Ce face Spania, a doua țară din UE, după România, cu cei mai mulți tineri care au părăsit educația înainte de vreme, pentru a combate fenomenul: Plan de acțiune sistematică în 44 de măsuri, de la harta detaliată a școlilor vulnerabile la timp extins de învățare sau reducerea numărului de repetenți

15.031 de vizualizări
Foto: © Vadreams | Dreamstime.com
Spania, a doua țară din UE, după România, din punct de vedere al numărului mare de tineri care au renunțat la școală înainte de vreme, a întocmit cu sprijin internațional un plan de acțiune format din 44 de propuneri, grupate în cinci linii de acțiune, pentru a combate fenomenul părăsirii timpurii a școlii. Planul, prezentat de rețeaua europeană Eurydice, include un set larg de recomandări ce vizează toți actorii sistemului educațional – școli, autorități, părinți și elevi.
  • Potrivit Eurostat, Spania este a doua țară din UE cu cea mai ridicată rată de părăsire timpurie a școlii, după România. Dacă în România aceasta se menținea, în 2022, la un nivel de peste 15%, în cazul Spaniei rata părăsirii timpurii a școlii – procentul de tineri cu vârste între 18-24 de ani care nu au finalizat studiile liceale – a fost de 13,9% în 2022. Ținta europeană de reducere a acestei rate este de 9% până în 2030.

Potrivit prezentării Eurydice, Ministerul Educației din Spania – țară unde învățământul este în bună măsură descentralizat la nivelul regiunilor autonome – a colaborat cu Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică și Comisia Europeană pentru a înainta un Plan de Acțiune pentru combaterea abandonului în școli. Acesta cuprinde 44 de propuneri, grupate în cadrul a 15 recomandări-cadru, în cinci zone de acțiune, abordare sistematică ce urmărește să atingă în mod coordonat o serie de ținte, de la identificarea școlilor în dificultate la orientare spre zona pregătirii profesionale.

Propunerile, formulate în această vară, după cele cinci zone de acțiune:

Identificarea școlilor vulnerabile

E propusă realizarea unui Index al vulnerabilității școlilor din toată țara, în funcție de care să fie alocate resurse suplimentare și care ar urma să includă două tipuri de statistici indicatori valabili pentru sistemul școlar în general și indicatori suplimentari stabiliți în funcție de specificul local. Pot fi folosite date precum informații socio-economice, geografice, gradul de repetare a clasei, absențe, performanța școlară etc. 

E propus și un sistem de avertizare timpurie cu privire la elevii ce riscă să abandoneze școala, în printr-un set de informații cu privire la performanța școlară, comportament etc. Acesta ar urma să fie adisponibil pentru toate administrațiile locale, pentru cazurile în care elevul schimbă școala.

Pregătirea profesorilor

A doua zonă de acțiune vizează pregătirea profesorilor și a managementului școlar pentru a promova incluziunea și starea de bine a elevilor. Planul propune introducerea unor competențe socio-emoționale pentru admiterea în programele de de formare inițială a profesorilor și prioritizarea dezvoltării profesionale continue, mai ales pentru profesorii din școli vulnerabile.

Sprijin pentru elevi

Al treilea set de măsuri propus urmărește să ofere sprijin și incluziune elevilor în situații de risc, pe baza Indicelui vulnerabilității școlare amintit mai sus. Sunt avute în vedere măsuri de sprijin pentru elevii care întâmpină greutăți în familie, crearea unor grupuri de învățare, clase de sprijin pentru realizarea temelor sau a acțiunilor remediale, timp extins de învățare. E recomandată, totodată, diminuarea ratei de repetare a anului, care este asociată cu un risc sporit ca elevul să aibă rezultate școlare mai slabe. Alte propuneri: creșterea acțiunilor de consiliere în școli, reducerea segregării.

Flexibilitate curriculară și învățarea bazată pe competențe

Al patrulea pilon propune o flexibilitate curriculară mai mare și orientarea elevilor către învățare pe bază de competențe, în domeniul profesional-vocațional și către programe de reintegrare în școală. Documentul propune o campanie națională pentru promovarea învățământului vocațional, ținta unei reforme separate.

Administrație

A cincea zonă de acțiune este cea a colaborării instituționalizate între regiuni, prin care administrațiile să abordeze sistematic și periodic problema părăsirii timpurii a școlii, prin discuții ale căror rezultate să fie integrate într-o platformă digitală comună și care să fie urmate prin acțiuni de tip follow-up.

Citește și:
România are cei mai mulți tineri din UE care au renunțat la educație înainte de vreme, cu o rată de peste 15%, similară cu cea din 2019 / Rata de părăsire timpurie a școlii a scăzut în Uniunea Europeană până la 10% – Eurostat

Foto: © Vadreams | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. Spania nu întâmplător este a doua pe listă iar planul lor este… un plan. că doar atâta or sa facă, după care or sa vorbească și or sa se laude ce plan bun au. și cam atât.
    daca vreți exemple bune, uitați-va in țările în care cifrele sunt mai scăzute și vedeți ce fac aia, nu ce plan pentru viitor fac spaniolii.

  2. “ce vizează toți actorii sistemului educațional – școli, autorități, părinți și elevi” și astfel identificăm socialismul endemic spaniol (și nu numai), profesorii, singurii ”actori” care implementează elucubrațiile politice, sunt depersonalizați cu termenul eluziv ”școli”.

    1. Detaliile fac diferenta si planul spaniolilor este mult mai bun, incomparabil cu strategiile insirate pe sute de pagini ale politrucilor din Romania.

  3. Ministrul educatiei in Spania este doamna Pilar Alegría, absolventa a Universitatii din Zaragoza, profesor invatamant primar, master in pedagogie sociala de la Universitatea din Madrid.

    Comparati cu inginera habarnista excelenta sa plecaciune von Luxemburg.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Orice schimbare riscă să eșueze dacă decidenții nu se asigură că profesorii o înțeleg, au cum să o pună în aplicare și sunt motivați să o facă – raport al Băncii Mondiale despre când și cum funcționează politicile care privesc munca profesorilor

Se adună în programul de școală săptămâni „altfel” și „verzi”, programe de educație financiară sau sanitară, opționale noi sau discipline extra care trebuie integrate într-un fel sau altul? Promite guvernul…
Vezi articolul

Elevii de clasa a VIII-a încrezători la Matematică au scoruri cu peste 100 de puncte peste medie, arată o analiză a cercetătorilor de la Universitatea București pe datele TIMSS 2019 / Fetele obțin în mod constant rezultate mai bune la matematică din 2007 încoace

Succesul la învățare la matematică și științe este diferit în funcție de gen și de încrederea de sine, fetele obținând un punctaj mai mare decât băieții, o discrepanță care nu…
Vezi articolul

Cu ce se ocupă și cine conduce Ofsted, forul englez dat drept model pentru planul Ministerului Educației de a reforma ARACIP? “Muftiul” lui Radu Szekely – cavaler pentru activități în educație

Ofsted, “echivalentul” englez al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), a fost invocat de un reprezentant al Ministerului Educației pentru încercarea de a reforma instituția care…
Vezi articolul
locuri în cămine - Studenția online

ULTIMA ORĂ Cele mai bune universități din România: Babeș-Bolyai, Universitatea din București și Politehnica București se mențin pe primele locuri în Metarankingul universitar 2022 / Primele universități de medicină își întăresc poziția, Universitatea de Vest din Timișoara și Al. I. Cuza din Iași coboară ușor

Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, Universitatea din București și Universitatea Politehnica din București se mențin pe primele locuri și în ediția din acest an a Metarankingului universitar, realizat independent de…
Vezi articolul