Niciodată părinților din România nu le-a fost mai clară lipsa de competențe de la vârful Educației: pusă în situația de a găsi o soluție legislativă la problema hărțuirii sexuale, ministra Ligia Deca a înregistrat un nou rateu, ca în toate marile dosare pe care le-a avut de gestionat în mandatul său. Propunerea ministrei Deca de combatere a abuzurilor sexuale în școli și universități, cerută de premierul Ciolacu acum o săptămână și prezentată în marja ședinței de guvern, a fost catalogată de Ministerul Justiției, într-o analiză consultată de Edupedu.ro, ca „lipsită de logică” și „lipsită de claritate”, ca un act care „nu are nicio legătură cu subiectul hărțuirii”.
„Textul propus de Ministerul Educaţiei este lipsit de orice previzibilitate”, invită la „amestecarea” domeniilor și „având în vedere faptul că din Notă nu rezultă nici măcar obiectul de reglementare, ne întrebăm cum ar putea fi desemnat un coordonator”. Toate aceste concluzii și avertismente sunt ridicate de specialiștii Ministerului Justiției, care în marginea ședinței de Guvern de ieri, 8 august 2024, i-au cerut ministrei Educației să se apuce cu adevărat de ceea ce a promis că face de acum o săptămână: „o analiză a modului de aplicare a dispozițiilor legale în fiecare domeniu, nu numai în cel al educației și, eventual, numai dacă ulterior acestei analize apar ca fiind necesare și intervenții punctuale asupra cadrului legislativ, promovarea respectivelor modificări și completări ale legislației”.
Lipsită de logică. Lipsită de claritate. Fără legătură cu hărțuirile. Lipsită de orice previzibilitate. Amestecă domeniile – specialiștii Ministerului Justiției, despre propunerea prezentată de Ligia Deca.
Așa arată produsul unui ministru al Educației după 20 de zile de lucru, cu multe alte instituții, analizat de colegii săi de la Ministerul Justiției. Toate aceste avertismente ridicate de juriștii de la Justiție pe actul propus de Deca și de jurista șefă din Ministerul Educației, secretarul general al ministerului Ioana Lazăr, au ajuns în atenția Guvernului, transformându-se în întrebare ridicată de presă în briefingul de la finalul ședinței de ieri.
Lipsită de logică. Lipsită de claritate. Fără legătură cu hărțuirile. Lipsită de orice previzibilitate. Amestecă domeniile.
Așa arată decizia pe care a pus-o cap la cap Ligia Deca, la 20 de zile de la primul caz de pedofilie căruia i-a căzut victimă un elev atras de un așa-zis mentor și fondator de auto-intitulată școală, dovedită a funcționa ilegal.
Lipsită de logică. Lipsită de claritate. Fără legătură cu hărțuirile. Lipsită de orice previzibilitate. Amestecă domeniile.
Atât a putut produce ministerul condus de Ligia Deca pentru a apăra copiii și tinerii de violatori, la 15 zile după ce propriul său angajat din Ministerul Educației, Sorin Spineanu Dobrotă, a fost reținut de Poliția Română pentru că ar fi violat un elev și agresat sexual un altul.
Lipsită de logică. Lipsită de claritate. Fără legătură cu hărțuirile. Lipsită de orice previzibilitate. Amestecă domeniile.
Așa arată propunerile prezentate de ministrul Educației, Ligia Deca, în marginea ședinței de Guvern, la 11 zile după ce colegul său de cancelarie de la SNSPA, sociologul Alfred Bulai, a fost acuzat de abuzuri sexuale la adresa unor studente, cărora le-ar fi cerut să se dezbrace în fața lui, după cum a arătat o anchetă Snoop.ro.
Și la 11 zile după ce un profesor de la Universitatea de Arhitectură din București a fost acuzat de asemenea de abuzuri sexuale.
Ce i-a cerut premierul social-democrat Marcel Ciolacu ministrei liberale a Educației, în ședința de Guvern de săptămâna trecută (sursa)?
- „Îi cer ministrului Educației, doamna Ligia Deca, să vină săptămâna viitoare cu propuneri de completare și modificare a legislației, în dialog cu Consiliul Național al Rectorilor. Cred că societatea noastră așteaptă un fapt simplu și clar: ca legea să protejeze în mod real victimele, iar agresorii să fie dați rapid pe mâna justiției! Doamna ministru ne va spune care sunt pașii necesari pentru a ajunge la acest rezultat”.
Ce a făcut ministra Educației Ligia Deca până la ședința de Guvern de ieri (sursa)?
- A prezentat o notă desființată de specialiștii Ministerului Justiției, care au emis următoarele comentarii la actul Ligiei Deca:
- „Propunerea este lipsită de logică. Cadru legislativ în domeniu există atât cu caracter general (ex. Codul de procedură penală – cadrul general pentru soluționarea oricăror plângeri adresate organelor de urmărire penală, inclusiv a celor privind comiterea infracțiunilor de hărțuire sexuală ori de folosire abuzivă a funcției în scop sexual – și HG nr. 970/2023 pentru aprobarea Metodologiei privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă), precum și sectorial (domeniul educației. al sănătății, al muncii etc.). În plus, față de cadrul legislativ existent, nu înțelegem necesitatea unei noi reglementări, axată în mod exclusiv pe prevenirea și combaterea hărțuirii sexuale”.
- „Propunerea este lipsită de claritate. Obligațiile sunt prezentate în Hotărârea Guvernului nr.970/2023, iar detalierea lor este deja prevăzută în cadrul acesteia, prin intermediul ghidurilor care trebuie emise de fiecare instituție”.
- „Actul normativ care se propune a fi modificat nu are nicio legătură cu subiectul hărțuirii. Ordonanța Guvernului nr.27/2002 are în vedere dreptul constituțional la petiţionare. În plus, modificarea acestui act normativ intră în competența Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administrației, care ar fi trebui să se exprime în primul rând cu privire la oportunitatea intervenției legislative. Semnalăm, totodată, că textul propus de Ministerul Educației este lipsit de orice previzibilitate”.
- „ Toate aceste idei, înţelegem că puteau fi introduse şi până acum, nu la nivel de lege, ci chiar în normele care reglementează activitatea unităților de învățământ”.
- „Dacă este definit deja, de ce este necesară reluarea ei? Se poate crea astfel un paralelism legislativ, care nu este permis de legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă. De asemenea, nu înțelegem la ce va folosi această definiție. În context procesual penal, sau în alt context? Codul penal deja sancționează hărțuirea sexuală la locul de muncă sau similare și cuprinde o altă definiție a acesteia. Nu se pot amesteca domeniile”.
- „Având în vedere faptul că din Notă nu rezultă nici măcar obiectul de reglementare, ne întrebăm cum ar putea fi desemnat un coordonator. Considerăm că o concluzie a Notei ar putea fi cea menționată în primul comentariu, și anume să se propună o analiză a modului de aplicare a dispozițiilor legale în fiecare domeniu, nu numai în cel al educației și, eventual, numai dacă ulterior acestei analize apar ca fiind necesare și intervenții punctuale asupra cadrului legislativ, promovarea respectivelor modificări și completări ale legislației”.
Ca urmare a comentariilor făcute de specialiștii Ministerului Justiției la textul înaintat de Ligia Deca, Ministerul Educației a prezentat ieri, într-o informare de presă, o compilație de formule diluate printre care se regăseau doar câteva schimbări concrete, pe tema sesizărilor de abuzuri.
Dacă inacțiunea de până acum a ministrei Ligia Deca a păstrat-o la adăpostul scaunului de ministru al Educației, actul desființat de specialiștii din Justiție ar trebui să fie semnătura de demisie, în orice guvern. Și nu pentru că opinia unor juriști din Ministerul Justiției ar fi vreo referință absolută, ci pentru că replierea Ministerului după comentariile de la Justiție sugerează că șefii de la Educație nu au putut contesta în niciun fel acea opinie și nici să producă ceva mai bun.
Actul prezentat ieri de ministrul Deca, care l-a forțat pe premierul Ciolacu să bâlbâie o cerere de lămurire a măsurilor împotriva abuzurilor sexuale și care l-a pus pe purtătorul de cuvânt al Guvernului în imposibilitatea de a prezenta presei ce a spus concret Ministerul Educației, este dovada incapacității profesionale a Ligiei Deca.
Ligia Deca nu a ieșit la briefingul de la Guvern să prezinte măsurile propuse, cum ar fi fost de așteptat având în vedere gravitatea și greutatea subiectului. Purtătorul de cuvânt al Guvernului a improvizat o explicație, evitând răspunsuri la întrebările concrete ale jurnaliștilor despre comentariile Ministerului Justiției la informarea Ligiei Deca.
La 20 de zile de când acuzațiile de pedofilie și abuzuri sexuale s-au extins în sistemul de învățământ românesc ca o explozie pornită pe un teren ciuruit de minele abuzului, ale incompetenței și ale indiferenței criminale, Ligia Deca vine cu un act care invită la amânare. Și la tergiversarea luării unei decizii în apărarea copiilor din școlile și universitățile românești.
În 20 de zile de la primul abuz sexual prins de polițiști și cu fix o lună înainte ca școlile să se deschidă, fosta consilieră a președintelui Klaus Iohannis refuză să prezinte o decizie concretă în favoarea copiilor și a studenților pe care sistemul manageriat de Ligia Deca își deschide brațele să-i primească din toamnă.
Cum de este permis ca în 20 de zile să nu vii cu nicio decizie de întărire a legislației? Cum poți să mergi la Cluj la ședința în care protectorul tău, Sorin Cîmpeanu, este ales încă o dată șef al rectorilor și să legitimezi astfel practica înșurubării pe viață la conducerea instituțiilor de învățământ, împrietenindu-te cu cei care sunt rectori la al 4-lea mandat? Și să nu-ți pui întrebarea: cum s-a putut ca sub conducerea lor să se întâmple astfel de abuzuri sexuale? Oamenii aceștia alături de care Deca și-a petrecut un weekend, în pline acuzații de abuzuri sexuale în preuniversitar și în Ministerul condus de ea, sunt de peste 10 ani la conducerea instituțiilor care îi primesc pe studenți.
Nu au știut, așa cum clamează rectorul SNSPA de mai bine de o săptămână? Dacă n-au știut, timp de 10 ani, că au violatori și pedofili pe posturi de profesori, atunci de ce să mai stea în funcții? Ce îi recomandă să-și conducă în continuare universitățile? Ce argument au în susținerea ideii că vor putea ca în două luni să-și curețe universitățile de abuzatori sexuali, dacă timp de 12 ani susțin că „nu au știut” că violatorii sunt colegii lor?
Faptul că au ieșit în presă aceste cazuri este semn că nu funcționează niciun mecanism universitar de protecție a studenților de abuzuri și hărțuiri. Singurul mecanism care funcționează ca uns este ascunderea problemelor. Aceste universități de la care așteptăm acum să evacueze violatorii și hărțuitorii de la catedră până în octombrie, când își primesc noii tineri la ceea ce spun că sunt studii, nu au reușit din 2021 și până astăzi să anunțe niciun plagiat găsit pe banii dați de Ministerul Educației. Și ne așteptăm ca aceleași universități, cu aceiași rectori – pentru că Legea Iohannis-Deca le-a permis să conducă până la 20 de ani universitățile – să-și scoată la lumină, gratis, violatorii?
Un angajat al Ligiei Deca a fost reținut de la Ministerul Educației sub acuzația de pedofilie, de Poliția Română, și noi ne așteptăm ca angajatoarea sa, care de 20 de zile nu a luat nicio decizie factuală în favoarea elevilor în fața pericolului abuzurilor sexuale, să analizeze cu adevărat dacă nu cumva există o rețea a pedofililor în propriul Minister?
Înainte de a începe un nou an școlar, poate că singura întrebare care mai merită ridicată este: Ligia Deca, rectorilor, angajaților din Minister, copiii voștri sunt la școlile de stat și în universitățile românești? Sau ați vorbit deja să îi mutați la școli și universități private, pe curriculumuri străine, ca să-i păziți de monștrii sistemului creat pentru copiii noștri?
PS: De remarcat încercarea ministrului liberal al Justiției, Alina Gorghiu, de a-și scăpa colega de partid de analiza dură făcută de propriul său cabinet de la Justiție. Într-un drept la replică trimis Edupedu.ro, ministrul Justiției spune că „fragmentele publicate nu reprezintă poziția Ministerului Justiției”. Dar ele sunt comentariile specialiștilor din Ministerul Justiției și au fost integrate de Ministerul Educației în propunerea publicată ieri.
4 comments
Romania este un vas care din cauza politicienilor ticăloși,corupți și mafioți a început să se scufunde.Romania stat mafiot.
#Decapoțizbura!
Susțin demiterea ministrului educației Ligia Deca pt ca a susținut și întreținut un sistem de învățământ ce a încurajat la nivel universitar, în universitatea unde preda, hărțuitori, agreori, prădători sexuali, abuzatori.
DECA poți pleca!
Ligia Deca si toti de sub ea sunt ocupati sa musamalizeze. Atat.
Legi exista si au existat, trebuiau doar aplicate, doar adresate plangerile aferente sau sustinute victimele sa aiba curaj sa se adreseze. In schimb, Deca ce face? A incercat sa dea timp colegilor ei de universitate sau minister sa isi acopere stupid urmele? In mod prostesc si degeaba?
Revin asupra abuzurilr si fraudelor de la evaluarea nationala, asupra alocarilor pe locuri speciale, pe medii obtinute fictiv la scoli de fite, la etc. Cand isi face timp un procuror si pentru aspectele astea?
Stim ca aveti un scop in a lasa invatamantul sa se duca dracu, dar orice ar trebui sa aiba o limita. Nu-i asa doamna Deca?
Dl Ciolacu, aveti de demis cel putin doi ministri, daca e sa va reveniti… Ce ziceti?
Așa se întâmplă când partidele căpușează instituțiile fundamentale în stat. Fără corupția numirii pe criterii politice a managerilor, fără corupția privilegierii colegilor de partid, fără corupția trucării concursurilor, fără corupția deturnării bugetelor publice, dar, mai presus de toate, fără contraselecția care premiază disponibilitatea unor oameni precari moral și profesional de a încuraja și susține fenomenele infracționale, de a le mușamaliza și feri de consecințele legale, fenomenele anomice nu ar fi atât de întâlnite. Dacă politizarea s-ar fi limitat la ministru și secretării de stat, iar aceștia ar fi fost lideri, nu otrepele altor otrepe, nu ar fi existat nicio piedică pentru controale exigente, pentru anchete obiective, pentru impunerea de criterii de performanță, pentru evaluări exigente, pentru sancțiuni. Când, însă, ministrul, un debutant, este subordonatul politic și profesional al rectorului, iar rectorul este subordonatul politic al profesorului, când directorii din minister sunt subordonați politic și profesional ai rectorilor și directorilor de școli, când inspectorii generali sunt colegi de partid sau chiar subordonați politic directorilor, adio răspundere, adio performanță, adio eficacitate, adio curățenie. Reușitele unui asemenea pește împuțit de la cap: abuzuri sexuale, lipsa profesorilor politicieni de la ore, note acordate în mod aberant, examene fraudate, bugete publice spoliate, transferuri preferențiale, merite false certificate bombastic, codași bursieri, comentarii critice cenzurate, jurnaliști îndopați cu bani publici etc. O țesătură de culpe, transmise de la o generație la alta, de la un partid la altul, transformă statul în jucăria unor infami, iar societatea, dacă vrea să uite, o poate face cu droguri (produse mediatice, jurnalistice sau chiar substanțe chimice cu efect halucinogen). Au grijă partidele să nu lipsească.