Din anul școlar 2024-2025, toți educatorii trebuie să facă pentru copiii din grupele mari de grădiniță un raport descriptiv de evaluare, potrivit unui proiect pus în consultare publică de Ministerul Educației. Vezi mai jos, în articol, care sunt indicatorii comportamentali pe care îi au de completat educatorii.
Edupedu.ro a scris că raportul reprezintă un document obligatoriu, care vine în completarea dosarului de înscriere a copilului în clasa pregătitoare.
„Scopul întocmirii Raportului descriptiv de evaluare îl reprezintă orientarea și optimizarea procesului de predare-învățare a copiilor în etapa școlară următoare, respectiv în clasa pregătitoare, sprijinind profesorul pentru învățământ primar/învățătorul, în procesul de personalizare a abordării didactice în funcție de interesele, nevoile și potențialul fiecărui copil, precum și în procesul de construire a sarcinilor de învățare optime, pentru întreaga formațiune de studiu și pentru fiecare copil în parte”, potrivit proiectului.
Dezvoltare fizică (se referă la indicatori comportamentali realizați/îndepliniți de copil, specifici domeniului de Dezvoltare fizică, a sănătății și igienei personale)
- „Își poziționează corpul și membrele în mod corespunzător pentru a imita ceva sau pe cineva sau pentru a executa o mișcare (a prinde o minge, a arunca ceva etc.)
- Își pune singur pantofii și își leagă șireturile putând să se îmbrace și să se dezbrace singur
- Demonstrează conștientizarea simțurilor în acțiuni (recunoaște obiecte ascunse prin pipăit, fără să le vadă, execută mișcări la auzirea unor comenzi, recunoaște mirosuri etc.)
- Demonstrează independență în igiena personală (se spală și se șterge singur pe mâini, își acoperă gura cu mâna când strănută, când tușește, folosește independent toaleta, folosește batista etc.)
- Demonstrează cunoașterea regulilor de siguranță în jocul simbolic
- Cere ajutor când el sau un coleg suferă o accidentare sau se găsește într-o situație periculoasă.
- Adoptă un comportament pozitiv pentru o alimentație sănătoasă pentru el, cât și în utilizarea frecventă a ingerării apei potabile, cu regularitate
- Îi face plăcere să participe la jocuri, jocuri de mișcare, în special în aer liber
- Schimbă ritmul, direcția, viteza mișcărilor la semnale de natură diferită – culoare, sunet, simboluri grafice”
Dezvoltare cognitivă și cunoașterea lumii
- „Poate grupa obiecte care întrunesc două criterii concomitent
- Lucrează în grup pentru soluționarea unei probleme, utilizând strategiile dezvoltate de grup
- Creează, copiază și construiește forme (cerc, pătrat, triunghi etc.)
- Știe să descrie și să compare nevoile de bază ale ființelor vii (ex. beau apă, mănâncă, se joacă etc.)
- Descrie timpul probabil și ilustrează o anumită stare a vremii (ex. utilizează semne convenționale pentru ape, pentru fenomene meteo, pentru forme de relief și pentru diferite repere temporale: anotimpuri, zile ale săptămânii, momente ale zilei etc.)
- Poate număra cu ușurință până la 10/20
- Realizează experimente pentru a descoperi relația cauză-efect prin acțiunea unor factori asupra obiectelor (ex. pune apă în două recipiente, unul la soare, altul în congelator, și constată efectele temperaturii asupra apei).
- Își argumentează propriile decizii.”
Dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii
- „Povestește un eveniment sau expune o poveste cunoscută, respectând succesiunea evenimentelor
- Utilizează corect în vorbire acordul de gen și număr, folosește corect persoana și timpul acțiunii
- Utilizează în vorbire propoziții dezvoltate și fraze
- Recunoaște litere mari/mici de tipar și le pune în corespondență cu sunetul asociat
- Înțelege conceptul de scriere pentru comunicarea unei informații, a unui mesaj (etichetează lucrările, scrie scurte mesaje de felicitare etc.), în conformitate cu Curriculumul pentru educație timpurie
- Experimentează scrisul cu o varietate de instrumente de scris (creion, pensulă, computere etc.), conform Curriculumului pentru educație timpurie
- Stă și ascultă, în momente de lectură, fără să deranjeze, rămâne până la finalul ei
- Participă activ la discuțiile dintr-un grup, ascultând și intervenind în conversație, exprimându-și opinia.
- Adresează întrebări de informare și clarificare și răspunde la întrebări.
- Este interesat de citit și încearcă să ,,citească” singur cărțile/poveștile favorite.”
Dezvoltare socio-emoțională
- „Urmează indicațiile adulților în ceea ce privește comportamentul adecvat în anumite situații
- Își adaptează comportamentul în funcție de regulile diferitelor situații (de ex. vorbește în șoaptă când intră la bibliotecă, când merge la muzeu etc.)
- Interacționează, din proprie inițiativă, cu copiii apropiați ca vârstă, în diferite contexte
- Își spune corect numele, prenumele, vârsta, luna, ziua, orașul și țara în care s-a născut
- Împărtășește celorlalți (copii, adulți din anturajul propriu) trăirile/emoțiile sale și reacționează la contexte sociale variate”
Capacități și atitudini de învățare
- „Formulează întrebări referitoare la schimbările din jur
- Exprimă dorința de a învăța să realizeze anumite acțiuni de autoservire, să confecționeze obiecte, jucării sau să găsească informații despre subiecte de care este interesat
- Face planul unei activități (din 3-4 pași) și îl pune în practică
- Manifestă forme și mijloace noi de exprimare a gândurilor și emoțiilor (prin muzică, desen, dans, joc simbolic)
- Își extinde informațiile despre mediul înconjurător și crește respectul față de ființe și mediu
- Demonstrează/manifestă capacitate de concentrare liniară a atenției într-o sarcină de lucru de 20 minute, fără sprijin extern
- Utilizează sau combină materiale și strategii în modalități noi pentru a explora sau rezolva probleme
- Încearcă lucruri noi și începe să își asume riscuri.”