Ce trebuie să știe și să poată face un elev la finalul clasei pregătitoare, conform raportului de evaluare al Ministerului Educației

9.694 de vizualizări
Repartizarea copiilor în clasa pregătitoare - costul standard pe elev
Foto: Freepik.com
Cele 49 de puncte de evaluare pe care învățătorii trebuie să completeze pentru rapoartele descriptive obligatorii din anul școlar care începe la 1 septembrie 2024 sunt repere în dezvoltarea copilului. Acestea arată ce poate face și ce ar trebui să știe să spună și să facă un copil la finalul clasei pregătitoare pe patru componente principale, conform raportului model din proiectul de ordin pentru aprobarea Metodologiei privind întocmirea raportului descriptiv de evaluare, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației. 

La finalul clasei pregătitoare, copiii ar trebui să aibă un set de abilități bine dezvoltate în mai multe domenii esențiale pentru dezvoltarea lor educațională și personală. Acestea includ dezvoltarea limbajului și a comunicării, dezvoltarea cognitivă, dezvoltarea socio-emoțională și dezvoltarea fizică și motrică. Mai jos sunt detaliate reperele importante pe care ar trebui să le atingă un copil în fiecare dintre aceste domenii.

„Dezvoltarea limbajului și a comunicării
  1. Receptarea de mesaje orale în contexte de comunicare cunoscute
  • Identifică semnificația unui mesaj scurt, pe teme familiare, rostit clar și rar.
  • Identifică informații variate dintr-un mesaj scurt, rostit clar și rar.
  • Identifică sunetul inițial și/sau final dintr-un cuvânt, silabele și cuvintele din propoziții rostite clar și rar.
  • Exprimă interes pentru receptarea de mesaje orale, în contexte de comunicare cunoscute.
  1. Exprimarea de mesaje orale în diverse situații de comunicare
  • Pronunță clar sunetele și cuvintele în enunțuri simple.
  • Transmite informații referitoare la sine și la universul apropiat, prin mesaje scurte.
  • Participă cu interes la dialoguri scurte, în situații de comunicare uzuală.
  1. Receptarea unei varietăți de mesaje scrise, în contexte de comunicare cunoscute
  • Recunoaște cuvinte uzuale, din universul apropiat, scrise cu litere mari și mici de tipar.
  • Identifică semnificația unei/unor imagini care prezintă întâmplări, fenomene, evenimente familiare.
  • Identifică semnificația unor simboluri care transmit mesaje de necesitate imediată, din universul familiar.
  • Exprimă în cuvinte proprii mesaje redate pe suport vizual sau auditiv, manifestând interes pentru lucrul cu cartea.
  1. Redactarea de mesaje în diverse situații de comunicare
  • Trasează elemente grafice și contururile literelor, folosind resurse variate.
  • Redactează mesaje simple, în contexte uzuale de comunicare.
  • Exprimă idei, trăiri personale și informații prin intermediul limbajelor neconvenționale.
Dezvoltarea cognitivă
  1. Utilizarea numerelor în calcule elementare
  • Recunoaște și scriere numerelor în concentrul 0-31.
  • Compară numerele în concentrul 0-31.
  • Ordonează numerele în concentrul 0-31 folosind poziționarea pe axa numerelor.
  • Efectuează adunări și scăderi în concentrul 0-31, prin adăugarea/extragerea a 1-5 elemente dintr-o mulțime dată.
  • Efectuează adunări repetate/scăderi repetate prin numărare și reprezentări obiectuale în concentrul 0-31.
  • Utilizează denumiri și simboluri matematice (sumă, total, diferență, =, +, -) în rezolvarea și/sau compunerea de probleme.
  1. Evidențierea caracteristicilor geometrice ale unor obiecte localizate în spațiul înconjurător
  • Se orientează și se mișcă în spațiu în raport cu repere/direcții precizate, folosind sintagme de tipul: în, pe, deasupra, dedesubt, lângă, în fața, în spatele, sus, jos, stânga, dreapta, orizontal, vertical, oblic.
  • Identifică forme geometrice plane (pătrat, triunghi, dreptunghi, cerc) și corpuri geometrice (cub, cuboid, sferă) în obiecte manipulate de copii și în mediul înconjurător.
  1. Identificarea unor fenomene/relații/regularități/structuri din mediul apropiat
  • Descrie fenomene/procese/structuri repetitive simple din mediul apropiat, în scopul identificării unor regularități.
  • Manifestă grijă pentru comportarea corectă în relație cu mediul familiar.
  1. Generarea unor explicații simple prin folosirea unor elemente de logică
  • Formulează observații asupra mediului apropiat folosind limbajul comun, reprezentări prin desene și operatorii logici „și”, „nu”.
  • Identifică relațiile de tipul „dacă… atunci…” între două evenimente succesive.
  1. Rezolvarea de probleme pornind de la sortarea și reprezentarea unor date
  • Sortează/clasifică obiecte/materiale etc., pe baza unui criteriu dat.
  • Rezolvă probleme în care intervin operații de adunare sau scădere cu 1-5 unități în concentrul 0-31, cu ajutorul obiectelor.
  1. Utilizarea unor etaloane convenționale pentru măsurări și estimări
  • Utilizează măsuri neconvenționale pentru determinarea și compararea lungimilor.
  • Utilizează unități de măsură pentru determinarea/estimarea duratelor unor evenimente familiare.
  • Realizează schimburi echivalente valoric folosind reprezentări neconvenționale în probleme-joc simple de tip venituri-cheltuieli, cu numere din concentrul 0-31.
Dezvoltarea socio-emoțională, a capacităților și atitudinilor de învățare
  1. Manifestarea interesului pentru auto-cunoaștere și a atitudinii pozitive față de sine și față de ceilalți
  • Identifică trăsături personale elementare.
  • Identifică obiecte și activități simple de igienă personală.
  1. Exprimarea adecvată a emoțiilor în interacțiunea cu copii și adulți cunoscuți
  • Recunoaște emoțiile de bază în situații simple, familiare.
  • Identifică regulile de comunicare în activitatea școlară.
  • Explorează caracteristicile ființelor și obiectelor preferate și interacțiunea simplă cu acestea.
  1. Utilizarea abilităților și a atitudinilor specifice învățării în context școlar
  • Identifică rutine în activitatea școlară.
  • Aplică tehnici simple care sprijină învățarea și succesul școlar.
  • Identifică hobby-uri, jocuri și activități preferate.
Dezvoltarea fizică și motrică
  1. Valorificarea achizițiilor psiho-motrice în menținerea sănătății și a dezvoltării fizice armonioase
  • Recunoaște influența soarelui și a temperaturii asupra sănătății.
  • Identifică principalele caracteristici ale posturii corporale corecte.
  • Utilizează cu interes variantele de mișcări specifice segmentelor corpului.
  • Respectă regulile de igienă personală.
  1. Exersarea deprinderilor și a capacităților motrice în funcție de capacitatea psiho-motrică individuală
  • Aplică deprinderile motrice în condiții de joc.
  • Participă la jocuri dinamice care antrenează capacitățile motrice individuale.
  • Redă prin limbaj corporal acțiuni/trăiri personale.
  1. Participarea la jocurile și activitățile motrice organizate sau spontane
  • Sesizează regulile necesare desfășurării jocurilor.
  • Participă la activități motrice organizate în grup.
  • Manifestă atitudine de cooperare, întrajutorare și fair-play în timpul jocurilor”.

Modelul de raport pentru evaluarea de la finalul clasei pregătitoare este aici:


10 comments
  1. Plecați naibii cu tâmpeniile voastre. Ați bulversat învățământul și copii cu tot felul de tâmpenii, teste. Copiați toate rahaturile Occidentului, vreți să aduceți copii la statul de”analfabet cu carte”. Noi incaltati TFL, TROTINETISTI, USRsti, poponari. Aceasta i școală pe care o promovați.

    1. Nu sunt copiate de la nimeni ci din curriculum de mate si explorarea mediului si romana pentru clasa pregatitoare. Sunt copiate competentele specifice.

      Stie cineva de unde au copiat influenta soarelui asupra dezvoltarii fizice? Dintr-un curriculum de botanica?

      1. De ce nu separati copiii deja din clasa a 5 a , in 3 tipuri de scoli ca in Germania, in Mittelschule pt submediocrii și slabi in Realschule pt mediocrii și în Gimnaziu pt genii și piloși???
        Execrabil in ce vreți să transformați unul din cele mai bune sisteme de învățământ din Europa!!!

  2. Fiind vorba de (psiho)motricitate, dezvoltare (psiho)motorie (nu motrica, nu motrice), evaluarea unui copil de 6-7 ani ar trebui sa se refere la:
    – tonicitate – viteza si precizia miscarilor etc.
    – postura
    – motricitate globala si manuala
    – motricitate grosiera si fina
    – lateralitate
    – motricitate expresiva
    – motricitate grafica
    – orientarea spatiala si temporala

    Vorbim de abilitati motrice, daca ii place cuiva cuvantul “motrice” :)).

    1. E greu cu psihomotricitatea cand esti absolvent Spiru Haret, iti dai doctoratul la University of Bălți si faci dupa aia fise de evaluare la minister.

      Dezvoltarea psihomotricitatii este strans legata de dezvoltarea cognitiva, sociala si emotionala.

      Unele aspecte care tin de motricitate sunt prezente la alte categorii, de exemplu “Trasează elemente grafice și contururile literelor, folosind resurse variate” tine de motricitatea grafica, dar este la categoria Limbaj si comunicare.

      Aspecte care tin de orientarea in spatiu sunt incluse in categoria Dezvoltare cognitiva.

      Fisa asta de evaluare putea fi facuta mai inteligent, dar ei au ales sa dea copy paste din curriculum si sa le asezoneze cu diverse prostii si aiureli.

  3. Găsesc aici aceasta exprimare:
    “Dezvoltarea fizica și motrica”
    După cum am învățat eu, adevărat mulți ani în urma, corect este “forță motrice” și nu “forta morica”. Poate după noile norme gramaticale “dezvoltarea” poate fi “motrica” și nu “motrice”. Căci multe reguli gramaticale s-au schimbat doar fiindcă asa se vorbește…
    Tare as vrea sa știu cum este corect gramatical, cu atât mai mult cu cât suntem pe site-ul Edupedu”. Deci “creme de la creme”

    1. Este vorba de dezvoltarea motricitatii, de fapt a psihomotricitatii. La Spiru Haret probabil ca au invatat despre dezvoltarea motrica sau motrice lol.

      Cica “Recunoaște influența soarelui și a temperaturii asupra sănătății.” Mana sus cine stie care este legatura cu motricitatea si psihomotricitatea lol. Poate are legatura cu dezvoltarea fizica?

      “activități motrice organizate în grup” – ascultam rock si dam din cap, in grup?

      “Utilizează cu interes variantele de mișcări” – sarim intr-un picior cu interes

      Rar mi-a fost dat sa citesc asemenea prostii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Tudor Chirilă, despre “Ciudata viziune a Ecaterinei Andronescu”: Un document bun. Din păcate, cel mai mare obstacol în calea împlinirii acestei viziuni este chiar ministrul care o promovează

Tudor Chirilă analizează „viziunea Andronescu”, lansată în dezbatere la finalul lunii martie. Chirilă scrie pe blogul său că documentul „Educația ne unește” luat ca o viziune pentru viitor este unul…
Vezi articolul