„Dacă doi sau mai mulți dintre colegii dvs. din școală se ceartă, care e decizia cea mai adecvată?” a fost prima întrebare de la Subtest Itemi Situaționali – Leadership, pe care au avut-o candidații care au susținut astăzi concursul de directori și directori adjuncți de școli.
Instrucțiunile primite aici au fost următoarele: „În acest set de sarcini veți primi un scenariu de muncă, pe care va trebui să îl citiți. Veți primi apoi un număr de posibile comportamente pe care le puteți manifesta în acea situație. E posibil să vi se pară adecvate mai multe comportamente, însă va trebui să alegeți o singură alternativă, anume acea decizie care este cea mai adecvată în acea situație”.
Variantele de răspuns ale întrebării amintite anterior au fost:
- a. Nu vă este teamă să le spuneți că greșesc.
- b. Țineți partea persoanei a cărei opinie o împărtășiți.
- c. Încercați să evitați implicarea în acest conflict.
- d. Încercați să rezolvați problema care cauzează conflictul lor.
Răspunsul corect este „d”.
Iată care au fost celelalte întrebări de la Subtest Itemi Situaționali – Leadership:
26. Ați fost angajat recent pe un post nou într-o școală nouă. Predecesorul dvs., Izabela, și-a dat demisia fără preaviz, lăsând dezordine în documente și un proiect mare nefinalizat. Noul dvs. director v-a solicitat să luați o decizie cu privire la continuarea sau abandonarea proiectului. Care e decizia cea mai adecvată?
- a. Decideți evident să mergeți înainte și să finalizați proiectul astfel încât să lăsați o primă impresie bună.
- b. Îi spuneți că nu dispuneți de informațiile necesare pentru a lua o astfel de decizie.
- c. Abandonați proiectul deoarece Izabela, fiind în căutarea unui loc de muncă, sigur nu a făcut o treabă de calitate.
- d. Solicitați acces la fișierele Izabelei pentru a afla mai multe despre proiect înainte să luați o decizie.
Răspunsul corect este „d”.
27. Echipa dvs. a depășit recent un termen limită într-un proiect pentru școală din cauza faptului că un membru al echipei, Elena, și-a realizat greșit sarcina. În consecință, munca ei a trebuit refăcută. Care e decizia cea mai adecvată?
- a. O rugați pe Elena să vorbească cu directorul școlii și să își recunoască eroarea, astfel încât să nu aibă probleme întreaga echipă.
- b. Îi spuneți directorului dvs. că Elena a fost responsabilă pentru depășirea termenului limită.
- c. Faceți în așa fel încât întreaga echipă să îi amintească Elenei constant că a greșit și de ce este important ca fiecare persoană să-și facă treaba.
- d. Faceți în așa fel încât întreaga echipă să-și redistribuie sarcinile, astfel încât Elena să nu mai fie nevoită să realizeze acest tip de sarcină.
Răspunsul corect este „d”.
28. Vă petreceți pauzele în fiecare zi în cancelarie cu colegii din școală. Într-una din zile începeți să discutați cu o colegă, Ioana, despre politică, iar conversația generează o dispută serioasă din cauza opiniilor divergente. Următoarea zi aveți cu Ioana o dispută similară. Care e decizia cea mai adecvată?
- a. Nu mai discutați deloc cu Ioana ca să evitați disputele ulterioare.
- b. Transformați evitarea temelor sensibile cu colegii într-o abordare personală și în general nu mai discutați cu nimeni la școală astfel de teme.
- c. Evitați să petreceți timp în cancelarie în timpul pauzei.
- d. Continuați să vă angajați în discuții cu Ioana, dar pe alte teme.
Răspunsul corect este „d”.
29. În fiecare zi când plecați de la muncă, observați că Traian lasă în mod sistematic documente pe biroul lui, expunând astfel informații confidențiale ale școlii. Traian lucrează pe o altă tură, astfel nu vă intersectați niciodată cu el la birou. Care e decizia cea mai adecvată?
- a. Îi transmiteți cumva un mesaj cu recomandarea să-și țină documentele într-un loc sigur.
- b. Vă asigurați că dvs. nu lăsați documente confidențiale pe biroul dvs. – e treaba lui Traian ce face cu documentele lui.
- c. Faceți în așa fel încât să creadă că cineva a furat documentele, ca să-i dați o lecție.
- d. Rupeți imediat documentele vizibile care conțin informații confidențiale.
Răspunsul corect este „a”.
30. O componentă a proiectului la care lucrați necesită folosirea unui software nou, în utilizarea căruia dvs. nu aveți deloc experiență. Laura, o colegă, știe să utilizeze software-ul foarte bine. Cealaltă componentă a proiectului implică activități de interacțiune cu părinții elevilor școlii, pe care le-ați mai efectuat anterior. Ar trebui ca o singură persoană să lucreze la acest proiect. Care e decizia cea mai adecvată?
- a. Pentru că nu vreți să pierdeți această oportunitate, vă oferiți să acoperiți activitățile de interacțiune cu părinții elevilor școlii, chiar dacă proiectul va fi încetinit dacă lucrează două persoane pe componente diferite.
- b. O rugați pe Laura să fie responsabilă cu utilizarea software-ului în acest proiect și, ulterior, să vă învețe și pe dvs. să-l utilizați.
- c. Vă oferiți să utilizați software-ul ca să-l puteți învăța, dar numai dacă orele suplimentare astfel consumate vă sunt compensate cumva de director.
- d. Îi cereți directorului să vă facă responsabil(ă) de activitățile de interacțiune cu părinții elevilor școlii din toate proiectele și să nu vă mai dea pe viitor proiecte care presupun lucruri pe care nu știți să le faceți.
Răspunsul corect este „b”.
Întrebările pe care le-au avut candidații la concursul de directori și directori adjuncți de școli:
Șablon răspuns:
Informații de context
Peste 450 de profesori nu s-au prezentat la proba scrisă a concursului de directori, după cum a anunțat Ministerul Educației. Nu a fost niciun candidat eliminat, iar 21 s-au retras după ce au văzut subiectele.
Candidații au avut 120 de minute la dispoziție pentru rezolvarea celor 50 de itemi de tip grilă. Fiecare item are 4 variante de răspuns, dar doar o variantă este cea corectă, potrivit procedurii trimise de Ministerul Educației inspectoratelor școlare. Candidații au primit răspunsul pe loc, după predarea foilor de concurs.
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat în urmă cu câteva luni, că subiectele de la concursul de directori „se vor axa pe rezolvarea unor situații concrete cu care se întâlnesc școlile, nu pe memorare” și că probele vor fi “teste de abilități cognitive, abilități manageriale și de leadership”.
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.