Ce face un consilier școlar? Norma didactică și noile atribuții: În situații de criză sau risc, consilierul școlar poate interveni fără acordul de părintelui

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com

Consiliere în carieră și pentru elevii cu cerințe educaționale speciale, CES, prevenirea violenței școlare, consilierea părinţilor și profesorilor sunt câteva dintre atribuțiile unui profesor consilier școlar, prevăzute în regulamentul de organizare al CJRAE/CMBRAE. O prevedere nouă este aceea că în situații de criză sau risc, consilierul școlar poate interveni fără acordul de părintelui, respectând interesul superior al elevului.

Ce face un consilier școlar, conform regulamentului CJRAE:

„Profesorii consilieri şcolari utilizează următoarele documente: planul de activităţi, registrul de evidenţă a activităţilor, fişa de consiliere/psihopedagogică, fişe de orientare în carieră şi alte documente specifice activităţii de consiliere, aprobate în Consiliul de administrație al CJRAE/CMBRAE.

În cadrul unităților școlare cu personalitate juridică, trebuie să fie un post de profesor consilier școlar la un număr de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi și preșcolari sau de maximum 300 de preșcolari, potrivit regulamentului CJRAE.

Profesorii consilieri şcolari desfășoară activități de asistență și consiliere psihopedagogică individuală în baza unui acord scris de colaborare cu părinții/tutorii/reprezentanții legali ai preșcolarilor/elevilor

În situații de criză/risc, intervenția profesorului consilier școlar se realizează și în absența acordului de colaborare cu părintele/tutorele/reprezentantul legal al preșcolarului/elevului, respectând interesul superior al acestuia”, conform regulamentului.

Condițiile pentru ocuparea funcției de profesor-consilier școlar

Pentru a fi consilier școlar într-o școală sau într-un Centru județean de resurse și asistență educaţională, CJRAE, este nevoie de absolvirea unui program de studii universitare de masterat cu specializarea „Consiliere școlară și în carieră“, conform legii învățământului preuniversitar.

Pentru ocuparea funcției didactice de profesor-consilier școlar, cel puțin una din următoarele condiții:

Norma didactică a profesorului consilier școlar 

„Norma didactică a profesorului consilier școlar corespunde unui post de profesor-consilier școlar și se stabilește prin raportare la un număr de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi și preșcolari sau de maximum 300 de preșcolari. 

Activitățile specifice normei didactice sunt stabilite prin regulament aprobat prin ordin al ministrului educației și includ colaborarea cu asistentul social și asistentul medical comunitar/mediatorul sanitar în cadrul echipelor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei și excluziunii sociale”, conform Articolului 207 din Legea învățământului preuniversitar.

Atribuțiile consilierului școlar

Profesorul consilier școlar are următoarele atribuții, conform regulamentului CJRAE, Art (23):

„a) Colaborează cu personalul din departamentele din cadrul CJRAE/ CMBRAE, cu ceilalți profesori consilieri școlari din rețeaua CJRAE/CMBRAE, cu profesorii logopezi, cu profesorii de sprijin /itineranți, cu mediatorii școlari, cu DEOSP, cu personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ al unității de învățământ în care funcționează cabinetul școlar de asistență psihopedagogică, cu instituții guvernamentale și non-guvernamentale cu atribuții similare, complementare sau conexe în domeniul educațional.

b) Realizează investigarea psihopedagogică a preșcolarilor și elevilor, cu acordul părinților/tutorilor legali, la nevoie, la solicitarea cadrelor didactice, a beneficiarilor primari și secundari;

c) Asigură consilierea vocațională, orientarea școlară și profesională a elevilor, cu precădere a celor din anii terminali ai învățământului gimnazial și liceal, în colaborare cu profesorii clasei și cu dirigintele, printr-un set de minimum cinci activități de consiliere și orientare a carierei/an școlar;

d) Asigură asistență și consiliere psihopedagogică individuală și de grup/colectivă pentru preșcolari/elevi în problematici specifice: cunoaștere, autocunoaștere și intercunoaștere, adaptarea preșcolarilor/elevilor la mediul școlar, integrarea socială și culturală a preșcolarilor/elevilor în colectivul clasei/grupei și al unității de învățământ, formarea abilităților sociale și emoționale, competenței „a învăța să înveți” și a abilităților de autoreglare emoțională, optimizarea relațiilor școală-elevi-familie;

e) Asigură informare, consultanță și sprijin pentru cadre didactice în problematici specifice: adaptarea școlii la nevoile preșcolarilor/elevilor, incluziunea școlară a preșcolarilor/elevilor cu CES și în risc de excluziune școlară, optimizarea relațiilor școală-elevi-familie ș.a.;

f) Asigură informare, consultanță și sprijin pentru părinți/tutori/ reprezentanți legali în problematici specifice: incluziunea școlară a preșcolarilor/elevilor cu CES și în risc de excluziune școlară ș.a.;

g) Furnizează activități de informare, consiliere și sprijin pentru personalul unităților de învățământ și pentru copii/elevi în scopul prevenirii traficului și consumului de droguri/ substanțe interzise, a delincvenței și predelincvenței juvenile și a altor comportamente de risc, precum și a oricărei forme de violență în spațiul școlar, inclusiv bullying, cyberbullying, precum și activități de prevenire și diminuare a factorilor care determină tulburări comportamentale.

h) Realizează evaluarea, depistarea, intervenția timpurie, asistența psihopedagogică și monitorizarea corespunzătoare a tuturor copiilor identificați cu abilități adaptative cognitive și/sau socio-emoționale scăzute în raport cu vârsta și nivelul lor de școlarizare, împreună cu ISJ/ISMB sau alte structuri abilitate, în cadrul echipelor multidisciplinare;

i) La cererea scrisă a părinților/reprezentanților legali, evaluează nivelul de dezvoltare a copiilor, care împlinesc vârsta de 6 ani după data de 31 august și până la sfârșitul anului calendaristic în care se face înscrierea, în vederea înscrierii în clasa pregătitoare, în conformitate cu metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar, elaborată de ministerul educației;

j) Oferă, la solicitare, sprijin pentru unitățile de învățământ preuniversitar de tipul „Școli din spital“, prin activități de evaluare și asistență psihoeducațională.

k) Se implică, după caz, în formarea cadrelor didactice pe problematică psihoeducațională și de specialitate, în parteneriat cu CCD.

m) Colaborează cu specialiști și profesori logopezi, profesori itineranți și de sprijin în consilierea părinților ai căror copii au fost diagnosticați cu tulburări specifice de învățare;

n) La finalul grupei mari a grădiniței, al clasei pregătitoare și al clasei I, profesorul consilier școlar formulează și propune cadrului didactic de la grupă/clasă observații privind formarea competențelor socio-emoționale în vederea elaborării raportului descriptiv de evaluare.

o) Colaborează cu dirigintele în vederea emiterii recomandării cu caracter de orientare școlară pentru accesul la nivelul următor de școlarizare, la finalul gimnaziului și al liceului.

p) Colaborează cu membrii Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și a discriminării in mediul scolar si promovarea interculturalitătii (CPEV), la nivelul unităților de învățământ, în vederea implementării Planului național de combatere a violenței școlare în vederea prevenirii și reducerii activităților și comportamentelor care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate/conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violență verbală, fizică, psihologică — bullying, emoțională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât și ca orice alte activități sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari și a personalului din învățământ.

q) Realizează formare civică pentru minorii care execută măsura educativă a stagiului de formare civică dispusă printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, potrivit programei-cadru de formare civică, în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 253/2013, privind executarea pedepselor, a măsurilor educative și a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările și completările ulterioare.

r) Consiliază elevele gravide și elevii părinți înmatriculați în unitățile de învățământ preuniversitar, prin activități specifice.

s) Propune în cadrul curriculumului la decizia școlii cursuri opționale vizând dezvoltarea personală a elevilor.

ș Colaborează în vederea elaborării și realizării unor studii/cercetări socio-psiho-pedagogice.

t) Recomandă către alți specialiști/instituții cazurile care exced competențele profesorului consilier școlar.

ț) Elaborează și aplică instrumente de lucru necesare în demersul de consiliere.

u) Participă la managementul cazurilor de violență în școală conform Procedurii elaborate de Ministerul Educației; asigură consiliere școlară victimelor și autorilor cazurilor de violență.

v) Realizează raportul de activitate anual.

Profesorii consilieri școlari consiliază cu prioritate elevii aflați în risc de abandon școlar și de excluziune școlară, în scopul asigurării accesului, participării și reușitei școlare ale acestora.

Profesorii consilieri şcolari îşi desfăşoară activitatea în cabinetele de asistenţă psihopedagogică, camerele-resursă, sălile de clasă și alte spații ale unităților de învățământ, în funcție de specificul activității desfășurate.

Profesorii consilieri şcolari asigură confidențialitatea informațiilor obținute în procesul de investigare, asistență și consiliere psihopedagogică individuală, cu respectarea prevederilor legislației în vigoare. 

Conducerea/conducerile unităților de învăţământ în care este normat cabinetul de asistență psihopedagogică are/au următoarele obligaţii faţă de profesorii consilieri școlari:

Norma didactică a consilierului școlar

„Norma didactică aferentă postului de profesor consilier școlar din departamentul de servicii educaționale specializate al CJRAE/CMBRAE cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel: 

a) 18 ore de activități de suport și coordonare metodologică a profesorilor consilieri școlari din unitățile de învățământ preuniversitar, de consiliere școlară, consiliere și orientare în carieră a beneficiarilor primari ai educației, activităţi de consiliere acordată părinţilor şi consultanță cadrelor didactice, elaborarea de analize, studii, cercetări, proiecte etc. 

b) 22 de ore/săptămână care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, stabilirea măsurilor şi întocmirea programelor de prevenire şi intervenţie psihoeducaţională, activităţi metodico-ştiinţifice, colaborarea cu comunitatea educațională/locală, participarea la comisiile metodice etc.

Norma didactică aferentă postului de profesor consilier școlar din unitatea de învățământ cu personalitatea cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel: 

a) 18 ore/săptămână care constau în: activități de consiliere psihopedagogică, desfăşurate individual şi în grup cu preşcolarii/elevii, consiliere și orientare în carieră, consiliere în vederea orientării și reorientării şcolare şi profesionale a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor cu CES, activităţi de consiliere acordată părinţilor şi consultanță cadrelor didactice etc, din care 2-4 ore/săptămână de predare în specialitate sau ore în cadrul curriculumului la decizia şcolii din ariile curriculare om şi societate, consiliere şi orientare ori în cadrul programului „A doua şansă”, în acord cu planul-cadru, conform specializării/specializărilor înscrise pe diploma/diplomele de studii, în concordanţă cu Centralizatorul privind disciplinele de învăţământ, domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs, valabile pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar; 

b) 22 de ore/săptămână care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, stabilirea măsurilor şi întocmirea programelor de prevenire şi intervenţie psihoeducaţională, colaborarea cu comunitatea educațională/locală, colaborarea cu asistentul social și asistentul medical comunitar/mediatorul sanitar în cadrul echipelor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei și excluziunii sociale, participarea la şedinţe şi lectorate cu părinţii, la comisiile metodice şi consiliile profesorale cu tematică specifică etc, potrivit regulamentului CJRAE.”

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com/ Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citeşte şi:
Noul regulament de organizare pentru Centrele județene de resurse și asistență educaţională, CJRAE: Numărul de elevi care revine unui consilier școlar, profesor de sprijin, profesor-logoped, trei departamente noi și mai mulți consilieri școlari prin transformarea unor posturi – proiect
Când apelez la profesorul consilier școlar, psihoterapeut sau psihiatru? Mircea Miclea: Dacă vrei să rezolvi o problemă a unui copil, trebuie să implici toți oamenii care ar putea să îl schimbe. Prezența părinților este esențială
Diana Ioaneș, consilier școlar: Poate chiar jumătate din elevii care ajung la profil real, la liceu, ajung fără să aibă abilități matematice pentru că aleg nepotrivit specializarea, nu țin cont de rezultatele testelor făcute de noi
Părintele, profesorul și consilierul școlar pot cere să vadă înregistrări video din clasă dacă există o suspiciune de violență – proiect
Exit mobile version