Poliția a început o anchetă penală după ce Liceul Romulus Ladea din Cluj-Napoca a sesizat faptul că în timpul unei ore online au fost difuzate, de pe contul unui participant la ora de curs, clipuri pornografice. Cazul a apărut în presa locală și internațională. Intruziunea neautorizată în timpul orelor online a unei persoane, pe o platformă de educație digitală este infracțiune prevăzută în Codul Penal la articolul 360, alineatul 1 – accesul ilegal la un sistem informatic.
„Accesul, fără drept, la un sistem informatic se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă”, potrivit Codului Penal.
Contactați de Edupedu.ro, reprezentanții platformei Adservio, pe care o folosesc elevii și profesorii de la liceul din Cluj au declarat că au intervenit imediat, atunci când conducerea și secretariatul școlii le-au adus la cunoștință situația participanților străini de la orele online.
„În cazul orelor online, singurele persoane care pot intra în posesia unui link de la ora online sunt elevii care participă pe baza invitației primite de la profesor în privat, în mesageria din cadrul platformei”, au precizat aceștia.
Conturile elevilor și ale profesorilor sunt securizate prin nume de utilizator, parolă, autentificarea în doi pași, date stabilite de fiecare școală în momentul în care creează contul Adservio. Elevii nu trebuie să divulge aceste date de autentificare unei alte persoane, în nicio circumstanță.
Dar, pentru că atunci când participă la ora online, elevii dețin un link pe care îl pot transmite din proprie voință persoanelor din exterior, prin funcția copy-paste, ”se poate întâmpla ca elevii să transmită link-ul conferinței persoanelor din exterior, fapt care nu poate fi controlat în mod direct nici de noi, nici de serviciile de videoconferință”, potrivit celor de la Adservio.
Astfel, „responsabilitatea în cazul de la Liceul „Romulus Ladea” din Cluj-Napoca este exclusiv a persoanei care a transmis link-ul videoconferinței”.
Ce trebuie să facă un cadru didactic dacă are vizitatori nepoftiți la orele online – ghid pentru situații de criză
Am solicitat reprezentanților platformei câteva sfaturi pentru cazurile în care pot apărea „intruși” la orele online. Soluțiile propuse în cazul în care apar astfel de situații în unitățile de învățământ sunt:
- Profesorul cu funcția de gazdă (host) are posibilitatea de a accepta în „Sala de așteptare” / „Waiting Room” exclusiv elevii care trebuie să participe la ora online din acel slot orar, deci care se conectează cu date personale cunoscute (nume și prenume). Nu recomandăm ca profesorul să accepte toți participanții din sala de așteptare virtuală, mai ales dacă numele lor nu le este cunoscut. De asemenea, pentru a evita ca alte persoane să se conecteze cu numele unui elev, în lipsa acestuia, ar fi bine ca toți elevii să participe la ore cu camera video deschisă
- Profesorul cu funcția de host are control complet asupra conferinței. Dacă după începerea orei, există participanți-problemă care perturbă dispoziția orei, profesorul are opțiunea să elimine participanții care deranjează conferința prin butonul „Remove” / „Elimină”. Recomandăm acest pas în momentul în care profesorul se simte deranjat de elevii care nu respectă regulile de bună purtare în mediul online;
- Este necesar ca profesorii și părinții să le reamintească constant elevilor să nu divulge prietenilor/colegilor datele de acces în conturile Adservio și nici link-urile private ale orelor online. Acest lucru reprezintă o infracțiune* și se pedepsește conform legii, chiar dacă cei în cauză sunt minori. Elevii vor avea cazier și o reputație care le va influența viitorul (intrarea la facultate, participarea la anumite proiecte, obținerea unui internship/ job)
- Școlile pot aborda subiectul siguranței online (și inclusiv al infracționalității) în cadrul unei ore de dirigenție, la care să fie invitată o persoană cu expertiză în domeniu (cineva de la Poliție, expert/ă în siguranța online…)
- Formarea profesorilor, pentru ca aceștia să prevină astfel de situații (training de către un expert în securitate online + gestiunea emoțiilor). Un astfel de curs/tutorial are loc chiar miercuri.
- Fiecare profesor ar trebui să verifice că are „Enabled” optiunea de „Reporting”, ca sa poată apoi folosi formularul de raportare abuzuri.
- Dacă direcțiunea școlii intenționează să afle IP-urile participanților care au perturbat orele, trebuie să facă o solicitare în acest sens unei instituții autorizate, respectiv Poliția. Doar în urma deschiderii unei anchete, sunt furnizate anchetatorilor datele cu caracter personal necesare.
Foto: © Eakrin Rasadonyindee – Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.