiție bogată și fie ca această tradiție să mai dăinuie mulți, mulți ani de acum încolo.

Din nefericire, condițiile de studiu nu sunt peste tot așa de bune ca în Colegiul vostru. Există, din păcate, mulți elevi în România care încep anul școlar fără manuale, sau în clădiri care nu respectă standarde minime.

Se pare că de fiecare dată începerea noului an școlar pe unii îi ia prin surprindere. Fiecare guvern ridică din umeri, arătând cu degetul spre guvernul dinainte. Așa însă lucrurile însă nu se îmbunătățesc. În România anului 2017, soluția salvatoare a ajuns să fie reintroducerea și reîntoarcerea la metode demult apuse – ca de exemplu manualul unic sau recentralizarea la București a tuturor lucrurilor care au întâmpinat dificultăți la nivel local. Această abordare nu este cea bună și acestea nu sunt singurele probleme. Părinții și elevii sunt supuși unor schimbări majore în sistemul de învățământ o dată la câțiva ani, sau, mai nou, mai des, ceea ce le limitează semnificativ posibilitatea de a-și planifica traseul educațional.

Chiar în această vară am trimis Parlamentului spre reexaminare nu una, nu două, ci trei inițiative legislative care modificau, nu știu a câta oară, cadrul actual, care deja este confuz și greoi.

Legea educației trebuie să înceteze să mai fie un puzzle ale cărui piese se schimbă continuu, pierzându-se astfel imaginea unitară.

De aceea, una dintre prioritățile mele este construirea unei «Românii educate», în care sistemul de învățământ este așezat pe un făgaș predictibil și care are elevul în centru.

Eu cred într-o viziune pe termen lung asupra educației, care să fie construită prin participarea tuturor celor implicați.

De aceea, am creat grupuri de lucru, care au inclus atât reprezentanți ai cadrelor didactice, cât și ai părinților și elevilor, împreună cu experți, reprezentanți ai societății civile și ai mediului privat.

Proiectul național «România educată» se dezvoltă, dincolo de vocile stridente, de scandaluri, de polemici sterile, adunând împreună pe toți cei care pot da o mână de ajutor, în mod constructiv, profesionist și mai ales coerent.

 Acesta este și modelul de școală pe care îmi doresc să îl avem în România.

Este clar că, indiferent de modul în care va arăta România, de cum se va dezvolta economia și de cum vom construi strategia națională pe educație, avem o serie de provocări urgente cărora trebuie să le răspundem.

Chiar dacă ne place să credem că am bifat «misiune îndeplinită» pe tema alfabetizării cândva prin anii ’60 deja, o mare parte dintre elevi termină școala ca analfabeți funcțional.

Adică, deși pot citi, nu pot înțelege semnificația unui text scris și, prin urmare, întâmpină dificultăți chiar și în cele mai ușoare situații.

O altă problemă gravă este abandonul școlar, care în ultimii ani a atins o rată alarmantă, una dintre cele mai mari în Uniunea Europeană. Nu ne putem permite acest lucru ca societate. Nu ajută cu nimic să mutăm vina de la autoritățile centrale la autoritățile locale, de la un guvern la altul sau de la școală în familie.

Succesul sistemului educațional este singura cale de supraviețuire a României puternice, iar eșecul său ne condamnă la involuție.

Dragi părinți,

Încurajați-vă copiii să își urmeze potențialul! Fiți alături de ei și ajutați-i să devină adulți responsabili și implicați, pentru că șansa de mai bine a României stă în capacitatea lor de a transforma lumea potrivit propriului lor ideal.

Dragi elevi,

Urmează un an plin pentru voi. Un an în care veți face încă un pas spre viața de adult. Însă, dincolo de programa școlară, dezvoltați-vă pe cât mai multe planuri!

Nu ezitați să vă extindeți orizonturile, să legați ceea ce învățați la școală de preocupările și de hobby-urile voastre!

Fiți toleranți, deschiși spre nou, creativi și autonomi în învățare! Conștientizați atât importanța drepturilor pe care le aveți, cât și a obligațiilor de cetățean!

Este lumea voastră și este timpul să începeți să o descoperiți și să o înțelegeți, construindu-vă propria personalitate și sistemul propriu de valori. Viitorul este în mâinile voastre și vă invit să pășiți înainte pentru a-l îmbrățișa.

Vă urez tuturor un an școlar nou frumos, cu realizări și fie ca la sfârșit să aveți impresii la fel de frumoase despre anul școlar care a trecut cum au avut cei care ne-au prezentat înainte școala.

În viață, de multe ori ne amintim cu cea mai mare plăcere de lucrurile care au trecut și pe care nu mai putem să le avem. Așa este și cu școala. Acum câteva zile am întâlnit – și fac această paranteză fiindcă m-ați invitat, doamnă director – am întâlnit ultima clasă la care am fost eu diriginte, în 1997 și – știți ce? – au fost mai bucuroși chiar decât în ziua absolvirii că au revenit la școală.

 Vă doresc tuturor elevilor din România să aveți un an școlar atât de bun încât, peste mulți ani, să vă amintiți cu mare plăcere de acest an școlar! La mulți ani!“

10 septembrie 2018 – Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a susținut luni, 10 septembrie a.c., la Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia, o alocuțiune în cadrul festivității de deschidere a anului școlar preuniversitar 2018-2019.

„Domnule director,
Domnule primar,
Stimați reprezentanți ai autorităților locale,
Înaltpreasfinția voastră,
Distinși profesori și părinți,
Dragi elevi,

Deschiderea anului școlar este întotdeauna plină de emoție, dar astăzi, aici, parcă trăim și mai intens acest moment. Înțeleg că avem, alături de comunitatea școlară a Colegiului Național «Horea, Cloșca și Crișan», și pe doamna directoare a Colegiului Tehnic «Apulum», împreună cu un grup de elevi ai acestuia. Mă bucur că sunteți toți uniți la acest început de an școlar cu mare încărcătură simbolică.

În anul aniversar al Centenarului, la Alba Iulia, un loc-simbol al Marii Uniri de la 1918, nici nu se putea găsi un prilej mai potrivit de a marca împreună o nouă etapă din viața tinerilor noștri. Aici, unde în urmă cu 100 de ani a luat naștere o nouă Românie, noi încurajăm noile generații pe drumul educației, singurul care poate asigura un viitor prosper țării noastre.

Mă bucur, așadar, să fiu astăzi alături de elevii și profesorii Colegiului Național «Horea, Cloșca și Crișan», o instituție în care învățământul românesc a început încă din februarie 1919, la doar două luni după proclamarea Unirii, ca dovadă a importanței acordate educației. Colegiul și-a menținut de-a lungul timpului prestanța și continuă să reprezinte și astăzi un reper de excelență. Vă propun ca, pentru o clipă, să ne imaginăm cum arăta în urmă cu un secol România, când realitățile politice se schimbau radical peste noapte. Trebuiau organizate rapid administrația, aprovizionarea, comerțul, transporturile, siguranța publică și colectarea impozitelor.

Cu toate acestea, autoritățile nou formate au făcut din educația publică în limba română o prioritate, pentru că guvernanții acelor vremuri înțelegeau ceea ce ar trebui să conștientizăm cu toții: faptul că educația reprezintă temelia unei națiuni puternice, moderne și unite.

În 2007, a avut loc un alt fel de Unire, o revenire în sânul familiei europene, moment extrem de important din punct de vedere economic, politic și social. România a devenit parte a unei Europe fără frontiere, a unei comunități de state cu economii puternice și instituții funcționale și eficiente.

Dacă, după Marea Unire, autoritățile și oamenii de cultură s-au mobilizat pentru a organiza un sistem educațional adecvat noii țări, ultimii ani nu au beneficiat de același nivel de consens sau de efort.

Reformele au stat mai degrabă sub deviza «un pas înainte și doi înapoi». Acest lucru este total neproductiv, având în vedere că schimbările demografice, tehnologice și competiția economică globală ne obligă să fim inovatori și să ne adaptăm în permanență, inclusiv prin asigurarea unui proces educațional de calitate.

Întoarcerea la metode pedagogice practicate în trecut, oricât le-ar trezi unora un vag sentiment de liniște și nostalgie, nu este o soluție pentru o educație modernă. Avem și o meteahnă – numită reformita – care  se manifestă foarte evident în domeniul educației. Nu putem obține, însă, rezultate bune atât timp cât legile sunt în continuare modificate mai des decât pot directorii, dascălii și părinții să se pună la curent.

Atunci când lucrurile nu merg bine, soluția este să încerci să le schimbi, învățând din greșelile trecutului. Anticipând provocările cu care ne confruntăm, am lansat în urmă cu mai bine de doi ani «România Educată», un demers menit să identifice o viziune pe termen lung pentru învățământul românesc.

Aflat pe ultima sută de metri, proiectul este rodul a peste doi ani de consultări, discuții, dezbateri și muncă asiduă în cadrul unor grupuri de lucru care au adunat laolaltă reprezentanți ai elevilor, studenților, cadrelor didactice, părinților, școlilor, universităților, societății civile și ai administrației.

Mi-am dorit ca proiectul să nu apară «peste noapte», ci să aibă la dispoziție timpul necesar pentru a implica real și semnificativ toți acești actori, să fie angrenat în realitatea lor cotidiană și corelat cu așteptările lor.

Văd «România Educată» ca parte a unui proiect coerent de țară, care va transforma România centenară într-un stat modern și puternic, cu instituții solide, în care cetățenii pot avea încredere deplină.

Pentru a produce această transformare, mai avem nevoie însă de o parte esențială a spiritului Marii Uniri: de patriotism. Nu de un patriotism manifestat prin dragostea strict declarativă față de țară, ci de unul interiorizat, pe care îl trăim în viața de zi cu zi.

A fi patriot înseamnă și a învăța de dragul cunoașterii și al împlinirii personale, și nu pentru diplomă, a lupta pentru instituții transparente și democratice, a respecta mediul înconjurător, a îndrăzni să ne punem în practică ideile antreprenoriale.

Înseamnă să votăm, să facem voluntariat și, da, să luptăm pentru o viață mai bună pentru români, oriunde ne-am afla. Școala este unul dintre locurile în care acest patriotism se poate manifesta în cel mai elocvent mod posibil: aici se nasc ideile și se formează competențele care vor ajuta generațiile de mâine să transforme România centenară într-o țară pe deplin demnă de trecutul său.

Dragi profesori,

Debutul anului școlar aduce pentru fiecare dintre dumneavoastră o provocare aparte.

A fi dascăl înseamnă a avea o responsabilitate uriașă pentru viitor, chiar dacă autoritățile statului nu apreciază încă la adevărata sa valoare această profesie fundamentală pentru dezvoltarea societății noastre.

Părinții își pun încrederea în dumneavoastră pentru a le forma copiii, iar tinerii cărora le călăuziți pașii vă consideră repere în trecerea lor spre maturitate.

Nu uitați nicio clipă că, dincolo de setea de cunoaștere pe care aveți menirea să le-o insuflați, rămâneți pentru elevii dumneavoastră veritabile modele de viață și de comportament.

Dragi elevi,

Reîntoarcerea pe băncile școlii este un moment special, încărcat de o emoție deosebită. Pe de o parte, simțiți firescul regret după lunile frumoase de vacanță care tocmai s-au încheiat, dar, în același timp, și curiozitatea pentru noile experiențe care vă așteaptă.

Școala reprezintă singura cale de a vă transforma pasiunile în competențe reale, de a vă pregăti pentru viața de adult, dar și de a lega prietenii care pot dura o viață întreagă. Profitați de ocazia de a vă dezvolta pe toate planurile și pregătiți-vă pentru a prelua ștafeta de la generațiile anterioare!

Și, cu atât mai mult în acest an special, dați-vă șansa să cunoașteți România autentică, cu bune și rele, o Românie a sufletului vostru, în care să puteți construi și pe care să o puteți prețui întreaga viață. Căci țara aceasta este moștenirea voastră, iar viitorul ei sunteți voi!

Vă doresc tuturor un an școlar foarte bun! Mulțumesc!”

9 septembrie 2019 – Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a susținut luni, 9 septembrie a.c., la Școala Gimnazială Ferdinand I din București, o alocuțiune în cadrul festivității de deschidere a anului școlar 2019-2020.

„Bună ziua tuturor!
Doamnă director,
Doamnă Director General,
Domnule Primar,
Doamnă inspector general,
Distinși profesori, stimați părinți,
Dragi elevi,

Mă bucur că am ocazia să fim astăzi împreună, într-o școală absolut remarcabilă prin rezultatele de excepție pe care le aveți.

Școala voastră, parte a programului Inschool, sprijinit de Consiliul Europei, a reușit să aibă un impact semnificativ asupra comunității, pregătind și formând generații întregi de elevi.

Cuvântul «școală» are diverse semnificații și stârnește, cum știm, o diversitate de emoții.

Dar școala nu ar trebui să însemne niciodată doar o simplă clădire, chit că și ea contează. Este o comunitate de prieteni sau de colegi, este locul unde copiii își încep drumul spre maturitate, ghidați și îndrumați de dascălii lor.

Ați văzut însă și voi, dragi copii, unii politicieni se tem de școală! Aici, în școală, sunt formați oamenii care le taxează erorile de logică și, mai nou, destul de des, de exprimare.

Tot aici se resimte eșecul politicilor publice din educație, dar și lipsa de creativitate a acestora.

Vedem cum, în loc să fie adoptate măsuri pentru creșterea calității educației, se preferă măsuri de facilitare a fraudei la bacalaureat. Cum se încearcă reducerea numărului celor care ajung să susțină examenul de evaluare națională. Sau cum se propune repartizarea automată spre școli profesionale a celor care iau medii mai mici, în loc să avem organizarea unor evaluări credibile de aptitudini.

Nu trebuie să uităm niciodată rolul esențial al școlii, pentru că aici elevii își încep drumul în viață, își cultivă pasiunile și își formează viziunea asupra lumii.

În același timp, educația oferită de școală este o oportunitate pentru România de a se normaliza, de a se transforma și de a se pregăti pentru o Europă și o lume în profundă schimbare, o lume care nu așteaptă după cei care sunt captivi în practici anacronice, în corupție sau în metehne comuniste.

Dragi elevi,

Aș dori să vă vorbesc nu doar despre importanța educației – pe care sunt sigur că o conștientizați – ci și despre rolurile pe care le aveți și pe care le veți avea în societate.

Aveți drepturi pe care nimeni nu vi le poate lua.

Voi, ca cetățeni ai României, trebuie să beneficiați de respectul și sprijinul deplin al instituțiilor statului.

Este imperativ ca respectul să fie în centrul procesului de educație din școli. Și când spun asta, mă refer la respectul pe care îl datorați profesorilor voștri, dar și la respectul cu care profesorii, la rândul lor, au obligația să vă trateze. Toți copiii, fără nici un fel de discriminare, trebuie să se simtă la școală încurajați, protejați și în siguranță.

Din nefericire, în România nu suntem încă în această situație, iar de multe ori copiii sunt cei care resimt efectele negative ale corupției sau ale nepăsării statului.

Autoritățile au datoria de a crea un mediu sigur în clase, însă multe școli din ziua de astăzi nu au nici măcar un serviciu de pază funcțional.

Este tot de datoria autorităților să asigure un drum sigur către școală. Dar iată că și aici există tergiversări în organizarea și decontarea transportului elevilor, ba, mai mult, există demersuri ale Guvernului care scot transportul rutier județean din aria serviciilor publice.

Astfel, copiii sunt expuși riscurilor atât în interiorul școlii, cât și în drumul spre școală.

Aceste dovezi de nepăsare trebuie să înceteze!

Avem nevoie de o normalizare a modului în care interacționăm cu instituțiile statului, iar această normalizare poate fi făcută doar prin educație și împreună cu oamenii cărora le pasă și care acționează.

Nimic nu se schimbă de la sine. Toți cei care au puterea de a contribui la schimbare au responsabilitatea să o facă.

Dragi elevi,

Cu toții avem nevoie de repere. Fiți mândri de școala voastră, care vă ajută să porniți cu dreptul în viață!

Școala Gimnazială Ferdinand I este un exemplu de cum ar trebui să fie școala românească – o școală în care talentul fiecărui copil este descoperit, cultivat și sprijinit.

Sunteți viitorul României și am mare încredere în voi!

Dragi profesori,

Misiunea dumneavoastră este una dificilă, dar extrem de importantă.

Dedicația de care dați dovadă este indispensabilă în pregătirea carierelor elevilor pe care îi îndrumați zi de zi.

Sunt convins că reprezentați modele autentice pentru copii și vă îndemn să continuați munca asiduă care a făcut din Școala Ferdinand I un exemplu demn de urmat.

Școala Ferdinand I ne arată cum dedicația și munca pot învinge cinismul și delăsarea cu care, din păcate, ne confruntăm în atâtea alte locuri.

Vă felicit pentru tot ceea ce faceți și sper ca, pe viitor, practicile educaționale de aici să devină regula, nu excepția.

De asemenea, doresc să-i felicit și pe inițiatorii și promotorii proiectului Inschool, sprijinit de Uniunea Europeană și Consiliul Europei.

Salut pe această cale prezența la această festivitate a doamnei Director General pentru Democrație din cadrul Consiliului Europei și îi mulțumesc pentru implicare!

Atât aici, cât și în alte școli din țară, proiectul Inschool a contribuit la creșterea ratei de retenție și a succesului școlar în rândul tuturor copiilor, indiferent de etnie.

Mai mult, acest proiect pornește de la premisa sănătoasă a abordării problemelor de participare și succes școlar, evitând tendințele toxice de a cosmetiza rezultatele evaluărilor naționale sau ale bacalaureatului pe care le vedem, din păcate, la unii politicieni sau chiar în unele școli.

Dragi părinți,

Vă felicit pentru efortul pe care îl depuneți pentru a asigura copiilor voștri accesul la o educație de calitate!

În condițiile în care România se află, din păcate, în mod rușinos între fruntașele europene în materie de părăsire timpurie a școlii, în condițiile în care sistemul nostru de finanțare a educației nu răsplătește adecvat școlile care generează o schimbare reală în comunitate, contribuția familiei este critică pentru succesul educațional al copiilor.

Îmi doresc ca modelul educațional de la Școala Gimnazială Ferdinand I să devină din ce în ce mai răspândit în sistemul nostru de învățământ.

Dragii mei, vă doresc tuturor un an școlar foarte bun și mult succes!”

14 septembrie 2020 – mesaj de la Cotroceni

„Dragi elevi,

Chiar dacă astăzi începem un nou an școlar altfel decât erați obișnuiți, entuziasmul, nerăbdarea și bucuria de a reveni la școală au rămas neschimbate. Trecem cu toții printr-o situație care, în urmă cu câteva luni, ar fi părut posibilă doar în cărți sau în filme. Până când vom reuși să învingem virusul care ne-a schimbat tuturor modul de viață, va trebui ca la școală să respectați câteva măsuri speciale, concepute pentru a nu pune în pericol sănătatea voastră și a celor dragi. Fiecare dintre voi veți avea ocazia să fiți un supererou care, atunci când poartă mască, se spală des pe mâini și ascultă îndrumările cadrelor didactice, își ocrotește părinții și bunicii, cei mai expuși pericolului de a se îmbolnăvi. Eu am foarte mare încredere în voi și, împreună, vom trece cu bine prin această perioadă!

Dragi dascăli,

Frumoasa misiune pe care v-ați ales-o devine anul acesta una extrem de grea. Obiectivul prioritar de a oferi învățământ de calitate este dublat acum de necesitatea desfășurării actului educațional în condiții sanitare cât mai sigure, deopotrivă pentru elevi și cadre didactice. Pășim cu toții pe un teritoriu necunoscut și tocmai de aceea va fi nevoie de multă răbdare, flexibilitate și energie, va trebui să găsiți resurse interne și adesea să vă adaptați la situații neprevăzute. Sunt convins însă că veți reuși să îi însoțiți pe copii în fascinanta călătorie a cunoașterii, fie că vă veți afla alături de ei în clasă, fie la distanță, prin intermediul mijloacelor de comunicare on-line.

Vă doresc un an școlar cât mai bun și vă mulțumesc pentru implicarea voastră!”

13 septembrie 2021 – Președintele României, Klaus Iohannis, a susținut luni, 13 septembrie 2021, la Liceul Tehnologic „Carol I” Valea Doftanei, județul Prahova, o alocuțiune în cadrul ceremoniei de deschidere a anului școlar 2021-2022.

„Stimată doamnă Director,

Domnule Ministru al Educației,
Domnule Președinte al Consiliului Județean,
Domnule Primar,
Domnule Prefect,
Preacucernice Părinte,
Distinși profesori,
Dragi elevi și părinți,

Mă bucur să mă aflu astăzi alături de dumneavoastră cu prilejul deschiderii noului an școlar!

Mulțumesc elevilor, cadrelor didactice și părinților pentru eforturile semnificative făcute în toată această perioadă dificilă, generată de pandemia de COVID-19.

A trebuit să ne adaptăm cu toții cât se poate de repede și de bine pentru a continua procesul de educație, concomitent cu apărarea sănătății oamenilor.

Și în acest an, reînceperea anului școlar are loc, din păcate, tot sub spectrul pandemiei. Tocmai de aceea, menținerea școlilor deschise cu prezență fizică depinde de responsabilitatea fiecăruia dintre noi, respectarea normelor sanitare și vaccinarea fiind esențiale.

Stimați dascăli,

Am ales ca la deschiderea acestui an școlar să mă alătur comunității Liceului Tehnologic „Carol I”, pentru că apreciez eforturile dumneavoastră de a crește calitatea și relevanța procesului educațional.

Un factor cheie pentru a transforma o școală într-o adevărată comunitate educațională îl reprezintă și modul în care aceasta investește în formarea și motivarea profesorilor săi. Investiția în cariera didactică este, de altfel, un pilon important în proiectul „România Educată”.

Nu este corect să cerem cadrelor didactice să se adapteze la o lume în continuă schimbare fără a le ajuta să se pregătească în acest sens. Formarea inițială, într-o lume aflată într-o rapidă schimbare, este insuficientă.

Mă bucur să observ că, din fericire, în comunitatea dumneavoastră ideea de a învăța pe parcursul întregii vieți a trecut de la stadiul de slogan la practică.

Salut faptul că profesorii de la Liceul Tehnologic „Carol I” au ocazia să participe la formări și schimburi de experiență cu parteneri din alte state europene.

Facilitarea accesului la programe de formare a cadrelor didactice contribuie, alături de investițiile în infrastructură și în dotări, la creșterea calității educației și la o experiență educațională mai bună pentru elevi.

Odată cu finalizarea Raportului „România Educată”, mi-am asumat dezideratul de a susține un management educațional profesionist, bazat pe responsabilitate, capabil să dezvolte și să inoveze.

În acest an școlar, în care se organizează concursurile pentru ocuparea funcției de director în unitățile de învățământ, îmi doresc să identificăm acele insule de excelență, precum este liceul dumneavoastră. Ele sunt dovada clară că „omul sfințește locul” și că un management bun poate transforma o comunitate școlară.

De aceea, cred că avem o singură șansă pentru ca toate școlile din România să se dezvolte – competiția pe bază de meritocrație, pe care doar un concurs pentru funcțiile de conducere organizat corect, transparent și profesionist o poate asigura.

Vă felicit pe toți și, în mod special, pe doamna director pentru eforturile făcute în combaterea părăsirii timpurii a școlii, dotarea cu laboratoare funcționale și creșterea nivelului de digitalizare, atât la nivel de practici, cât și de dotări.

Aveți cluburi școlare de calitate, puneți accent pe zona de științe și tehnologie și derulați activități care pregătesc elevii pentru meseriile viitorului.

În mod deosebit, apreciez interesul școlii pentru robotică, domeniu în care România înregistrează rezultate remarcabile în ultimii ani, în plan internațional.

Sunteți un exemplu care arată că educația poate fi de calitate, fără a intra în coliziune cu obiectivele care privesc egalitatea de șanse a elevilor, indiferent de mediul din care provin.

Doamnelor și domnilor,

Vă asigur că voi rămâne un partener de nădejde al tuturor școlilor care își propun să ofere condiții mai bune de învățare, să promoveze excelența și echitatea, să pună elevul în centrul activității educaționale.

Prin implementarea Proiectului „România Educată” și cu sprijinul alocărilor record prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență, avem de acum șansa unică de a transforma radical mediul școlar.

Există oportunitatea istorică de a realiza lucruri de amploare, amânate de decenii, precum dotarea laboratoarelor școlare, măsuri concrete pentru a preveni abandonul școlar, susținerea învățământului profesional dual sau digitalizarea administrației școlare.

Cu parteneriate solide, cu dedicare din partea cadrelor didactice, cu un management curajos și deschis spre modernizare și cu elevi pregătiți pentru viitor, școli precum cea în care ne aflăm astăzi vor contribui în mod decisiv la construirea României Educate, o țară în care accesul la învățământ de calitate este asigurat tuturor.

Dragi elevi,

Îmi doresc ca în noul an școlar, care debutează astăzi, să vă bucurați de tot ce este mai frumos în procesul educațional: să porniți în această aventură fascinantă a cunoașterii alături de dascălii voștri, să interacționați și să comunicați cât mai mult cu colegii.

În același timp, trebuie să fim cu toții conștienți că pandemia nu s-a încheiat. Este important să respectăm cu strictețe măsurile stabilite de autorități, pentru a ne proteja pe noi și pe cei dragi nouă.

Prin efortul nostru colectiv, creștem șansele de a avea în acest an un proces educațional relativ normal pentru toți elevii.

Sper, totodată, ca modelul Liceului Tehnologic „Carol I” și al altor școli similare să devină în anii următori un exemplu național și un imbold pentru comunitățile din întreaga țară.

Vă doresc mult succes, sănătate și un nou an școlar foarte bun!”

05 septembrie 2022 – Președintele României, Klaus Iohannis, a susținut luni, 5 septembrie 2022, la Colegiul Național „Grigore Moisil” din București, o alocuțiune în cadrul festivității de deschidere a anului școlar 2022-2023

„Stimată doamnă director,
Domnule ministru al Educației,
Domnule primar,
Distinși profesori,
Dragi elevi și părinți,

Ne aflăm astăzi în fața unui nou început. Mă bucur că am ocazia de a marca acest început alături de dumneavoastră și de a deschide anul școlar la Colegiul Național „Grigore Moisil” din București.

Îmi place că vă ghidați după cuvintele latinești înțelepte „Per aspera ad astra”, care ne amintesc că drumul spre reușită este presărat cu greutăți. Plini de greutăți au fost și ultimii ani, marcați de valurile succesive ale pandemiei de COVID-19. În fața acestor provocări, elevii, părinții și profesorii din toată țara au răspuns cu solidaritate, cu profesionalism, dar și cu speranță.

Tocmai de aceea, acest nou început este un bun prilej de a vă mulțumi dumneavoastră, cadrelor didactice, pentru toate eforturile depuse astfel încât elevii să beneficieze de condiții bune de învățare. Ați promovat excelența și ați pus elevul în centrul activității educaționale, iar realizările sunt vizibile, sunt recunoscute de întreaga comunitate educațională și sunt dovedite de rezultatele excepționale ale elevilor colegiului.

Așa cum știți, educația este un domeniu pe care îl consider esențial pentru fiecare dintre noi și pentru țară în ansamblu. De aceea am lansat viziunea strategică România Educată, pe baza căreia Guvernul și-a asumat realizarea unui nou cadru legislativ și investiții majore în creșe, grădinițe, școli, licee și universități.

În ultimele luni, în spațiul public a existat o firească și intensă dezbatere publică despre viitorul educației, dezbatere care mă aștept să continue în Parlament, până când vom ajunge la o formă legislativă care să vă ajute pe fiecare dintre dumneavoastră să vă îndepliniți aspirațiile.

Dragi elevi,

Educația este un drum frumos, pe care vă doresc să îl parcurgeți cu mult curaj și cu încredere. Școala este un spațiu decisiv al formării voastre. Sunt anii în care luați hotărâri esențiale pentru propria viață, în care vă descoperiți și vă cultivați pasiunile, în care înțelegeți rostul valorilor, importanța integrității, a colaborării, a responsabilității.

Noi, adulții, vă suntem alături, dar vom avea mereu nevoie de implicarea și de vocea voastră.

Vă încurajez să nu alegeți mereu calea cea ușoară, dar să încercați să o căutați de fiecare dată pe cea corectă. Să nu vă temeți de competiția justă și să nu deveniți niciodată tributari lucrurilor obținute facil. Să protejați valorile democratice, să credeți în știință și în profesioniști, să reacționați în fața abuzurilor și a dezinformării și să nu permiteți nimănui să calce în picioare încrederea în voi și în capacitatea voastră de a deveni mai buni.

Viitoarele legi ale educației ar trebui să pună în aplicare în școlile românești schimbările pe care evoluțiile societății și ale științei ni le-au arătat ca fiind necesare.

Educația trebuie centrată pe profilul elevilor și al studenților, luând în calcul interesele diverse ale acestora, potențialul individual care trebuie sprijinit și provocările globale. De aceea, actualizarea programelor școlare și a modului de predare nu mai poate fi amânată.

Eu sunt profesor de fizică și știu că este greu să iubești științele fără să faci experimente, așa cum este greu să iubești limba română fără ca cineva să îți educe gustul pentru lectură.

Creșterea ponderii materiilor opționale și diversificarea acestora, pentru toate ariile curriculare, reprezintă la rândul lor pași importanți în direcția corectă. De exemplu, în acest an școlar veți avea pentru prima dată o „Săptămână verde”, în care sper să înțelegeți mai bine importanța echilibrului dintre acțiunea umană și schimbările care se petrec în mediul înconjurător, inclusiv încălzirea globală sau fenomenele meteo extreme.

Un subiect discutat intens în această vară a fost cel legat de evaluările de final de etapă sau cele care influențează tranziția la nivelul următor al educației.

Evaluările sunt importante atât timp cât ele reflectă corect competențele elevilor și studenților, oferindu-le ocazia de a-și îmbunătăți performanțele. De aceea, trebuie regândit modul în care organizăm toate evaluările, pentru că, în final, contează mai puțin nota și mai mult dezvoltarea copilului în acord cu profilul și interesul acestuia.

Șansa la o dezvoltare profesională adecvată trebuie oferită tuturor. Nu se mai justifică diferența de statut dintre ruta teoretică și cea profesională, care descurajează deopotrivă elevi, părinți și profesori.

Este important ca rutele educaționale să aibă un statut egal, cu acces direct la Bacalaureat și posibilitatea continuării studiilor cu învățământul superior, până la cel mai înalt nivel. Dacă vrem profesioniști, atunci haideți să le recunoaștem importanța, să investim în formarea lor și să le dăm șanse egale.

Toate aceste modificări nu pot fi însă operate fără o colaborare sinceră între școală, părinți și comunitate, în așa fel încât să existe respect pentru rolul fiecăruia, încredere și ajutor reciproc. Sunt deziderate care pot fi incluse într-o lege, dar schimbarea adevărată depinde de noi toți: elevi, părinți, profesori, dar și de factorii de decizie, cei care pun educația în prim-planul deciziilor strategice, inclusiv cele legate de finanțare. Reforma nu înseamnă doar o lege, ci oameni care generează schimbare în bine în fiecare școală, în fiecare sală de clasă, pentru fiecare elev.

Dragi profesori,

Profesia de dascăl este una creatoare de viitor, iar dumneavoastră ați demonstrat, în ultimii ani, că sunteți capabili și hotărâți să reinventați mijloacele tradiționale de predare pentru a face ca educația să continue, chiar și atunci când pandemia ne-a impus restricții severe.

Ați fost și sunteți motorul unui sistem care, de multe ori, n-a știut să vă recompenseze pe măsura eforturilor. Văd și înțeleg aceste eforturi și tocmai de aceea mi-am dorit ca Proiectul „România Educată” să facă din cariera didactică una dintre preocupările centrale ale societății noastre. Asta înseamnă intrare în carieră pentru cei ce își doresc la modul real și pot să fie dascăli, dar și salarizare pe măsură, prin mentorat și trasee flexibile în carieră, care să fructifice talentul fiecăruia dintre dumneavoastră.

Dragi părinți,

Vă doresc să aveți nenumărate motive de mândrie oferite de reușitele școlare ale copiilor dumneavoastră. Prin implementarea Proiectului „România Educată” și prin finanțările propuse în cadrul PNRR, luăm deja măsuri concrete pentru a oferi elevilor instrumentele necesare pentru a-și atinge potențialul maxim.

Stimată doamnă director,

Vă doresc succes în continuarea misiunii grele pe care v-ați asumat-o: aceea de lider educațional. Am convingerea că modelul oferit de Colegiul Național „Grigore Moisil” va inspira din ce în ce mai multe comunități școlare. Vă îndemn să intrați în parteneriat cu alte școli din România, pentru a răspândi bunele practici în sistem și pentru a contribui direct la înfăptuirea României educate.

Vă urez tuturor un an școlar cu inspirație, cu rezultate bune, cu încredere și cu viziune trainică pentru viitor!

Vă mulțumesc!”

11 septembrie 2023 – Președintele României, Klaus Iohannis, a susținut luni, 11 septembrie 2023, la Şcoala Gimnazială nr. 162 din București, o alocuțiune în cadrul festivității de deschidere a anului școlar 2023-2024.

„Domnule director,
Doamnă Ministru al Educației,
Doamnă Primar,
Doamnă viceprimar,
Domnule Inspector Școlar General,
Distinși profesori,
Dragi elevi,
Dragi părinți,
Doamnelor și domnilor,

Mă bucur să fim împreună, astăzi, la Școala Gimnazială nr. 162. Este o atmosferă extraordinară aici.

Deschiderea acestui an școlar are semnificația unui nou început, din mai multe perspective.

Vreau să menționez, mai întâi, că, după îndelungi și temeinice dezbateri, avem, în sfârșit, legi ale educației moderne, care transpun în practică viziunea proiectului „România Educată”.

Este o etapă esențială pentru a începe să rezolvăm problemele cu care se confruntă învățământul din țara noastră. Cu toții ne dorim o Românie competitivă, iar asta se poate realiza numai printr-o educație de calitate, accesibilă tuturor elevilor și studenților.

Dragi elevi,

Sunteți primele generații care vor beneficia de reformele aplicate odată cu noul cadru legislativ, care urmărește obiective îndrăznețe. Și îndrăzneți vă îndemn să fiți și voi în a vă urmări visurile, în a învăța cât mai mult despre domeniile care vă pasionează și în care, mai târziu, puteți să aveți contribuții de succes.

Viitorul se clădește cu și prin educație, investind în potențialul copiilor și în cel al tinerilor. Este, de departe, cea mai bună investiție pe care o putem face!

Școala voastră își îndeplinește foarte serios și constructiv menirea. Am fost impresionat de povestea bazei sportive și vă felicit pentru hotărârea și eforturile voastre și ale cadrelor didactice de a transforma în realitate acest proiect.

Dragi profesori,

Pasiunea pentru cunoaştere şi talentul pentru a o împărtăşi reprezintă trăsăturile celei mai nobile vocații, care mi-aș dori să fie tot mai des o alegere de carieră.

Știu că treceți deseori prin provocări care vă pun răbdarea și încrederea la încercare. Vi se cer multe în această perioadă și societatea nu v-a arătat mereu aprecierea și recunoștința care vi se cuvin.

Mesajul meu pentru dumneavoastră, dascălii, rămâne același: sunteți indispensabili viitorului țării noastre.

Măririle salariale din acest an sunt un pas în direcția corectă, dar cu siguranță că meritați mai mult. Creșterea medie de 25% a salariilor din învățământ a devenit realitate după ce ați atras atenția societății asupra importanței meseriei de dascăl. Continui să susțin și creșterea salariilor începând cu 1 ianuarie 2024 și vă asigur că rămân ferm în a sprijini toate demersurile prin care angajamentele luate de Guvern în această vară să devină realitate.

Asistăm, de asemenea, din acest an, la investiții serioase în infrastructura sistemului de învățământ, finanțate atât din Planul Național de Redresare și Reziliență, cât și din bugetul de stat. Vorbim de peste 1 miliard de euro pentru dotări cu mobilier nou, modern, echipamente IT de ultimă generație și laboratoare noi, precum și cu materiale didactice. Astfel, peste 5.600 de școli vor beneficia de un mediu educațional modern.

Noua legislație revalorizează cariera didactică. Încurajăm, de exemplu, titularizarea în unitățile de învățământ din zone defavorizate, fiind introduse și o serie de elemente care vor genera predictibilitate în ceea ce privește norma didactică.

Toate aceste modificări au fost făcute pentru că avem nevoie de cadre didactice cu vocație.

Domnule director,

Vreau să vă felicit pentru eforturile pe care le-ați făcut pentru îmbunătățirea bazei materiale a școlii, dar și pentru a le crea copiilor o veritabilă comunitate, unde vin cu drag și se pot maturiza armonios. Ați reușit să transformați această școală într-un reper, când vorbim despre participarea școlară.

Școala în care mă aflu astăzi este un exemplu al faptului că educația poate transforma destine și că, prin demersuri comune, putem oferi copiilor reale oportunități de dezvoltare.

Dragi părinți și bunici,

Noul cadru legislativ în domeniul educației oferă toate premisele ca elevii să finalizeze ciclul școlar pe deplin pregătiți pentru o societate aflată într-o permanentă schimbare și adaptați unei piețe a muncii dinamice. Trebuie să depășim paradigma perimată a absolvenților pe bandă rulantă, care obțin toți niște diplome fără ca acestea să îi ajute cu adevărat în viața reală.

Dar legile nu sunt suficiente, este nevoie și de participarea dumneavoastră și sunt convins că veți fi mereu alături de copii pentru a-i ajuta să devină adulți activi și responsabili.

Respectul pentru școală și importanța acordată educației depind într-o măsură considerabilă și de implicarea dumneavoastră, a părinților și a bunicilor.

Doamnelor și domnilor,

Dragi elevi,

Vreau să mă refer acum la un fenomen alarmant, cel al consumului de droguri în rândul tinerilor. Este o problemă care preocupă din ce în ce mai mult societatea noastră și mă bucur că există un interes crescut pentru a încerca să găsim soluții pentru a combate acest flagel.

Am decis să includ pe ordinea de zi a următoarei ședințe a Consiliului Suprem de Apărare a Țării acest subiect. Efectele, amploarea, provocările societale ale consumului de droguri, mai ales de la vârste fragede și în școli, sunt o provocare serioasă la adresa siguranței individuale și naționale.

În același timp, vreau să subliniez importanța comportamentelor preventive și responsabile. Este crucial ca tinerele generații să înțeleagă încă de la o vârstă fragedă pericolele și consecințele dramatice ale consumului de droguri, alcool și tutun.

Prin educație și conștientizare, putem construi o barieră solidă împotriva acestor amenințări. De asemenea, este vital să implementăm programe de educație pentru sănătate în școli, care să le ofere elevilor toate informațiile și instrumentele necesare pentru a face singuri alegeri sănătoase.

Doamnelor și domnilor,

Dragi elevi,

Legile educației adoptate recent ne dau șansa unui nou început într-un domeniu fundamental pentru orice societate modernă.

Reformele educaționale necesită însă răbdare și perseverență, pentru că rezultatele se văd în timp și nu de pe o zi pe alta.

Să acordăm, așadar, noilor legi posibilitatea de a fi implementate. Sper ca politicienii să dea dovadă de maturitate și să nu intervină imediat cu modificări care pot afecta acest parcurs, așa cum, din păcate, multe dintre reformele anterioare au fost diluate prin astfel de ingerințe.

Îmi place să cred că scopul nostru comun este să clădim o Românie educată, în care fiecare copil are șansa de a-și explora potențialul și de a evolua profesional și personal.

Vă doresc tuturor un an școlar plin de reușite și bucurii, iar copiilor noștri mult succes în aventura cunoaşterii!”

9 septembrie 2024 – Alocuțiune la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București:

…..

Articol în curs de actualizare

Foto: © Albertophotography | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Remunerare mai bună pentru evaluatorii școlilor, eliminarea suprapunerilor de raportare, evaluări separate pentru școli și cadre didactice – propunerile OCDE pentru reforma organizării și funcționării ARACIP/ARACIIP și ale autorităților județene din educație

Schimbări în privința remunerării și formării continue a experților în evaluare, revizuirea modelului actual de evaluare bazat pe recensământ și la cerere, un buget previzibil pentru agenția care evaluează școlile…
Vezi articolul

ANALIZĂ Media pentru admiterea la liceu devine irelevantă, în București, pentru majoritatea candidaților. Elevi cu note mari vor ajunge la licee la care anii trecuți s-a intrat cu medii mici / Oficialii din Ministerul Educației au transferat problema părinților și le-au dat „un sfat”

Ierarhia mediilor generale de admitere la liceu 2022, pe baza căreia se face repartizarea computerizată a elevilor în clasa a IX-a, a fost anunțată vineri, 1 iulie. În București, numărul…
Vezi articolul

Experiența predării online, împărtășită de British Council: Cum decurg cursurile, care sunt provocările și cum se descurcă profesorii? (Partea I)

  British Council este organizaţia internaţională a Marii Britanii pentru relaţii culturale şi educaţionale. De peste 80 de ani, oferă oamenilor de pretutindeni o deschidere către creativitatea şi realizările britanice…
Vezi articolul