CCR invocă înțelesul dreptului la învățătură și folosirea banilor din bugete locale pentru transportul elevilor, ca motiv pentru respingerea sesizării USR privind legea bugetului de stat pe 2022 / Legea a fost promulgată de președintele Iohannis

551 de vizualizări
Foto: Pexels.com
CCR a publicat, marți, motivele pentru care a decis că Legea bugetului de stat pe 2022 este constituțională, prin respingerea sesizării USR, explicând și de ce a respins, pe lângă alte aspecte sesizarea privind nealocarea banilor pentru transportul elevilor, contrar Legii Educației Naționale, potrivit Agerpres. Este pentru prima dată când CCR publică în aceeași zi motivarea unei decizii, arată sursa citată. Tot marți, Legea bugetului de stat a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis, după cum scrie G4Media.ro.

În sesizarea sa de neconstituționalitate, USR invoca între altele, drept încălcare a Constituției, faptul că nu au fost alocați bani necesari pentru transportul local şi judeţean al elevilor la şcoală, contrar Legii educaţiei naţionale nr.1/2011.

Potrivit Agerpres, în această privinţă, CCR a arătat că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare prevede: “În anul 2022, prin derogare de la prevederile art.84 alin.(11) din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, gratuitatea acordată elevilor din învăţământul preuniversitar acreditat/autorizat pentru transportul local rutier şi naval se asigură din bugetele locale”.

Conform CCR, din coroborarea celor două reglementări rezultă că doar pentru transportul local rutier şi naval finanţarea gratuităţii reglementate de lege se realizează din bugetul local, şi nu prin decontare de la bugetul de stat.

Pentru a asigura sustenabilitatea finanţării acestor cheltuieli realizate din bugetele locale, reglementarea criticată a stabilit că acestea se restituie de la bugetul de stat.

Concluzia CCR:

  • “Aşadar, aceste cheltuieli sunt avansate mai întâi de bugetele locale, pentru ca, ulterior, cheltuielile efectuate din bugetele locale, cu acest scop, să fie acoperite din bugetul de stat. Astfel, bugetul de stat a preluat o parte importantă a sarcinii financiare impuse bugetelor locale. O asemenea abordare ţine de opţiunea legiuitorului, Curtea neputând cenzura aspecte de oportunitate legislativă sau bugetară. Cu privire la critica potrivit căreia reglementarea criticată nu acoperă cheltuielile realizate cu transportul rutier judeţean, se poate observa că cheltuielile cu acest tip de transport, precum şi cu cel feroviar sau cu metroul nu intră în sfera de incidenţă a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.130/2021, astfel că ele urmează să fie decontate din bugetul de stat, prin transfer, către unităţile administrativ-teritoriale, potrivit normei de drept comun cuprinse în art.84 alin.(11) din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.18 din 10 ianuarie 2011. Cu alte cuvinte, legea criticată a reglementat preluarea, în mod indirect, de către bugetul de stat a unor cheltuieli realizate din bugetele locale, tocmai pentru a asigura sustenabilitatea bugetară a dreptului elevilor din învăţământul preuniversitar la gratuitatea transportului”.

Curtea Constituţională, mai arată Agerpres, consideră că USR a pornit de la o ipoteză greşită şi anume aceea că nu s-ar fi asigurat finanţarea din bugetul de stat decât pentru transportul local rutier şi naval, însă, în realitate, acestea din urmă sunt asigurate prin bugetele locale, cu restituirea din bugetul de stat (către cele locale) a sumelor folosite.

De asemenea, CCR a mai explicat că art. 32 din Constituţie privind dreptul la învăţătură nu este incident în cauză, ţinând seama de faptul că în discuţie nu este însuşi dreptul legal la gratuitatea transportului elevilor, ci modalitatea tehnică de realizare şi susţinere a cheltuielilor pe care acest drept le implică.

  • Motivația detaliată poate fi consultată aici.

Curtea a respins și alte critici aduse de USR, precum cele care se referă la defavorizarea Sectorului 1 prin alocarea banilor rezultați din impozitul pe venit estimat încasat la bugetul de stat.


1 comment
  1. Aiuritor! Dacă bugetele locale nu au bani, de unde sa asigure decontarile pentru elevi? Exista localitati sarace, unde economia este la pământ! De unde vor asigura acestea naveta elevilor? Din rahat nu se poate face bici, nici nu poate pocni, chiar daca zice CCR-ul! [comentariu editat pentru a elimina majusculele]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lista celor peste 270 de școli de aplicație pentru practica pedagogică, publicată în Monitorul Oficial / Până pe 1 octombrie, inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației situația centralizată a consorțiilor școlare înființate

Lista școlilor de aplicație pentru anul școlar 2023-2024 a fost publicată în Monitorul Oficial. Concret, ordinul ministrului educației nr. 5.041 din 10 iulie 2023 a aprobat componența rețelei naționale a…
Vezi articolul

DOCUMENT Ghidul privind admiterea la liceu 2023 a fost publicat de Ministerul Educației / Părinții și elevii sunt sfătuiți să verifice ultimele medii de intrare din anii școlari trecuți și poziția în ierarhie

Ministerul Educației a publicat marți, pe site, Ghidul privind admiterea la liceu 2023. Potrivit calendarului, elevii de clasa a VIII-a vor completa opțiunile în fișele de înscriere la liceu, în…
Vezi articolul

Oana Moraru, la lansarea candidaturii lui Vlad Voiculescu la Primăria București: Am un vis, să putem să finanțam școli private care să poată lua, ajutați poate de primărie, clădiri care să acomodeze 500-600 de copii, din care jumătate cu burse

“Am așa un vis: să putem să finanțam niște școli private care să poată lua, ajutați poate de primărie, niște clădiri care să acomodeze 500-600 de copii, din care 300,…
Vezi articolul