Ce înseamnă dezbaterea în procedură de urgență, prin care legile Educației vor fi discutate în Parlament

724 de vizualizări
Foto: gov.ro
Procedura de urgență prevăzută de regulamentul Parlamentului, prin care vor fi dezbătute legile Educației înseamnă că vor trece cu prioritate în comisiile de specialitate ale celor două Camere, adică nu vor parcurge traseul legislativ obișnuit. Nu va fi însă o comisie comună, așa cum anunțase ministra Ligia Deca, în 29 martie, când Guvernul a aprobat legile educației. Potrivit surselor Edupedu.ro, procedura de urgență înseamnă că dacă în termen de 30 de zile de la înregistrarea legilor în Camera Deputaților, nu se primește raportul comisiei de specialitate, proiectele se adoptă tacit. De precizat, cele două proiecte ale legilor educației au fost înregistrate miercuri, 5 aprilie, în Biroul Permanent al Camerei Deputaților.

Legea Învățământului Preuniversitar și Legea Învățământului Superior vor fi dezbătute prin procedură de urgență prevăzută de regulamentul Parlamentului, dar nu într-o comisie comună formată special pentru legile Educației, așa cum anunțase ministra Ligia Deca, după aprobarea legilor în Guvern, pe 29 martie.

Guvernul a făcut două adrese prin care a cerut ca proiectul legii Învățământului Preuniversitar și cel al Învățământului Superior să fie adoptate prin procedură de urgență prevăzută la art. 76, alin. 3 din Constituția României. Potrivit articolului, “La cererea Guvernului sau din proprie iniţiativă, Parlamentul poate adopta proiecte de legi sau propuneri legislative cu procedură de urgenţă, stabilită potrivit regulamentului fiecărei Camere”.

Proiectele au fost trimise pentru raport la Comisia de Învățământ care are termen să depună amendamente până în 18 aprilie 2023, iar raportul trebuie depus până în 26 aprilie 2023, scrie pe site-ul Camerei Deputaților.

Alte 9 comisii trebuie să trimită avize pe legi.

Comisia pentru buget, finanţe şi bănci
Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale
Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului
Comisia pentru muncă şi protecţie socială
Comisia pentru sănătate şi familie
Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi
Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională
Comisia pentru știință și tehnologie
Comisia pentru tineret și sport

Sursă: Captură Camera Deputaților

Potrivit surselor Edupedu.ro, procedura de urgență înseamnă că dacă nu se primește raportul comisiei de specialitate în termen de 30 de zile de la înregistrarea legilor în prima Cameră (n. red, în acest caz 5 aprilie, în Camera Deputaților), proiectele se adoptă tacit.

În cazul în care comisia de învățământ din Camera Deputaților va trimite la timp raportul, până în data de 26 aprilie 2023, acesta va fi trimis către Senat unde va fi stabilit mai departe calendarul procesului legislativ. Din acest punct nu mai există nici un termen limită până la care legile pot fi adoptate. De precizat, sesiunea parlamentară se încheie pe 1 iulie 2023.

Ce prevede regulamentul Camerei Deputaților privind procedura de urgență

Art. 117, alin (1) La cererea iniţiatorului, la propunerea Biroului permanent sau a unui grup parlamentar, Camera Deputaţilor poate adopta proiecte de legi sau propuneri legislative în procedură de urgenţă.

Art. 52

(2) Ordinea de zi include cu prioritate iniţiativele legislative aflate în procedură de urgenţă, proiectele de lege şi propunerile legislative pentru care Camera Deputaţilor este prima Cameră sesizată, proiectele de lege, propunerile legislative sau proiectele de hotărâre transmise spre reexaminare în baza prevederilor art. 104 alin. (3) teza finală, proiectele de lege sau propunerile legislative aflate în reexaminare în baza prevederilor art. 137 alin. (1), precum şi cererile de reexaminare a legii formulate de Preşedintele României.

Art. 87

(4) La întocmirea şi adoptarea ordinii de zi în domeniul legislativ se asigură includerea cu prioritate a cererilor adresate de comisiile permanente, a dezbaterii iniţiativelor aflate în procedură de urgenţă, a proiectelor de legi şi propunerilor legislative pentru care Camera Deputaţilor este prima Cameră sesizată.

Art. 122
(1) Dezbaterea unui proiect de lege sau a unei propuneri legislative în procedură de urgenţă nu poate depăşi durata de timp aprobată de Cameră, la propunerea raportorului sau a preşedintelui comisiei, după consultarea biroului comisiei sesizate în fond.

Președinta comisiei de învățământ din Camera Deputaților este Natalia Intotero (PSD), iar la Senat, Monica Anisie (PNL) este președinta comisiei.

Informații de context

Ministra Educației, Ligia Deca, anunța pe 29 martie, când s-au aprobat în Guvern legile Educației, că “există aprobată o solicitare de procedură de urgență, odată cu adoptarea legilor în Guvern și s-a discutat despre abordarea discuției legilor într-o comisie reunită a celor două comisii de educație din cele două camere ale Parlamentului”.

Președinta comisiei de învățământ din Camera Deputaților, Natalia Intotero a spus marți, 4 aprilie, pentru Edupedu.ro, că „va fi un proces legislativ normal. Nu se mai face comisie comună pentru proiectele de legi ale Educației”.

La rândul său, fostul ministru al Educației, a confirmat faptul că legile educației vor fi discutate în Parlament în comisii separate, nu în comisie reunită, miercuri, la ora Guvernului din Senat, unde a fost prezentă ministra Educației.

De precizat, Sorin Cîmpeanu este cel care a scris prima variantă a acestor legi ale Educației în vara anului trecut (n. red 2022).

Adresa Guvernului privind adoptarea proiectului legii Învățământului Preuniversitar în procedură de urgență
Adresa Guvernului privind adoptarea proiectului legii Învățământului Superior în procedură de urgență

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Criza de profesori de științe, una din cauzele pentru diferențele uriașe de punctaj la Olimpiada de Fizică din București, susține inspectorul Victor Stoica: Nu mai avem oameni, sunt obosiți, cei tineri nu devin profesori

Diferențe de până la 13 puncte la Olimpiada Națională de Fizică, etapa din Sectorul 1 al Bucureștiului, apar în rezultatele finale obținute de Edupedu.ro, care au fost afișate pe site-ul…
Vezi articolul

Supravegherea permanentă cu aparatură audio-video, în școli, a elevilor și angajaților este o îngrădire a drepturilor persoanelor vizate cu multiple consecințe de ordin juridic, care poate afecta și psihicul acestora, spune Daniela Cireașă, președintele Asociației Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor

Montarea obligatorie în școli a camerelor de supraveghere audio-video și monitorizarea permanentă a elevilor și cadrelor didactice, plus a celorlalți angajați, fără consimțământul acestora, este o îngrădire a drepturilor acestora,…
Vezi articolul