În locul noilor planuri-cadru pentru liceu și noilor programe care ar fi trebuit să fie elaborate pentru elevii care au traversat reforma curriculară începută în 2012, elevi care anul acesta intră în clasa a XI-a, Ministerul Educației a publicat, cu 10 zile înainte de prima zi de școală, un set de „repere metodologice”. Adică ghiduri pe care profesorii de liceu să le folosească în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline.
Amintim că aceste ghiduri au fost făcute de profesori în 10 zile, după ce oficialii din Ministerul Educației, deși știau de anul trecut că nu vor fi programe școlare noi pentru liceu, au anunțat profesorii din grupurile de lucru, printr-o notă pe 10 august, că până pe data de 28 la ora 16:00 trebuie să trimită la Minister edițiile pentru clasa a XI-a ale așa-ziselor „Repere metodologice pentru aplicarea curriculumului”.
Documentele vin în completarea celor publicate anul trecut, cu 5 zile înainte să înceapă cursurile anului școlar 2022-2023, pentru acești elevi care erau clasa a X-a, fiind valabile și în acest an. Când acești elevi erau clasa a IX-a, Ministerul Educației anunța reperele pe 2 septembrie 2021, cu 11 zile înainte să înceapă anul școlar de atunci. Și acelea sunt valabile în continuare pentru elevii care intră în primul an de liceu.
Din reperele metodologice publicate, pe care le puteți descărca de mai jos din articol, 88 la număr:
- 34 sunt pentru învățământul liceal, filierele teoretică și vocațională, precum și pentru disciplinele de cultură generală din învățământul tehnic și profesional.
- 17 repere sunt pentru specificul învățământului profesional și tehnic (IPT), pentru domeniile profesionale ale IPT, discipline/module de specialitate.
- celelalte repere sunt dedicate învățământului profesional special (IPS) și învățământului tehnologic special (ITS).
„Scopul reperelor metodologice este acela de a oferi îndrumare și sprijin cadrelor didactice în planificarea, proiectarea și organizarea procesului de predare-învățare-evaluare”, scrie în comunicatul Ministerului. Instituția mai anunță că inspectoratele școlare trebuie să se asigure că, la consfătuirile județene/ din București ale profesorilor, să se discute despre aceste repere.
„În planul managerial al inspectoratelor școlare, domeniul Inspecție școlară, se va include în tematică monitorizarea implementării curriculumului la clasa a XI-a și a modului în care cadrele didactice vor transpune în activitatea profesională recomandările și exemplificările conținute de aceste repere metodologice”, mai scrie pe edu.ro.
Descarcă reperele metodologice:
Liceu – Teoretic și vocațional
- Limba latină
- Limbi moderne
- Matematică
- Fizică
- Chimie
- Biologie
- Istorie
- Geografie
- Educație muzicală
- Educație plastică
- Educație fizică
- Informatică
- TIC
- Religie
- Socio-umane
- Vocațional pedagogic
- Pregătire militară
- Pregătire sportivă teoretică
- Pregătire sportivă practică
Învățământ profesional și tehnic (IPT)
- Electromecanică
- Electronică_Automatizări
- Protecția Mediului și Silvicultură
- Materiale de construcții
- Construcţii, instalaţii şi lucrări publice
- Agricultură
- Chimie industrială
- Economic – Comerţ
- Turism și alimentație
- Industrie alimentară
- Fabricarea produselor din lemn
- Industrie textilă şi pielărie
- Tehnici poligrafice
- Estetica și igiena corpului
Învățământ profesional special (IPS)
- Limba română
- Limba engleză
- Matematică
- Fizică
- Construcții
- Educație antreprenorială
- Educație fizică
- Estetica și igiena corpului omenesc
- Industrie alimentară – preparator de produse de carne și pește
- Industrie alimentară – Brutar, patiser
- Industrie textilă și pielărie
- Kinetoterapie
- Psihodiagnoză
- TIC
- Operator montaj
- Tipăritor offset
- Turism și alimentație
- Mecanică – lăcătuș mecanic prestări servicii
- Mecanică – confecționer produse din aluminiu
Învățământ liceal tehnologic special (LTS)
- Biologie
- Chimie
- Educație fizică
- Electronică + automatizări
- Engleză
- Fizică
- Geografie
- Istorie
- Limba și literatura română
- Matematică
- Religie
- TIC
- Kinetoterapie
- Terapii specifice – dizabilități senzoriale
- Terapii specifice
- Educație antreprenorială
- Turism și alimentație
- Construcții
Documentele de mai sus pot fi descărcate și sub formă de arhivă de pe rocnee.eu, site-ul Centrului Național pentru Politici în Evaluare și Educație (CNPEE).
Programele școlare în vigoare la liceu pot fi descărcate sub formă de arhivă de aici – rocnee.eu – programe școlare în vigoare.
Context. Reperele metodologice pentru clasa a XI-a vin după ce în ultimii doi ani școlari au fost publicate și repere pentru clasele a IX-a și a X-a. Acestea sunt necesare profesorilor pentru a le putea preda liceenilor, astfel încât disciplinele să fie corelate cu ceea ce au făcut în gimnaziu, unde au avut curriculum nou bazat pe crearea de competențe. Este vorba despre generația elevilor care au făcut clasa pregătitoare și pentru care după 9 ani de școală Ministerul Educației nu a fost în stare să facă planurile-cadru și programele școlare pentru ca aceștia să poată continua reforma curriculară, așa că politicienii au întrerupt-o. Este vorba despre ultimii doi miniștri PNL – Sorin Cîmpeanu și Ligia Deca, ambii propuși și susținuți de președintele Klaus Iohannis.
- Justificarea oferită de oficialii din minister, în 2021, a fost că planurile-cadru pentru clasele IX-XII (lista cu disciplinele din orarul elevilor și numărul de ore pe săptămână pentru aceste materii) au primit prea multe propuneri de modificare.
Manualele de pe care învață elevii de liceu sunt aceleași din 2004, din urmă cu 18 ani, nefiind schimbate nici anul acesta, deși acești elevi care au acum 15-16-17 ani sunt născuți în anii 2006-2007-2008, iar ei au fost primele trei generații care au făcut clasa pregătitoare având curriculum complet nou pentru învățământul primar, apoi pentru cel gimnazial.
Pentru ei, reforma curriculară a fost oprită de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, care a luat decizia să nu aprobe planurile-cadru pentru liceu în anul 2021, din cauză că „au fost primite prea multe propuneri de modificare” în sesiunea de dezbatere publică. Fuseseră lansate în consultare pe 5 ianuarie 2021, iar în februarie ministrul de atunci anunța că „poate ar fi cazul să ne oprim și să ne gândim un pic”, ca mai apoi tot Cîmpeanu să spună că vor fi gata pentru toamna lui 2022. Apoi următorul termen a fost anunțat a fi septembrie 2023 – o nouă minciună din partea oficialilor.
Cele mai recente declarații, din partea actualului ministru Ligia Deca, sunt că abia în anul 2025 vor fi gata de implementare noile planuri-cadru de liceu, cu programele și manualele aferente. Așa că elevii care intră acum clasa a VII-a vor fi primii care vor da Bacalaureatul pe noua formulă prevăzută în Legea 198/2023.
Cea din 2021 a fost a doua tentativă de a reforma planurile-cadru, prima având loc în anul 2018, atunci când Ministerul Educației Naționale a lansat în dezbatere publică un set de planuri-cadru realizate în mod netransparent, fără implicarea actorilor din sistem: elevi, părinți și profesori. După protestele elevilor, planurile respective au fost retrase.
FOTO DOCUMENT Lista completă a reperelor metodologice pentru clasa a XI-a în anul școlar 2023-2024:
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Făcute pe genunchi, pe repede înainte, dau bine la imaginea dezastrului.
Filme, filme, dar de carte cine se mai ocupă?
Cei care au lucrat intens probabil că au timp în 50 de min sa facă tot ceea ce si-au propus.
Teste pentru olimpici luate din sertarul agoniei.
Conform planului cadru de învățământ pentru învățământul profesional special, clasa a XI-a, aprobat prin OMEN nr. 3218/21.03.2014, modificat prin OMEN nr. 3666/13.02.2023, în domeniul Industrie textilă și pielărie, cultura de specialitate este prevăzută cu 3 ore, noile repere metodologice prevăd un număr de 4 ore de cultură de specialitate, iar la domeniul: Mecanică, calificarea: Lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic, lipsesc reperele metodologice!
Alo, profii care ati propus teste? Nu toate clasele cu engleza L1, 2 ore pe sapt pot rezolva exercitiile date… Reveniti cu picioarele pe pamant! Stiu ca sunt manuale propuse de B2+ sau C1 la cls a 12a, dar majoritatea elevilor se bazeaza pe AI pt a rezolva task-uri usoare, ce filosofie si It’s high time…? Par propuneri de olimpiada, faza locala, mai degraba…
Minunat. La o prima vedere. Vad apoi la Economie (ca asta predau) un test de evaluare initiala de 5 pagini. La cum e construit, nu se poate da digital (ca e cu grafice si tabele) ci va trebui listat. 5 pagini × 500 de copii. Stie oare Ministerul ca noi nu primim hartie in scoli? Ca nu avem acces la imprimante…? Inca o dovada ca sunt rupti de realitate.
Reinventăm apa caldă 😀
Un lucru mă bucură, totuși. Au descoperit și cei din minister laboratorul virtual al Universității din Boulder, Colorado, care e folosit de profesorii de fizică de cel puțin 10-15 ani, de când mai era nevoie de java pentru el – acum au transferat majoritatea experimentelor virtuale în html5, merg și pe telefoane, e grozav (împreună cu multe alte laboratoare virtuale, că laboratoarele fizice NU sunt dotate cu NIMIC la liceu). Măcar îl fac cunoscut și celor care poate nu l-au găsit până acum – nu doar la fizică, ci și alte științe (chimie, biologie, științele pământului) și matematică. Fără phet colorado edu nu făceam mare lucru din experimentele de a 11-a (și în general din liceu), cu excepția celor care pot fi realizate cu materiale de acasă, gen măsurarea perioadei.
Așa că, minunat ghid, nimic nou (foarte colorat, totuși, ne cred copii de grădiniță, unde culorile puternice sunt cele mai apreciate?), mergem înainte cu succes.