După o serie de plângeri despre temele pentru acasă, școala Dar Al Marefa din Dubai a luat decizia să schimbe fundamental modul în care acestea sunt privite, scrie publicația Tes International. Temele erau un dat, ceva inevitabil, care părea de neschimbat și care intraseră în viața tuturor doar pentru că se practicau de foarte mult timp. Atât elevii, cât și părinții sau profesorii mergeau pe sistemul tradițional, cel care presupunea teme pentru acasă.
Totuși, cei de la Școala Dar Al Marefa din Dubai au decis să facă opționale aceste teme, potrivit publicației citate, mai puțin cele de la citire și matematică – acestea încă sunt obligatorii.
Dar, pentru toate celelalte materii, nu există o cerință specifică pentru profesori să stabilească temele sau pentru elevi să facă astfel de teme. Ian Thurston, directorul ciclului gimnazial de la această școală, a fost omul din spatele acestei idei aparent radicale și a explicat cum i-a venit această idee.
Ce s-a întâmplat când o școală a făcut temele pentru acasă opționale
„A început de la primele clase, deoarece am identificat că există o problemă mare în sensul că toată lumea se plânge de temele acestea – părinții au spus că este prea mult, copiii au fost stresați, profesorii au descoperit că temele pentru acasă nu funcționau întotdeauna.
Deci, ne-am uitat la aceste teme și am spus „de ce practicăm acest model tradițional?” – doar pentru că așa a făcut toată lumea până acum nu este un răspuns suficient de bun. Mă uit mereu la lucruri și spun „de ce facem asta?”, iar răspunsul „așa se face” nu a fost niciodată suficient de bun,” explică Thurston.
Ca să vadă exact care este amploarea acestor probleme, școala a făcut un sondaj în rândul angajaților, dar și în rândul părinților, ca să se asigure că știe exact ce simt atât profesorii, dar și familiile despre aceste teme.
„Rezultatele au fost clare: peste 70% dintre părinți au considerat că temele pe care le stabilim aveau un impact negativ asupra bunăstării copilului lor, iar 50 până la 60% dintre părinți au considerat că temele pe care le stabilim nu adăugau nicio valoare academică, ceea ce însemna că trebuie să ne uităm la ce facem cu temele,” mai spune directorul.
Din cercetarea făcută s-a desprins ideea de a face opționale temele. Dar imediat au apărut reacțiile profesorilor, ale consiliului de administrație, ale unor părinți care au întrebat “de ce?”
Desigur, decizia de a face temele opționale nu a fost luată peste noapte, școala petrecând mult timp cercetând sondajele și chestionarele din jurul temelor pentru a înțelege cu adevărat cum îi ajută și cum îi încurcă pe elevi și familiile lor, așa încât să știe care ar fi implicația unei schimbări.
„Fiecare îmbunătățire a școlii trebuie să fie susținută de cercetare – așa că am analizat foarte mult toate datele din jurul temelor, care variau și erau foarte interesante în sine”, explică Thurston.
„Majoritatea cercetărilor vor spune, da, temele pentru acasă adaugă valoare; la școlile care dau teme, elevii se descurcă mai bine. Însă, atunci când te uiți la detalii, există o mulțime de inconsistențe subliniate. Depinde de vârsta copilului – temele funcționează bine pentru elevii mai mari, dar mai puțin pentru cei mai tineri. Și există dovezi din ce în ce mai puternice că temele adaugă un stres pentru elevi și pentru familii”, a mai spus profesorul.
Din acel moment, următoarea mișcare a fost să vadă care teme ar trebui să rămână obligatorii și care ar trebui să devină opționale. Decizia a fost ca pentru citire și matematică să rămână obligatorii: „Ideea era să facem lectura obligatorie în fiecare seară, întrucât suntem o școală bilingvă și studiem în engleză și în arabă, dorim ca elevii să citească trei nopți pe săptămână în arabă și trei nopți pe săptămână în engleză,” spune Thurston.
Matematica a fost aleasă și ea din cauza impactului pozitiv pe care îl are în alte domenii, de la studii de afaceri până la artă.
Desigur, imediat apare întrebarea “cum s-au simțit alți profesori în privința asta?”
„Reacția inițială a fost „nu îmi apreciați disciplina pe care o predau, dacă a mea nu este obligatorie”, dar am implicat tot personalul didactic… am obținut un grup de lucru în care toată lumea a fost implicată, mai ales în cercetare și toată lumea a aflat de la sine că lectura are impact. La fel ca și matematica”, explică Thurston.
În plus, obiectivul acestei măsuri este că odată cu înlăturarea obligativității temelor ca o sarcină programată, profesorii au mai multă flexibilitate pentru a stabili teme mai interesante, benefice și mai puțin presante.
„Cercetările spun că temele pentru acasă nu aduc prea multă valoare, dar proiectele, acolo unde sunt corespunzător programate, adaugă valoare, iar elevii se implică mult mai mult într-o sarcină de acest tip, [deci] am eliminat cătușele de la profesori,” spune zâmbind Thurston.
În al doilea rând, schimbarea înseamnă, de asemenea, că părinții au acum opțiunea de a decide ce este potrivit pentru copilul lor în privința muncii depuse: „Acei părinți care s-au plâns că au fost prea multe teme pot acum să decidă ce temă este relevantă pentru copiii lor”.
Ce s-a întâmplat când o școală a făcut temele pentru acasă opționale
Foto: © Xalanx | Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.
Citește și:
-
Temele pentru acasă – Cât de mult este prea mult? Primul studiu experimental implementat în România validează regula “10 minute pe nivel școlar”
-
Ce pot face părinții cu copiii care stau acasă în era distanțării sociale? – cercetătorul Dacian Dolean