De la roboți de poliție la recunoaștere facială pe post de buletin de identitate și până la pregătire gratuită a funcționarilor publici pentru aptitudinile de care au nevoie ca să fie eficienți și în ton cu schimbările. Toate acestea se întâmplă în Singapore, unde PSD e instituția care se ocupă de modernizarea tuturor serviciilor publice, una care se va întinde pe doi ani. PSD înseamnă Public Service Division și este agenția centrală pentru resurse umane, similară ANOFM de la noi, subordonată prim-ministrului
Succesul acestei agenții reformate este dat de programul de guvernare – în Singapore politicienii au decis prioritizarea răspândirii inovației și practicilor inovatoare în rândul celor 145 de mii de funcționari publici.
- Singapore are, raportat la populația actuală de 5,6 milioane de locuitori, un procent de 2,6% angajați la stat. În România, numărul angajaților din sistemul public este de 1.217.928, potrivit Ministerului Finanțelor Publice, iar raportat la populația de 19,6 milioane de locuitori, înseamnă 6,2%, adică dublu și încă jumătate față de Singapore.
PSD are acolo un Laboratorul de inovare și transformare – acesta este responsabil cu dezvoltarea ideilor noi, eficiente, inovatoare și care să rezolve eventualele probleme în arhitectura serviciilor publice din Singapore.
“Treaba noastră este să încurajăm o cultură a inovării pentru toată lumea din guvernul din Singapore“, a declarat Alexander Lau, directorul principal al designului la laboratorul de inovare al PSD, citat de apolitical.co. “Facem acest lucru prin regândirea procesului de inovare.” În primul rând “reconsiderarea” muncii de funcționar public – cu asta a început – a conceput un cadru în ultimii patru ani, unul care îmbină principiile dintr-o gamă largă de domenii, inclusiv gândirea de proiectare, perspectivele comportamentale și dezvoltarea organizațională. Acesta (pe care îl vedeți mai jos) ghidează inovarea în cadrul serviciului public.
“Am eliminat titlurile tuturor acestor metode și am reunit împreună principiile cheie într-un cadru pe care agențiile îl urmează atunci când inovează“, a spus Lau. Aceasta a spus că a creat o cultură a spiritului antreprenorial și a proprietății în guvern, care oferă funcționarilor publici încrederea de a experimenta.
Cum se răspândește cultura inovației:
În primul rând, Laboratorul se axează pe instruirea funcționarilor publici, om cu om, pentru a fi inovativi, prin sesiuni de formare și “makeaton-uri” – similare hackatonurilor, dar mai puțin orientați spre tehnologie – în care participanții învață să folosească planurile de formare corect. În maraton, funcționarii publici colaborează cu cetățenii pentru a identifica provocările, a testa utilizatorii și a găsi soluții.
Una dintre ideile rezultate din maraton a fost o piață guvernamentală pentru competențe profesionale, în care diferite agenții ar putea “închiria” talentele unui funcționar public – de exemplu, abilitatea lor de găzduire a evenimentelor sau de design grafic.
În al doilea rând, Laboratorul de Inovare organizează Premiile pentru Transformarea Sectorului Public, un concurs anual de inovare menit să creeze o cultură a recunoașterii și a celebrării în jurul inventivității în sectorul public.
Și în cele din urmă, agențiile de formare care furnizează proiecte de inovare.
Utilizarea aplicațiilor pentru rezolva problemele cetățenilor
Laboratorul de inovare al PSD nu doar încurajează departamentele să adopte tehnici de inovare, ci și le ajută să colaboreze pentru a furniza servicii publice mai bune. Una dintre cele mai mari realizări ale PSD este programul Moments of Life, unul dintre cele cinci proiecte strategice naționale ale Smart Nation. Primul produs Moments of Life este aplicația Moments of Life (Families), care e destinată familiilor care au copii cu vârsta de 6 ani și mai mici. În aplicație părinții pot înregistra nașterea copilului lor și pot aplica la schema de bonus pentru bebeluși (echivalentul alocației de stat) într-o singura sesiune. Tot aici caută creșă pentru copii și apoi grădiniță, văd vizitele medicale ale copilului și vaccinurile, fac programări la doctor și au mereu istoricul consultațiilor la dispoziție. Anterior, părinții ar fi trebuit să meargă la o mulțime de agenții pentru a accesa toate aceste servicii. De la lansare, aplicația a fost descărcată de peste 13.000 de ori.
Mașina de poliție robotică este un vehicul care are la bord tehnologie de ultimă oră, autonom, care poate descoperi probleme și poate ajuta la prevenirea creșterii infracționalității și a criminalității.
carte de identitate doar cu fața
Singapore a anunțat că anul acesta va introduce recunoșterea facială la toate ghișeele administrației publice, începând cu cele de la administrațiile financiare. Oamenii nu vor mai aea nevoie să prezinte buletinul (ei au renunțat la copii de pe documente de 10 ani), ci le va fi scanată fața de către o camera cu recunoștere facială și automat se va încărca profilul acelui cetățean. Singapore nu este cea mai avandată țară din lume la acest capitol, Estonia este – în Estonia oamenii vor putea scoate bani de la bancomat fără card în curând – sistemul de recunoștere facială este în curs de implementare și la bancomate.
Singapore este țara aflată pe primul loc în clasamentele PISA 2015, teste la care România s-a clasat sub media OECD și la care circa 38-39% dintre levii români de 15 ani nu au reușit să rezole decât punctele 1 și 2 – de aici gradul de analfabetism funcțional.
FOTO: PSD Singapore
1 comment
Suprefata Singapore 700 km^2, suprafata Romania 257.000 km^2.. Plus 3.200 de UAT-uri in Romania (nu m-am intrebunitat sa cercetez cate ar fi in Singapore, dar este evident ca sunt cam 1%). Cam nasol de facut o comparatie…