Ce face Italia cu scopul de a întineri populația de cadre didactice: program complex de formare inițială, ce include un an de stagiatură, plus măsuri obligatorii pentru formarea continuă

6.028 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Italia, țara europeană cu cea mai îmbătrânită populație de profesori și care încearcă să atragă mai mulți tineri către cariera didactică, a adoptat o nouă lege care, în esență, transformă accesul la profesorat într-o procedură foarte complexă, după cum reiese din datele transmise de autoritățile italiene rețelei europene Eurydice. Printre noile condiții de începere a carierei didactice, în învățământul secundar: un program dedicat de pregătire pentru predare, concursuri anuale pentru ocuparea posturilor vacante în școli și un stagiu de un an, încheiat cu un examen.

Schimbările sunt introduse printr-o lege adoptată de către Parlamentul italian la finalul lunii iunie a.c.

Până vor fi create condițiile pentru aplicarea acesteia, ministerul italian de resort precizează că va exista o perioadă de tranziție, în care profesorii actuali care nu îndeplinesc condițiile din noua lege, precum cea referitoare la urmarea unui program dedicat, de trei ani, de pregătire pentru cariera didactică, vor putea să acumuleze creditele necesare pentru a bifa și acest criteriu.

Aceeași lege prevede și obligativitatea formării profesionale continue în cazul profesorilor.

Principalele condiții pentru accesul în cariera didactică, introduse de noua lege italiană:

  • Un curs universitar de formare inițială corespunzând unui număr de 60 de credite ECTS, ce include un program de pregătire practică și un examen final
  • Concursuri naționale anuale pentru ocuparea locurilor vacante în școli
  • O perioadă de stagiatură de un an, încheiată cu un test final ce presupune predarea la clasă și cu evaluarea finală, prin care se verifică asimilarea competențelor pedagogice.

Aceeași lege prevede și obligativitatea dezvoltării profesionale continue pentru toți profesorii. Programele de pregătire se vor desfășura în timpul programelor de lucru și vor include dezvoltarea competențelor digitale și folosirea responsabilă a instrumentelor digitale.

Cursuri de pregătire, în cadrul programului de dezvoltare profesională, vor fi organizate la fiecare trei ani pentru profesori, iar acestea vor avea loc în afara programului de lucru.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Orice persoană cu studii superioare poate să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic, prin excepția introdusă în noul proiect de lege / „Trebuie să începem să fim un pic mai deschiși în ceea ce înseamnă recunoașterea competențelor din contexte formale, informale” – Ioana Lazăr, secretar general al Ministerului Educației
VIDEO Se schimbă modul în care devii profesor. Ministrul Educației anunță că, prin viitoarea lege, cei care vor să predea în școli „nu mai intră direct la clasă”, ci vor face, după licență, un an de stagiatură cu jumătate de normă și examen de licențiere în profesie, la final

2 comments
  1. Hotărâți- vă!
    Parcă legea ( proiect) spunea că oricine are studii superioare poate intra în învățământ.
    Nu mi a fost dat decât să văd ziua și prostia!

    1. Exact.Bine spus!!!
      Si in curand Italia va fi ,probabil,in acelasi cacat la capitolul educatie ca si Romania.
      Frate…..singura masura ptr a vedea performanta profesorului…este rezultatul la materie si Multumirea(placerea elevului).Atat.Diplomele profesorului sunt zerooooo.Ptr ca sunt unii “geniali “pe materie care efectiv nu au deschiderea de a transmite mai departe(poate asa le este caracterul).Deci daca elevul nu este multumit si nu face progrese,tu nu esti bun!!!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Prodecanul Facultăţii de Teologie, Vasile Răducă: „Am răspuns în calitate de preot ortodox, nu pot să justific nişte lucru pe care Biserica nu le permite”

Prodecanul Facultăţii de Teologie Ortodoxă din cadrul Universităţii Bucureşti, profesorul universitar doctor Vasile Răducă a declarat pentru ştirileprotv.ro că cele trei răspunsuri controversate pe care le-a dat la Radio Trinitas…
Vezi articolul

Salarizarea profesorului debutant să fie reintrodusă în proiectul legii Învățământului Preuniversitar – amendament al FSE “Spiru Haret” / Ligia Deca: Susțin că profesorii merită mai mult respect. Cred că este mai puțin important unde se află această prevedere

Președintele Federației sindicatelor din Educație “Spiru Haret”, Marius Nistor a cerut marți în comisia de învățământ din Camera Deputaților, reintroducerea prevederii legate de salarizarea profesorului debutant, în legea Învățământului Preuniversitar.…
Vezi articolul

Un nou concurs școlar, anunțat de Ministerul Educației: Olimpiada Națională de Creativitate Științifică. Calendarul olimpiadelor naționale și internaționale

Un nou concurs școlar a fost anunțat de Ministerul Educației, care a publicat Calendarul olimpiadelor și competițiilor școlare internaționale, naționale și regionale pentru anul școlar 2018 – 2019. “În calendarul olimpiadelor…
Vezi articolul

INTERVIU Profesorii trebuie să fie mult mai informați decât elevii în privința drogurilor, altfel nu mai au nici o autoritate în fața lor / Într-un caz de suspiciune de consum de droguri, prima intervenție a profesorului trebuie să fie cu copilul pentru că responsabilitatea profesorului este în primul rând față de bunăstarea copilului, spune psihoterapeutul Bogdana Păcurari

“Pentru a putea recunoaște semnele unui elev care consumă droguri, un profesor ar trebui să fie instruit despre ce droguri există, cât de periculoase sunt, care sunt efectele asupra creierului…
Vezi articolul