Cauzele pentru care 40.000 de elevi nu s-au înscris la BAC 2022, enumerate de doi oficiali: “Elevii știu că, dacă nu sunt pregătiți, n-are rost să te prezinți, pentru că nu se întâmplă miracole în timpul examenului” – secretarii de stat Sorin Ion și Florian Lixandru

3.211 vizualizări
Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
Cauzele pentru care zeci de mii de elevi din generația curentă nu s-au înscris la Bacalaureat 2022 sunt multiple, iar printre ele se află faptul că circa 10.000 de elevi – “deloc neglijabil” – nu au avut ca scop să susțină examenul de Bacalaureat, amintește secretarul de stat în Sorin Ion, invitat recent la emisiunea “Talk News” de la Profit News. Discuția integrală este redată în articol mai jos.

Sorin Ion și Florian Lixandru, secretari de stat în Ministerul Educației, au constatat o situație semnalată de EduPedu.ro încă de pe 6 iunie – Peste 40 de mii de elevi de clasa a XII-a din generația curentă nu s-au înscris la examenul de Bacalaureat 2022, sesiunea iunie-iulie, potrivit datelor oferite de Ministerul Educației. Raportat la întreaga generație de 151.906, elevii care nu s-au înscris din generația curentă reprezintă peste 26%.

Cei doi oficiali au enumerat mai multe cauze pentru această situație. Sorin Ion a justificat absența a circa 10.000 de absolvenți de liceu, la Bac 2022, prin faptul că sunt mulți “pe rută seral sau frecvență redusă care probabil că nici nu și-au propus să susțină un examen de bacalaureat”. Tot el a mai spus și că absolvenții liceelor tehnologice se pot angaja cu certificarea profesională recunoscută la nivel european, dând exemplu nivelul 4 de certificare, spune acesta.

“Și ar mai fi o cauză și nu e nici asta deloc neglijabilă. Examenele din sistemul de educație din România sunt de foarte mulți ani – și asta o spun cu toată responsabilitatea – printre cele mai serioase examene care se organizează în România; se știe foarte clar că orice tentativă de copiat se pedepsește aspru, nu mai ai voie să participi la următoarele sesiuni. Nu facem rabat deloc de la rigorile de securitate ale examenului… ori ei știu: dacă nu sunt pregătiți, n-are rost să te prezinți pentru că nu se întâmplă miracole în timpul examenului”, a completat Ion.

Florian Lixandru, care a fost și președintele Comisiei Naționale de Bacalaureat 2022, a subliniat, în legătură cu rata de 80% promovare la Bac anul acesta, că “Toată lumea blamează acest procent, că au fost subiecte prea ușoare, că au fost… dar nimeni nu spune că acești copii s-au pregătit pentru examen”. Totuși, în ceea ce privește rezultatele slabe, acesta a avertizat că liceele tehnologice se pot transforma “încet-încet” în școli profesionale, nemaiprimind cifră de școlarizare pentru clase de tehnologic. Sunt 42 de licee tehnologice în care niciun elev nu a promovat examenul de Bac 2022, după cum EduPedu.ro a scris aici.

“Care sunt cauzele acestor rezultate… pe de o parte pregătirea elevilor, lipsa de interes pentru școală, dar și slaba implicare a cadrelor didactice. Pentru că eu zic că succesul unui examen presupune un efort conjugat atât din partea elevilor, cât și a profesorilor și a managementului școlii, pentru că e foarte important cum manageriem o unitate de învățământ, astfel încât să obții un procent de promovabilitate acceptabil la acest examen al maturității”, a mai punctat oficialul.

Amintim că, pe 27 iunie, Edupedu.ro a analizat și situația Generației 2022, din care doar 84 de mii de tineri din promoția curentă au promovat bacalaureatul, iar asta înseamnă că, raportat la numărul elevilor care au intrat în clasa I în 2010, în urmă cu 12 ani, au ieșit din școală cu diplomă de BAC doar puțin peste 2 din 5 din generația respectivă – 41,6%.

  • Sorin Cîmpeanu a spus că „aș vrea să fie luați în considerare și copiii care au ales să meargă în învățământul profesional, în școli profesionale și asta îi duce pe o altă rută care din păcate, în prezent, nu se finalizează cu examenul de bacalaureat”. Potrivit analizei Edupedu.ro, citate, ar fi vorba despre puțin peste 32 de mii de elevi care în clasa a IX-a au ales ruta școlilor profesionale. Vezi aici cronologia completă a acestei generații de copii.

Este adevărat, examenul acesta a avut o față bună și una mai puțin bună. Pe de altă parte, avem cea mai mare rată de participare dintre cei înscriși din ultimii 11 ani, peste 96% din cei care s-au înscris au și confirmat prin prezența. Cauzele sunt multiple aici și aș încerca să enumăr câteva, nu știu dacă neapărat ordinea ponderii lor, în acest absenteism, vorbim de o parte destul de importantă de absolvenți de liceu pe rută seral sau frecvență redusă care probabil că nici nu și-au propus să susțină un examen de bacalaureat. Scopul principal a fost să și finalizeze studiile liceale, a declarat Sorin Ion.

Secretar de stat tot din Ministerul Educației, Florian Lixandru a spus că rata mare de promovare, “blamată de toți”, a venit după ce “elevii care au participat la examen au tratat cu maximă seriozitate acest examen”.

În ceea ce privește liceele cu promovabilitate zero la examenul de bacalaureat există și o penalizare pentru aceste licee, conform metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare, aceste unități de învățământ în anul școlar următor nu vor mai avea cifră de școlarizare pe liceu, astfel încât încet-încet, dacă nu vor fi capabili să obțină un procent de promovare la Bac acceptabil se transformă în școli profesionale, pentru că este nevoie să dezvoltăm și învățământul profesional, a mai precizat Lixandru.

Întrebat de moderatorul Sebastian Zachmann ce se întâmplă dacă retrogradează “acest rang de la liceu la școala profesională, acești profesori își vor pierde, nu știu, din banii de salariu?”, Florian Lixandru a răspuns că O parte dintre ei își vor pierde normele, pentru că la școala profesională este altul planul cadru și atunci o parte dintre disciplinele de cultură generală își vor reduce numărul de ore sau chiar vor dispărea și se pune accent mai mult pe disciplinele din cultura de specialitate. Deci poate avea efect și asupra încadrării cadrelor didactice care, din punctul meu de vedere, nu s-au implicat suficient, astfel încât elevii dumnealor să poată promova acest examen de maturitate.

După cum a scris EduPedu.ro într-o analiză pe 8 iunie 2022, motivul pentru care, dintr-o dată, din ce în ce mai mulți dintre elevii care fac liceul nu se mai înscriu la Bac este unul banal, simplu, inventat chiar de școlile la care învață elevii, de către profesorii și directorii acestora, în semn de rezistență la desființare. Ei folosesc trucuri de ocolire a literei legislației recente, concepute tocmai să nu mai permită existența unor școli cu rezultate zero.

Discuția pe acest subiect, redată mai jos:

Moderator: Am o cifră – 40.000 de elevi care au terminat clasa a XII-a nu s-au mai înscris la examenul de bacalaureat. Sunt cei mai mulți, e cea mai mare cifră din ultimii 4 ani, care ar fi cauzele în primul rând? 

Sorin Ion: Este adevărat, examenul acesta a avut o față bună și una mai puțin bună. Pe de altă parte, avem cea mai mare rată de participare dintre cei înscriși din ultimii 11 ani, peste 96% din cei care s-au înscris au și confirmat prin prezența. Cauzele sunt multiple aici și aș încerca să enumăr câteva, nu știu dacă neapărat ordinea ponderii lor, în acest absenteism, vorbim de o parte destul de importantă de absolvenți de liceu pe rută seral sau frecvență redusă care probabil că nici nu și-au propus să susțină un examen de bacalaureat. Scopul principal a fost să și finalizeze studiile liceale.  

Moderator: Și îi ajută acea diplomă fără examenul de Bacalaureat?  

Sorin Ion: Există certificatul de absolvire a ciclului superior al liceului, care în anumite situații este foarte posibil să fie util, dar mă gândesc că dacă te-ai înscris la liceu, de exemplu, nu știu la 30-40 de ani, ai alte obiective decât cel care finalizează studiile la timpul lor. Nu e de neglijat, sunt de ordinul miilor, peste 10.000 de absolvenți de acest de acest fel. Mai există o categorie de elevi absolvenți ai liceelor tehnologice. Cei care, pe lângă diploma de bacalaureat și independent de aceasta, au obținut certificări, un certificat de competențe profesionale, un certificat de calificare, să spunem de nivel IV. Aceștia au posibilitatea să se angajeze direct cu acesta. Mai mult decât atât, este recunoscut la nivel european.  

Asta ar fi o a doua categorie. Nu mai vorbesc despre categoriile de elevi corigenți sau cu situații neîncheiate. De regulă, situațiile neîncheiate sunt deloc de neglijat început superior al liceului, în general din cauza absenteismului, dar adunate toate aceste cauze au dat într-adevăr, anul acesta, un număr important de elevi care nu au dorit… și ar mai fi o cauză și nu e nici asta deloc neglijabilă. Examenele din sistemul de educație din România sunt de foarte mulți ani – și asta o spun cu toată responsabilitatea – printre cele mai serioase examene care se organizează în România; se știe foarte clar că orice tentativă de copiat se pedepsește aspru, nu mai ai voie să participi la următoarele sesiuni.  

Nu facem rabat deloc de la rigorile de securitate ale examenului… ori ei știu: dacă nu sunt pregătiți, n-are rost să te prezinți pentru că nu se întâmplă miracole în timpul examenului. 

Moderator: Domnule Lixandru, o altă cifră 43 de licee cu zero promovare la bac. Se mai pot numi licee aceste școli?

Florian Lixandru: Așa cum spunea și colegul meu, anul acesta am înregistrat o parte foarte bună și o parte mai puțin bună, atât în ceea ce privește procentul de promovabilitate, deci pe serie curentă avem un procent de 80% promovabilitate, adică cel mai bun procent din ultimii 13 ani. Toată lumea blamează acest procent, că au fost subiecte prea ușoare, că au fost… dar nimeni nu spune că acești copii s-au pregătit pentru examen.  

Trebuie să recunoaștem faptul că elevii care au participat la examen au tratat cu maximă seriozitate acest examen. Avem într-adevăr, din promoția 152.000 de elevi care au intrat în clasa a XII-a, 40.000 [care] nu s-au prezentat la examen. 28.000 sunt elevi care au avut corigențe la una sau 2 materii, elevii repetenți și elevii cu situația neîncheiată și 12.000 de elevi nu s-au înscris la examen, în speranța că se vor pregăti mai bine pentru sesiunea de toamnă, pentru că vom mai avea o sesiune în toamnă și acolo să vedeți că parte dintre aceștia se vor înscrie. Inclusiv cei care nu au promovat.  

În ceea ce privește liceele cu promovabilitate zero la examenul de bacalaureat există și o penalizare pentru aceste licee, conform metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare, aceste unități de învățământ în anul școlar următor nu vor mai avea cifră de școlarizare pe liceu, astfel încât încet-încet, dacă nu vor fi capabili să obțină un procent de promovare la Bac acceptabil se transformă în școli profesionale, pentru că este nevoie să dezvoltăm și învățământul profesional.  

Care sunt cauzele acestor rezultate… pe de o parte pregătirea elevilor, lipsa de interes pentru școală, dar și slaba implicare a cadrelor didactice. Pentru că eu zic că succesul unui examen presupune un efort conjugat atât din partea elevilor, cât și a profesorilor și a managementului școlii, pentru că e foarte important cum manageriem o unitate de învățământ, astfel încât să obții un procent de promovabilitate acceptabil la acest examen al maturității.  

Moderator: Dacă retrogradați acest rang de la liceu la școala profesională, acești profesori își vor pierde, nu știu, din banii de salariu?  

Florian Lixandru: O parte dintre ei își vor pierde normele, pentru că la școala profesională este altul planul cadru și atunci o parte dintre disciplinele de cultură generală își vor reduce numărul de ore sau chiar vor dispărea și se pune accent mai mult pe disciplinele din cultura de specialitate. Deci poate avea efect și asupra încadrării cadrelor didactice care, din punctul meu de vedere, nu s-au implicat suficient, astfel încât elevii dumnealor să poată promova acest examen de maturitate”.

Vezi și:
Peste 40 de mii de elevi care au fost anul acesta în clasa a XII-a nu s-au înscris la Bacalaureat 2022, cei mai mulți din ultimii 4 ani – analiză
Sorin Cîmpeanu: Numărul celor înscriși la Bacalaureat este cel mai mic din istoria postdecembristă. Scăderea este de-a dreptul dramatică
Generația 2022. Peste 58% dintre copiii care intrau în urmă cu 12 ani în clasa I nu au promovat Bacalaureatul / Lista celor 15 miniștri ai Educației din cei 12 ani de școală
Cu siguranță este mai mult decât un eșec, este dramatic, spune Sorin Cîmpeanu despre „Generația 2022”, din care doar 84 de mii de copii au luat Bacul, din cei 204 mii care au intrat în clasa I în 2010 / „Am cerut imperativ”, pentru astăzi, o analiză cu privire la diferența dintre cei 40.000 care au început clasa a XII-a în septembrie și nu au mai ajuns să se înscrie la Bacalaureat

2 comments
  1. “Toată lumea blamează acest procent, că au fost subiecte prea ușoare, că au fost… dar nimeni nu spune că acești copii s-au pregătit pentru examen”
    Declaratii care se bat cap in cap. Parca ministul declarase ca a avut grija sa calibreze subiectele si sa nu existe subiecte ”capcana”. Toti profesorii au declarat ca dificultatea subiectelor a fost mai mica. O crestere de cinci sau mai multe procente a promovabilitatii de la un an la altul nu se poate obtine cu aceeasi dificultate a subiectelor!
    Invatamantul ”normal”, nu clasele de elita (sub 10% din total) este in mocirla, cauzata de multiple cauze, prima fiind subfinantarea, a doua fiind numarul mare de elevi la clase, a treia fiind demotivarea fata de scoala , fenomen generalizat la nivelul societatii. As putea continua enumerarea.
    Cand ”modelele” sunt oameni fara scoala multa, cand in conduceri ajung falsificatori de diplome sau plagiatori, cand locurile de munca se obtin pe carnet de partid dupa experienta la Master (este un bar, nu institutie de invatamant superior), cand oamenii onesti sunt dati afara, suntem intr-un mare r…t, chiar daca de ochii lumii se vine cu perdele de fum sau umbrele false precum ” Romania Educata”!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul Doru Căstăian: Subiectele de la ştiinţe socio-umane şi ȋn special cele de logică nu reușesc să verifice atingerea de către elevi a competenţelor. Trebuie să ȋncetăm să facem lucrurile aşa / Elevul a ajuns să nu vrea să ştie şi să poată, ci doar să ia bacul şi să scape mai repede

Subiectele date la Bacalaureat, la disciplinele socio-umane, nu verifică exact ceea ce ar trebui să verifice: atingerea competențelor de către elevii care au parcurs liceul. Asta susține profesorul Doru Căstăian,…
Vezi articolul