Bacalaureatul Internațional, programul educațional organizat de fundația elvețiană cu același nume și care, în România, este aplicat în câteva școli private, dar atrage și interesul unor instituții de stat, este descris în detaliu într-un „Ghid al profesorului” pentru examenul de Bacalaureat din România, ghid avizat de Ministerul Educației și realizat în cadrul proiectului PROF. Acesta nu prezintă doar modalitatea de finalizare a acestei rute internaționale, ci întregul program de studii cu numele Bacalaureat Internațional, începând cu cei mai mici dintre elevi.
- Bacalaureatul Internațional reprezintă programe oferite de o organizația elvețiană non-profit International Baccalaureate, iar n România este prezent din 1997. În România, programele apar în oferta mai multor școli private, dar au atras, în cazul programului de diplomă și interesul Colegiului Național „Andrei Șaguna” din Brașov, școală de stat.
Potrivit prezentării făcute în „Ghidul profesorului”; este vorba despre un program de studii pentru elevi cu vârste între 3 și 19 ani și este structurat în patru componente:
A.Programul pentru anii primari (PYP) – pentru copii cu vârste cuprinse între 3-12 ani.)
B. Programul de mijloc/intermediar (MYP) se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 11 și 16 ani. Acesta cuprinde opt grupe de subiecte:
1. însușirea limbii (cel puțin două limbi străine pentru fiecare an);
2. limbă și literatură – grupă centrată pe interogare prin dezvoltarea a șase domenii de competențe: ascultare, vorbire, citire, scriere, vizionare și prezentare
3. indivizi și societăți – exemple din lumea reală prin cercetarea și analiza societății și a indivizilor în context local sau regional.
4. științe – încurajează investigația, individuală sau colaborativă, prin cercetare, observare și experimentare.
5. matematică – promovează interogarea și aplicarea pentru dezvoltarea tehnicilor de rezolvare a problemelor din lumea dinafara școlii.
6. arte – implică elevii în activități de creare, interpretare și prezentare a artelor în moduri care antrenează și transmit sentimente, experiențe și idei.
7. educație fizică și pentru sănătate
8. design – provoacă elevii să aplice proiectarea prin abilități de gândire practică și creativă, în diferite contexte de viață.
C. Programul de diplomă (DP) se adresează elevilor cu vârsta cuprinsă între 16-19 ani. Elevii studiază cel puțin două limbi, disciplinele academice tradiționale, „explorează natura cunoștințelor parcurse și dobândite prin cursul unic de teoria cunoașteri (Theory of knowledge – TOK)”.
- Cum este evaluată învățarea în cazul Teoriei cunoașterii: printr-o expoziție de trei obiecte și un eseu de 1600 cuvinte, elevilor li se cere să reflecteze asupra naturii cunoștințelor. Este un curs obligatoriu pentru toți elevii. Potrivit prezentării, „structura cursului este una aproape în întregime bazată pe întrebări, cu o traiectorie ce pleacă de la De unde știm ? sau alte întrebări precum Ce contează ca dovadă pentru activitatea X ? Cum judecăm care este cel mai bun model Y? sau Ce înseamnă teoria Z în lumea reală ?, prin care elevii dobândesc o mai mare conștientizare a ipotezelor lor personale și ideologice și o apreciere a diversității și bogăției perspectivelor culturale.”
Alte componente ale DP sunt proiectele CAS (creativitate, activitate și serviciu) și EE (eseul extins). Potrivit descrierii din „Ghidul profesorului”:
- Proiectele CAS le cer elevilor să participe la experiențe și cel puțin un proiect pe care le-au inițiat ei înșiși. Exemple de proiecte: de creativitate – compunerea și interpretarea unei piese muzicale cu mesaj social; de activitate – specializare într-un domeniu dezvoltat ca hobby sau o activitate ce ajută să depăşească o temere personală; de serviciu – implicarea într-o activitate cu beneficii pentru comunitate cu experiențe relevante pentru învățare.
- Eseul extins este o componentă obligatorie a DP de Bacalaureat Internațional și reprezintă o cercetare independentă, care culminează cu o lucrare de 4.000 de cuvinte.
Evaluarea în Programul de Diplomă (DP), potrivit documentului citat:
- Pentru fiecare curs DP încercat sau parcurs elevii primesc note cuprinse între 7 și 1, 7 fiind cele mai mare. Diploma se acordă studenților care obțin cel puțin 24 de puncte, sub rezerva unor niveluri minime de performanță, inclusiv finalizarea cu succes a celor trei elemente esențiale ale nucleului DP.
D. Programul legat de carieră (CP) – pentru elevi cu vârste între 16 și 19 ani, implicați în educația legată de carieră ce poate duce la studii superioare, ucenicie sau angajare. Un nucleu unic al programului este format din patru componente, potrivit descrierii citate:
1. abilități personale și profesionale
2. serviciu de învățat sau învățarea prin serviciu
3. proiect reflectorizant – componentă prin care elevii identifică, analizează, discută critic și evaluează o problemă etică
4. dezvoltare a limbajului.
Citește și:
Examenele de final de liceu în Republica Cehă includ probe obligatorii și examene cu participare voluntară – prezentarea oferită modelului ceh în „Ghidul profesorului” pentru Bacalaureatul din România
Bacalaureatul în Germania, Abitur: examenul care asigură locul la facultate – prezentat ca exemplu internațional în „Ghidul profesorului” pentru Bacalaureatul românesc
Bacalaureatul din Italia, Maturità – „nici pe departe un examen facil”, deși are o structură simplă / Prezentarea oferită în „Ghidul profesorului” pentru Bacalaureatul românesc
Examenul la care „doar 1 din 10 elevi reușește să obțină nota maximă” – Bacalaureatul în Franța, oferit de exemplu într-un „Ghid al profesorului” pentru Bacalaureatul românesc
Programele educaționale desfășurate sub titlul Bacalaureat Internațional vor permite elevilor care le urmează să citeze ChatGPT în eseurile lor
Foto: © Noipornpan | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.