Ce spune Comisia de la Veneția despre educația religioasă și cea sexuală, în contextul reformei constituționale din Ungaria

2.592 de vizualizări
educația religioasă
Foto: Facebook.com / Orban Viktor
Educația religioasă si cea sexuală, este abordată în punctul de vedere al Comisiei de la Veneția cu privire la reforma constituțională din Ungaria, care a stârnit dispute intense la nivel european. Elemente ale opiniei Comisiei de la Veneția pe această temă au fost sumarizate, pe blogul Vedemjust.ro, de judecătorul Cristi Danileț, care notează, între altele, că “educația este un drept, iar religia este o libertate”, ideologia oferită eventual de un stat, ca furnizor al educației, fiind însă “discutabilă” din punct de vedere al drepturilor fundamentale.
  • Comisia de la Veneţia, organul consultativ al Consiliului Europei în materie constituţională, a publicat o opinie pe tema reformei constituționale din Ungaria, după cum a notat Agerpres, preluată de G4Media.ro. Comisia vede o ”posibilă discriminare” în noul cadru legal din Ungaria care permite adopţiile numai în cazul cuplurilor heterosexuale căsătorite şi nu recunoaşte identitatea persoanelor transgender. Forul apreciază că reforma constituţională – ce cuprinde dispoziții asupra căsătoriei și familiei, orientării sexuale, identității de gen și educației copiilor – ”nu trebuie folosită ca ocazie pentru a deroga de la legile existente asupra protecţiei persoanelor care nu sunt heterosexuale sau pentru a revizui aceste legi în sens contrar”.
Sumarul făcut de Cristi Danileț despre opiniile Comisiei de la Veneția cu privire la chestiunile legate de educație (în special religioasă și sexuală) din reforma constituțională din Ungaria:

Educația religioasă

“Educaţia copiilor trebuie să se facă conform valorile bazate pe identitatea constituțională maghiară şi pe cultura creştină.

Educaţia este un drept, iar religia este o libertate. În Ungaria însă, educaţia se face în majoritate la nivel de stat, este publică. Statul ar putea oferi o anumită ideologie proprie ca filosofie de viaţă, ceea ce este discutabil din punctul de vedere al drepturilor fundamentale. Educaţia religioasă nu este în programa școlară, este lăsată în sarcina bisericilor, dar părinţii o pot cere la şcoală.

Cu privire la educaţia sexuală, lecțiile nu pot fi considerate că încalcă dreptul părinților la educație decât dacă acestea urmăresc un scop de îndoctrinare care poate fi considerat ca nerespectând religia sau convingeri filozofice ale părinților. Acolo unde se face, are ca obiectiv prevenirea violenței sexuale şi exploatare, care reprezentă o amenințare reală pentru sănătatea fizică și mentală a copiilor și împotriva cărora trebuiau protejați la toate vârstele.

Pe de altă parte, unul dintre obiectivele educația furnizate de stat este să pregătească copiii pentru realitățile sociale, iar aspectele sexuale justifică educația copiilor foarte mici care frecventează grădinița sau școala primară. Nu există o obligație a statelor de a face educație sexuală în școli, dar acolo unde se face ea trebuie să fie nediscriminatorie față de indivizi și promovarea valorilor constituționale să nu conducă la ignorarea și respectarea diversității opiniilor religioase și a identităților sexuale.” (Note detaliate pe Vedemjust.ro)

Foto: Facebook.com / Orban Viktor


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultatele evaluărilor naționale în primul an de gimnaziu, în Franța. Elevii au progresat la matematică și franceză, față de 2020, arată rezultatele. Totuși, aproape 50% dintre ei “nu citesc cursiv”, potrivit ministerului francez al Educației

Rezultatele evaluărilor naționale din Franța, derulate în lunile septembrie – octombrie 2021, au fost publicate recent într-un raport de Direcția de evaluare specializată franceză – DEPP, similară Centrului Național pentru…
Vezi articolul

Antireforma Deca-Iohannis în universități: Peste 50% dintre rectorii aleși în valul 2023-2024 au depășit pragul „legal” de două mandate, iar un sfert au ajuns la al patrulea mandat / Trei din cinci rectori nu au avut niciun fel de concurență

Ultimul val de alegeri în universitățile românești, declanșat la finalul anului trecut și aflat acum pe ultima sută de metri, confirmă că una dintre problemele-majore ale sistemului românesc de învățământ…
Vezi articolul

Curriculumul de liceu în Polonia, a doua țară est-europeană cu cele mai bune rezultate în PISA, invocată drept potențial reper și pentru planurile-cadru din România: Accent pe limbă și literatură, matematică, limbi străine / Istoria – predată 4 ani, științele – doar 3 în trunchiul obligatoriu / Religia și „Educația pentru familie” – la alegerea elevilor și părinților

Limba și literatura, matematica, limbile străine, dar și istoria sunt disciplinele cărora li se acordă cea mai multă atenție în curriculumul de liceu din Polonia, a doua țară din Europa…
Vezi articolul