Comisia Națională de organizare a Evaluării Naționale 2021 va analiza posibilitatea ca elevul cu CES eliminat din examen marți, la proba de Limba și Literatura Română, pe motiv că avea un telefon la el, să poată susține sesiunea specială a acestui examen, dacă familia lui va solicita acest lucru, a declarat pentru Edupedu.ro președintele comisiei Maria Manea, secretar de stat în Ministerul Educației. În plus, atât Manea cât și secretarul de stat Radu Szekely, responsabil pentru egalitatea de șanse, au declarat că după un astfel de caz este necesară îmbunătățirea procedurii de examen pentru elevii cu cerințe educaționale speciale.
În cazul copiilor cu CES, procedura pentru egalizarea șanselor, publicată de Ministerul Educației, prevede că elevii pot avea la ei dispozitive electronice, condiția fiind ca acestea să fie solicitate de părinți sau de profesorul de sprijin. Părinții unui elev cu CES trebuie instruiți și ei, înainte de examen, să știe procedura la proba respectivă, astfel încât eventualele dispozitive necesare sau interzise să fie gestionate corect. Și asta pentru că, în cazul unor astfel de tulburări, elevii pot să nu recepționeze corect mesajele profesorilor supraveghetori din ziua probei, cele care fac apel la depunerea telefoanelor și altor obiecte personale într-o cameră separată. Autoritățile contactate de Edupedu.ro susțin că fie nu au informații dacă părinții au fost instruiți înainte de probă, fie că „procedura a fost respectată”.
Niciun psiholog, consilier școlar sau specialist al CMBRAE nu au fost solicitați de părinți sau de comisia de examen din școala respectivă să îl consilieze pe elevul cu CES care tocmai a fost notat cu nota 1 pe motiv de tentativă de fraudă. Procedura nu prevede în prezent prezența unui specialist, psiholog sau profesor specializat, în comisiile de examen din centrele în care sunt și elevi cu cerințe educaționale speciale.
„Un astfel de caz deschide perspectiva analizei pe care o putem face spre îmbunătățirea procedurii de egalizare de șanse pentru anul școlar viitor, a necesității de a identifica soluții de consiliere anterioare examenului pentru acești copii și familiile acestora”, a declarat Maria Manea pentru Edupedu.ro.
Pentru prima dată la Evaluarea Națională, cel puțin în ultimii 5 ani, a fost eliminat din examen un copil cu Cerințe Educaționale Speciale, potrivit datelor publicate de Ministerul Educației și de Inspectoratul Școlar al Municipiului București. La examenul din acest an a fost și singurul elev eliminat și notat cu nota 1 pentru tentativă de fraudă, dintre toți cei 123.563 elevi participanți, după ce a fost prins cu un telefon asupra lui în timpul probei de limba și literatura română. Elevul suferă de Tulburări din Spectrul Autist (TSA), potrivit informațiilor obținute de Edupedu.ro în acest caz.
„În cazul în care familia elevului va solicita acest lucru, Comisia Națională de organizare a Evaluării Naționale, pe care o reprezint, va analiza posibilitatea ca elevul în cauza sa poată susține sesiunea speciala a acestui examen”, a spus secretarul de stat.
Etapa specială a Evaluării Naționale are proba scrisă la Limba română pe data de 5 iulie.
Ce prevede procedura pentru elevii cu CES (TSA, TSI, ADHD etc)
Maria Manea: „Procedura nr. 1526/2021 oferă un cadru unitar pentru asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare (TSA,TSI, ADHD ș.a.), la examenele naționale (Evaluare Națională și Bacalaureat). Adaptarea condițiilor de examen se realizează pe baza solicitării scrise a părintelui/ tutorelui/ reprezentantului legal sau chiar a elevului major (în cazul examenului de Bacalaureat) și a unui document care atestă deficiența. Comisiile județene/ a Municipiului București au înaintea începerii examenului o situație centralizată a acestor cereri, astfel încât, să existe timpul necesar identificării de resurse (umane și materiale) pentru aplicarea măsurilor necesare adaptării condițiilor pentru fiecare caz în parte.
De asemenea, înaintea fiecărei probe de examen, atât profesorii asistenți (de la sălile în care există astfel de cazuri), cât și însoțitorii candidaților (acolo unde aceștia există/ s-a aprobat prezența lor în sala de examen, cu rol de sprijin pentru un candidat cu deficiențe), sunt instruiți cu privire la aplicarea prevederilor Procedurii nr. 1526/2021. În plus, există cadru normativ care permite comisiilor județene/ a Municipiului București de organizare a Evaluării Naționale, elaborarea de proceduri specifice pentru aplicarea altor măsuri pentru adaptarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru candidații cu deficiențe, dacă acestea sunt justificate printr-un document medical și nu se regăsesc cuprinse în Procedura Ministerului Educației. Însă, toate aceste măsuri trebuie să fie solicitate de părinte”.
Ce s-a întâmplat în acest caz, concret, părintele a solicitat această procedură?
Maria Manea: În cazul de față, s-au aplicat prevederile metodologiei de organizare a Evaluării Naționale, fără a fi solicitate de către părinți/tutori/reprezentanți legali masuri de adaptare a condițiilor de examen. Atât metodologia, cât și ghidul informativ publicat de Ministerul Educației înainte de începerea examenului de Evaluarea Națională fac precizări privind interzicerea accesului în sala de examen cu obiecte personale, dacă acestea nu au fost aprobate de comisia județeană/ a Municipiului București sau de Comisia Națională, după caz. Acestea au fost prelucrate în repetate rânduri de către Comisia Națională cu președinții comisiilor județene, astfel încât instruirea președinților și a membrilor comisiei din centrul de examen, a profesorilor asistenți să fie corespunzătoare reglementarilor în vigoare.
Este de înțeles empatia stârnită în spațiul public pentru un astfel de caz, dar modul de a acționa și de a reacționa al președintelui centrului de examen a fost legal și nediscriminatoriu.
Un astfel de caz deschide perspectiva analizei pe care o putem face spre îmbunătățirea procedurii de egalizare de șanse pentru anul școlar viitor, a necesității de a identifica soluții de consiliere anterioare examenului pentru acești copii și familiile acestora. În egală măsură, în cazul în care familia elevului va solicita acest lucru, Comisia Națională de organizare a EN, pe care o reprezint, va analiza posibilitatea ca elevul în cauza sa poată susține sesiunea speciala a acestui examen.”
Cum a fost tratat cazul la școală și de către Inspectoratul Școlar al Municipiului București
Inspectoratul Școlar al Municipiului București a anunțat marți, printr-un comunicat de presă că un elev a fost eliminat la proba de Limba română și notat cu nota 1. Purtătorul de cuvânt al ISMB, Geanina Georgescu, a explicat pentru Edupedu.ro că era vorba despre un elev cu cerințe educaționale speciale, pentru care deși procedura prevede posibilitatea de a avea în sala de examen anumite echipamente, în acest caz nu fuseseră solicitate.
Geanina Georgescu: Știam că este copil cu CES. A fost făcut instructajul, iar copilul a semnat pentru acel instructaj, a luat la cunoștință.
Edupedu.ro: În instructajul făcut familiei înainte, pentru că în cazul acesta copilul are dreptul la un examen în condiții speciale, în instructaj…
Geanina Georgescu: În instructaj li s-a spus că nu au voie cu echipamente audio-video, cu niciun fel de device-uri la ei.
Edupedu.ro: În procedura specială pentru copiii cu CES este prevăzută și prezența unor dispozitive, dacă sunt solicitate de către familie. Aici a fost cazul?
Geanina Georgescu: Nu era cazul pentru dispozitive, este vorba despre dispozitive de citit, dar aici nu era cazul. Familia nu a solicitat niciun fel de dispozitiv pentru copil.
Se știe în funcție de afecțiune sau deficiența copilul lui despre ce categorie este vorba și ei știu ce au de făcut.
Edupedu.ro: Profesorii supraveghetori știau că este un copil cu CES respectivul elev?
Geanina Georgescu: Acest lucru nu l-am mai întrebat, ideea este că ei, în general, sunt separați, pentru că au timp suplimentar de lucru, acum nu știu ce s-a întâmplat la nivelul unității de învățământ respective, dacă era separat sau dacă i-a lăsat pe cei cu CES. În alte școli așa se procedează – cei cu cerințe educaționale speciale sunt lăsați în clase separate pentru că ei au nevoie de timp suplimentar de lucru și cei mulți lucrează separat. Nu știu să vă spun, doar ce am aflat și eu și v-am transmis și dumneavoastră, copilul a fost… S-au aplicat procedurile necesare în această situație, n-am mai investigat mai mult. Toată lumea a respectat prevederile legale.
Edupedu.ro: Este singurul copil eliminat în toată țara în acest an de la evaluarea națională. Și în plus este pentru prima dată cel puțin în ultimii câțiva ani când este vorba despre eliminarea unui copil cu cerințe educaționale speciale din acest examen. Ce au spus părinții?
Geanina Georgescu: Mămica regretă că i-a lăsat telefonul, nu dorește să devină subiect de presă, că a vorbit cu ea președinta Comisiei de Evaluare pe București, am înțeles. Deci nu dorește să mai fie un subiect, recunoaște că a greșit, își asumă, asta este. Copilul a predat lucrarea și în condițiile în care a predat lucrarea, i s-a pus nota 1. Dacă refuza să o predea, știți că nu era notat nici cu această notă și se va face acea medie între ceea ce va primi la matematică și nota de la română.
Edupedu.ro: Avea nevoie de profesor de sprijin, era însoțit copilul?
Geanina Georgescu: Nu cred că a fost nevoie, nu știu să vă spun, n-am mai insistat asupra acestor lucruri asupra atâta timp cât mi s-a spus că s-a făcut instructajul, că s-au respectat prevederile, Ministerul știe despre acest lucru, n-am mai insistat.
Edupedu.ro: Dacă nu s-ar fi aplicat prevederile legale ar fi fost o nedreptate față de ceilalți. Chiar și cu egalizare de șanse, dacă pentru toți a fost același regulament acesta trebuia aplicat.
Geanina Georgescu: Din punctul de vedere al asistenților va asigur eu că a beneficiat de toată înțelegerea disponibilă.
Edupedu.ro: Unde era telefonul copilului când a sunat?
Geanina Georgescu: Nu știu să vă spun dacă-l avea în buzunar sau nu, n-am mai insistat.
Edupedu.ro: Am înțeles din conferința de presă de la minister că pur și simplu i-a sunat telefonul în timpul examenului.
Geanina Georgescu: Asta pot să vă confirm și eu, dar că îl avea pe bancă… Nu cred că-l aveam pe bancă pentru că s-ar fi sesizat cineva. Probabil că îl avea în buzunar, i-a piuit o dată, asistenta l-a auzit, a întrebat dacă are cineva asupra lui un astfel de echipament și apoi i-a piuit și a doua oară. După care știm ce s-a mai întâmplat…
Elevul eliminat este un elev diagnosticat cu Tulburări din Spectrul Autist (TSA), a confirmat pentru Edupedu.ro secretarul de stat din Ministerul Educației, Radu Szekely, responsabil cu egalitatea de șanse. Acesta a spus că procedura pentru examen nu prevede că tentativa de fraudă este doar atunci când elevul folosește dispozitivul pentru a încerca să copieze, ci doar faptul că are la el un telefon în timpul examenului este suficient pentru a atrage eliminarea din examen, în acest caz comisia din școală și supraveghetorii acționând conform reglementărilor.
Szekely admite faptul că elevul cu TSA este posibil să nu fi fost atent în momentul în care s-a făcut instructajul și i s-a spus să nu aibă telefon la el. În plus, acesta explică faptul că elevul ar fi putut considera telefonul ca o legătura cu familia, un element de siguranță. „De multe ori, în patologia lor, acești elevii cu cerințe educaționale speciale au un atașament deosebit față de un obiect. Telefonul poate reprezenta o legătură specială cu părinții, cu mama și nu neapărat era acolo pentru că ar fi avut de gând să copieze sau să fraudeze, putea să-l țină ca pe un element de siguranță, însă nesolicitându-se niciun fel de excepție, o derogare de la regulă anterior examenului, nu poți să schimbi regulile în timpul jocului”, a declarat Radu Szekely.
Edupedu.ro: În ce condiții elevii pot avea la ei dispozitive electronice sau telefoane în timpul examenului?
Radu Szekely: „Singurul motiv pentru care un copil poate avea un telefon la el în timpul examenului este dacă are diabet. El nu avea excepția asta pentru că nu avea diabet, există într-adevăr o prevedere în sensul ăsta, dar e doar pentru copii care suferă de diabet și au monitorizarea glicemiei printr-o aplicație care le dozează insulina și ei au nevoie de telefoanele mobile. Pe de altă parte, părinții nu au solicitat, sau nu s-a solicitat pentru el prezența unui asistent. Există și posibilitatea asta de adaptare a condițiilor de examen, prin prezența unui asistent care să îl sprijine dacă are un grad mai avansat de autism.
Edupedu.ro: Părinților li s-a făcut instructajul înainte de examen cu ce are voie și ce nu are voie copilul, pentru că se face instructajul și familiei nu doar elevilor, potrivit procedurii?
Radu Szekely: Corect. Deci părinții au primit informația asta, dar nu pot să confirm acum pentru că nu am verificat informația. Din câte înțeleg de la colegii mei s-au urmat toți pașii prevăzuți în procedură, inclusiv la clasă în momentul în care s-a intrat în sala de examen, li s-a atras atenția tuturor să fie siguri că nu au telefoane mobile la ei. Acum, supraveghetorii știau că au un copil cu CES în sală, însă nu știau care este condiția specifică lui și nici nu puteau să-l percheziționeze.
Edupedu.ro: Nu a fost într-o sală separată, așadar, sau într-o sală în care erau numai copii cu CES, era într-o sală cu alți elevi de clasa a VIII-a fără nicio afecțiune?
Radu Szekely: Dacă nu se solicită lucrul acesta de către părinți, nu, elevii cu CES nu sunt în săli separate. Deci procedura de egalizare a șanselor dă posibilitatea părinților să solicite condiții speciale de examinare, dacă vor și dacă certificatul de orientare școlară dat de către CJRAE/CMBRAE sprijină lucrul ăsta, adică justifică. Pentru copiii cu tulburări de spectru autist, într-adevăr, exista posibilitatea să dea examen într-o sală separată, dacă era solicitat.
Edupedu.ro: Având în vedere că este un copil cu CES, și că unui copil cu CES poți să-i spui anumite lucruri și el să nu fie foarte atent la momentul respectiv, înțeleg că instructajul acela este pentru toată clasa și se spune „nu aveți voie cu telefoanele și trebuie să le duceți într-o altă sală”, e posibil să nu fi fost atent în acel moment? Profesorii au găsit telefonul lui pe masă, încerca să copieze, era evidentă tentativă de fraudă sau cum justifică reacția de a-l elimina din examen?
Radu Szekely: Înțeleg din răspunsul dat de colegii mei că telefonul a sunat în timpul examenului și el l-a scos să răspundă.
Edupedu.ro: Și acest gest a atras după sine eliminarea copilului cu CES din examen?
Radu Szekely: Da. Din păcate procedura nu specifică existența tentativei de fraudă, ci doar existența unor mijloace de transmitere electronică este considerată tentativă de fraudă.
Edupedu.ro: Dacă ai un telefon la tine ești automat vinovat?
Radu Szekely: Da.
Edupedu.ro: A depus cineva vreo sesizare în acest caz, părinții, consilierul școlar, dirigintele copilului?
Radu Szekely: Ulterior evenimentului, din câte știu eu, nu a existat nicio contestație sau plângere sau orice fel de act.
Edupedu.ro: Din ce-am înțeles de la Inspectoratul Școlar București, copilul a semnat că a predat lucrarea, lucru care i-a atras nota 1. Nu ar fi trebuit să fie și altcineva acolo, care să-l consilieze, un adult, un psiholog, un consilier școlar?
Radu Szekely: Consilierii nu sunt prezenți în școală în perioada examenului decât la cerere, dacă s-a cerut lucrul ăsta.
Edupedu.ro: Cazul nu a fost preluat așa dar mai departe de cineva specializat din zona psihologului școlar sau consilierului?
Radu Szekely: Din câte știu eu nu, și nici nu cred, adică răspunsul e nu. Din păcate, procedurile actuale nu permit unui consilier să meargă să intervină dacă nu i se solicită lucrul ăsta de către părinți.
Edupedu.ro: Și nu a fost solicitat nici de către comisia de examen?
Radu Szekely: Nu. Comisia Națională a analizat și situația, s-a trimis raportul, nu există nimic în procedură care să permită să trecem peste. E trist, dar s-a aplicat procedura ad litteram de data asta. Sincer îmi pare foarte rău pentru copil.
De multe ori în patologia lor acești elevii cu cerințe educaționale speciale au un atașament deosebit față de un obiect. Telefonul poate reprezenta o legătură specială cu părinții, cu mama și nu neapărat era acolo pentru că ar fi avut de gând să copieze sau să fraudeze, putea să-l țină ca pe un element de siguranță, însă nesolicitându-se niciun fel de excepție, o derogare de la regulă anterior examenului, nu poți să schimbi regulile în timpul jocului.
Edupedu.ro: Din declarațiile date pentru Edupedu.ro de purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar București, mama apărut foarte surprinsă și a spus că îi pare rău că l-a lăsat cu telefonul la el. Dacă ar fi fost făcută procedura instructajului pentru părinți credeți că mama și-ar fi pus în pericol copilul?
Radu Szekely: Recunosc că nici eu nu am vorbit cu părinții sau cu mama, însă colegii mei din Comisia Națională mi-au spus că a fost respectată procedura întocmai. Vom investiga să vedem dacă au fost respectat toți pașii anteriori prezentării la examen.
Sursă foto: Grigore Popescu / Agerpres Foto
9 comments
Măi, oameni buni! Cum dacă cere familia să se organizeze o sesiune?! Trebuie să se organizeze o sesiune! Și, nu dacă! Doamne, ce fel de oameni sunt ăștia de au dat un astfel de copil afară din examen?! Acești copii au nevoie de emoții pozitive, de sprijin (ca dealtfel toți copii) de explicații îndelungate! Unde era profesorul de sprijin?! Atunci înseamnă că examenul nu a fost organizat în mod corect! Off, Doamne!
Copilul meu a fost încadrat în spectru și nu i-am făcut dosar CES din mai multe motive. Primul motiv a fost ca întrunească cele mai puține puncte din ADHD, nu era vorbăreț sau agitat, doar neatent. Alt motiv a fost incapacitatea scolii de a-i asigura sprijin și al treilea, am vrut sa evitam sa fie marginalizat de colegi. Este un copil perfect normal, cu o inteligenta testata peste medie, care avea un alt ritm și care a început sa fie “mai prezent” cam din clasa a IXa. Pentru prima teza din viata lui, la română, intr-a cincea, l-am pregătit ca pentru un concurs sportiv. Cu ceasul de bucatarie pus sa sune după expirarea timpului pentru fiecare subiect. Nu eram stresata de nota pe care ar fi putut-o lua, ci de faptul ca va rămâne cu ochii pe fereastra în timpul tezei, sau ca va vorbi, sau nu va ști sa îndoaie coltul, ca nu-si va scrie numele și tot așa. Singurul lucru la care nu m-am gândit a fost ca va veni acasă cu teza. Am sunat imediat profesoara, i-am explicat, am trimis poza cu lucrarea….L-a lăsat corigent. A fost o perioada foarte complicata. Și pentru el, dar și pentru noi. Egalitate de șanse nu înseamnă discriminare pozitiva, dar adaptarea modului de predare în asa fel încât sa arătăm ca știm ca nu sunt doi copii la fel, ar cam fi timpul.
Dar dacă era al meu non-verbal si poate vb doar prin scris sau comunica printr-un program special text to voice de pe telefonul mobil ? Multi copiii cu autism au deficiențe de vorbire si au nevoie de o tehnologie digitală asistată plus însoțitor. Asa ca telefonul mobil doar la diabetici e stupid. Sunt examene si oral la BAC, unde o astfel de tehnologie ajuta, ei scriu si o voce redă ce au scris. Asa se crează un dialog mai usor.
Profesorul de sprijin este acela care informeaza si cosiliaza familia in astfel de cazuri. El este cel care a lucrat cu elevul, dupa programa adaptata. Tot el este si cel care poate fi prezent in timpul examenului, la solicitarea familiei.
Un copil cu CES are nevoie de un alt mod de evaluare atât în timpul anului școlar cât și la examen. In România cadrele didactice nu au habar de asta. Nu interesează pe nimeni.Nici la nivel de minister nu este foarte clară situația acestor copiii, cu atât mai puțin la nivel de Inspectorat Scolar, grădiniță, scoala sau liceu.
Orice elev într-o țară normală ar fi eliminat numai daca FOLOSESTE telefonul pentru a frauda examenul nu daca ARE ASUPRA SA telefonul . Noi suntem că de obicei mai catolici decât Papa iar România încă nu este o tara cu reglementări normale . La noi funcționează prezumția că elevul este infractor numai că are telefonul un buzunar, ceea ce este total anormal .
Din moment ce “pentru egalitate de sanse”, cu orice medie de admitere(chiar si 4) acest copil cu CES, are dreptul prin lege sa ocupe loc la orice liceu(chiar si la Sf Sava sau Vianu), de ce atata agitatie????
Pentru ca nu e egalitate ,e discriminare pozitivă și asa a fost din start.Nu am inteles niciodata de ce un rrom cu 5 poate ocupa loc la facultate si altul cu 8,9 nu e bun.De ce unul care nu e la fel de competent este avantajat si cel care poate fi folositor societății este dat la o parte?
Din câte cunosc eu locurile speciale pentru elevii cu CES sunt suplimentare locurilor existente, adică in plus. Nu ocupa locul unui copil normal. In ceea ce privește modalitatea de examinare pot spune ca sunt foarte multe scăpări in procedura de examinare. Un elev cu CES învață 4 ani după o materie adaptata iar examenul final este din materia pe care o dau toți elevii. Nu explica nimeni elevului cu CES modul și etapele de examinare și va asigur ca cei cu deficit de atenție nu recepționează mesajele date unei clase. Cunosc cazuri de elevi cu CES care au scris pe ciorne, evident nu au fost notate, dar nu au știut ca pot solicita suplimentar. Implicarea psihologilor și consilierilor școlari lasă de dorit. Se precizează ca trebuie solicitarea părinților pentru orice doar ca părinții nu cunosc sau nu li se aduce la cunoștința ce anume este necesar. Desigur ca procedura in acest caz a fost respectata. Toată lumea se ascunde in spatele procedurilor si atât.
Este păcat ca vrem sa părem implicați si interesați fără sa schimbam ce nu funcționează. Dacă părinții unui elev cu CES nu au posibilitatea sa se documenteze si nu se implica sistemul îi elimina automat pe acești elevi chiar ad litteram cum spunea domnul secretar de stat Radu Szekely. Păcat pentru ca se pierd oameni pana la urma care au mai multe șanse de reușită daca sunt integrați decât daca sunt marginalizati.