Ce se dă la Bacalaureat la Limba română este „o eternă întrebare care ne dă târcoale, ne macină curiozitatea și ne hrănește dorința de a ghici subiectul”, scrie profesoara de Limba și literatura română Ileana Topologeanu, într-o analiză trimisă redacției Edupedu.ro.
„Comparația cu subiectele primite cu ani în urmă, nostalgia propriului bacalaureat, analiza modului cum s-a schimbat abordarea temelor de-a lungul timpului, toate contribuie la dorința noastră de a „ghici ce se dă””, susține aceasta.
Ileana Topologeanu este profesor de Limba și literatura română la Colegiul National “Ion C. Brătianu” din Pitești, cu o experiență la catedră de 30 de ani.
Redăm mai jos textul complet al profesoarei:
„Ce se dă la bacalaureat anul acesta, la română?
În fiecare an o eternă întrebare ne dă târcoale, ne macină curiozitatea și ne hrănește dorința de a ghici subiectul ce se va da la examenul de bacalaureat la limba și literatura română.
În plus, față de programa din anii 2021 și 2022 s-au adăugat trei teme studiate la clasă, ilustrări ale literaturii postbelice: o poezie de Nichita Stănescu, Moromeții, de Marin Preda și Iona, de Marin Sorescu.
Încă o dată susțin că un candidat ar fi trebuit să parcurgă întreaga programă, să fie într-o competiție cu sine, cu scopul de a-și asigura locul într-o ierarhie trecătoare, încheierea unei etape, care îi permite admiterea la ciclul superior de învățământ în funcție de media obținută. La examenul de bacalaureat, promovarea unei probe se realizează cu nota 5,00 pentru fiecare disciplină în parte și media 6,00 pentru cele trei probe.
De ce să ghicim subiectul de la eseul care primește 30 de puncte, 18 puncte pentru conținut și 12 puncte pentru redactare, punctele pentru redactare alocate doar dacă a fost tratat în mai mult de 400 de cuvinte? Comparația cu subiectele primite cu ani în urmă, nostalgia propriului bacalaureat, analiza modului cum s-a schimbat abordarea temelor de-a lungul timpului, toate contribuie la dorința noastră de a „ghici ce se dă”.
Răspunsul este: orice. Orice temă din programă se poate da la examen. Iar răspunsul dezirabil dat de candidat ar fi: Orice subiect aș primi, sunt foarte bine pregătit. La urma urmei, este doar o etapă și urmează examene mult mai dificile, probe de admitere, dobândirea unei profesii, mici și incitante obstacole pe drumul vieții.
Mult succes!
Statistica subiectelor de bacalaureat la limba și literatura română din anii 2021, 2022, 2023:
Anul | Text argumentativ Subiectul I B | Subiectul al II-lea | Subiectul al III-lea (profil real) | Subiectul al III-lea (profil umanist) |
2021 – model | Lectura este sau nu o modalitate de a te detașa de realitate | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Pălind, de George Bacovia) | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un basm cult studiat | Relația dintre două personaje dintr-un basm cult studiat |
2021 – simulare | Este importantă sau nu implicarea civică în perioadele de criză | Rolul notațiilor autorului | Particularități ale unui text narativ studiat aparținând lui Ioan Slavici | Particularități de construcție a personajului dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Ioan Slavici |
2021 – sesiunea specială | Simplitatea este sau nu o piedică în calea succesului | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Șoapte, de George Topîrceanu) | Particularități ale unui text narativ studiat aparținând lui Liviu Rebreanu sau Mihail Sadoveanu | – |
2021 – sesiunea iunie-iulie | Greutățile vieții pot determina sau nu neglijarea responsabilităților față de familie | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Drum, de Ion Vinea) | Particularități ale unei nuvele studiate | Particularități de construcție a unui personaj dintr-o nuvelă studiată |
2021 – sesiunea iunie-iulie rezervă | Recunoașterea timpurie a unui talent influențează sau nu dezvoltarea acestuia | Perspectiva narativă (subiectivă) | Particularități ale unui text dramatic studiat | – |
2021 -sesiunea august | Diferențele de opinie împiedică sau nu recunoașterea meritelor celorlalți | Rolul notațiilor autorului | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Ion Creangă sau Camil Petrescu | Relația dintre două personaje dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Ion Creangă sau Camil Petrescu |
2021 – sesiunea august rezervă | Este necesară sau nu îndrumarea lecturii copiilor de către adulți | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Melancolie, de Lucian Blaga) | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Liviu Rebreanu sau G. Călinescu | – |
2022 – model | Inspirația este sau nu stimulată de lectură | Modalități de caracterizare a personajului (text narativ) | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Mihai Eminescu | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Lucian Blaga |
2022 – simulare | Păstrarea discreției în legătură cu viața privată este importantă sau nu | Rolul notațiilor autorului | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Tudor Arghezi | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Ion Barbu |
2022 – sesiune specială | Severitatea este sau nu eficientă în educarea copiilor | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Încă o zi, de Grigore Alexandrescu) | Particularitățile unui text narativ studiat, aparținând lui Camil Petrescu sau George Călinescu | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Camil Petrescu sau George Călinescu |
2022 – iunie | Întâlnirea cu o personalitate (istorică, socială, culturală etc.) produce sau nu emoție | Perspectiva narativă (obiectivă) | Particularități ale unei comedii studiate | Particularități de construcție a unui personaj dintr-o comedie studiată |
2022 – iunie rezervă | Un incident influențează sau nu o relație de prietenie | Rolul notațiilor autorului | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un basm cult studiat | Relația dintre două personaje dintr-un basm cult studiat |
2022 – sesiunea august | Experiențele de viață influențează sau nu procesul de creație | Perspectiva narativă (obiectivă) | Particularități ale unui text poetic studiat, aparținând lui Mihai Eminescu | Particularități ale unui text poetic studiat, aparținând lui Lucian Blaga |
2023 – model | Muzica este importantă sau nu în viața oamenilor | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Lumina de ieri, de Lucian Blaga) | Particularități de construcție a unui personaj într-un roman postbelic studiat | Relația dintre două personaje într-un roman postbelic studiat |
2023 – simulare | Succesul este influențat sau nu de mediul de lucru | Relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Versuri, de Tudor Arghezi) | Particularități de construcție a unui personaj dintr-un basm cult studiat | Relația dintre două personaje dintr-un basm cult studiat |
2023 – sesiune specială | Familia are sau nu un rol important în dezvoltarea gustului artistic | Rolul notațiilor autorului | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui George Bacovia sau Lucian Blaga | Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Ion Barbu sau Nichita Stănescu |
Modelele de subiecte și subiectele date la examen pot fi consultate pe: http://subiecte.edu.ro/2023/”.
3 comments
Eu unul abia astept sa vad ce “perle” mai spun elevii anul acesta. Unii nu stiu cu ce se mananca limba li literatura romana si altii sunt chiar rupti de realitate. Cred ca peste 40% din elevii de anul acesta nu au pus macar odata mana pe un dex sau dexonline.net. In ultimii 4 ani se vede cum scade nivelul de cultura …
Da. Am aflat de la dna ca se poate da orice! Asta stiam…
Da. Am aflat de la dna ca se poate da orice! Asta stiam…