Ce poate face învățământul pentru a sprijini siguranța copiilor în mediul digital – analiză OECD

1.391 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Copiii sunt utilizatori avizi ai tehnologiilor digitale, iar tendințele simțite deja de multă vreme s-au adâncit în pandemie, când școala s-a mutat online și au existat perioade lungi de carantină. Această tendință are foloase numeroase, dar ridică și probleme legate de siguranța copiilor în mediul digital, problemă în care inclusiv sistemele de învățământ pot să dea o mână de ajutor – de la distribuirea de informații la alfabetizare media și promovarea cetățeniei digitale, arată Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economic (OECD) într-o analiză pe această temă publicată pe platforma OECDedutoday.com.

Analista OECD Francesca Gottschalk arată că “în pofida tuturor oportunităților oferite de lumea digitală – precum joaca, învățarea, socializarea, participarea la viața civică – implicarea în digital este însoțită de riscuri la adresa siguranței copiilor, riscuri ce pot avea implicații în lumea reală.”

Ea arată că riscurile sunt fie declinări online ale unor riscuri care există și în offline – bullying-ul poate exista la fel de bine pe Internet și în curtea școlii, copiii pot fi expuși unor manifestări rasiste sau discursului urii și în jocurile online sau în aplicații, ca și în viața reală -, pe când altele sunt specifice mediului digital. Printre acestea, sunt date drept exemplu sexting-ul (transmiterea de mesaje cu conținut sexual), folosirea abuzivă a datelor personale ale copiilor sau confuzia produsă adesea de unele tipuri de comunicări comerciale online.

  • Toate acestea, arată autoarea, pot afecta bunăstarea și rezultatele școlare ale copiilor, viața lor privată pe termen scurt sau lung și pot avea implicații financiare.

Analiza descrie mai multe modalități prin care sistemele de învățământ pot interveni – și, pe alocuri, o fac deja – pentru a sprijini siguranța copiilor în mediul online. Anume:

Acțiuni împotriva cyberbullying-ului – de la dezvoltarea de planuri naționale de acțiune, la linii telefonice de asistență pentru copii, părinți și profesori, diseminarea informației pentru a-i ajuta pe profesori să includă tema siguranței online în materia pe care o predau.

Acțiuni de securizare a datelor și informațiilor private ale copiilor. Țări precum Grecia, Norvegia sau Elveția au implementat programe de logare sigură la platforme online pentru elevi, iar Irlanda, Letonia sau părți din Belgia școlile primesc informații privind protejarea datelor private ale elevilor.

Sistemele de învățământ trebuie să joace un rol important în promovarea abilităților digitale, a cetățeniei digitale și a alfabetizării media, pentru că elevii trebuie ajutați să înțeleagă riscurile cu care se pot confrunta în mediile digitale. Ei ar putea, astfel, înțelege mai bine dacă o informație este falsă sau adevărată sau ar putea să identifice mai ușor surse de informare demne de încredere. Pentru aceasta, profesorii au un rol important și ei la rândul or ar trebui să dobândească abilitățile necesare.

  • Francesca Gottschalk afirmă că pe măsură ce societatea devine tot mai digitalizată, e mai important ca oricând să fie înțelese riscurile și oportunitățile noilor medii, pentru a putea implementa politici și măsuri de protejare eficientă și de sprijin pentru copii, în mediul virtual. Iar acestea ar trebui să fie rezultatul colaborării între sectoare, discipline de cercetare, regiuni și țări.

Diverse măsuri luate în țări ale lumii pe această temă pot fi regăsite în volumul OECD “Education in the Digital Age – Healthy and Happy Children” – ce poate fi consultat aici.

Citește și: Francesca Gottschalk pentru Edupedu.ro, despre copii și tehnologie: Dependența de telefon nu este recunoscută psihiatric, în pofida titlurilor-șoc din media. O abordare moderată: oportunități vs. riscuri

Photo 36615828 © Monkey Business ImagesDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Un “roller coaster” care, până acum, “funcționează”: cum vede New York Times deschiderea școlilor în Germania, țară cu măsuri de prevenție cum alții nu visează / Statele europene – un “laborator viu” pentru educație în pandemie

Într-o școală din Berlin, primul caz de coronavirus a apărut la două zile după ce noul an școlar a început luna aceasta. Toți colegii de clasă ai elevei infectate au…
Vezi articolul

Cauzele fenomenului Călin Georgescu. Infestarea instituțiilor de forță și a Bisericii Ortodoxe cu ideologia anti-occidentală. Plus: periculoasa tentativă a Academiei Române de a pune în discuție orientarea pro-Vest a României

Cum a ajuns candidatul anti-occidental Călin Georgescu pe locul 1 la prezidențiale? Sunt multe cauze. Mă voi referi acum la una care ține de securitatea națională și opțiunea pro-vest a…
Vezi articolul

Sondaj Monitor al Minorităţilor 2020: Examenul nediferențiat la Limba română de la BAC, considerat discriminatoriu de 67% dintre adulţii maghiari din Transilvania / Aproape toţi cred că elevii maghiari trebuie să înveţe bine limba română

Peste 90% dintre maghiarii din Transilvania cred că elevii maghiari trebuie să înveţe limba română. 67% dintre adulţii maghiari consideră discriminatoriu faptul că, la Bacalaureat, elevii aparținând minorităților și care…
Vezi articolul

Cîmpeanu, înainte și după ce a devenit ministru: Educația remedială are nevoie de disponibilitatea cadrelor didactice și de resurse financiare / Recuperarea se va face doar prin devotamentul fiecărui cadru didactic

Răzgândire totală a lui Sorin Cîmpeanu în ce privește plata profesorilor pentru a face educație remedială, după ce a devenit ministru al Educației. În discuțiile de astăzi cu sindicatele din…
Vezi articolul