Ce se dă la Bacalaureat anul acesta, la română? Răspunsul profesoarei Ileana Topologeanu

39.546 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Ce se dă la Bacalaureat la Limba română este „o eternă întrebare care ne dă târcoale, ne macină curiozitatea și ne hrănește dorința de a ghici subiectul”, scrie profesoara de Limba și literatura română Ileana Topologeanu, într-o analiză trimisă redacției Edupedu.ro.

„Comparația cu subiectele primite cu ani în urmă, nostalgia propriului bacalaureat, analiza modului cum s-a schimbat abordarea temelor de-a lungul timpului, toate contribuie la dorința noastră de a „ghici ce se dă””, susține aceasta.

Ileana Topologeanu este profesor de Limba și literatura română la Colegiul National “Ion C. Brătianu” din Pitești, cu o experiență la catedră de 30 de ani.

Redăm mai jos textul complet al profesoarei:

„Ce se dă la bacalaureat anul acesta, la română?

În fiecare an o eternă întrebare ne dă târcoale, ne macină curiozitatea și ne hrănește dorința de a ghici subiectul ce se va da la examenul de bacalaureat la limba și literatura română.

În plus, față de programa din anii 2021 și 2022 s-au adăugat trei teme studiate la clasă, ilustrări ale literaturii postbelice: o poezie de Nichita Stănescu, Moromeții, de Marin Preda și Iona, de Marin Sorescu.

Încă o dată susțin că un candidat ar fi trebuit să parcurgă întreaga programă, să fie într-o competiție cu sine, cu scopul de a-și asigura locul într-o ierarhie trecătoare, încheierea unei etape, care îi permite admiterea la ciclul superior de învățământ în funcție de media obținută. La examenul de bacalaureat, promovarea unei probe se realizează cu nota 5,00 pentru fiecare disciplină în parte și media 6,00 pentru cele trei probe.

De ce să ghicim subiectul de la eseul care primește 30 de puncte, 18 puncte pentru conținut și 12 puncte pentru redactare, punctele pentru redactare alocate doar dacă a fost tratat în mai mult de 400 de cuvinte? Comparația cu subiectele primite cu ani în urmă, nostalgia propriului bacalaureat, analiza modului cum s-a schimbat abordarea temelor de-a lungul timpului, toate contribuie la dorința noastră de a „ghici ce se dă”.

Răspunsul este: orice. Orice temă din programă se poate da la examen. Iar răspunsul dezirabil dat de candidat ar fi: Orice subiect aș primi, sunt foarte bine pregătit. La urma urmei, este doar o etapă și urmează examene mult mai dificile, probe de admitere, dobândirea unei profesii, mici și incitante obstacole pe drumul vieții.

Mult succes!

Statistica subiectelor de bacalaureat la limba și literatura română din anii 2021, 2022, 2023:
AnulText argumentativ Subiectul I BSubiectul al II-leaSubiectul al III-lea (profil real)Subiectul al III-lea (profil umanist)
2021 – modelLectura este sau nu o modalitate de a te detașa de realitateRelația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Pălind, de George Bacovia)Particularități de construcție a unui personaj dintr-un basm cult studiatRelația dintre două personaje dintr-un basm cult studiat
2021 – simulareEste importantă sau nu implicarea civică în perioadele de crizăRolul notațiilor autoruluiParticularități ale unui text narativ studiat aparținând lui Ioan SlaviciParticularități de construcție a personajului dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Ioan Slavici
2021 – sesiunea specialăSimplitatea este sau nu o piedică în calea succesuluiRelația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Șoapte, de George Topîrceanu)Particularități ale unui text narativ studiat aparținând lui Liviu Rebreanu sau Mihail Sadoveanu
2021 – sesiunea iunie-iulieGreutățile vieții pot determina sau nu neglijarea responsabilităților față de familieRelația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Drum, de Ion Vinea)Particularități ale unei nuvele studiateParticularități de construcție a unui personaj dintr-o nuvelă studiată
2021 – sesiunea iunie-iulie rezervăRecunoașterea timpurie a unui talent influențează sau  nu dezvoltarea acestuiaPerspectiva narativă (subiectivă)Particularități ale unui text dramatic studiat
2021 -sesiunea augustDiferențele de opinie împiedică sau nu recunoașterea meritelor celorlalțiRolul notațiilor autoruluiParticularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Ion Creangă sau Camil PetrescuRelația dintre două personaje dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Ion Creangă sau Camil Petrescu
2021 – sesiunea august rezervăEste necesară sau nu îndrumarea lecturii copiilor de către adulțiRelația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Melancolie, de Lucian Blaga)Particularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Liviu Rebreanu sau G. Călinescu
2022 – modelInspirația este sau nu stimulată de lecturăModalități de caracterizare a personajului (text narativ)Particularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Mihai EminescuParticularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Lucian Blaga
2022 – simularePăstrarea discreției în legătură cu viața privată este importantă sau nuRolul notațiilor autoruluiParticularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Tudor ArgheziParticularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Ion Barbu
2022 – sesiune specialăSeveritatea este sau nu eficientă în educarea copiilorRelația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Încă o zi, de Grigore Alexandrescu)Particularitățile unui text narativ studiat, aparținând lui Camil Petrescu sau George CălinescuParticularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Camil Petrescu sau George Călinescu
2022 – iunieÎntâlnirea cu o personalitate (istorică, socială, culturală etc.) produce sau nu emoțiePerspectiva narativă (obiectivă)Particularități ale unei comedii studiateParticularități de construcție a unui personaj dintr-o comedie studiată
2022 – iunie rezervăUn incident influențează sau nu o relație de prietenieRolul notațiilor autoruluiParticularități de construcție a unui personaj dintr-un basm cult studiatRelația dintre două personaje dintr-un basm cult studiat
2022 – sesiunea augustExperiențele de viață influențează sau nu procesul de creațiePerspectiva narativă (obiectivă)Particularități ale unui text poetic studiat, aparținând lui Mihai EminescuParticularități ale unui text poetic studiat, aparținând lui Lucian Blaga
2023 – modelMuzica este importantă sau nu în viața oamenilorRelația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Lumina de ieri, de Lucian Blaga)Particularități de construcție a unui personaj într-un roman postbelic studiatRelația dintre două personaje într-un roman postbelic studiat
2023 – simulareSuccesul este influențat sau nu de mediul de lucruRelația dintre ideea poetică și mijloacele artistice (Versuri, de Tudor Arghezi)Particularități de construcție a unui personaj dintr-un basm cult studiatRelația dintre două personaje dintr-un basm cult studiat
2023 – sesiune specialăFamilia are sau nu un rol important în dezvoltarea gustului artisticRolul notațiilor autoruluiParticularități ale unui text poetic studiat aparținând lui George Bacovia sau Lucian BlagaParticularități ale unui text poetic studiat aparținând lui Ion Barbu sau Nichita Stănescu

Modelele de subiecte și subiectele date la examen pot fi consultate pe: http://subiecte.edu.ro/2023/”.

Citește și:
GHID Regulile de la Bacalaureat 2023, publicate de Ministerul Educației. Candidații pot intra în săli de la 7:30, la 9 începe examenul
Cine face subiectele pentru examene și de ce nu știe nimeni ce pică la Bac sau Evaluarea Națională până în dimineața probei
Sfaturi de la profesori pentru fiecare probă de la Bacalaureat 2023 – ghiduri realizate pentru Edupedu.ro

3 comments
  1. Eu unul abia astept sa vad ce “perle” mai spun elevii anul acesta. Unii nu stiu cu ce se mananca limba li literatura romana si altii sunt chiar rupti de realitate. Cred ca peste 40% din elevii de anul acesta nu au pus macar odata mana pe un dex sau dexonline.net. In ultimii 4 ani se vede cum scade nivelul de cultura …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Genoveva Cerchez, profesor de limba română: Dacă bacul ar însemna texte la prima vedere, orele de literatură s-ar putea elibera de această tiranie. Și atunci poate că profesorii s-ar concentra pe literatură, nu pe cerințele de bac

În acest ultim interviu al seriei, am ales pentru interviu un îndrumător foarte drag cu rezultate notabile și performanțe remarcabile. Doamna Genoveva Cerchez este profesor de limba română și instructor…
Vezi articolul