Ce activități de vară potrivite să aleagă părinții pentru copii? Geta Costescu, psiholog: Părinții ar trebui să țină seama de ce vor copiii / Degeaba este copilul meu de 10 la matematică și la română, dacă el în toamnă nu este capabil să deschidă gura în raport cu colegii lui sau atunci când profesorul îi pune o întrebare

Foto: Pixabay.com

Copiii și părinții să aleagă împreună activitățile din programul de vară, după disponibilități și nevoi, în ordinea priorităților, încât la toamnă să fie pregătiți emoțional pentru un nou an școlar, sfătuiește psihologul Geta Costescu. Într-o conferință organizată de Salvați Copiii joi, 15 iulie 2021, despre socializarea copiilor după pandemie, Geta Costescu a atras atenția asupra faptului că prin atenție și comunicare, copiii se simt ascultați și se pot implica activ în propunerile comune: “dacă îi ascultăm și auzim ce își doresc și încercăm să croșetăm posibilitățile noastre împreună cu dorințele lor, se simt înțeleși, auziți, importanți, iar aici câștigăm puncte semnificative la partea de relație”.

În ceea ce privește simpla desfășurare a vacanței de vară sub formă de program cât mai organizat, acesta este necesar “oricâtă libertate și-ar dori copiii la nivel explicit, oricâtă libertate ar cere. Ei au două nevoi fundamentale: nevoia de căldură, de relație cu cei din jur și nevoia de structură, adică un minim program care să le dea predictibilitate”, spune psihologul.

Perioada care a trecut a fost una dificilă și încărcată, iar părinții ar trebui să își pregătească emoțional copiii pentru începutul din septembrie. Aceștia trebuie să prioritizeze ce includ în activitățile de vacanță, fie că este vorba de acțiuni legate de performanța școlară sau exerciții interactive: “Sunt mulți părinți care se gândesc că a fost un an școlar groaznic organizat, ‘copiii mei au rămas în urmă la toate disciplinele, e timpul să recuperăm ceva. Oricum e perioada asta de vacanță super lungă, pierd orice contact cu școala’. Ori, de fapt și de drept, domeniul acesta al abilităților sociale primează pe termen lung. Degeaba este copilul meu de notele 10 la matematică și la română, dacă el în toamnă nu este capabil să deschidă gura în raport cu colegii lui sau atunci când profesorul îi pune o întrebare (…)”.

Discuția, mai jos, redată integral:

Gabriela Alexandrescu, moderator: Care ar fi recomandarea ta (n. red. de activități de vacanță)? Mai ales că mulți copii își doresc o vară liberă, fără program, cum ai sugera să se organizeze și să aleagă părinții programul de vară?

Geta Costescu, psiholog: Așa cum am văzut mai devreme, cuvântul cheie este negociere și găsirea unui echilibru între diverse nevoi. Pe de o parte, vorbim de nevoile de a respecta niște reguli de siguranță și de a respecta niște restricții. Pe de altă parte vorbim de disponibilitățile economice și de timp liber ale familiilor și nu în ultimul rând trebuie găsit un echilibru cu nevoile și dorințele copilului.

O să enumăr câteva criterii pentru a lua mai clar niște decizii în privința programului de vară. Un program ne trebuie oricum, oricâtă libertate și-ar dori copiii la nivel explicit, oricâtă libertate ar cere.

Ei au două nevoi fundamentale: nevoia de căldură, de relație cu cei din jur și nevoia de structură, adică un minim program care să le dea predictibilitate. Evident, avem nevoie de un program aerisit și cu iz de vacanță; pe care îl creionăm după anumite criterii, cum ziceam.

Pe de o parte, ne uităm la preferențele copiilor. Dacă îi ascultăm și auzim ce își doresc și încercăm să croșetăm posibilitățile noastre împreună cu dorințele lor, se simt înțeleși, auziți, importanți, iar aici câștigăm puncte semnificative la partea de relație.

Pe de altă parte, precum spuneam, această nevoie de structură face parte din ei. De obicei, ei nu știu ce au de făcut cu multă libertate. Inițial, libertate a însemnat ‘nu mergem la școală, toate bune și frumoase, minunat; după foarte multă libertate nu am știut cum să gestionăm situația și ne retragem în noi. Așadar, printre propunerile pe care le fac părinții, ar trebui să țină seama de ce vor copiii. Și aici aș pune un mare semn de exclamare, atenționând părinții. Este vorba despre copil în primul rând și nu despre ei.

De foarte multe ori aud ceva de genul: ‘ok, copilul are nevoie de socializare cu siguranță, atunci mă gândesc că mie în copilărie mi-a plăcut așa de mult un curs de limba germană care apoi mi-a și prins bine în profesie, ia să îl duc acolo’. Nu ăsta este criteriul cel mai potrivit pentru un program aerisit de vacanță. Sau ideea ‘ok, dacă prietenii mei își duc copiii la aikido, ia să îi duc și eu pe ai mei’. În esență, pare o idee bună, dar trebuie să mă uit la ce dorește copilul.

De asemenea, e fundamental să mă uit și la care sunt nevoile lui dincolo de preferințe, pentru că s-ar putea să îl întreb pe copil ce preferă și el să îmi spună ‘da, aș dori să continui să mă joc aceste jocuri online pe tabletă, tot anul școlar m-am distrat excelent’, dar eu ca părinte știu că în beneficiul copilului meu ar fi să îl scot un pic de pe tabletă și să îl trimit să socializeze.

Depinde foarte mult, cum spuneam, care este obiectivul meu prioritar și ce îmi doresc de la copil pe termen lung. Aici iarăși pun un semn de exclamare. Sunt mulți părinți care se gândesc că a fost un an școlar groaznic organizat, ‘copiii mei au rămas în urmă la toate disciplinele, e timpul să recuperăm ceva. Oricum e perioada asta de vacanță super lungă, pierd orice contact cu școala’. Ori, de fapt și de drept, domeniul acesta al abilităților sociale primează pe termen lung. Degeaba este copilul meu de notele 10 la matematică și la română, dacă el în toamnă nu este capabil să deschidă gura în raport cu colegii lui sau atunci când profesorul îi pune o întrebare, că doar avem o experiență de un an în care am stat ascunși în spatele camerelor închise fără prea multă interacțiune.

Ar trebui să prioritizez și aceste nevoi ale copiilor. Așadar, pornesc în vacanță cu un program, program cu iz de vară, mai relaxat, care să ia în considerare preferințele copilului, beneficiile pe termen lung și ce este prioritar pentru el în acest moment. Cam acestea sunt criteriile după care alegem programul potrivit pentru copil. 'Negociere' cred că este cuvântul cheie.

Moderator: Da, Geta, mulțumesc, din ceea ce ai spus tu reiese că un accent mare trebuie pus pe preferințele copilului, trebuie vorbit cu el, trebuie solicitată opinia, nu poți să îi faci tu programul cum crezi tu, obosindu-l mai mult, încă o dată și nefericindu-l, mai ales în perioada asta în care trebuie să ne ocupăm de fericirea copiilor, în perioada asta iulie-august să nu uitam că vine un nou an școlar cu multe necunoscute și pentru cei mici și pentru cei mari în care trebuie să îi pregătim emoțional; să stea cât mai bine când începe școala. (…) Sănătatea emoțională, să nu uităm, este extrem de importantă, este baza pe care construim celelalte părți de sănătate și interacțiunile pe care le avem.

_______

Geta Costescu este psiholog clinician, specializată în terapia cognitiv comportamentală, având o experiență de peste 10 ani în activitatea de consiliere a copiilor și părinților în cadrul organizației Salvați Copiii. Moderează grupuri de dezvoltare a abilităților socio-emoționale ale copiilor, atât în cadrul CEECC, dar și în context școlar. A susținut sesiuni de formare destinate părinților și cadrelor didactice, dar și altor specialiști implicați în domeniul sănătăți mentale a copiilor: consilieri școlari, psihologi și asistenți sociali. Este preocupată de conceptul de wellbeing prin promovarea, la nivelul familiei dar și a instituțiilor școlare, a unui mediu echilibrat de dezvoltare pentru copii, favorabil prevenirii și gestionării dificultăților emoționale și comportamentele cu care aceștia se confruntă.

Foto: captură Salvați Copiii România / Geta Costescu

Citește și:
De ce nu mai vor copiii să revină în clase, după aproape doi ani de școală online? Aura Stănculescu, psihopedagog: Notele au fost mari, paradoxal, pentru că au fost obținute mai mult pe lucrări pe care le puteau face mai bine acasă în toate felurile și de către oricine
“Revoluție” în structura anului școlar din regiunea valonă din Belgia: vacanța de vară se va scurta, iar cele din toamnă și primăvară se lungesc “pentru bunăstarea copiilor”
Dacă 2 milioane de copii văd “Albă ca zăpada”, un film făcut de Hollywood, 2 milioane de copii vor avea aceeași imagine. Dacă o vor citi, vor fi 2 milioane de oameni cu viziuni diferite. Diferența între a te lăsa îndoctrinat de Hollywood și a citi și a lăsa mintea să zburde – Matei Vișniec, interviu pentru Cultura la Dubă
Daniel David, despre „România Educată”: Prin nivelul de viziune eu îl consider un proiect bun. Acum, în zona de implementare trebuie să avem o comisie formată din specialiști în Științele Educației care să monitorizeze. Altfel va fi un haos
Turcan: Mentalitatea generală de evitare a înscrierii copiilor în școli cu profil tehnic este o greșeală
Exit mobile version