Francesca, Antonio și Nati sunt în clasa a XII-a la Școala Superioară Comercială Nicolae Kretzulescu, și anul acesta pentru ei înseamnă mai ales pregătirea pentru examenul de Bacalaureat. Cu toate acestea, nu ratează nicio experiență care le poate oferi oportunități de cunoaștere sau de învățare extracurriculare, adică în afara școlii. Au fost, împreună cu 30 de colegi la EduFinFest de anul acesta, de exemplu. După ce au stat de vorbă cu trainerii, și-au descărcat Harta Inteligenței Financiare de pe ȘcoalaDeBani.ro și au aflat lucruri pe care fie le știau, fie le intuiau și le vor prinde foarte bine în această perioadă, când sunt pe cale să pornească în cariera pe care și-o doresc.
Francesca, de exemplu, este la specializarea turism, profilul servicii, și spune că deși ea și-a ales profilul acesta și a venit cu toată deschiderea către această specializare, în ultima perioadă ar vrea o altă carieră. Instrumentul de evaluare a trăsăturilor de personalitate ocupațională, făcut de psihoterapeuta Diana Stănculeanu, i-a confirmat alegerea, spune ea.
„Sunt pe profil de turism și alimentație. Deși mi-am ales acest profil, am realizat în ultimul timp că de fapt mie mi se potrivește o altă carieră, mai mult de atât, o vocație, și acest test mi-a confirmat faptul că este alegerea pe care vreau să o fac mai departe. Cursurile acestea (n.red. cum este cel de la EduFinFest, la care a participat) sunt mult mai pe limbajul nostru și a fost o experiență inedită. Mă bucur că am făcut parte din acest grup, că avut această experiență și chiar o să plec de aici cu foarte multe lucruri noi învățate”, a spus Francesca, cea care și-ar dori să fie manager și să se specializeze și în psihologie.
Antonio este la specializarea economie, iar descoperirile recente îi indică o carieră antreprenorială în zona de design. „Îmi place foarte mult fotografia, dar îmi place și partea antreprenorială. Aș vrea să le combin în viitor, chiar și partea digitală, de design. Zona asta artistică îmi place foarte mult și la test chiar asta mi-a ieșit, chiar e un balans între zona antreprenorială și cea artistică, acestea mi-au ieșit la egalitate”, a spus el.
Nati este la specializarea turism, de la profilul servicii, iar pe Harta Inteligenței Financiare a descoperit chiar un profil contrastant, spune ea. „Sunt aici pentru că vreau să învăț, să mă pregătesc pentru în viitor. Cel mai mult mă pasionează să învăț cum funcționează lumea din jurul meu, atât natura, dar și în partea asta economică a lumii și cred că partea aceasta financiară este cea mai importantă pentru generația mea. Să înțelegem să folosim un instrument atât pentru binele nostru, cât și pentru ceilalți. La test mi-a ieșit o medie între tipurile investigativ, artistic și social.
Ce test au făcut elevii – Harta Inteligenței Financiare
Tinerii care descarcă harta până pe 24 aprilie și au între 16 și 24 de ani, intră automat într-o tombolă cu premii, după ce își fac cont pe scoaladebani.ro pentru a putea descărca materialul. În urma tombolei căreia pot câștiga: un telefon mobil Apple iPhone 14 Plus, trei perechi de căști Apple AirPods 3 (2022), două trotinete electrice Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2.
Cei trei colegi, Francesca, Antonio și Nati au „rezolvat” Harta Inteligenței Financiare, un test care nu are rezultate bune sau rele, corecte sau greșite. Practic, orice soluție este cea care se potrivește omului care o descoperă, spune Diana Stănculeanu, autoarea instrumentului. „Este un instrument de autoevaluare simplu, destul de intuitiv, în care noi nu avem răspunsuri greșite sau corecte, nu avem răspunsuri dezirabile sau indezirabile. Fiecare răspuns este cel potrivit, în măsura în care mi se potrivește mie. Din acest punct de vedere, tinerii sunt eliberați de tot ceea ce înseamnă fricile noastre legate de teste, chestionare și întrebări c-am putea greși. Nu există răspuns greșit, orice aleg. Probabil că este ceva ce spune ceva despre mine, iar în momentul în care descopăr, îmi descopăr interesele, îmi descopăr activitățile preferate, îmi descopăr trăsăturile de personalitate în care mă regăsesc, descopăr valorile care mă ghidează. Toate acestea cumulate, îmi dau acest profil de personalitate ocupațională, care mă ajută să identific câteva trăsături dominante la nivelul fiecărei personalități”, a explicat Diana Stănculeanu, psihoterapeut.
Cu cine discută tinerii despre viitoarea lor carieră
Tinerii spun că discută despre ceea ce vor să facă în viitor mai ales cu părinții lor sau cu alți adulți din familia extinsă. Rareori sau deloc astfel de discuții au loc cu un cadru didactic, mai spun cei trei protagoniști.
De exemplu, Antonio spune că „deși știam ce vreau să fac, mereu am căutat susținere la cei mai mari decât mine, pentru că ei au mult mai multă experiență decât mine, chiar dacă nu au profesat neapărat în domeniul acela. Eu consider că pot învăța câte ceva de la oricine, de la părinții mei, de la rude în general, de la profesori, în special cei cu care am o conexiune, o chimie, să spun așa și față de care sunt deschis să vorbesc. Adică accept și critici, accept orice fel de opinie din partea lor”.
„Eu am căutat cel mai mult consiliere de la părinții mei, nu am avut ocazia de a avea o conversație de tipul acesta cu vreun profesor”, spune Francesca.
Ea mai spune că în familie nu a avut mereu susținere deplină pentru visul ei de a deveni antreprenor sau manager, iar asta a făcut-o să învețe mai mult, să se documenteze mai aplicat și să le demonstreze părinților că poate. „Din nefericire, deoarece nu au o putere financiară suficientă încât să-mi susțină visurile mele de a fi antreprenor/manager, întotdeauna le-a fost frică și au avut oarecare reticență. Dar crezi că e bine? Dar nu e cam riscant? – așa îmi spuneau. Cumva mi-au amplificat fricile acestea de a avea o responsabilitate așa de mare, dar până la urmă am realizat singură, cumva, am fost autodidactă, că trebuie să fac o schimbare și vreau să fac ceva măreț și bun în această societate. Deci cumva părinții mei mi-au arătat că așa nu! Dar odată ce am învățat cu ce se mănâncă, cu ghilimele de rigoare, acuma da, am susținere în această direcție, mă pot baza pe ei”, spune încrezătoare Francesca.
Nati a traversat tot cu părinții alături această perioadă complicată, de căutări și descoperiri. „La mine cel mai mare sprijin a fost de la părinții mei, cu ei am simțit că pot să discut despre orice și mai ales partea asta de carieră cred că este o discuție, poate nu zilnică, dar sigur săptămânală, în casa mea. Am avut oportunitatea de a vorbi despre cariere cu mai multe persoane importante din viața mea și mulți mi-au zis să fac ceea ce îmi place, dar să mă și gândesc să nu mor de foame. La un moment dat vroiam să mă duc pe pictură, numai că mi-au zis ai mei că poate nu este o idee chiar bună, că aș muri de foame – poate aveau dreptate, poate nu. În momentul acela i-am ascultat pe ei și acum, în momentul de față, aș vrea mai mult să încerc să-mi iau și singură deciziile. Cu profesorii n-am discutat despre asta, dar mi-au zis uite, ești pricepută pe chestia asta, te poți duce la ASE sau în alte părți, dar știți cum vine vorba, toată lumea îți spune ceva, ce trebuie să faci, dar tu trebuie să faci ce vrei tu, până la urmă”.
Ce spun profesorii despre Harta Inteligenței Financiare
Tinerii au fost însoțiți la EduFinFest, deși erau în vacanță, de profesoara lor de marketing, Georgeta Ghenea. „Eu le predau marketing și în marketing am un concept care îmi place foarte mult „hobby to proffit”, adică cumva din pasiunea pe care o au, din hobby-ul pe care îl au, să-și creioneze singuri viitorul și să realizeze un business statornic”, spune profesora despre felul în care tinerii ar trebui să pună în balanță pasiunile și opțiunea pentru carieră.
Cadrul didactic spune că ceea ce poate face în cadrul organizat al școlii este să-i expună pe elevi la cât mai multe experiențe și modele de personalități din business. „În timpul orelor de de dirigenție am optat pentru aducerea mediului de business în cadrul școlii. Am invitat diverși antreprenori și atunci am reușit cumva să le facilitez elevilor accesul la oameni de succes, la oameni care au un model și la oameni care au experiență și care au putut să le să le ofere ori consiliere, ori un pic din experiența lor. (…) Este nevoie într-adevăr de educație financiară, mai ales în contextul social-economic de astăzi, când tendința mediului de afaceri s-a dus foarte mult pe pe zona de digitalizare. Pe zona de online elevii au acces și petrec foarte mult timp și există această tendință de a experimenta diverse platforme și de la vârste destul de fragede. Atunci chiar câștigurile acestea imediate trebuie cumva așezate pe o platformă stabilă și această platformă stabilă e, din punctul meu de vedere, dată de educația financiară”.
Pe lângă instrumentul de carieră, Harta Inteligenței Financiare conține și un instrument de comportament financiar. Acesta îi ajută să afle ce tip de personalitate financiară au – econom, cheltuitor sau generos. Fiecare dintre noi are o relație personală cu banii și ceea ce reprezintă ei pentru noi, iar atitudinea noastră față de bani și comportamentele noastre financiare sunt puternic influențate de personalitatea noastră financiară, spune specialiștii. A-ți cunoaște personalitatea financiară este important pentru a-ți îmbunătăți comportamentele legate de bani și a-ți crește nivelul de educație financiară.
Harta Inteligenței Financiare este un instrument dezvoltat de psihoterapeuta Diana Stănculeanu pentru programul Școala de Bani, al BCR.
În 2023, aproape 22.000 de copii și adulți au învățat să aibă o relație mai bună cu banii și să își seteze obiective financiare în cadrul atelierelor gratuite Școala de Bani organizate de angajații BCR. Dintre aceștia, aproape 6.000 au fost elevi de liceu, 5.000 elevi de gimnaziu, respectiv 8.500 copii de grădiniță sau clase primare. Doar în luna aprilie, cu ocazia Zilei Educației Financiare, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București, profesorii de educație financiară BCR au organizat ateliere de educație financiară pentru peste 1.000 de elevi din toate sectoarele Capitalei.