“E vorba de a avea acea gândire de tip 10x. Adică de ce să îmbunătățim consumul de benzină cu 10%, hai mai bine să îmbunătățim de 10 ori. Pentru a fi în felul acesta, trebuie să depindă de tine orice schimbare. Nu depinde de stat, de companie, ci depinde de tine. Fiecare poate să facă o schimbare”, a descris Ela Moraru, Country manager Google, una dintre principalele calități pe care compania pe care o reprezintă le caută atunci când angajează pe cineva. Ea a prezentat, în cadrul unei dezbateri organizate miercuri, competențele și valorile pe care Google le urmărește la absolvenții care doresc să se angajeze în companie.
La dezbaterea respectivă, organizată de PwC și având ca temă educația și piața muncii, Moraru a menționat, între altele, curiozitatea și capacitatea de a provoca starea de fapt, leadership-ul, “gândirea de tip 10x”, “googliness”, integritatea și moralitatea. Competențele specifice jobului înseamnă “o pătrime din ceea ce urmărim”.
Întrebată, de asemenea, dacă pentru companie contează mai mult certificările de specialitate sau studiile universitare, ea a spus că acestea sunt “complementare” și a insistat pe nevoia de formare continuă.
Ela Moraru despre calitățile și valorile căutate de Google la noii angajați:
- “ (…) Curiozitate și a provoca status quo. Acestea sunt două principii foarte importante în a alege un viitor angajat, cel puțin din perspectiva Google. Noi avem o serie de interviuri pe care trebuie să le treacă un candidat pentru a deveni angajat.
- Una dintre zonele pe care o testăm e cea de leadership. Orice job ai avea într-o companie, trebuie să ai acele valori, principii care să te facă să provoci status quo. Și nu de dragul de a provoca, ci pentru a aduce inovație și îmbunătățire. E vorba de a avea acea gândire de tip 10x. Adică de ce să îmbunătățim consumul de benzină cu 10%, hai mai bine să îmbunătățim de 10 ori. Pentru a fi în felul acesta, trebuie să depindă de tine orice schimbare. Nu depinde de stat, de companie, ci depinde de tine. Fiecare poate să facă o schimbare.
- O altă zonă pe care o sondăm în interviuri e ceea ce numim abilități cognitive. O altă parte pe care o urmărim e cea de competențe legate de jobul pentru care angajăm, dar ea este doar o pătrime din ceea ce urmărim. Poate printre cele mai importante este ceea ce numim “Googliness”. Adică, dacă vreți să reducem la o situație absurdă: dacă rămânem blocați în această încăpere, când plecăm de aici ne vom fi smuls părul din cap sau vom fi rămas împreună. Trebuie să avem o serie de valori și de principii care să ne ducă înainte pe toți în aceeași direcție, chiar dacă respectăm diferențele de opinie. Printre ele – zona de integritate, moralitate.
Întrebată dacă certificările de specialitate contează la fel de mult sau mai mult decât o diplomă la o universitate de prestigiu:
- “Eu cred că sunt complementare. (…) Sunt foarte multe exemple de cursuri online. Ele sunt complementare, să ne susțină în acea proiecție de educare continuă. România, ca să oferim din nou o dată de context european, din punct de vedere al educației continue este pe ultimul loc. [Certificările de specialitate și cele universitare] nu trebuie văzute ca un punct și de la capăt, ci ca o linie continuă care se întrepătrunde și care poate fi întotdeauna reluată”.