După publicarea rezultatelor finale de la Bac 2023, Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Alba, Cornel Sandu, a fost întrebat într-o conferință de presă cum își explică mărirea unei note a unui elev de la Colegiul Național “Horia Cloșca și Crișan”, la proba de limba română, de la 8,75, la 10. “Este greșeala celor care au evaluat, dacă este așa. Lucrările noastre au fost evaluate la Hunedoara. Dar un punct și 30 de sutimi este deja mult. Din punctul meu de vedere, o eroare acceptabilă este undeva până la 50 de sutimi. 10 poți să dai numai atunci când nu poți pune creionul pe lucrare, adică nu poți să-i găsești absolut nimic”, a spus inspectorul general școlar Alba.
De remarcat politizarea inspectoratelor școlare în această ieșire a șefului ISJ Alba, totodată consilier local din partea PNL în Alba Iulia. Acesta a făcut declarațiile despre rezultatele de la examenele naționale din acest an la sediul partidului PNL.
Un elev de la Colegiul Național “Horia Cloșca și Crișan” din județul Alba a obținut, după contestație, la proba de limba română la Bac 2023, peste un punct și 30 de sutimi. De la 8,75, la nota maximă, 10, după contestație. În total, potrivit ministerului Educației, sunt peste 300 de lucrări în țară care au primit peste1,5 puncte în plus la contestații la limba română și 581 la toate probele. Cu peste 1 punct au fost modificate 5.543 de lucrări. În total, 51.646 de note au fost modificate după contestații.
Lucrările de la Bac din județul Alba au fost corectate în județul Hunedoara, potrivit șefului ISJ Alba, dar spune el, cel mai probabil, profesorii evaluatori vor fi sancționați.
Inspectorul general școlar Alba, Cornel Sandu, a spus că în opinia sa este o diferență foarte mare, de peste un punct și 30 de sutimi. “Din punctul meu de vedere, 10 poți să dai numai atunci când nu poți pune creionul pe lucrare, adică nu poți să-i găsești absolut nimic. Mai ales la limba și literatura română din câte știu eu, nefiind profesor de română, dacă n-a pus o virgulă, scade 5 sau 10 sutimi”, a spus șeful ISJ Alba.
Nu este singurul caz în județul Alba cu notă majorată peste un punct, după contestația la română. Un alt elev a avut 7,50 nota inițială și a crescut la 9,20, o diferență de 1,70.
Redăm explicația integrală a șefului Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Alba, Cornel Sandu:
Reporter: Spuneți despre Evaluarea Națională că nu au existat salturi spectaculoase după contestații, la BAC au existat. De exemplum de la Colegiul Horia Cloșca și Crișan, a existat un copil care la limba română a luat inițial nota 8,75, apoi, după contestație a avut direct 10. Cum vă explicați?
Inspector general Alba, Cornel Sandu: Nu știu, este posibil. Eu n-am văzut. Rezultatele s-au afișat în timp ce vorbeam acum, la ora 11:00 s-au afișat. Este o dificultate mare la română. Este greșeala celor care au evaluat, dacă este așa, lucrările noastre au fost evaluate la Hunedoara. Contestațiile s-au mutat, parcă la Arad. Dar un punct și 30 de sutimi este deja mult. Din punctul meu de vedere o eroare acceptabilă este undeva până la 50 de sutimi. Deci un punct 30 este deja mult, și puțin probabil să se întâmple. E foarte puțin probabil pentru că sunt doi corectori care teoretic, dacă respectă regulile ei, corectează independent. Corectând independent, să presupunem că unul dintre ei nu vede ceva, greșește la ceva, celălalt ar trebui să vadă. Ori în principiu se poate întâmpla ce spuneți dvs, dacă cei doi profesori nu colectează independent, adică unul a corectat și celălalt transcrie nota.
Reporter: Și a mai existat un caz asemănător, dacă nu mă înșel, tot la același Colegiu, la istorie, de la nota 8,35 tot la 10.
Inspector general Alba, Cornel Sandu: Da, mi se par ciudate pentru că, din punctul meu de vedere, 10 poți să dai numai atunci când nu poți pune creionul pe lucrare, adică nu poți să-i găsești absolut nimic. Mai ales la limba și literatura română din câte știu eu, nefiind profesor de română, dacă n-a pus o virgulă, scade 5 sau 10 sutimi. Deci, ca să iei 10, e greu, și diferența este mare, de la 8 și la 10 nu mai contează că e 8 sau 9, până la 10, diferența mi se pare foarte mult. În general. dacă diferențele sunt mai mari de un punct între prima și a doua corectură, corectează o a 3-a comisie, deci practic lucrarea e corectată de 6 oameni în acest moment, din care cel mai probabil, ultimele două perechi de corectori au dat aceeași notă sau notă foarte mare. Deci a avut un punct și, inițial, că dacă n-avea un punct nu putea să vii la 10 și atunci a venit a treia mână care a corectat si a dat 10, ceea ce înseamnă în principiu că a doua notă e cea corectă. De regulă dacă sunt diferențe mai mult de 1 punct 50, profesorii care au corectat prima dată vor fi sancționați. Bun, nu sunt de la noi și din județ, da, cam asta e regula”.
Ce prevede metodologia privind evaluarea și recorectarea notelor la contestații
Art. 67, alineatul 5 – Evaluarea lucrărilor scrise din fiecare pachet se efectuează, pe baza baremului de evaluare şi notare, în cadrul centrului zonal de evaluare, de doi profesori evaluatori, care lucrează, în mod obligatoriu, în săli separate, stabilite de preşedintele comisiei. În fiecare sală se află cel puţin trei profesori evaluatori. Schimbarea lucrărilor de la primul evaluator la al doilea şi invers se va face în prezenţa preşedintelui sau a vicepreşedintelui comisiei, menţionându-se datele de identificare ale evaluatorului: numele şi numerele lucrărilor corectate.
Alineatul 8 – Lucrările se evaluează şi se apreciază de fiecare evaluator, separat, respectându-se baremele de evaluare şi notare elaborate în cadrul Centrului Naţional de Evaluare și Examinare. La evaluarea lucrărilor scrise, profesorii evaluatori nu vor face sublinieri sau menţiuni pe acestea. Evaluarea pe baza baremului se înregistrează în borderourile de evaluare, separat pentru fiecare evaluator.
Alineatul 9 – Zilnic, după terminarea programului de evaluare şi de notare, pachetele de lucrări şi borderourile individuale de notare, închise în plicuri sigilate, se predau, cu proces-verbal asemănător celui de la alin. (3), preşedintelui sau vicepreşedintelui, pentru a fi păstrate în dulapuri metalice, închise şi sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen şi se păstrează în acelaşi regim cu lucrările scrise. Cheile şi sigiliul de la fişetele în care sunt depozitate lucrările scrise şi celelalte documente de bacalaureat vor fi păstrate separat de către preşedinte/vicepreşedinte şi de unul dintre membrii comisiei.
Art. 68 – (1) După încheierea, de către ambii profesori, a acţiunii de evaluare, borderourile întocmite şi semnate de fiecare profesor evaluator sunt predate preşedintelui comisiei, odată cu lucrările evaluate. După ce preşedintele comisiei se asigură că între notele acordate de cei doi profesori evaluatori este o diferenţă de cel mult un punct, notele obţinute se trec, pe fiecare lucrare în parte, cu cerneală roşie, de către profesorii evaluatori, după ce este verificată concordanţa cu borderourile individuale, şi se semnează de aceştia. Media finală se trece pe lucrare, în prezenţa profesorilor evaluatori, de către preşedintele comisiei. Preşedintele comisiei calculează media finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, şi semnează.
(2) În cazul în care se constată o diferenţă mai mare de 1 punct între notele acordate de cei doi evaluatori, preşedintele repartizează lucrarea spre reevaluare unui alt profesor de specialitate, care, în prezenţa profesorilor evaluatori iniţiali, stabileşte nota finală a lucrării. Nota rezultată în urma reevaluării este nota care se trece pe lucrare; sub notă vor semna cei trei evaluatori şi preşedintele comisiei. Numărul pachetului şi numărul de ordine al lucrărilor care necesită a treia evaluare sunt consemnate într-un proces-verbal, semnat de cei amintiţi anterior.
Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
10 comments
Noi suntem în cazul în care la evaluarea nationala copilul a luat inițial nota 8,45 la limba romana la îndrumarea prof. meditator a făcut contestatie, a primit după contestatie 7,55. Ni se pare foarte mare diferență între cele doua comisii, am cerut sa vedem lucrarea, dar nu va schimba cu nimic situația.In ierarhie pe judet am scăzut de la poziția 813 la 1401, e dezastru, acum nu știm dacă mai reușim sa întram la un liceu teoretic.Daca la a doua corectare nu s-a pus punctul din oficiu, cine răspunde de eroare, rămân copii traumatizați de rezultate mici care de fapt pot fi greșelile profesorilor.Mentionez ca la toate simulările nota la lb romana a fost între 8,50- 9,10. După examenele astea copii au nevoie de consiliere psihologica pentru a accepta astfel de erori, se gândește cineva ca acești copii sunt victimele unui sistem bolnav. Ar trebui mai multa transparenta sa fie notat pe lucrare modul de corectare a acesteia astfel încât atunci când mergi sa vezi lucrarea sa-ti dai seama dacă e greșeală de corectare, de adăugare punct din oficiu sau e greșeală copilului, asa copilul di-ar asuma greșeală și nu ar mai suferi din cauza eșecului. Consider ca ar trebui în cazul în care se solicita vizualizarea lucrării sa se sesizeze din oficiu o comisie pentru a mai verifica încă o data lucrarea ca e clar ca acolo sunt ceva semne de întrebare cu privire la notare.Speram ca pe viitor se vor mai rezolva din aceste greșeli care se fac și copii nu vor mai fi victimele sistemului.
Corectarea simulărilor se face de profesorii din școală, deci, poate ei au fost mai indulgenți.
Nota de la simulare nu reflectă nota de la EN sau Bac.
Uneori contestațiile sunt cele corecte, alteori dimpotrivă…
Așa se întâmplă și la examenele de titularizare sau definitivat. Și profesorii sunt dezamăgiți de note, dar ei nu pot cere vizualizarea lucrării, din păcate!
Puteti merge in instanta, invocand fie neglijenta in serviciu fie recuzand echipa de corectori … ca totusi … in tara asta e posibil sa recuzi si judecatori … daramite o echipa de evaluatori scolari!
Parerea mea!
Imi pare rau pentru situatia dumneavoastra si a copilului.
Insa ideea ca raman copiii traumatizati in urma notelor sau ca au nevoie de consiliere psihologica ma ingrozeste. Exista probleme cu adevarat grave pe lume, boli, saracie extrema, destramari de familie, nu mai zic de razboaie si cate altele. Va intra la liceul la care va intra, si cum pareti o mama implicata, cu siguranta ii veti fi alaturi si veti reusi sa treceti impreuna peste eventualele impasuri. Chiar asa, sa ajunga copiii la terapie pentru un punct, pentru un examen? Mi se pare ca tinerii de azi sunt chinuiti si terorizati, dar parca nu doar de sistem, ci si de parinti.
Baremul de notare trebuie facut la un pas de 0.10 pentru fiecare afirmatie / rezolvare corecta identificata pe foaia de examen.
Problema este gradul de dificultate al unui astfel de barem, caci nu cred mai sunt cadre care sa realizeze un barem profesional, poate doar daca Ministerul o sa cheme pensionari si sa-i angajeze special pentru asta.
Pot sa detaliez, daca e nevoie!
Eu, să fiu în locul elevului aș solicita vizualizarea lucrări, inclusiv a notelor de la corectura inițială și de la contestație.
În opinia mea sursele de erori pot fi:
1. Transcrierea greșită de pe lucrare în baza de date a notei, urmată apoi de o verificare de formă sau prin sondaj a corectitudinii datelor introduse.
2. La schimbul de pachete de lucrări, mâna 1 și mâna 2 au făcut schimb și de borderouri de mână („ca să meargă mai repede”), iar mâna 2 a mers pe mâna primului evaluator cu un +/- de 10 sutimi (sau nu), iar mâna 1 a uitat să adune punctul din oficiu.
Toate acestea sunt consecința anilor în care plata comisiilor de examen era „de formă”, fapt ce a condus la degradarea conștiinței multor cadre didactice de a-și îndeplini atribuțiile în mod corect și onest față de elevii care au participat la examenul respectiv. Am înțeles că în ultimul timp sumele au fost mărite în mod considerabil, dar obișnuința lui „las’ că merge și așa” a rămas și greu se poate dezrădăcina.
E trist că elevii sunt „beneficiarii” primari ai acestei stări de fapt.
Poate că niște examene te tip grilă, susținute pe platforme capabile să ducă un număr mare de conexiuni, care să fie securizate din punctul de vedere al tentativelor de fraudare ar elimina aceste surse de erori, dar nu ar fi foarte relevante în ceea ce privește evaluarea cunoștințelor elevilor.
Si de unde ați aflat mă rog că sumele pentru corectare ar fi fost mărite considerabil??? 18 lei impozitabil o lucrare este plată considerabilă??? Cât îi ia profesorului de română să analizeze o lucrare, minim o jumate de oră…dacă merg la coafor și mă tunde o jumate de oră plătesc cel puțin 60-80 lei…un profesor nici măcar ca o coafeză nu este plătit …mai vreți competență …nici o coafeză nu se obosește pentru banii aștia.
Corect!
Hai să fim corecți până la capăt și să vorbim și despre faptul că și profesorii pățesc același lucru la examene!
Mai ales când este vorba de corectare subiectivă (cu itemi subiectivi)…
Aparent salarizarea nu determină profesorii să nu dea dovadă de incompetență în notare.