În unitățile de învățământ preuniversitar se organizează activități educaționale și/sau culturale, pentru “promovarea și încurajarea lecturii”, potrivit noii legi nr. 21 din anul 2022. Această lege instituie ziua de 15 februarie ca Ziua națională a lecturii și a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis pe 14 ianuarie anul acesta.
Astfel, în școli se pot organiza manifestări culturale dedicate Zilei naționale a lecturii în colaborare cu asociații și fundații care au ca obiect de activitate realizarea de activități educaționale și/sau culturale, conform legii.
Articolul 3, alineatul 1 precizează că pot fi responsabile cu finanțarea și organizarea activităților “autoritățile administrației publice centrale și locale (…) cu atribuții în domeniile educației și culturii, precum și instituțiile de învățământ superior”. Acestea se pot implica pentru acordarea de sprijin material, financiar și logistic “bibliotecilor, muzeelor, instituțiilor de învățământ, organizațiilor neguvernamentale, editurilor, precum și altor instituții cu atribuții în domeniile educației și culturii pentru organizarea de evenimente de încurajare a lecturii, în limita resurselor bugetare și logistice disponibile”.
Asistență de specialitate pot acorda “muzeele, bibliotecile publice și instituțiile cu atribuții în domeniile educației și culturii” pentru aceste manifestări organizate cu ocazia Zilei naționale a lecturii, “în vederea încurajării lecturii”. Totodată, dacă oferă asistență și se implică în activități, acestea monitorizează activitățile respective.
Editurile pot să își pună standuri cu volume, în clase, “pentru prezentare și vânzare de carte cu caracter educativ și/sau recreativ”
Potrivit articolului 3, alineatul 4, “în săptămâna care include Ziua națională a lecturii, în timpul desfășurării activităților didactice, unitățile de învățământ preuniversitar pot organiza activități de promovare și încurajare a lecturii”, iar în sprijinul lor pot apela la:
a) invitarea bibliotecilor locale, județene și/sau metropolitane de a derula activități de prezentare a serviciilor de bibliotecă, de înregistrare la bibliotecă, de colectare de carte și donație, inclusiv prin amenajarea de standuri proprii în incinta unităților de învățământ;
b) invitarea asociațiilor, fundațiilor nonprofit și asociațiilor de creatori, cu experiență în derularea de activități educaționale, de a susține cluburi de lectură, ateliere de scriere creativă, ateliere de ilustrare de carte, discuții libere și dezbateri despre literatură și cărți sau alte programe similare;
c) oferirea, cu titlu gratuit, editurilor și librăriilor, la cerere și în măsura disponibilității, de spații pentru prezentare și vânzare de carte cu caracter educativ și/sau recreativ, adecvat vârstei elevilor”.
În săptămâna care include Ziua națională a lecturii se pot desfășura și activități de promovare a lecturii “în timpul activităților didactice”
“În ziua de 15 februarie, în timpul orelor de curs, personalul didactic, împreună cu elevii, poate desfășura activități de promovare și încurajare a lecturii”, scrie la articolul 4, alin. 2.
Mai jos, textul complet al legii:
“Legea nr 21/2022 privind instituirea zilei de 15 februarie ca Ziua națională a lecturii
Art. 3. — (1) Autoritățile administrației publice centrale și locale, serviciile publice deconcentrate, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. ll) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, cu atribuții în domeniile educației și culturii, precum și instituțiile de învățământ superior pot acorda sprijin material, financiar și logistic bibliotecilor, muzeelor, instituțiilor de învățământ, organizațiilor neguvernamentale, editurilor, precum și altor instituții cu atribuții în domeniile educației și culturii pentru organizarea de evenimente de încurajare a lecturii, în limita resurselor bugetare și logistice disponibile.
(2) Autoritățile și instituțiile prevăzute la alin. (1) pot organiza manifestări culturale dedicate Zilei naționale a lecturii în colaborare cu asociații și fundații care au ca obiect de activitate realizarea de activități educaționale și/sau culturale.
(3) Muzeele, bibliotecile publice și instituțiile cu atribuții în domeniile educației și culturii pot acorda asistență de specialitate pentru manifestările organizate cu ocazia Zilei naționale a lecturii, în vederea încurajării lecturii, și monitorizează aceste activități.
(4) În săptămâna care include Ziua națională a lecturii, în timpul desfășurării activităților didactice, unitățile de învățământ preuniversitar pot organiza activități de promovare și încurajare a lecturii, pentru care dispun, în prealabil, următoarele măsuri:
a) invitarea bibliotecilor locale, județene și/sau metropolitane de a derula activități de prezentare a serviciilor de bibliotecă, de înregistrare la bibliotecă, de colectare de carte și donație, inclusiv prin amenajarea de standuri proprii în incinta unităților
de învățământ;
b) invitarea asociațiilor, fundațiilor nonprofit și asociațiilor de creatori, cu experiență în derularea de activități educaționale, de a susține cluburi de lectură, ateliere de scriere creativă, ateliere de ilustrare de carte, discuții libere și dezbateri despre literatură și cărți sau alte programe similare;
c) oferirea, cu titlu gratuit, editurilor și librăriilor, la cerere și în măsura disponibilității, de spații pentru prezentare și vânzare de carte cu caracter educativ și/sau recreativ, adecvat vârstei elevilor.
Art. 4. — (1) Cu ocazia zilei naționale prevăzute la art. 1, Societatea Română de Radiodifuziune, Societatea Română de Televiziune și Agenția Națională de Presă AGERPRES produc, difuzează sau redifuzează, după caz, emisiuni de promovare și încurajare a lecturii.
(2) În ziua de 15 februarie, în timpul orelor de curs, personalul didactic, împreună cu elevii, poate desfășura activități de promovare și încurajare a lecturii”
Foto: © Megabablo999 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.