Ce ne facem cu Gheboasă

5.027 de vizualizări
Foto: Dan Tăpălagă
Moraliștii națiunii au de rezolvat o nouă provocare ontologică: Ce ne facem cu Gheboasă? Cum a îndrăznit să lălăie toate spurcăciunile la Untold? De ce i s-a permis să urce pe scenă la un festival de muzică la care tinerii vin de regulă să citească din Kant și Schopenhauer sau să asculte imnuri religioase? Mi-e jenă mie de pudibonderia multora dintre cei care prin tinerețea lor ascultau Paraziții sau BUG iar azi își dau ochii peste cap la Gheboasă cu fraza care le trădează decuplarea totală de generația copiilor lor: Tinerii din ziua de azi…

Nu, tinerii din ziua de azi nu ascultă altfel de muzică decât asculta generația noastră, radical diferită de cea ascultată de milioane de tineri din lumea asta. Numai că trupele lor proscrise nu se numesc Gheboasă, Lil Cagulă sau Rave ci Travis Scott, Tyga, Nikky Minaj sau Iggy Azalea. Mesajele, cam tot alea. A măsura undergroundul sau muzica trap din România, calitatea versurilor sau a liniei melodice, cu șublerul moralității publice este ca și cum ai cere liniște la un festival rock sau mai multă decență la bordel.

Au cântat la același festival Paraziții, BUG și nu s-a mai atacat nimeni. E drept că versurile lor porcoase sună ceva mai inteligent, par să aibă și ceva mesaj, dar, zău, cu asta ne ocupăm la un festival de muzică, cu analiza literară a textelor care-i excită pe tineri? Muzica e muzică, bună sau proastă, cu mesaj sau fără, cu versuri idioate, inepte, revoltătoare sau provocatoare. Fix așa arată un festival, atenție, de muzică, nu de talente poetice.

Dar, da, de acord, când incită la consum de droguri, viol, când mesajele lor devin violent misogine sau rasiste, atunci devin o problemă. Lumea a evoluat, festivalurile s-au civilizat și există metode relativ simple prin care aceste expresii ale răului și urâtului din societate pot fi expuse fără a jigni sensibilitatea celorlalți. Văd că organizatorii Untold își bat acum capul dacă să interzică sau nu trupele trap gen Gheboasă și se muncesc să găsească un echilibru între libertatea actului artistic și impactul mesajului asupra tinerilor, încearcă tot felul de justificări, că n-au cântat pe scena principală, ci pe una secundară. Mai spun că festivalul expune toate genurile muzicale, curentele în vogă iar cui nu-i place să se mute la altă scenă.

Citește editorialul integral pe G4Media.ro.

17 comments
  1. De unde concluzia ca aia care au ascultat B.U.G Mafia și Paraziții se lamentează acum?Poate aveau alte preferințe.Daca formațiile alea cântau mizerii acum 20-30 de ani si nimeni nu s-a obosit sa facă ceva in privința lor,înseamnă ca si acum trebuie continuat la fel?De exemplu,eu ascultam Parazitii pentru ca eram un tânăr fără minte si nimeni nu m-a oprit sa fac asta.Am avut noroc si in timp am realizat ca muzica aia nu este ce trebuie (nu toți au realizat asta),dar acum nu am dreptul sa ma lamentez pentru muzica care este ascultata de copiii mei?Tocmai pentru ca am gustat astfel de “arta” sunt acum in măsura sa-mi dau cu părerea.Un om inteligent spunea “Copiii nu trebuie lăsați sa facă ce le place,ci trebuie învățați ce sa le placa”.
    Fără supărare,dar prea multe Inepții intr-un articol atât de scurt

  2. Mi se pare evident ca organizatorii stiau ce spune pe scena acea persoana, care NU ESTE ARTIST si nu se numeste arta ceea ce face acel “gheboasa.” De aceea l-au si adus la festival, pt a vinde bilete la teribilismul obraznic si agresiv al lui si al fanilor lui.
    Dar nu numai el face pe scena ceva ce NU ESTE ARTA!
    Cuvintele, cam prea putin intelese, se folosesc prea usor in ziua de azi, in … “necunostinta de cauza.”
    Ceea ce s-a intamplat la acest festival cu acest (acum mult prea mult comentat si astfel ajutat prin reclama nemeritata, chiar periculoasa) “gheboasa” se poate considera cel mult un “act/o activitate de cultura,” dar cultura suburbana de foarte joasa speta – cultura, in sensul ca tot ce fac oamenii se cuprinde in intelesul cuvantului “cultura” – de aceea avem, pe epoci si loc de origine, Cultura Cucuteni, Cultura Maya/Inca sau Cultura/Culturile Epocii Bronzului etc.
    Daca ce a facut pe scena la Untold asa-numitul “gheboasa” este “cultura” in acest moment in Romania, atunci intelegem in ce stadiu este civilizatia pe aceste meleaguri, la limita extrema a infectiei, a mitocaniei, misoginismului, egolatriei desantate si agresive, a teribilismului pueril, irational si si abject deopotriva, a agresivitatii si lipsei de raspundere etc.

    Prin urmare, la alcatuirea culturii romanesti actuale contribuie toti … cei prezenti (inclusiv publicul), DAR, pt a vorbi despre arta e nevoie de mult mai mult decat o simpla activitate/indeletnicire omeneasca.

    In speta, la “gheboasa,” acest participant pe scena la Untold 2023, este vorba doar despre activititi omenesti (!!) de a injura si agresa verbal si sonor!!
    De aceea consider ca cei care-l numesc “artist” nu stiu si/sau nu inteleg ce este arta.

  3. “Lumea a evoluat, festivalurile s-au civilizat ” , dacă pentru dvs. înseamnă evoluție și mai ales civilizare, atunci aveți o problemă, nu avem ce comenta.Sunteți paralel cu realitatea.

    1. Are dreptate a doua zi dupa festival era curat tinerii aia pe care ii hulesti nu au lasta ca tine si cei de etatea ta sticlele de bere si cutia de la mici pe toate vaile rairilor din tara pe unde gratareau . Urata si proasta generatie ati fost babacilor sa speram ca tineri sunt mai destepti si frumosi. Si mie imi place o femie cand da din cur !!

  4. Vorbiti ironic, sarcastic despre “moralistii natiunii,” de parca ei sunt cei care trebuie pusi la locul lor?!
    Dar tocmai de morala si de revenire la normalitate are nevoie o tara care a ajuns la nivelul unor astfel de “produse”!
    Ca Internetul e incontrolabil, cam ca orice mahala infecta, este una, dar sa ORGANIZEZI un “festival” unde sa permiti mizeria si spalarea pe creier cu obscenitati a unui public in care sunt admisi copii mici si minori …este altceva.
    In paralel vedem/auzim zilnic pe strada masini de marca, avand coborate ferestrele ca sa polueze strada cu manele pline de injurii, dar pretins petrecarete si festiviste.
    In paralel vedem zi de zi la stiri tot mai multe agresiuni sexuale, crime, rapiri de minori! Drept urmare scopul unor astfel de “festivaluri,” si al promovarii “subculturii” inculte, depravate si agresive este atins!
    NU orice manifestare in public, pe scena sau pe Internet este o forma de arta. Si nu e cazul sa fie permise toate aceste explozii de gandire needucata, de agresivitate si poluare sonora a mintii… Toleranta aceasta a mizeriei mentale si sufletesti duce la imbolnavirea si mai mult a unei societati cu moralitatea si mentalul cel putin amortite, daca nu deja intrate in moarte.clinica.
    Cred ca s-a ajuns cu “toleranta” la o extrema periculoasa. Este incredibil ca oameni culti, educati se intrec in a apara aceasta mizerie, acest puroi care imbolnaveste si seaca de vlaga un popor si asa impins la limita saraciei si a batjocurilor populiste, demagogice si nesimtite.

  5. Este, totusi, pacat, si cu totul nepotrivit sa numiti “arta” ceea ce s-a facut acolo, acea cacofonie inepta de sunete si mascari!!
    Acea descatusare a lipsei de educatie si de bun simt este doar un PRODUS al unei societati in deriva, societate in care cuvantul “produs” a capatat exact sensul promovat de acel personaj sinistru.

  6. Cred ca toti jurnalistii/ziaristii care se tot grabesc acum sa ne spuna ca acel “spectacol” e scuzabil (Serios?!) pt ca e “la moda” printre tineri vorbirea mizerabil argotica si folosirea vulgaritatilor si a violentei de limbaj… acei jurnalisti nu fac decat sa incerce sa-si atraga simpatia unui procentaj oarecare a unui anumit gen de public.
    Mai cred ca multi dintre acesti jurnalisti care comenteaza peste masura de tolerant si impaciuitor vulgaritatea de cea mai joasa speta fie nu au copii, fie nu realizeaza ca propriii lor copii pot ajunge victimele acestei vulgaritati extreme.

    Domnisoarele/Fetele din public care bolboroseau extaziate cuvintele urlate ritmic in microfon de acel personaj grotesc evident nu intelegeau (ele nu inteleg, probabil, in general) ca ce se zbiera in microfon si ele ascultau si inganau impreuna cu acel “gheboasa” erau jigniri la adresa feminismului/feminitatii si a lor insele.
    Din randul unor astfel de tinere se racoleaza persoanele traficate. Se stie ca Romania a ramas o sursa imensa pt traficul de carne vie. In plus ne mai miram ca tot in Romania atinge cote ingrozitoare violenta in familie, in special la adresa femeilor si a copiilor!?
    A crescut in ultimii ani si numarul de infractiuni sexuale. Este doar o intamplare?!

    Pana cand mass media va tot aduce in prim plan “vedete” fabricate peste noapte, care nu promoveaza decat vulgaritati si gandire intepenita in platitudini, bani, mancare si sex, barfe intre “prieteni” si revolte, mai mult sau mai putin deghizate, la adresa educatiei, scolii si invatamantului??
    Daca tot a fost invatamantul in prim plan pe la stiri pana de curand… ce credeti ca fac la scoala tinerii si tinerele care sunt fani (!?) ai acestui gen de manifestari? Cum s-or descurca profesorii prin scoli cu astfel de limbaj si comportament? Iata ca acum se poate intelege, cred, cum au ajuns unii elevi sa se comporte total neadecvat fata de profesori, de scoala si de propriii colegi.
    Sunt la ordinea zilei jignirile la adresa profesorilor, bataile si umilintele intre elevi/eleve.

    Jurnalistii ar putea oferi comentarii care sa claseze in mod corect astfel de derapaje (sau, de fapt, dezastre sociale), in loc sa declare ca inteleg “modernismul” lor.

    Societatea in lumea intreaga pare sa fi pornit in jos pe un derdelus al precaritatii psiho-mentale si intelectuale, iar noi trebuie sa intelegem ca totul o ia la vale din cauza “modernitatii” tinerelor generatii??

    Sa ne amintim ca “la inceput a fost cuvantul.” Intre cuvinte si gandire legatura este indisolubila, iar apoi de la gand/cuvant la fapte mai e …un pas!

    Ce semeni aceea vei culege.
    Daca ogorul ti-a fost napadit de buruieni, este obligatoriu sa te apuci de plivit si curatat urgent, daca vrei sa mai ai si recolta de cules.
    Daca ti s-a umplut curtea de sobolani, ce faci? Astepti sa te muste sa-ti dea boli, sa te omoare? Sau starpesti daunatorii inainte sa te rapuna ciuma?!

  7. Așa-zisul ,,Festival Untold,, putem compara cu o grădină zoologică, unde a rămas gardul împrejmuitor, dar au eliminat cuștile. Vă dați seama ce se întămplă, balamuc infernal și haos. Fiecare locatar caută să se impună, vrea să fie regele alfa. Urlă,țipă, gesticulează, își smulge blana sau penele, își marchează teritoriul. Este arta haosului amplificat de consumul de ciuperci și frunze. O imagine halucinantă, grotescă, tragicomică, un aparat monstruos de netezit creierul.

    1. Excelent comentariu!

      Libertatea de exprimare este un drept castigat. Insa, eu consider ca este mai important sa ne ocupam de educatia acestor “fani/admiratori” a acestui gen de mesaj. Cu cat vom avea mai multi copii educati cu atat mai putini vor indragi acest gen de exprimare. Iar cand cererea scade, oferta devine neinteresanta.
      P.S.( pentru organizatorii Untold) : si Tzanca Uraganul sau Nicolae Guta au muuulti fani. Cand ii vom vedea pe scena la Untold? Cand ati invitat la festivalul d-voastra acest “artist” nu stiati ce canta? Nu mai era niciun reprezentant al acestui gen de muzica disponibil pentru Untold?

  8. Pai tocmai modul asta de atitudine prin astfel de ,,articole” duce la manifestari din ce in ce mai retrograde ale generatiilor care ne ajung din urma. ,,Nea Dane”, ascultai paraziti pentru ca dupa ’89 pe aceste meleaguri era ,,vestul salbatic”. O minte ,,intreaga la cap” ar spune ca trecand mai bine de 30 de ani de atunci s-ar putea presupune ca a fost suficient timp ca sa navaleasca ,,civilizatia” peste noi pentru a ne educa cat de cat astfel incat tinerii nostri sa nu se mai extazieze cand cineva le zbiara despre o romă ( ,,țigancă” ) care da din anus (,,găoază”). Sigur ca nu toti am crescut cu paraziti chiar daca folositi cuvantul ,,noi”, dar, si asa, aia vorbeau in ,,cântările” lor despre o ipotetica fată care dă din fund, prin fund intelegandu-se pe acele vremuri ,,buci”. Acum, c-a dat bogatia peste populime, de cand cu aparitia ,,onorabilei” indeletniciri de videochat-ist/ ă (peste 500.000 de tineri care o duc bine neavand nici o jena sa-si arate ,,găoaza” daca vin banii … oare cati or fi fost la ,,concertul” cu pricina?) s-a trecut la alt nivel. Fata ,,noastră” a devenit tot mai ,,țigancă” in gândire si-n comportament si nu mai da din buci, se intelege, ci dă din ce e intre ele. Evident ca-n galceava noastra ,,țiganca-i” fata fara pic de scoala (analfabeta functional) si e normal să stie numai de ,,găoază”, ca doar n-ati avea pretentia sa stie ca are anus. Numai ca trece si valul asta si o sa preia controlul ,,chat-ul gpt” si sa vezi atunci articole scrise pe gustul cititorului …

  9. „Alt jurnalist care apără mizeria? V-ați lăsa fata/ soția/ prietena acolo, ați sta lângă un copil de clasă a 8-a în timp ce se cântă asemenea versuri? Apoi vă plângeți de profesori, după ce girați mizeria cea mai abjectă care poate fi livrată , verbal cel puțin, copiilor?!”

    Nu cumva tovarășul Tapalagă era moralistul care scria Devalorizarea valorilor?
    Văd că de la apărarea muiei academice a lui Liiceanu, deontologii au ajuns să apere găoaza pop a maneliștilor.

    Curat murdar, tovarășe Tapalagă!

    nu mai spun nimic de site-ul Edupedu care ajunge să fie complice la justificarea și normalizarea mizeriilor, injuriilor și porcismelor. Păi dacă așa sunt copiii la concert, ce educație credeți că se mai face cu ei la școală?

    penibilă această dezertare a așa ziselor elite, in realitate niște oengiști finanțați să apere distrugerea oricărui pilon moral al României

  10. Monșer, chiar crezi ce spui? Câți copii ai și câți dintre ei știu versurile marilor cântece de la Gheboasa cetire? O înjurătură-două, strategic plasate între versuri oarecum inteligent făcute, am mai întâlnit și nu s-a atacat lumea nici acu, nici cu 50 de ani în urmă. Dar fenomenul care creste bine de câțiva ani este clar asociat discriminării, violenței, misoginismului și încurajării consumului și traficului de droguri! În forme care să placă tinerilor dornici să iasă în evidență și să sfideze norma. Problema e că deja efectele acestei mișcări se văd. Din ce în ce mai mulți tineri violează, omoară, distrug, fără nicio remușcare! Nu mai dau doi bani pe viața și drepturile celuilalt și sfidează ORICE formă de autoritate și constrângere. Iar acesta este doar începutul….

  11. Nu avem noi treabă cu “creațiile artistice” ale marelui Gheboasă, la cât de penibili au devenit românii maturi de unde așteptări de la marii artiști și, mai ales, de la urmașii noștri? Dar atâta jigodism, mizerie, umilință la adresa femeilor rar mi-a fost dat să aud! Iar când am citit încântarea, emoția artistică, plăcerea din ochii domnișoarelor la auzul versurilor cu “c_aiele care le mângâie chipul”, mi-am zis că pot muri liniștit!Mulțumesc, nea Gheboasa!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

USR a solicitat chemarea ministrului Educaţiei Ligia Deca în plenul Senatului, spune că va insista după un “refuz de a stabili o dată exactă” / “Fuga de dialog o dezonorează” – senatorul Ștefan Pălărie

Senatorul USR Ştefan Pălărie a criticat-o luni pe Ligia Deca, ministrul Educaţiei, pentru faptul că nu a venit în plenul Senatului pentru a-şi prezenta priorităţile mandatului şi lucrurile pe care…
Vezi articolul

Scriitorul Orhan Pamuk, laureat al Premiului Nobel pentru literatură, este invitat pe 3 aprilie și 4 aprilie în cadrul programului cultural „Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii” / Intrarea este liberă, înscrierile se fac printr-un formular

Scriitorul turc Orhan Pamuk, laureat al Premiului Nobel pentru literatură, este invitat în cadrul programului cultural „Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii”. Vor fi două întâlniri culturale organizate de…
Vezi articolul